I fortsättningen kan man få brådskande utkomststöd endast för nödvändiga utgifter såsom mat och mediciner
FPA ändrar processen för brådskande utkomststöd i april. Förändringen innebär att FPA i fortsättningen oftare beviljar den brådskande delen av utkomststödet som betalningsförbindelser till exempel för livsmedel och läkemedel. Till övriga delar behandlas ansökan inom den normala utsatta tiden.
Från och med 7.4.2025 ändrar FPA behandlingen av brådskande utkomststöd. Det främsta syftet med ändringen är att säkerställa att FPA tillämpar enhetliga kriterier på riksnivå när det bedöms om en ansökan ska betraktas som brådskande eller inte. Utöver likabehandling av kunderna ingår här som mål att säkra att de ansökningar som tas upp för brådskande handläggning verkligen är brådskande.
– Vi förstår att var och en som behöver utkomststöd befinner sig i en trängd ekonomisk situation. Utgångspunkten är dock att den brådskande handläggningen är avsedd för plötsliga förändringar i livet eller händelser som inte går att förutse. En brådskande situation kan till exempel gå ut på att någon har fått slut på mat eller mediciner eller att de håller på att ta slut, och att personen inte har råd att köpa mer, förklarar förmånschef Marja-Leena Valkonen.
Den normala handläggningstiden för ansökningar om utkomststöd är 7 vardagar
Utkomststöd är ett ekonomiskt stöd som beviljas i sista hand. Det innebär att kunden är skyldig att försörja sig själv och sin familj enligt bästa förmåga och först ansöka om alla andra förmåner som hen kan ha rätt till.
– Vi på FPA har märkt att vissa kunder ber om att deras ärende ska handläggas som brådskande också i fall då det egentligen inte behövs. Det har använts som ett sätt att bli beviljad stödet snabbare. Sen har det visat sig att sådana här brådskande betalningsförbindelser inte har använts. Samtidigt är det möjligt att servicen kan ha försämrats för kunder som verkligen befinner sig i en akut krissituation och behöver brådskande hjälp, säger Marja-Leena Valkonen.
Den lagstadgade handläggningstiden för grundläggande utkomststöd är 7 vardagar (mån.–fre.) från det att ansökan och alla de bilagor som behövs har inkommit till FPA. Under början av året har dock den faktiska handläggningstiden varit mindre än 5 vardagar. Ett brådskande beslut om utkomststöd fattas samma dag eller senast följande vardag.
Betalningsförbindelser kan ges för till exempel mat eller mediciner
Förändringen innebär att FPA i fortsättningen oftare beviljar den brådskande delen av utkomststödet som betalningsförbindelser till exempel för livsmedel och läkemedel. Till övriga delar behandlas ansökan inom den normala utsatta tiden och de betalningsförbindelser som har beviljats för till exempel livsmedel beaktas i utkomststödets månatliga belopp.
FPA strävar efter att omedelbart bedöma hur brådskande situationen är i samband med kundens första samtal eller besök på servicestället. Den automatiska rösten som kunderna hör då de ringer till servicenumret för utkomststöd ger information om att brådskande utkomststöd i allmänhet beviljas endast med betalningsförbindelser och att behandlingen av ansökan i sin helhet inte kommer att gå snabbare än normalt trots att en betalningsförbindelse har beviljats.
Mer information för kunderna
Kontakter
Marja-Leena ValkonenförmånschefFPA
Tel:040 487 2541fornamn.efternamn@fpa.fiFPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–16. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.
Tel:020 634 7745viestinta@kela.fiFPA har i uppgift att sköta grundtryggheten i livets olika skeden för alla dem som omfattas av den finländska sociala tryggheten.

Andra språk
Följ Kela/FPA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA
Kelan kuntoutuksen käyttämän GAS-menetelmän materiaalit löytyvät nyt myös kolmella saamen kielellä25.6.2025 11:10:49 EEST | Tiedote
Kelan kuntoutuksessa on käytössä GAS-menetelmä kuntoutuksen tavoitteiden laatimisen ja niiden toteutumisen arvioinnin välineenä. GAS-menetelmän Käsikirja ja Omat tavoitteeni -lomake löytyvät nyt myös pohjoissaameksi, inarinsaameksi ja koltansaameksi.
FPA deltar i prideveckan i Helsingfors – var och en får vara sig själv även på arbetsplatsen24.6.2025 08:04:21 EEST | Pressmeddelande
FPA deltar i prideevenemang sommaren 2025 för att främja likabehandling och icke-diskriminering.
Kela osallistuu Helsinki Pride -viikolle – jokaisella on oikeus olla oma itsensä myös työpaikalla24.6.2025 08:04:21 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Kela on mukana kesän 2025 Pride-tapahtumissa yhdenvertaisuuden ja syrjimättömyyden edistämiseksi.
Bättre datarörlighet gynnar FPA:s kunder – ny arbetsgrupp ska främja informationsutbyte för att förebygga felaktiga utbetalningar och bidragsfusk19.6.2025 10:52:56 EEST | Pressmeddelande
Det är viktigt med förebyggande insatser för att minska felaktiga betalningar och bidragsfusk för att undvika att kunderna råkar ut för återkrav.
Tiedon liikkuvuus on Kelan asiakkaiden etu – työryhmä edistämään tiedonvaihtoa etuuksien virheellisten maksujen ja väärinkäytösten ehkäisemiseksi19.6.2025 10:52:56 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Virheellisten maksujen ja etuuksien väärinkäytön vähentäminen ennakoivasti on tärkeää, koska takaisinperintä on asiakkaan kannalta ikävää.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum