Hyvinvointialueen on järjestettävä lakisääteiset sosiaalihuollon palvelut
Lounais-Suomen aluehallintovirasto muistuttaa Varsinais-Suomen ja Satakunnan hyvinvointialueita, että sosiaalihuollon asiakkaille tulee myöntää asiakkaiden tarvitsemat palvelut oikea-aikaisesti sekä yhdenvertaisesti koko hyvinvointialueen toimialalla.
Hyvinvointialueet voivat tuottaa järjestämiään sosiaalipalveluja itse tai hankkia niitä yksityisiltä palveluntuottajilta. Hyvinvointialueiden säästötoimet eivät kuitenkaan saa olla perusteena sosiaalihuollon asiakkaan palvelujen myöntämättä jättämiselle. Sosiaalipalvelujen on oltava sisällöltään, laajuudeltaan ja laadultaan sellaisia kuin asiakkaiden tarve ja turvallisuus edellyttävät, eikä myönnettävän palvelun valintaa tai palvelun tuottamistapaa voi perustaa pelkästään hintaan.
Lounais-Suomen aluehallintovirastoon on tullut useita huolestuneita yhteydenottoja yksityisiltä sosiaalihuollon palveluntuottajilta. Yhteydenottoja on tullut erityisesti mielenterveyspalveluista, päihdepalveluista, lapsiperheiden sosiaalityön palveluista ja lastensuojelun palveluista.
Palveluntuottajat ovat kertoneet, että hyvinvointialueiden palvelutuottajille lähettämät sosiaalihuollon palvelupyynnöt ovat merkittävästi vähentyneet. Palveluntuottajat ovat ilmaisseet huolensa siitä, saavatko sosiaalihuollon asiakkaat palvelutarpeensa edellyttämiä palveluita.
Yhteydenottojen seurauksena Lounais-Suomen aluehallintovirasto katsoo tarpeelliseksi muistuttaa toimialueensa hyvinvointialueita alla olevista lakiin nojaavista seikoista.
Sosiaalihuollon asiakkaalle myönnettävä tarvitsemansa palvelut oikea-aikaisesti
Sosiaalihuollon asiakkaan palvelujen tarve on arvioitava, hänelle on laadittava asiakassuunnitelma ja hänelle on myönnettävä tarvitsemansa palvelut oikea-aikaisesti sekä hänen mahdolliset erityisen tuen tarpeet huomioiden.
Palvelun myöntämisen lähtökohtana tulee aina olla seikat, jotka ilmenevät palvelutarpeen arvioinnista ja asiakassuunnitelmasta. Jos asiakassuunnitelmaan kirjatusta sosiaalipalvelujen kokonaisuudesta jostakin syystä poiketaan, on se perusteltava päätöksessä.
Asiakkaan etu ja oikeus erityiseen tukeen
Kaikissa tilanteissa on turvattava kaikkein vaikeimmassa asemassa olevien henkilöiden tarvitsema tuki ja palvelut. Erityisen tuen tarpeessa oleva henkilö ei itse kykene hakemaan tarvitsemaansa apua, tai hänen avun saamisensa voi estyä, jos hän ei kykene riittävässä määrin vastaanottamaan tai antamaan avun saamiseksi tarvittavaa tietoa. Henkilö voi myös muulla tavoin omalla käytöksellään tehdä avun antamisen vaikeaksi.
Tämäntyyppisten esteiden voittamiseksi sosiaalihuoltolaissa painotetaan sosiaalityön ammattilaisten työpanoksen merkitystä, jotta henkilö saisi tarvitsemansa avun ja tuen.
Sosiaalipalvelut tulee järjestää yhdenvertaisesti
Palvelujen järjestäjän eli hyvinvointialueen on seurattava omavalvonnallisin keinoin, että sen lakisääteiset tehtävät tulevat kaikissa tilanteissa hoidetuksi ja että sosiaalihuollon asiakkaiden tarpeisiin vastataan koko hyvinvointialueen toimialueella sosiaalihuollon lainsäädännön edellyttämällä tavalla.
Palvelujen yhdenvertaisessa saatavuudessa tulee myös huomioida mm. kieli- ja muiden vähemmistöjen oikeudet. Aluehallintovirasto painottaa, että sosiaalihuollon asiakkaalla on oikeus käyttää sosiaalihuollossa asioidessaan valintansa mukaan joko suomen tai ruotsin kieltä, ja palvelut tulee kaksikielisellä hyvinvointialueella järjestää molemmilla kotimaisilla kielillä.
Lisätietoa
Nina Siro-Södergård, sosiaalihuollon johtava ylitarkastaja
Sini Virtanen, sosiaalihuollon ylitarkastaja
etunimi.sukunimi@avi.fi, puhelin 0295 016 000 (vaihde)
Asiaan liittyvää sääntelyä
- Suomen perustuslaki (731/1999) 19 § 3 mom.
- Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021) 4 §, 8 §
- Laki sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta (741/2023) 23 § 1 mom.
- Laki hyvinvointialueesta (611/2021) 7 §
- Kielilaki (423/2003) 10 § 1 mom.
- Sosiaalihuoltolaki (1301/2014)
- Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista (812/2000)
Asiaan liittyviä eduskunnan oikeusasiamiehen ratkaisuja
- EOAK/3342/2023 Hyvinvointialueen velvollisuus järjestää tarvetta vastaavat palvelut
- EOAK/4553/2024 Ympärivuorokautisen palveluasumisen järjestäminen ikääntyneille Varhassa
- EOAK/4968/2022 Kaksoisdiagnoosipotilaiden mahdollisuudet saada tarvitsemiaan päihde- ja mielenterveyspalveluja
- EOAK/6600/2021 Psykiatrisen potilaan oikeus välttämättömään huolenpitoon
- EOAK/4553/2024 Ympärivuorokautisen palveluasumisen järjestäminen ikääntyneille Varhassa
Avainsanat
Aluehallintovirastossa edistämme perusoikeuksien ja oikeusturvan toteutumista, peruspalvelujen saatavuutta, ympäristönsuojelua, ympäristön kestävää käyttöä, sisäistä turvallisuutta sekä terveellistä ja turvallista elin- ja työympäristöä alueilla. Hoidamme myös lainsäädännön toimeenpano-, ohjaus- ja valvontatehtäviä alueillamme. Toimintaamme ohjaa kahdeksan ministeriötä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Aluehallintovirasto/Regionförvaltningsverket
Användningen av reflexvästar har blivit en etablerad del av vardagen inom småbarnspedagogiken24.6.2025 08:40:00 EEST | Pressmeddelande
Till följd av en olycka i Sverige har Regionförvaltningsverket i Södra Finland och Säkerhets- och kemikalieverket (Tukes) fått ta emot flera orosanmälningar gällande säkerheten hos reflexvästar som används i daghem. Det kan vara bra för kommuner och enheter inom småbarnspedagogik att göra en riskbedömning om användningen av reflexvästar som är anpassad till den egna verksamheten.
Heijastinliivien käyttö on vakiintunut osaksi varhaiskasvatuksen arkea24.6.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Etelä-Suomen aluehallintovirasto ja Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ovat saaneet huolestuneita yhteydenottoja päiväkotien heijastinliivien turvallisuudesta Ruotsissa tapahtuneen onnettomuuden vuoksi. Kuntien ja varhaiskasvatusyksiköiden on hyvä tehdä omaan toimintaansa soveltuvaa riskiarviointia heijastinliivien käytöstä.
EU tarkentaa nettonollahankkeiden määritelmää24.6.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
EU:n komission 23.5.2025 antama täytäntöönpanoasetus määrittelee tuotteet ja komponentit, joiden valmistamisessa on kyse nettonollahankkeesta. Nettonollateknologian valmistushanke on esimerkiksi lämpöpumppujen, biomassan pelletointikoneiden ja sähköajoneuvojen latauslaitteiden valmistaminen.
EU specificerar definitionen för nettonollprojekt24.6.2025 08:02:00 EEST | Pressmeddelande
EU-kommissionens genomförandeförordning från den 23.5.2025 definierar de produkter och komponenter som tillverkas inom ramen för ett nettonollprojekt. Till exempel tillverkning av värmepumpar, pelletpressar för biomassa och försörjningsutrustning för elfordon är tillverkningsprojekt för nettonollteknik.
Työsuojeluviranomaisen toiminta Lupa- ja valvontavirastoon 1.1.202624.6.2025 07:07:00 EEST | Tiedote
Työsuojeluviranomaisen toiminta siirtyy 1.1.2026 alkaen uuteen Lupa- ja valvontavirastoon. Vuoden 2026 alussa Lupa- ja valvontaviraston työsuojeluosasto aloittaa toimivaltaisena valtakunnallisena työsuojeluviranomaisena. Tämän vuoden loppuun asti alueellisina työsuojeluviranomaisina toimivat aluehallintovirastojen työsuojelun vastuualueet, jotka lakkautetaan muutoksessa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme