Goda erfarenheter av att stöda hemvård med distanstjänster
I Egentliga Finlands välfärdsområde har man fått goda erfarenheter av att stöda hemvården för äldre med distanstjänster. Tekniken ökar också tryggheten i boendet.

I Varha används distanstjänster som en del av hemvården för äldre. För närvarande omfattar distanstjänsterna 17 kommuner i Egentliga Finland och cirka 350 kunder i regelbunden hemvård. Erfarenheterna har i huvudsak varit positiva.
– Praktiken har visat att distansbesök är ett bra sätt att stöda och komplettera hemvården, säger Mari Pilpola, serviceansvarig för centraliserade distanstjänster i Varha.
Vid ett distansbesök tar man kontakt med hemvårdskunden via en videoförbindelse som öppnas automatiskt. På distans kan man sköta många sådana funktioner som kunden kan utföra så att personalen ger instruktioner åt honom eller henne, till exempel att ta mediciner. Även närstående kan använda samma utrustning för att hålla kontakt.
Hemvårdskunden är aldrig enbart beroende av distansförbindelsen
Om det uppstår misstanke om förändringar i kundens hälsotillstånd, rapporteras detta till hemvårdsteamet som ansvarar för vården.
Distanstjänsterna bidrar till att förbättra personalens tillgänglighet och möjliggör en mer effektiv resursfördelning. När vissa hembesök kan ersättas med distansbesök, kan hemvårdspersonalen fokusera mer på de kunder som behöver mycket hjälp.
I Egentliga Finland finns, förutom landsbygden, en omfattande skärgård dit hemvårdspersonalen måste resa med färjor. Om en del av arbetet kan utföras med mindre resande, frigörs mer tid för det viktigaste, det vill säga kunderna.
– Distansbesök är interaktiva. Många tycker om att skötaren inte samtidigt behöver syssla med annat, utan kan fokusera på att lyssna, säger Pilpola.
Distansförbindelsen ökar trygghetskänslan
I Varha pågår även ett pilotprojekt där kundernas funktionsförmåga övervakas med sensorer som installeras i hemmet. De mäter rörelse och olika vardagliga aktiviteter, såsom besök vid kylskåpet. På detta sätt kan vården och bedömningen av funktionsförmågan stödas med data om kundens rutiner och verkliga aktivitetsnivå.
Även anhöriga får en applikation på sina telefoner där de kan följa den information som sensorerna samlar in och de kan ringa videosamtal. Videoförbindelsen till den närståendes bostad öppnas automatiskt genom ett samtal via applikationen, och man kan ropa på sin närstående att komma fram till skärmen – den äldre behöver inga digitala färdigheter. Det ger alla en känsla av trygghet, då man till exempel under arbetsdagen kan ringa och kolla att ens närstående har allt bra.
Hur distanstjänsterna lämpar sig för kunden bedöms individuellt, och ingen tvingas använda dem. Kundens funktionsförmåga och behov av hembesök utvärderas regelbundet.
– Distanstjänsterna har många fördelar, men de löser inte alla utmaningar. Vi utvecklar våra arbetssätt och vi är glada över den positiva respons vi fått från de äldre, sammanfattar Pilpola.
Tills vidare koordineras distansbesöken centraliserat från Åbo, Salo och Vemo. Målet är att vid slutet av året ha hemvårdens distanstjänster tillgängliga i alla kommuner inom Varha, med totalt 500 kunder. Målet är också att kunna erbjuda distanstjänster på svenska för de svenskspråkiga kunderna.
Priset på distansbesök debiteras enligt normal hemvårdstaxa. Anhöriga får tillgång till distansförbindelsen kostnadsfritt.
Läs mer om kundernas och personalens erfarenheter av distanstjänster: "Man glömmer inte ansiktet" – positiva erfarenheter av distanstjänster inom äldreomsorgen | Varha
De intervjuade kan kontaktas via serviceansvarig Mari Pilpola.
Nyckelord
Kontakter
Mari PilpolaPalveluvastaava, Keskitetyt etäpalvelut, Varsinais-Suomen hyvinvointialue
Tel:+358449072201mari.pilpola@varha.fiBilder

Egentliga Finlands välfärdsområde
”Vi tryggar, vi botar, vi räddar – välfärd tillsammans, varje dag.”
Egentliga Finlands välfärdsområde ordnar invånarnas social- och hälsovårdstjänster samt räddningstjänster. Vår webbplats är varha.fi
Andra språk
Följ Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha
Varhan aluehallituksen 29.4.2025 kokouksen tarkastamaton pöytäkirja29.4.2025 18:24:12 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen hyvinvointialueen (Varha) tänään kokoontuneen aluehallituksen kokouksen tarkastamaton pöytäkirja julkaistaan tämän tiedotteen liitteenä.
Politiska samarbetskommittén: Fördelningen av politiska platser i Varha gick i gott samförstånd24.4.2025 16:47:06 EEST | Pressmeddelande
Platsfördelningen gällande de politiska förtroendeuppdragen i Egentliga Finlands välfärdsområde har genomförts i gott samförstånd mellan partierna. Man har fört förhandlingarna i en konstruktiv anda och man har velat betona samarbete mellan fullmäktigegrupperna.
Poliittinen yhteistyötoimikunta: Poliittisten paikkojen jako Varhassa sujui hyvässä yhteisymmärryksessä24.4.2025 16:47:06 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen hyvinvointialueen poliittisten luottamustehtävien paikkajako on toteutettu hyvässä yhteisymmärryksessä puolueiden kesken. Neuvotteluita on käyty rakentavassa hengessä, ja valtuustoryhmien keskinäistä yhteistyötä on haluttu painottaa.
Varha testar artificiell intelligens som stöd för dokumentation inom socialservicen23.4.2025 14:33:49 EEST | Pressmeddelande
Varha utvecklar en lösning med artificiell intelligens (AI) som ska underlätta dokumenteringen av klientuppgifter för personalen inom socialservicen. Varha är en av de första i Finland med att testa tjänsten, som utvecklas i samarbete med Gosta Labs Oy. Syftet är att minska den tid som går åt till rutinmässig dokumentation, så att personalen kan ägna mer tid åt klienterna.
Varha kokeilee tekoälyä sosiaalipalvelujen kirjaamisen apuna23.4.2025 14:33:49 EEST | Tiedote
Varha kehittää yhdessä Gosta Labs Oy:n kanssa sosiaalipalveluiden ammattilaisten asiakastietojen kirjaamista helpottavaa tekoälyratkaisua ensimmäisten joukossa Suomessa. Tavoitteena on ohjata ammattilaisten työaikaa osin mekaanisestakin kirjaamisesta enemmän asiakaskohtaamisiin.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum