Tilinpäätös 2024: Silmäaseman kasvu jatkui vuonna 2024 – markkina-asema vahvistui sekä kotimaassa Suomessa että Virossa

Jaa

Silmäasema jatkoi vahvaa kasvuaan vuonna 2024 haastavasta taloustilanteesta huolimatta. Yhtiön liikevaihto kasvoi edellisestä vuodesta 8 % ja oli 249,2 miljoonaa euroa. Oikaistu liiketulos oli 34,0 miljoonaa euroa.

"Menestyksemme perustuu Silmäaseman ainutlaatuiseen konseptiin, jossa kaikki asiakkaan tarvitsemat näönhuollon ja silmäterveyden ratkaisut yhdistyvät helposti ja asiantuntevasti saman katon alle. Työskentelemme systemaattisesti vahvan, suomalaisen brändimme eteen kilpaillussa markkinassa. Yhtiön taloudellinen asema on vankka, liikevaihtomme kasvu jatkui ja oikaistu liiketulos parani edellisestä vuodesta 34,0 miljoonaan euroon", Silmäasema Oy:n toimitusjohtaja Teppo Lindén sanoo.

Vuoden 2024 aikana tehtiin useita yritys- ja liiketoimintakauppoja, joista merkittävin oli virolaisen Eagle Vision -optikkoketjun hankinta. Tilikauden aikana toimipaikkaverkostoa on uudistettu myös remontein ja uusin konseptein.

"Olemme onnistuneet yhdistämään optisen kaupan ja silmäterveyden palvelut entistäkin saumattomammin. Laajensimme lääkäripalveluiden saatavuutta, vahvistimme asiantuntijatiimejämme ja uudistimme toimipaikkoja asiakaskokemusta yhä paremmin tukeviksi kokonaisuuksiksi. Tämä näkyy suoraan asiakas- ja henkilöstötyytyväisyydessä", Lindén toteaa.

Silmäaseman vastuullisuustyö painottui vuonna 2024 erityisesti sosiaaliseen vastuuseen, henkilöstön hyvinvointiin sekä palveluiden saavutettavuuteen. Silmäaseman liiketoiminnan kokonaisvaikuttavuutta mitattiin Upright Projectin mallilla, jonka mukaan yhtiön toiminnan nettopositiivinen vaikutus yhteiskuntaan oli +42 %. NASDAQ Helsinki -yhtiöiden keskiarvo samalla mittarilla on noin -22 %.

"Silmäasemalle sosiaalisen vastuun kaksi päälinjaamme ovat henkilöstövastuu sekä asiakas- ja yhteiskuntavastuu, joita mittaamme erityisesti henkilöstökokemuksella ja NPS:llä. Henkilöstö- ja asiakaskokemus ovat myös strategisia painopisteitämme. Vuonna 2024 henkilöstötyytyväisyys oli 4,0, ja asiakastyytyväisyyttä mittaavat NPS-luvut olivat 94,3 sairaalapalveluissa ja 70,6 myymälöissä. Asiakas- ja yhteiskuntavastuun osalta keskeisiä ovat myös lääkäreiden ja optikoiden saatavuus, tutkimuslaiteverkoston laajentaminen sekä kumppanuudet julkisen terveydenhuollon kanssa. Vuonna 2024 palveluiden saatavuus lisääntyi asiantuntijaverkostomme vahvistuessa ja investoimme myös uusiin laitteisiin ja toimipisteisiin”, Lindén sanoo.

Optinen kauppa
Optinen kauppa -segmentin liikevaihto kasvoi 6,8 prosenttia 140,1 miljoonaan euroon. Kasvua vauhdittivat sekä orgaaninen kehitys että yrityshankinnat Suomessa ja Virossa. Oikaistu liiketulos oli 22,1 miljoonaa euroa.

Silmäterveys
Silmäterveys-segmentin liikevaihto kasvoi 9,7 prosenttia ja oli 111,6 miljoonaa euroa. Vahva kasvu perustui lisääntyneeseen kysyntään erityisesti lääkärivastaanotoissa ja silmäleikkauksissa. Segmentin oikaistu liiketulos oli 11,9 miljoonaa euroa.

Yhteyshenkilöt

Liitteet

Silmäasema on Suomen suurin näönhuollon ja silmäterveyden toimija. Näemme kokonaiskuvan niin asiakkaamme kohtaamisesta ja hoidosta, kuin suomalaisten silmäterveydestä. Silmäaseman yli 1 700 näkemisen ja silmäterveyden ammattilaista hoitaa lähes miljoonaa asiakasta vuosittain. Silmäasemalla on Suomessa noin 150 optikkoliikettä ja silmälääkärikeskusta, 18 yksityistä silmäsairaalaa ja 5 julkisia silmäterveyspalveluita tarjoavaa yksikköä ympäri maan. Silmäaseman liikevaihto vuonna 2024 oli 249 miljoonaa euroa. Virossa Silmäasemalla on 11 optisen kaupan toimipaikkaa Eagle Vision- ja Tallinna Optika -brändien alla.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Silmäasema Oy

Ei vain tyyliä, vaan elämäntyyliä – suomalaisille silmälasit ovat yhä useammin osa identiteettiä ja itseilmaisua24.4.2025 07:05:00 EEST | Tiedote

Silmälasit eivät ole enää vain näkemisen apuväline – ne ovat osa tyyliä, persoonaa ja arjen hallintaa. Silmäaseman tutkimukset ja asiakasdata osoittavat, että erityisesti naiset kokevat lasit osaksi identiteettiään ja tärkeäksi osaksi ulkonäköään. Monelle lasit ovat niin olennainen osa omaa ilmettä, ettei ulos lähdetä ilman niitä – vaikka muita asusteita puuttuisikin.

Näin Suomi näkee: ikäihmisten silmäterveys huolettaa – joka viides kantaa huolta iäkkään läheisensä näöstä ja luottamus julkiseen hoitoon heikkenee19.3.2025 09:00:00 EET | Tiedote

Silmäaseman ja Kantar Finlandin maaliskuun alussa toteuttama Näin Suomi näkee -tutkimus* paljastaa, että suomalaisten näköhaasteet yleistyvät iän myötä ja reilu viidennes suomalaisista kantaa huolta iäkkään läheisensä näkökyvystä. Samalla luottamus julkisen sektorin silmäterveyden palveluihin on heikentynyt, ja erityisesti vanhemmissa ikäryhmissä hoidon saaminen julkiselta puolelta koetaan yhä vaikeammaksi.

Silmäaseman myymäläverkosto laajenee: Silmäasema osti Silmäoptiikka Oy:n neljä toimipistettä Haminassa, Kotkan Karhulassa, Inkeroisissa ja Kuusankoskella4.3.2025 09:30:00 EET | Tiedote

Silmäaseman myymäläverkosto kehittyy Kymenlaaksossa edelleen, kun Silmäasema Optiikka Oy on ostanut Silmäoptiikka Oy:n liiketoiminnan Haminassa, Kotkan Karhulassa, Kuusankoskella ja Inkeroisissa. Kauppa on astunut voimaan 1. maaliskuuta ja kaikkien liikkeiden työntekijät siirtyvät vanhoina työntekijöinä Silmäaseman palvelukseen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye