Säveltäjä Pasi Lyytikäinen vie oopperaa arkeen
Lyytikäinen tarkastelee tohtorintutkinnossaan todellisuuden ja taiteen rajapintoja.

Milloin kauppakeskuskuulutuksista voi tulla osa sävellystä? Minkälaisia eettisiä pohdintoja on hyvä käydä, kun oopperaa esitetään torilla? Lyytikäinen on vienyt kokeellisen oopperan esityksiä epätavallisiin paikkoihin ja tutkinut säveltäjän silmin, miten arkinen ympäristö ja taide voivat kohdata.
“Minua kiehtoo eniten arjen äänten, melun eli sattumanvaraisten ei-musiikiksi tarkoitettujen äänien ja musiikin välinen resonanssi”, Lyytikäinen kertoo.
Häly ja paikkasidonnaisuus tutkimuksen ytimessä
Lyytikäinen on aina ollut kiinnostunut siitä, miten ooppera ja todellisuus voivat limittyä. Hän tutkii sitä, miten rajat hämärtyvät yleisön, esittäjien ja esityspaikan välillä. Hän on kiinnostunut myös tämän rajankäynnin eettisistä kysymyksistä: onko esimerkiksi oikeudenmukaista luoda esitys, jossa yleisö ei tiedä olevansa osa taideteosta?
”Haluan löytää ja käsitellä rajapintoja, joissa musiikki ja arki kohtaavat. Miten voin säveltäjänä hyödyntää melua ja muita ei-musiikillisia ääniä osaksi esitystä? Entä kuinka voin luoda teoksia, joissa todellisuus ja esitys sekoittuvat saumattomasti?” Lyytikäinen pohtii.
Tohtorintutkintoon kuuluu neljä konserttiteosta, Näyttämöteos Der Unveröffentlichte Film der Eva Braun sekä Oopperaa arjessa -trilogia, jossa Lyytikäinen vie nykyoopperan tavallisille ihmisille tuttuihin ympäristöihin. Näissä esityksissä kuullaan ei vain klassisia oopperaääniä, vaan myös uutta ja yllättävää – esimerkiksi kauppakeskuksen kaikua ja toreilta kantautuvaa hälinää.
Hälyllä on sijansa musiikissa
Tohtorintutkinnossaan Lyytikäinen tarkastelee hälyn roolia musiikissa ja sävellystyössä sekä sitä, miten esitystilan merkitys voi muokata teoksen sisältöä ja kokemusmaailmaa. Hän kuvaa musiikissa hälyisyyden astetta, jossa voidaan siirtyä portaattomasti sävelten ja hälyn välillä.
”Esityksissä hälyn säätelyllä on suuri rooli. Se ei ole pelkkä häiriö, vaan tärkeä osa teoksen kokonaisuutta. Kuulija voi valita, miten suhtautuu taustameluun – onko se osa musiikkia vai häiriö, jonka yli musiikki yritetään kuunnella?”, Lyytikäinen selittää.
“Toivon, että työni voi avata uusia näkökulmia siihen, miten musiikki voi olla yhteydessä ympäröivään todellisuuteen ja kuinka säveltäjä voi hallita näitä rajapintoja.”
Pasi Lyytikäisen tohtorintutkinto ”Säveltäjänä rajapinnoilla” tarkastetaan Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa 5.4.2025 klo 12.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Pasi Lyytikäinen
pasi.lyytikainen@uniarts.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Taideyliopisto tarjoaa ylintä musiikin, kuvataiteen, esittävien taiteiden sekä kirjoittamisen koulutusta Suomessa. Taideyliopisto on taidealojen koulutuksen ja tutkimuksen kansainvälinen suunnannäyttäjä, joka vahvistaa taidetta yhteiskuntaa uudistavana voimana. Vuonna 2013 perustetun Taideyliopiston muodostavat Kuvataideakatemia, Sibelius-Akatemia ja Teatterikorkeakoulu.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Taideyliopisto
Musiikilla voi sekä rikkoa että parantaa mielen – uutuuskirja käsittelee musiikkiterapiaa kidutuksen uhrien ja pakolaisten kuntouttamisessa15.9.2025 14:01:44 EEST | Tiedote
Vertailevien tutkimusten mukaan musiikkiterapia on yhtä vaikuttavaa ja tehokasta kuin kognitiivinen psykoterapia. Musiikkiterapiaa onkin muiden menetelmien ohella alettu enenevissä määrin käyttää esimerkiksi sellaisten terapiapotilaiden auttamiseksi, joilla on traumoja kidutuksesta tai kotimaastaan pakenemisesta.
Music can both harm and heal the mind – A new book explores music therapy in the rehabilitation of torture survivors and refugees15.9.2025 14:01:44 EEST | Press release
Comparative studies suggest that music therapy is just as effective and impactful as cognitive psychotherapy. Increasingly, it is being used alongside other methods to support therapy patients suffering from trauma caused by torture or fleeing their homeland.
Iiu Susiraja, Jimmy López ja Noora Dadu ovat Taideyliopiston Vuoden alumnit 202511.9.2025 16:29:20 EEST | Tiedote
Vuoden alumnit ovat Taideyliopistosta valmistuneita taiteilijoita ja esikuvia, jotka ovat vahvistaneet toiminnallaan taiteen ja taiteilijakoulutuksen ainutlaatuista arvoa ja merkitystä.
Taideyliopiston vararehtori Tapio Kujala: Hallituksen lakiesitys pakottaisi taideopiskelijat kohtuuttomiin valintoihin9.9.2025 14:52:38 EEST | Tiedote
Taideyliopisto suhtautuu kriittisesti hallituksen luonnokseen niin sanotusta yhden opiskeluoikeuden säännöstä. Yliopiston mukaan esitys voi pahimmillaan heikentää nuorten mahdollisuuksia kouluttautua monipuolisesti ja murentaa kulttuurialan koulutusekosysteemiä.
”Oppimista koko keholla” – Maalahdessa tuodaan esittävät taiteet osaksi koulua ja sillä on vaikuttavia tuloksia3.9.2025 11:12:56 EEST | Tiedote
Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu koordinoi taidekasvatushanketta, jossa tutkitaan esittävien taiteiden tuomista osaksi peruskoulun ja esikoulun opetusta. Kokeilun pohjalta syntyy luonnos siitä, millainen olisi esittävien taiteiden opetussuunnitelma, jos sillä olisi paikka kouluissa kuvataiteen ja musiikin rinnalla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme