I fortsättningen kan man få brådskande utkomststöd endast för nödvändiga utgifter såsom mat och mediciner
FPA ändrar processen för brådskande utkomststöd i april. Förändringen innebär att FPA i fortsättningen oftare beviljar den brådskande delen av utkomststödet som betalningsförbindelser till exempel för livsmedel och läkemedel. Till övriga delar behandlas ansökan inom den normala utsatta tiden.
Från och med 7.4.2025 ändrar FPA behandlingen av brådskande utkomststöd. Det främsta syftet med ändringen är att säkerställa att FPA tillämpar enhetliga kriterier på riksnivå när det bedöms om en ansökan ska betraktas som brådskande eller inte. Utöver likabehandling av kunderna ingår här som mål att säkra att de ansökningar som tas upp för brådskande handläggning verkligen är brådskande.
– Vi förstår att var och en som behöver utkomststöd befinner sig i en trängd ekonomisk situation. Utgångspunkten är dock att den brådskande handläggningen är avsedd för plötsliga förändringar i livet eller händelser som inte går att förutse. En brådskande situation kan till exempel gå ut på att någon har fått slut på mat eller mediciner eller att de håller på att ta slut, och att personen inte har råd att köpa mer, förklarar förmånschef Marja-Leena Valkonen.
Den normala handläggningstiden för ansökningar om utkomststöd är 7 vardagar
Utkomststöd är ett ekonomiskt stöd som beviljas i sista hand. Det innebär att kunden är skyldig att försörja sig själv och sin familj enligt bästa förmåga och först ansöka om alla andra förmåner som hen kan ha rätt till.
– Vi på FPA har märkt att vissa kunder ber om att deras ärende ska handläggas som brådskande också i fall då det egentligen inte behövs. Det har använts som ett sätt att bli beviljad stödet snabbare. Sen har det visat sig att sådana här brådskande betalningsförbindelser inte har använts. Samtidigt är det möjligt att servicen kan ha försämrats för kunder som verkligen befinner sig i en akut krissituation och behöver brådskande hjälp, säger Marja-Leena Valkonen.
Den lagstadgade handläggningstiden för grundläggande utkomststöd är 7 vardagar (mån.–fre.) från det att ansökan och alla de bilagor som behövs har inkommit till FPA. Under början av året har dock den faktiska handläggningstiden varit mindre än 5 vardagar. Ett brådskande beslut om utkomststöd fattas samma dag eller senast följande vardag.
Betalningsförbindelser kan ges för till exempel mat eller mediciner
Förändringen innebär att FPA i fortsättningen oftare beviljar den brådskande delen av utkomststödet som betalningsförbindelser till exempel för livsmedel och läkemedel. Till övriga delar behandlas ansökan inom den normala utsatta tiden och de betalningsförbindelser som har beviljats för till exempel livsmedel beaktas i utkomststödets månatliga belopp.
FPA strävar efter att omedelbart bedöma hur brådskande situationen är i samband med kundens första samtal eller besök på servicestället. Den automatiska rösten som kunderna hör då de ringer till servicenumret för utkomststöd ger information om att brådskande utkomststöd i allmänhet beviljas endast med betalningsförbindelser och att behandlingen av ansökan i sin helhet inte kommer att gå snabbare än normalt trots att en betalningsförbindelse har beviljats.
Mer information för kunderna
Kontakter
Marja-Leena ValkonenförmånschefFPA
Tel:040 487 2541fornamn.efternamn@fpa.fiFPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–16. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.
Tel:020 634 7745viestinta@kela.fiFPA har i uppgift att sköta grundtryggheten i livets olika skeden för alla dem som omfattas av den finländska sociala tryggheten.

Andra språk
Följ Kela/FPA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA
Anbudsförfarandet för produkter till moderskapsförpackningen för 2027 har inletts9.9.2025 08:30:08 EEST | Pressmeddelande
FPA har inlett ett anbudsförfarande för produkter till moderskapsförpackningen för 2027. I anbudsförfarandet betonas ansvarsfullhet, hållbarhet och kvalitet. FPA har utvecklat moderskapsförpackningen också utifrån respons från kunderna.
Vuoden 2027 äitiyspakkauksen tuotteiden tarjouskilpailu on alkanut9.9.2025 08:30:08 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). Kela on käynnistänyt vuoden 2027 äitiyspakkauksen tuotteiden tarjouskilpailun. Kilpailutuksessa painotetaan vastuullisuutta, pitkäikäisyyttä ja laatua. Kela on kehittänyt äitiyspakkausta myös asiakaspalautteen mukaan.
Procurement process for the 2027 edition of the maternity package has begun9.9.2025 08:30:08 EEST | Press release
Kela has issued an invitation to tender for the products included in the 2027 maternity package. Sustainability, durability and quality are emphasised in the tender process. Customer feedback has also played a role in the development of the maternity package.
Risto Rissanen Kelan itäisen asiakaspalveluyksikön johtajaksi8.9.2025 08:00:48 EEST | Tiedote
Risto Rissanen on nimitetty Kelan itäisen asiakaspalveluyksikön johtajaksi. Rissanen vastaa yksikön toiminnan johtamisesta, kehittämisestä ja sidosryhmäyhteistyöstä.
Håll dig uppdaterad om förändringar i den sociala tryggheten – prenumerera på våra nyhetsbrev!4.9.2025 12:00:00 EEST | Pressmeddelande
I våra nyhetsbrev får du tillförlitlig information direkt från FPA om ändringar i förmåner och tjänster. Beställ de viktigaste nyheterna och tipsen direkt till din e-post.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum