Keravan kaupungin asiointipisteen palveluihin muutoksia – Kelan ajanvarauspalvelu päättyy
Keravan kaupungin asiointipisteen toiminta muuttuu 1.4. alkaen, kun Kelan ajanvarauspalvelu päättyy. Neuvontaa Kela-asioissa voi saada asiointipisteellä jatkossakin. Laajemmin Kela-asioita voi hoitaa OmaKelassa, puhelimessa ja lähialueen Kelan palvelupisteissä.
Keravan kaupungin asiointipisteessä Kultasepänkatu 7 saa jatkossakin Kelan neuvontaa. Aikaisemmin Keravan asiointipisteellä on Kela-asioita voinut hoitaa myös ajanvarauksella. Kelan ajanvarauspalvelu päättyy 1.4. alkaen.
Asiointipisteestä saa Kelan hakemuslomakkeita sekä opastusta asiointiin ja Kelan palveluihin. Sinne voi myös jättää Kelan hakemuksia ja liitteitä.
Kela palvelee asiakkaita myös lähialueen palvelupisteissä
Kela-asioita voi hoitaa myös muissa lähialueen palvelupisteissä.
Järvenpään Kelan palvelupiste on osoitteessa Sibeliuksenkatu 13. Palvelupiste on avoinna ma–ti ajanvarauksella, ke–pe klo 9–11 ja 12–16. Palvelupisteen palvelu päättyy 9.4.
Kelan palvelut Järvenpäässä laajenevat, kun palvelupiste muuttaa Palvelutorille. Palvelutorin palvelupiste on auki 14.4. alkaen osoitteessa Helsingintie 18 A (5 krs, Bulevardikortteli). Palvelupiste on avoinna ma–pe klo 9–15.
Vantaan Tikkurilassa Kelan palvelupiste on osoitteessa Vernissakatu 4. Palvelupiste on avoinna ma–pe 9-16.
Helsingin Malmilla Kelan palvelupiste on osoitteesta Soidintie 4. Palvelupiste on avoinna ma–pe klo 9–16.
Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimessa
Kelan henkilöasiakkaille tarkoitetussa asiointipalvelussa eli OmaKelassa voi hakea etuuksia, lähettää liitteitä ja ilmoittaa muutoksista. OmaKelassa voi myös tarkistaa oman hakemuksen tilanteen ja etuuksien maksupäivät. OmaKelaan kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. OmaKelassa voi jättää soittopyynnön puhelinpalveluun kuluvalle tai seuraavalle arkipäivälle. Kelan asiantuntija ottaa yhteyttä puhelimitse puolen tunnin kuluessa valitusta ajasta.
Puhelinpalvelussa asiakas saa henkilökohtaista neuvontaa verkkoasiointiin ja hakemuksen tekemiseen. Kelan puhelinpalvelu on avoinna joka arkipäivä klo 9–16. Tarvittaessa puhelinpalvelussa voi myös jättää suullisen hakemuksen, jos mikään muu asiointitapa ei ole mahdollinen.
Lue lisää
Yhteyshenkilöt
Mari HarjupäällikköKelan eteläinen asiakaspalveluyksikkö
Puh:050 592 4985etunimi.sukunimi@kela.fiKelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
FPA:s utlåtande: Den föreslagna reformen av utkomststödet ökar FPA:s arbetsmängd avsevärt men gör också verkställigheten av stödet smidigare27.6.2025 13:53:48 EEST | Pressmeddelande
Regeringen föreslår en reform av utkomststödet. Det viktigaste målet med reformen är att stärka kundens förmåga att klara sig självständigt och att spara in 74 miljoner euro på utgifterna för utkomststöd. Detta eftersträvas bland annat genom att man skärper kundernas skyldighet att söka heltidsarbete och förmåner som är primära i förhållande till utkomststödet. I sitt utlåtande om regeringens proposition betonar FPA att det krävs tillräckliga tjänster och ett nära samarbete mellan myndigheterna för att reformen ska lyckas.
Kelan lausunto: Toimeentulotukeen ehdotettu uudistus kasvattaa Kelan työmäärää merkittävästi mutta myös sujuvoittaa tuen toimeenpanoa27.6.2025 13:53:48 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Hallitus esittää uudistusta toimeentulotukeen. Uudistuksen tärkein tavoite on vahvistaa asiakkaan itsenäistä selviytymistä ja säästää 74 miljoonaa euroa toimeentulotukimenoissa. Tähän pyritään muun muassa sillä, että asiakkaita velvoitetaan entistä tiukemmin hakemaan kokoaikatyötä ja toimeentulotukeen nähden ensisijaisia tukia. Esitystä koskevassa lausunnossaan Kela korostaa, että uudistuksen onnistuminen edellyttää riittäviä palveluita ja tiivistä yhteistyötä viranomaisten välillä.
Kelan kuntoutuksen käyttämän GAS-menetelmän materiaalit löytyvät nyt myös kolmella saamen kielellä25.6.2025 11:10:49 EEST | Tiedote
Kelan kuntoutuksessa on käytössä GAS-menetelmä kuntoutuksen tavoitteiden laatimisen ja niiden toteutumisen arvioinnin välineenä. GAS-menetelmän Käsikirja ja Omat tavoitteeni -lomake löytyvät nyt myös pohjoissaameksi, inarinsaameksi ja koltansaameksi.
FPA deltar i prideveckan i Helsingfors – var och en får vara sig själv även på arbetsplatsen24.6.2025 08:04:21 EEST | Pressmeddelande
FPA deltar i prideevenemang sommaren 2025 för att främja likabehandling och icke-diskriminering.
Kela osallistuu Helsinki Pride -viikolle – jokaisella on oikeus olla oma itsensä myös työpaikalla24.6.2025 08:04:21 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Kela on mukana kesän 2025 Pride-tapahtumissa yhdenvertaisuuden ja syrjimättömyyden edistämiseksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme