Kauppakamarit: Hoitoon on päästävä – sotekustannukset läpinäkyviksi
Sote-palveluiden uudistamiseen tarvitaan uusi vaihe: hyvinvointialueiden tuottavuutta on parannettava keskittymällä vahvemmin toimintatapojen muuttamiseen. Hoitoon on päästävä ja se onnistuu parhaiten, kun hyvinvointialue toimii yhteistyössä alueen yritysten kanssa sote-palveluiden tuottamisessa. Kustannustehokkuuden perusedellytys on kustannusten läpinäkyvyyden lisääminen.
”Hyvinvointialueiden tulee toimia tiiviissä yhteistyössä alueen yritysten kanssa sote-palveluiden tuottamisessa. Kaikki resurssit on otettava täysimittaisesti käyttöön, jotta voidaan varmistaa asiakkaille nopea pääsy hoitoon. Hoitoon on päästävä, kun hoitoa tarvitsee”, sanoo Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Johanna Sipola.
Kauppakamarit vaativat aluevaaliteeseissään, että palvelujen tuottajaksi on valittava kustannustehokkain taho.
”Tavoitteena tulee olla, että asiakas saa tarvitsemansa palvelut ja että palvelut tuotetaan mahdollisimman tehokkaasti veronmaksajien näkökulmasta”, Sipola sanoo.
Jotta kustannustehokkain eli veronmaksajien rahoja järkevimmin hyödyntävä tapa löytyy, on kustannuksien oltava läpinäkyviä ja vertailtavia.
”Perusedellytys kustannustehokkuudelle ja säästöille on, että tiedetään, mitä mikäkin maksaa. Julkisesti tuotettujen sosiaali- ja terveydenhuollon hoitotoimenpiteiden hinnat eivät nykyään ole kaikilta osin tiedossa, eivätkä ne ole vertailtavissa”, Sipola sanoo.
Kauppakamarit vaativatkin, että hanke sote-palveluiden yksikkökustannusten yhdenmukaisesta laskennasta on vietävä maaliin. Yhdenmukainen laskenta mahdollistaisi sote-kustannusten vertailun.
Lisäksi hyvinvointialueiden pitää hyödyntää sote-palveluissaan teknologiaa, dataa ja tekoälyä.
”Julkisen sektorin perusterveydenhuollossa on saatava käyttöön samantasoiset digitaaliset palvelut kuin yksityisen puolen työterveyshuollon asiakkailla on jo nyt. Tämä vaatii, että julkisen sektorin digitaalisia ja teknologisia ratkaisuja kehitetään tiiviissä yhteistyössä yksityisen sektorin kanssa, jotta uusimmat innovaatiot leviävät myös julkiselle puolelle”, Sipola sanoo.
KAUPPAKAMAREIDEN RATKAISUT HYVINVOINTIALUEILLE:
- Hoitoon on päästävä! Hyödynnetään kaikkia resursseja ja yhteistyötä sote-palveluiden tuottamisessa.
- Tehdään kustannuksista läpinäkyviä ja vertailtavia.
- Toteutetaan teknologia- ja digiloikka.
- Rakennetaan asiakaslähtöiset palvelupolut.
- Varmistetaan ennaltaehkäisevien palveluiden toiminta.
Kauppakamarien sote-teesit voi lukea kokonaisuudessaan täältä.
Yhteyshenkilöt
Tiina Ylönenvt. toimitusjohtajaEtelä-Savon kauppakamari
Puh:0400346180tiina.ylonen@kauppakamari.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Etelä-Savon kauppakamari
Palvelun aatelia 2025 –kilpailun finalistit on valittu10.11.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Etelä-Savon kauppakamarin kaupan- ja palvelualan valiokunnan luotsaaman palvelukilpailun finalistit on valittu 175 ehdotuksen joukosta.
Kauppakamarikysely: Investointikustannukset, heikko kysyntä ja poliittinen epävarmuus hidastavat investointeja puhtaaseen siirtymään22.10.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Kauppakamarien talouskysely paljastaa, että investointien kustannukset, vähäpäästöisten tuotteiden heikko kysyntä ja poliittinen epävarmuus ovat merkittävimpiä esteitä puhtaalle siirtymälle. Yli kolmannes yrityksistä kuitenkin kokee, ettei siirtymälle ole esteitä - erityisesti alle kymmenen henkilön yrityksissä. 45 prosenttia yrityksistä korosti kyselyssä lupaprosessien ja sääntelyn sujuvoittamista ensisijaisena toimena puhtaan siirtymän onnistumiseen.
Kauppakamarikysely: Yritysten suhdannearviot ottivat takapakkia keväästä - ensi vuodesta ennakoidaan tuntuvasti parempaa3.10.2025 14:03:55 EEST | Tiedote
Yritysten arviot suhdannetilanteesta ottivat kauppamarien tuoreessa talouskyselyssä takapakkia verrattuna kevääseen. Heikkeneminen ei ole suuruudeltaan valtavaa, mutta se koskee laaja-alaisesti vastauksia niin liikevaihdon, tilauskantojen, viennin kuin henkilöstömäärienkin suhteen. Omalla toimialalla vallitsevia yleistunnelmia luonnehditaan pessimistisesti. Keskuskauppakamarin pääekonomistin Jukka Appelqvistin mukaan yrityksissä riittää silti edelleen uskoa kasvuun ja erityisesti siihen, että pidemmällä aikavälillä suhdanne on kirkastumassa. Ensi vuodesta ennakoidaan tuntuvasti kuluvaa vuotta parempaa.
Palvelun aatelia -kilpailuun saatiin 175 ehdotusta eri puolilta Etelä-Savoa8.8.2025 09:45:03 EEST | Tiedote
Palvelun aatelia -kilpailu järjestettiin nyt toista kertaa ja tänä vuonna ehdotuksia kerättiin toukokuulta elokuulle. Kilpailun ehdotusaika päättyi 3.8.2025, ja ehdotuksia saatiin 175 ympäri Etelä-Savoa!
Palvelun aatelia -kilpailuun jo yli 100 ehdotusta - ehdotusaikaa jäljellä 1 kuukausi3.7.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Palvelun aatelia -kilpailun ehdotusaika on ollut käynnissä toukokuun alusta, ja kilpailuun on saatu yli 100 ehdotusta! Ehdotuksia voi edelleen jättää perusteluineen Etelä-Savon kauppakamarin verkkosivuilla 3.8. saakka.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme