De yrkesutbildade personerna har nu ett gemensamt verktyg, men arbetet med att lära sig det nya verktyget fortsätter
Enheterna i välfärdsområdet har under det senaste halvåret gått över till att använda ett gemensamt klient- och patientdatasystem.
Övergången till det nya systemet Lifecare har genomförts i etapper och föregående veckoslut tog även enheterna inom den specialiserade sjukvården samt primärvården i Jakobstad, Larsmo, Pedersöre, Nykarleby och Kronoby i bruk det nya systemet. Även de socialvårdsenheter som erbjuder serviceboende och dagverksamhet i de här kommunerna samt barnfamiljernas hemservice och medlingen i familjeärenden övergick till det nya systemet.
Veckoslutet löpte lugnt även på jourerna trots ibruktagningen av det nya systemet.
– Kanske en del patienter väntade med att söka sig till vården på veckoslutet, eftersom man nu har haft fler patienter än normalt på måndagar. Vår verksamhet löper långsammare än normalt för personalen vänjer sig ännu vid det nya systemet och därför kan det vara rusning på jouren i början av veckan, säger avdelningsskötare Siv Käld-Aspfors på jouren vid Malmska sjukhus.
På måndagen var det rusning även på vårdbehovsbedömningen som betjänar hela välfärdsområdet. Väntetiderna kan vara långa, men i akuta lägen lönar det sig ändå att bli kvar på tråden och vänta.
De egna symtomen kan även bedömas på omaolo.fi. Vid den digitala tjänsten får man en bedömning av vårdbehovet, men vid behov även vårdanvisningar eller kontakt med en skötare.
Dataöverföringarna fortsätter i april
Så småningom kommer kunderna att kunna uträtta sina ärenden och de yrkesutbildade personerna att kunna utföra sina arbetsuppgifter smidigare när de yrkesutbildade personerna vant sig med de nya arbetssätten och de kommunspecifika systemen inte längre begränsar uträttandet av ärenden.
IT-direktör Pia Haglund poängterar att övergången till det nya systemet ännu inte har slutförts.
– Vi visste redan på förhand att dataöverföringarna, dvs. migrationerna, skulle bli krävande och att förberedelserna skulle kräva mycket tid. Överföringen av vissa uppgifter som finns i de gamla systemen är ännu på hälft, men tanken är att de ska vara överförda innan utgången av april.
Till dess måste en del yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården använda gamla system parallellt med det nya systemet. Därför kan exempelvis mottagningsbesök vara längre än normalt.
Kontakter
Kommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Pia HaglundIT-direktör
Tel:040 183 2739pia.haglund@ovph.fiSiv Käld-AspforsAvdelningsskötare
Tel:06 786 2220Tel:050 438 5887siv.kald-aspfors@ovph.fiFölj Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Chattjänster gör det lättare att uträtta ärenden21.10.2025 14:20:28 EEST | Pressmeddelande
Enkelt och snabbt. Så beskriver Österbottens välfärdsområdes kunder användningen av chattarna. Trots detta är det många som ännu inte testat att kontakta välfärdsområdet via chattarna.
Chat-palvelut sujuvoittavat asiointia21.10.2025 14:19:55 EEST | Tiedote
Helppoa ja nopeaa. Näin Pohjanmaan hyvinvointialueen asiakkaat kuvailevat chattien käyttöä. Silti moni ei vielä ole kokeillut yhteydenottoa chatin kautta.
I Österbottens välfärdsområde har mängden respons ökat och kundnöjdheten blivit bättre16.10.2025 09:00:00 EEST | Pressmeddelande
Mängden respons som inkommer till Österbottens välfärdsområde ökade rejält i september 2025, samtidigt som den inkomna responsen var allt positivare. Mellan den 1 januari 2025 och den 30 juni 2025 fick välfärdsområdet ta emot sammanlagt 5 028 responser, och NPS-indexet var 63, medan välfärdsområdet enbart i september fick ta emot 2 126 responser, och NPS-indexet hade stigit till ett storartat 73.
Palautteen määrä ja asiakastyytyväisyys kasvussa Pohjanmaan hyvinvointialueella16.10.2025 08:59:00 EEST | Tiedote
Pohjanmaan hyvinvointialueen palautteiden määrä on kasvanut syyskuussa 2025 reilusti, ja saatu palaute on entistäkin positiivisempaa. Kun ajalla 1.1.-30.6.2025 palautteita tuli yhteensä 5028 ja NPS oli 63, niin pelkästään syyskuussa palautteita tuli 2126 ja NPS oli huikeat 73.
Österbottens välfärdsområde söker nya lokaler för tjänster i Vasa15.10.2025 14:47:23 EEST | Pressmeddelande
Hyresavtalen mellan välfärdsområdet och kommunerna löper ut vid årsskiftet. Nya lokaler söks för flera tjänster. Välfärdsområdet utreder möjligheten att köpa en del av fastigheterna så att verksamheten ska kunna fortsätta.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum