Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha

Hyviä kokemuksia kotihoidon tukemisesta etäpalveluilla

Jaa

Varsinais-Suomen hyvinvointialueella on saatu hyviä kokemuksia ikääntyneiden kotihoidon tukemisesta etäyhteyksillä. Tekniikka parantaa myös asumisen turvallisuutta.

Kaksi violettia graafista elementtiä, jotka näyttävät sydämiltä tai V-kirjaimilta tummaa taustaa vasten. Oikeassa ylänurkassa on Varhan logo.

Varhassa hyödynnetään etäyhteyksiä osana ikääntyneiden kotihoitoa. Tällä hetkellä etäkäyntien piirissä on 17 varsinaissuomalaista kuntaa ja noin 350 säännöllisen kotihoidon asiakasta. Kokemukset ovat olleet pääsääntöisesti hyviä.

– Käytäntö on näyttänyt etäkäynnit hyväksi tavaksi tukea ja täydentää kotihoitoa, sanoo keskitettyjen etäpalveluiden palveluvastaava Mari Pilpola.

Etäkäynnillä yhteys kotihoidon asiakkaaseen otetaan automaattisesti avautuvalla videoyhteydellä. Etänä hoituvat monet toiminnot, jotka asiakas voi tehdä ohjatusti, kuten esimerkiksi lääkkeiden otto. Myös lähiomaiset saavat hyödyntää samaa laitteistoa yhteydenpitoon.

Kotihoidon asiakas ei ole koskaan pelkän etäyhteyden varassa

Jos herää epäilys muutoksesta asiakkaan voinnissa, siitä ilmoitetaan hoidosta vastuussa olevalle kotihoidon tiimille.

Etäpalveluilla pystytään parantamaan henkilökunnan riittävyyttä ja kohdistamaan resursseja tehokkaammin. Kun osa kotihoidon käynneistä voidaan korvata etäkäynneillä, kotihoidon työntekijät voivat panostaa enemmän niihin asiakkaisiin, joka tarvitsevat paljon avustusta.

Varsinais-Suomessa on maaseudun lisäksi laaja saaristo, jonne kotihoidon työntekijät matkustavat losseilla. Jos työtä voidaan tehdä vähemmällä matkustamisella, aikaa jää enemmän tärkeimpään eli asiakkaisiin.

– Etäkäynnit ovat vuorovaikutuksellisia ja moni tykkää, kun hoitajan ei tarvitse puuhastella samalla muuta, vaan hän voi keskittyä kuuntelemiseen, Pilpola sanoo.

Etäyhteys lisää turvallisuuden tunnetta

Käynnissä on myös pilottikokeilu, jossa seurataan asiakkaiden toimintakykyä kotiin asennettavilla sensoreilla. Ne mittaavat liikettä ja erilaisia arjen toimintoja, kuten jääkaapilla käymistä. Näin hoidon ja toimintakyvyn arvion tueksi saadaan dataa asiakkaan rutiineista ja todellisesta aktiivisuudesta.

Myös omaiset saavat puhelimiinsa sovelluksen, josta voi seurata sensoreista saatua tietoa ja soittaa videopuheluita. Video- ja ääniyhteys omaisen asuntoon aukeaa automaattisesti sovelluksen kautta soittaessa ja omaista voi huhuilla tulemaan ruudun äärelle - käyttö ei siis vaadi ikäihmiseltä digitaitoja. Kun voi vaikka kesken työpäivän soittaa ja varmistaa, että omaisella on kaikki hyvin, se tuo kaikille osapuolille turvaa.

Etäpalveluiden soveltuvuus arvioidaan yksilöllisesti, eikä ketään pakoteta niiden piiriin. Asiakkaan toimintakykyä ja kotikäyntien tarvetta seurataan säännöllisesti.

– Etäpalvelut voivat tarjota monia hyötyjä, mutta ne eivät yksinään ratkaise kaikkia haasteita. Mutta kehitämme toimintatapoja ja iloitsemme siitä, että olemme saaneet ikäihmisiltä itseltään paljon hyvää palautetta, Pilpola summaa.

Toistaiseksi etäkäynnit hoidetaan keskitetysti Turusta, Salosta ja Vehmaalta. Tavoitteena on kuluvan vuoden loppuun mennessä saada kotihoidon etäpalvelut käyttöön kaikissa Varhan alueen kunnissa niin, että niiden piirissä olisi kaikkiaan 500 asiakasta. Kehitystyössä huomioidaan myös ruotsinkieliset, joille pyritään tarjoamaan etäpalvelut omalla äidinkielellä.

Etäkäynnit maksavat asiakkaalle normaalin kotihoidon hinnan. Omaiset saavat etäyhteyden käyttöönsä maksutta.

Lue lisää käyttökokemuksista: ”Kasvot pysyvät tuttuina” – ikääntyneiden kotihoidon etäpalveluista hyviä kokemuksia | Varha

Haastateltuihin saa halutessaan yhteyden palveluvastaava Mari Pilpolan kautta.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Henkilö istuu työpöydän ääressä selkä viistosti kameraan, luurit korvilla. Työpöydällä on tietokoneen näyttö, jossa näkyy toinen henkilö. Henkilöt keskustelevat keskenään.
Lähihoitajat Reetta Sorosuo ja Kalle Nyholm näyttävät, miten etäkäynti toimii.
Emmi Nuppula/Varha
Lataa

Varsinais-Suomen hyvinvointialue

"Turvaamme, parannamme, pelastamme – hyvinvointia yhdessä, joka päivä."
Varsinais-Suomen hyvinvointialue järjestää varsinaissuomalaisten sote- ja pelastuspalvelut. Verkkopalvelumme: varha.fi

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha

Varha testar artificiell intelligens som stöd för dokumentation inom socialservicen23.4.2025 14:33:49 EEST | Pressmeddelande

Varha utvecklar en lösning med artificiell intelligens (AI) som ska underlätta dokumenteringen av klientuppgifter för personalen inom socialservicen. Varha är en av de första i Finland med att testa tjänsten, som utvecklas i samarbete med Gosta Labs Oy. Syftet är att minska den tid som går åt till rutinmässig dokumentation, så att personalen kan ägna mer tid åt klienterna.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye