Business Finland tarttuu kiertotalouden pullonkaulaan – kuluttajabrändit aliedustettuina myönnetyssä rahoituksessa
Julkaisuvapaa Suomen ylikulutuspäivänä 6.4.2025
Kiertotalouden osuus kaikesta Business Finlandin rahoittamasta innovaatiotoiminnasta vuosina 2023–2024 oli 15 prosentin luokkaa. Näinä vuosina kiertotalouden ratkaisuille on myönnetty rahoitusta yli 200 miljoonaa euroa. Kuluttajabrändien osuus tästä oli vain muutama prosentti. “Tässä on selkeä pullonkaula”, kommentoi kuluttajaliiketoiminnan asiantuntija Anne Rahikainen Business Finlandista.

Business Finland haluaa auttaa kuluttaja- ja palveluliiketoiminnan yrityksiä kasvattamaan kiertotaloutta.
– Business Finlandia ei ehkä ensisijaisesti mielletä kuluttajapalveluliiketoiminnan rahoittajaksi, mutta sitä tuetaan yhtä lailla kuin teknologisiakin ratkaisuja. Kestävää kehitystä tukevien palvelujen kysyntä kasvaa entisestään tulevaisuudessa, ja myös niiden kehittämiseen meillä on tarjota rahoitusta ja tukea, sanoo Anne Rahikainen.
– Aineeton arvonluonti on iso mahdollisuus. Haluamme kannustaa erityisesti kuluttajaliiketoiminnan pieniä ja keskisuuria yrityksiä kehittämään uusia kiertotalouden ratkaisuja.
Rahikaisen mukaan ideaalitilanteessa myös kuluttajaliiketoiminnan kiertotaloudesta syntyy uusi vientitoimiala Suomeen. Haluaisimme nähdä tällä alalla entistä laajempaa yhteistyötä yritysten ja tutkijoiden välillä.
EU-säädökset pakottavat yritykset uudistumaan
EU:n ekosuunnittelua koskeva asetus hyväksyttiin 2024 (2024/1781). Se luo uusia vaatimuksia EU-markkinoille tuleville tuotteille. Tämä avaa suomalaisille yrityksille mahdollisuuksia, mutta tuo mukanaan myös haasteita. Toinen esimerkki on vuonna 2027 voimaan tuleva asetus digitaalisesta tuotepassista, jonka avulla yritykset voivat tarjota ostajalle tietoa raaka-aineiden alkuperästä, ympäristövaikutuksista, elinkaaresta ja lopputuotteen kierrätyksestä.
– Tavoitteena on minimoida luonnonvarojen kulutus ja suojella ympäristöä, ja tässä direktiivi on ehdottomasti askel oikeaan suuntaan. Tämä tarjoaa suomalaisille yrityksille mahdollisuuden erottua markkinoilla tarjoamalla kestävämpiä, pitkäikäisempiä ratkaisuja.
Rahikaisen mukaan kuluttajien motivointi vastuullisiin valintoihin on haaste, sillä hinta on edelleen ratkaiseva tekijä ostopäätöksissä. Jos ratkaisujen vastuullisuus lisää niiden hintaa, se samalla usein jarruttaa kysyntää.
– Verotukselliset kannustimet, kuten korjaamisen verotuksen keventäminen ja jopa pohdinta käytetyn tavaran arvonlisäveron poistamisesta, voisivat tukea tätä siirtymää. Esimerkiksi suutaripalveluista joutuu maksamaan enemmän kuin jos ostaisi uudet halvalla tuotetut kengät. Nyt Suomessa on löydettävä myös muita keinoja, joilla yritykset voivat hyötyä kestävän kehityksen vaatimusten täyttämisestä ilman, että hinta kohoaa kuluttajille kohtuuttomaksi.
Tiesitkö:
- Business Finlandin kiertotalouteen kohdistunut rahoitus on ollut yli 200 miljoonaa euroa vuosina 2023-2024
- Kuluttajabrändejä olemme rahoittaneet lähes 27 miljoonalla eurolla vuosina 2023-2024
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Outi Suomi
Kiertotalous ja nollahukka-mission johtaja
+358 50 572 7530
outi.suomi@businessfinland.fi
Anne Rahikainen
Kuluttajaliiketoiminnan asiantuntija
+358 50 354 8058
anne.rahikainen@businessfinland.fi
Maria Arruda
Head of Communications
+358 400 933 913
maria.arruda@businessfinland.fi
Kuvat
Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita, edistää matkailua ja investointeja sekä osaajien houkuttelua Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa 37 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Business Finland
Finnish Healthcare Companies Deliver Stability Amid U.S. Uncertainty13.10.2025 07:58:00 EEST | Press release
The United States remains the largest and most attractive export market for Finland´s health technology sector, says Tarja Enala from Business Finland. Although US policy is currently in a state of flux, Finnish companies continue to strengthen their presence there. Cooperation with major players such as the Mayo Clinic — ranked as the best hospital in the world—demonstrates the confidence and long-term commitment of Finnish firms to the U.S. market.
Finländska företag inom hälsosektorn räds inte den ombytliga situationen i USA13.10.2025 07:58:00 EEST | Pressmeddelande
USA är det största och mest populära exportmålet för företag inom hälsoteknologibranschen, säger Tarja Enala från Business Finland. Även om USA:s politiska linje nu förändras snabbt anses samarbete med stora aktörer, såsom Mayo Clinic som har utsetts till världens bästa sjukhus, vara värt att eftersträva.
Suomalaiset terveysalan yritykset eivät pelkää USA:n poukkoilevaa tilannetta13.10.2025 07:58:00 EEST | Tiedote
Yhdysvallat on suurin ja suosituin vientikohde terveysteknologia-alan yrityksille, sanoo Tarja Enala Business Finlandista. Vaikka Yhdysvaltain poliittinen linja vaihtelee nyt nopeasti, yhteistyö isojen toimijoiden kuten maailman parhaaksi sairaalaksi valitun Mayo Clinicin kanssa nähdään tavoittelemisen arvoiseksi.
Business Finlandin muutosneuvottelut päättyivät8.10.2025 12:44:19 EEST | Tiedote
Business Finlandin yhteistoimintaneuvottelut Innovaatiorahoituskeskus Business Finlandissa ja muutosneuvottelut Business Finland Oy:ssä ovat päättyneet. Neuvottelut aloitettiin 25.8.2025, ja ne saatiin päätökseen 5.10.2025. Ne koskivat koko Business Finlandin henkilöstöä lukuun ottamatta sitä henkilöstön osaa, joka on siirtymässä ulkoministeriöön vuoden vaihteessa.
Kilpailija-analyysi: Miten Suomen ruokamatkailu vertautuu naapurimaihin?30.9.2025 08:15:25 EEST | Tiedote
Tuore kilpailija-analyysi osoittaa, että Suomella on kaikki edellytykset vahvistaa asemaansa ruokamatkailussa. Ruotsi, Tanska ja Norja ovat jo liittäneet ruoasta kertomisen osaksi matkailun tarinaa, ja selvitys antaa eväitä siihen, miten Suomi voi erottua omilla ainutlaatuisilla vahvuuksillaan. Visit Finlandin tilaama selvitys on osa maa- ja metsätalousministeriön rahoittamaa kolmen vuoden projektia, jonka tavoitteena on nostaa suomalaista ruokamaakuvaa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme