Ympäristösopimusten hehtaarimäärät laskivat Varsinais-Suomessa neljänneksen
Vuosina 2023–2024 haettujen ympäristösopimusten käsittely on Varsinais-Suomen ELY-keskuksessa loppusuoralla. Kaikille haetuille sopimusaloille tehtiin vuosina 2023–2024 maastokatselmointi, jossa arvioitiin alueiden tukikelpoisuus. Katselmointien perusteella yli neljännes haetuista aloista on jouduttu hylkäämään.

Ympäristösopimuksilla rahoitetaan maatalousluonnon ja maiseman hoitoa, eli käytännössä perinnebiotooppeja ja luonnonlaitumia sekä kosteikkojen hoitoa. Varsinais-Suomessa ympäristösopimuksia on perinteisesti ollut kaikkein eniten. Alueella on pitkä maataloushistoria ja se näkyy myös luonnossa ja maisemassa. Varsinais-Suomessa on valtava määrä paikallisesti, maakunnallisesti ja valtakunnallisesti arvokkaita perinnebiotooppeja sekä luonnonlaitumia. Ympäristösopimuksia on haettu paljon myös saaristoon.
Vuonna 2024 Varsinais-Suomessa haettuja ympäristösopimusaloja oli yhteensä lähes 6 000 hehtaaria, joista tullaan hyväksymään noin 4 400 hehtaaria. Myös ympäristösopimuksia tehneiden tilojen määrä on selkeässä laskussa. Vuonna 2022 ympäristösopimuksia oli vielä 368 tilalla ja vuonna 2024 määrä tippui 251 tilaan.
EU:n maatalous- ja maaseuturahoituskausi 2023–2027 toi tukiehtoihin joitain muutoksia, joiden vaikutukset näkyvät nyt alojen hylkäyksinä. Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ympäristökorvauksista vastaava ryhmäpäällikkö Teija Nielsen kertoo, että hylkäysten suuri määrä johtunee kuitenkin pääosin siitä, että kaikki sopimuksiin kuuluvat alat oli katselmoitava.
– Oletettavaa on, ettei alojen kelpoisuudessa ole vuosittain suurta vaihtelua, mutta katselmointeja ei ole ennen tehty tässä laajuudessa, joten hylkäyksiäkin tuli kerralla paljon, Nielsen kommentoi.
Maatalousluonnon ja maiseman hoitosopimukseen hyväksyttävien alueiden tulee olla luontoarvoiltaan monimuotoisia tai maisemaltaan merkittäviä. Sopimusten avulla säilytetään tai edistetään tavanomaista arvokkaampia luonto- tai maisema-arvoja, jotka hyötyvät sopimuksen mukaisesta laidunnuksesta tai niitosta sekä raivaushoidosta. Katselmointien kautta ympäristösopimuksista maksettavat tuet kohdistuvat paremmin niille alueille, jotka hyötyvät ympäristönhoidosta eniten.
Hylätyistä aloista suurin osa on arvioitu liian kallioisiksi, laidunnukseen soveltumattomaksi tai liian umpeen kasvaneiksi. Lisäksi hylkäysten syitä ovat olleet esimerkiksi päällekkäisrahoitus, ruovikoituminen ja kunnostustoimenpiteiden keskeneräisyys.
Rahoitusta tarjolla monipuolisesti
Sopimuksesta maksettava korvaus perustuu alueen hoidosta syntyneisiin kustannuksiin. Sopimusalueiden pysyville nurmille on lisäksi mahdollista saada perustulotukea ja luonnonhaittakorvausta. EU:n rahoituskaudella 2023–2027 saa korvausta myös uusien aitojen perustamiseen ja peruskunnostusraivaukseen. Petoaitojen rakentamiseen on tarjolla korkeampi korvaus.
Vaikka hylkäyksiä on tullut paljon, Teija Nielsen kannustaa varsinaissuomalaisia jatkamaan tärkeää työtä maatalousluonnon ja maiseman hoidossa. Esimerkiksi laiduntamalla saadaan aikaan hyviä tuloksia.
– Uhanalaiset perinnebiotoopit säilyvät, kun eläimet laiduntavat niitä. Laiduntaminen tuo tilaa esimerkiksi alkuperäisille tai uhanalaisille niittykasveille. Eläinten lanta houkuttelee paikalle myös lisää hyönteisiä ja hyönteiset puolestaan lintuja. Lisäksi laiduntavat eläimet pitävät perinteisiä maalaismaisemia avoimina. Varsinais-Suomessa laidunnetaan myös kansallismaisemissa, muistuttaa Nielsen.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Teija NielsenVarsinais-Suomen ELY-keskus, maaseutuyksikkö, ympäristökorvaukset ja tuotantotuet
Puh:02 9502 2624teija.nielsen@ely-keskus.fiKuvat



Linkit
Tietoja julkaisijasta
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
Varsinais-Suomen ja Satakunnan päällystystyöt viikolla 2727.6.2025 14:34:58 EEST | Tiedote
Viikolla 27 Varsinais-Suomessa päällystetään Salossa, Laitilassa ja Pyhärannassa. Satakunnassa päällystystöitä tehdään Raumalla, Karvialla ja Eurassa. Myös erilaisia pienempiä päällysteen korjaustöitä ja päällystystöitä valmistelevia toimenpiteitä tehdään molemmissa maakunnissa.
Mälikän risteyssillan korjaustyö käynnistyy Raumalla valtatiellä 827.6.2025 08:55:04 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus aloittaa Raumalla valtatiellä 8 sijaitsevan Mälikän risteyssillan pintarakenteiden korjaustyöt 7.7.2025. Työt kestävät arviolta 31.7.2025 saakka. Korjaustyöt tehdään ilta- ja yötyönä. Työn ajaksi liikenne joudutaan rajoittamaan yhdelle kaistalle klo 20:00 – 06:00 väliseksi ajaksi. Käytössä on tällöin liikennevalo-ohjaus. Korjausurakan aikana siltapaikalla on alennettu nopeus 30 km/h.
Varsinais-Suomen ELY-keskus on antanut yhteysviranomaisen lausunnon FlagshipSEVEN Oy:n suunnitteleman e-metanolin tuotantolaitoksen YVA-ohjelmasta, Naantali26.6.2025 15:44:17 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus on antanut yhteysviranomaisen lausunnon FlagshipSEVEN Oy:n Naantaliin suunnitteleman e-metanolin tuotantolaitoshankkeen ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta eli YVA-ohjelmasta.
Varsinais-Suomen ELY-keskus toteuttaa uusia kyläteitä vuonna 202526.6.2025 10:35:04 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus on valinnut viisi uutta kylätiekohdetta toteutettavaksi vuonna 2025. Kohteet sijaitsevat Raumalla, Loimaalla, Somerolla, Salossa ja Maskussa. Valinnat perustuivat vuonna 2023 tehtyyn selvitykseen, jossa kartoitettiin potentiaalisia kylätiekohteita Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa.
Valtatie 2:n Porin kohdan jatkosuunnittelu etenee nelikaistaisen vaihtoehdon pohjalta26.6.2025 08:20:58 EEST | Tiedote
Valtatie 2:n Porin keskustan kohdan parantamisen vaihtoehtoja on tarkasteltu YVA-menettelyssä, jonka aktiivivaihe päättyi yhteysviranomaiselta saatuun perusteltuun päätelmään keväällä 2025. Hankkeesta vastaava Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikennevastuualue on valinnut jatkosuunnitteluun YVA-menettelyn vaihtoehdon VE 1, jossa valtatie muutetaan nelikaistaiseksi Tiilimäen ja Korven eritasoliittymien välillä. Suppeampi, kaksikaistainen vaihtoehto VE 0+ ei päässyt jatkoon.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme