Antalet hektar i miljöavtalen minskade med en fjärdedel i Egentliga Finland
Behandlingen av de miljöavtal som ansökts 2023–2024 är på slutrakan vid NTM-centralen i Egentliga Finland. För alla avtalsarealer som ansöktes gjordes åren 2023–2024 en terrängsyn där man bedömde områdenas stödberättigande. Utifrån terrängsynerna har man varit tvungen att avslå över en fjärdedel av de ansökta arealerna.

Med miljöavtal finansieras skötseln av jordbruksnaturen och landskapet, i praktiken vårdbiotoper, naturbeten samt skötseln av våtmarker. Egentliga Finland har traditionellt sett haft flest miljöavtal. Området har en lång jordbrukshistoria och det syns i naturen och i landskapet. I Egentliga Finland finns det ett enormt antal vårdbiotoper samt naturbeten som är värdefulla på lokal-, landskaps- och nationell nivå. Många miljöavtal har även ansökts för skärgården.
År 2024 ansöktes det sammanlagt nästan 6 000 hektar miljöavtalsområden i Egentliga Finland, varav cirka 4 400 hektar kommer att godkännas. Även antalet gårdar som ingått miljöavtal minskar tydligt. Ännu år 2022 fanns det miljöavtal på 368 gårdar och 2024 minskade antalet till 251 gårdar.
EU:s jordbruks- och landsbygdsfinansieringsperiod 2023–2027 medförde vissa ändringar i stödvillkoren, vars effekter nu syns som avslag på arealerna. Teija Nielsen, gruppchef som ansvarar för miljöersättningarna vid NTM-centralen i Egentliga Finland, berättar att det stora antalet avslag dock i huvudsak torde bero på att alla arealer som hör till avtalen måste granskas.
– Man kan anta att det inte förekommer stora årliga variationer i arealernas behörighet, men tidigare har granskningar inte gjorts i denna omfattning, så det blev också många avslag på en gång, kommenterar Nielsen.
De områden som godkänns i avtalet om skötsel av jordbruksnaturen och landskapet ska ha stor biologisk mångfald eller stort landskapsvärde. Med hjälp av avtalen bevaras eller främjas sådana natur- eller landskapsvärden som är mer värdefulla än normalt och som drar nytta av avtalsenlig betesgång eller slåtter samt röjningsvård. Genom granskningarna riktas stöden för miljöavtal bättre till de områden som har störst nytta av miljövården.
Största delen av de övergivna arealerna har bedömts vara för klippiga, olämpliga för bete eller för igenvuxna. Dessutom har orsakerna till avslagen varit till exempel överlappande finansiering, igenväxning av stränder och halvfärdiga iståndsättningsåtgärder.
Mångsidig finansiering erbjuds
Den ersättning som betalas enligt avtalet grundar sig på kostnaderna för skötseln av området. För permanent gräsmark i avtalsområden är det dessutom möjligt att få grundläggande inkomststöd och kompensationsbidrag. Under EU:s finansieringsperiod 2023–2027 får man också ersättning för grundande av inhägnader och röjning. För byggande av rovdjursstängsel erbjuds en högre ersättning.
Trots det stora antalet avslag uppmuntrar Teija Nielsen att man fortsätter det viktiga arbetet med att vårda jordbruksnaturen och landskapet i Egentliga Finland. Goda resultat uppnås till exempel med betesgång.
– De hotade vårdbiotoperna bevaras när djuren betar dem. Betet ger plats till exempel för ursprungliga eller hotade ängsväxter. Djurgödseln lockar också till sig fler insekter och insekter lockar i sin tur fåglar. Dessutom håller betande djur de traditionella landsbygdslandskapen öppna. I Egentliga Finland sker betesgången också i nationallandskap, påminner Nielsen.
Nyckelord
Kontakter
Teija NielsenVarsinais-Suomen ELY-keskus, maaseutuyksikkö, ympäristökorvaukset ja tuotantotuet
Tel:02 9502 2624teija.nielsen@ely-keskus.fiBilder



Länkar
NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.
Andra språk
Följ Varsinais-Suomen ELY-keskus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen ELY-keskus
Varsinais-Suomen ja Satakunnan päällystystyöt viikolla 2727.6.2025 14:34:58 EEST | Tiedote
Viikolla 27 Varsinais-Suomessa päällystetään Salossa, Laitilassa ja Pyhärannassa. Satakunnassa päällystystöitä tehdään Raumalla, Karvialla ja Eurassa. Myös erilaisia pienempiä päällysteen korjaustöitä ja päällystystöitä valmistelevia toimenpiteitä tehdään molemmissa maakunnissa.
Mälikän risteyssillan korjaustyö käynnistyy Raumalla valtatiellä 827.6.2025 08:55:04 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus aloittaa Raumalla valtatiellä 8 sijaitsevan Mälikän risteyssillan pintarakenteiden korjaustyöt 7.7.2025. Työt kestävät arviolta 31.7.2025 saakka. Korjaustyöt tehdään ilta- ja yötyönä. Työn ajaksi liikenne joudutaan rajoittamaan yhdelle kaistalle klo 20:00 – 06:00 väliseksi ajaksi. Käytössä on tällöin liikennevalo-ohjaus. Korjausurakan aikana siltapaikalla on alennettu nopeus 30 km/h.
Varsinais-Suomen ELY-keskus on antanut yhteysviranomaisen lausunnon FlagshipSEVEN Oy:n suunnitteleman e-metanolin tuotantolaitoksen YVA-ohjelmasta, Naantali26.6.2025 15:44:17 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus on antanut yhteysviranomaisen lausunnon FlagshipSEVEN Oy:n Naantaliin suunnitteleman e-metanolin tuotantolaitoshankkeen ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta eli YVA-ohjelmasta.
Varsinais-Suomen ELY-keskus toteuttaa uusia kyläteitä vuonna 202526.6.2025 10:35:04 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus on valinnut viisi uutta kylätiekohdetta toteutettavaksi vuonna 2025. Kohteet sijaitsevat Raumalla, Loimaalla, Somerolla, Salossa ja Maskussa. Valinnat perustuivat vuonna 2023 tehtyyn selvitykseen, jossa kartoitettiin potentiaalisia kylätiekohteita Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa.
Valtatie 2:n Porin kohdan jatkosuunnittelu etenee nelikaistaisen vaihtoehdon pohjalta26.6.2025 08:20:58 EEST | Tiedote
Valtatie 2:n Porin keskustan kohdan parantamisen vaihtoehtoja on tarkasteltu YVA-menettelyssä, jonka aktiivivaihe päättyi yhteysviranomaiselta saatuun perusteltuun päätelmään keväällä 2025. Hankkeesta vastaava Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikennevastuualue on valinnut jatkosuunnitteluun YVA-menettelyn vaihtoehdon VE 1, jossa valtatie muutetaan nelikaistaiseksi Tiilimäen ja Korven eritasoliittymien välillä. Suppeampi, kaksikaistainen vaihtoehto VE 0+ ei päässyt jatkoon.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum