Alkuvuonna liki 40 prosenttia ulkomailta Suomeen saapuneista soitoista oli huijauspuheluita
Telia esti ensimmäisellä vuosineljänneksellä keskimäärin yli 32 000 huijauspuhelua päivässä. Kokonaisuutena huijauspuheluiden määrä on kääntynyt laskuun.

Telia torjui alkuvuonna 2,9 miljoonaa huijauspuhelua, ja 39 prosenttia ulkomailta tulleista puheluista estettiin huijauspuheluina.
”Laskua on havaittavissa, sillä vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä Telia torjui 3,3 miljoonaa huijauspuhelua”, Telian turvallisuusasiantuntija Kristian Westerstråhle sanoo.
Muista kuin kotimaisista matkapuhelinnumeroista tulevien huijaussoittojen määrät ovat kasvaneet huomattavasti. Telia esti alkuvuonna yli 2 miljoonaa tällaista huijaussoittoa. Ulkomailta tulleissa torjutuissa puheluissa oli esimerkiksi takaisinsoittohuijauksia, joita oli puolet enemmän kuin vuosi sitten.
”Hyvä nyrkkisääntö on, että ulkomailta tulleeseen häläriin ei kannata soittaa takaisin”, Westerstråhle sanoo.
Vielä syksyllä 2023 jopa 80 prosenttia ulkomailta saapuvista puheluista oli huijauspuheluita.
”Huijarit pääsevät yhä harvemmin läpi suomalaisten puhelimiin. Tarkkana kannattaa kuitenkin olla. Mitään henkilökohtaisia tietoja, kuten pankkitunnuksia ei pidä koskaan luovuttaa puhelimitse, vaikka soittaja esittäytyisi viranomaisena.”
Huijarit urakoivat arkisin
Huijauspuhelut ovat laskevasta trendistä huolimatta jatkuva ilmiö, ja Telia esti alkuvuodesta päivittäin keskimäärin yli 32 000 huijauspuhelua. Suurimmat piikit nähtiin helmikuun 7. ja 8. päivinä, kun Telia torjui yhteensä yli 200 000 huijauspuhelua kahden päivän aikana.
”Tätä poikkeusta lukuun ottamatta voi sanoa, että huijauspuhelut hiljenevät viikonloppuisin ja arkipyhinä. Tyypillisimmin huijarit urakoivat arkisin.”
Westerstråhle muistuttaa, että huijari pyrkii manipuloimaan uhrin toimimaan haluamallaan tavalla tyypillisesti luomalla kiireen ja hädän tunteen uhrille.
”Kaikesta huolimatta puhelimeen uskaltaa vastata. Jos jokin vaikuttaa epäilyttävältä, niin omaan intuitioon kannattaa luottaa, ja puhelun voi nopeasti ja päättäväisesti lopettaa”, Westerstråhle sanoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Viestintä, Telia
Puh:02040 54000communications-fi@telia.fiLinkit
Telia on teknologiayhtiö, joka tarjoaa tietoliikenne-, IT- ja digipalveluita miljoonille kuluttaja- ja yritysasiakkaille sekä julkishallinnolle. Telialla on Suomessa noin 3300 työntekijää, ja asiakkaillamme on eri palveluissamme lähes 4,4 miljoonaa liittymää. Turvallisuus on kaiken toimintamme lähtökohta. Telia vahvistaa kriittistä infrastruktuuria investoimalla Suomeen vuosittain noin 200 miljoonaa euroa koko maan kattaviin tietoliikenneverkkoihin ja turvallisiin ICT-palveluihin.
Telia Finland on osa Telia Companya, joka toimii Pohjoismaissa ja Baltiassa. Telia Companyn liikevaihto oli vuonna 2024 oli 8 miljardia euroa. Yhtiö on sitoutunut saavuttamaan nettonollapäästöt koko arvoketjussaan vuoteen 2040 mennessä.
Katso lisää: www.telia.fi/medialle, X: @teliafinland, LinkedIn: @Telia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Telia Finland Oyj
Varo Black Friday -huijauksia – Näin asioit verkossa turvallisesti loppuvuoden tarjouskimaran keskellä13.11.2025 15:05:00 EET | Tiedote
Loppuvuoden alennukset ja joulumarkkinan alku ovat huijausyritysten kulta-aikaa digitaalisissa kanavissa. Tarjousviestien ja hakukoneista löytyvien verkkokauppojen kanssa kannattaa olla erityisen tarkkana.
Puhelinmarkkinassa käänne: kierrätyspuhelimet ohittivat Telialla suosituimman uuden puhelimen myynnin3.11.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Telian lokakuun myyntitilastoissa näkyy kuluttajien kasvava kiinnostus kiertotalouteen. Recycled-puhelimia myytiin jo enemmän kuin myydyintä uutta älypuhelinta.
Telian TV-asiakkaille maksutta urheilukanava ja brittiläisen suoratoistopalvelun sisällöt31.10.2025 09:36:22 EET | Tiedote
Marraskuun alusta Telia Play -asiakkaat näkevät Eurosport 1 -kanavan ja brittiläisen BritBox -suoratoistopalvelun sisällöt maksutta.
Asiakkaiden laitehankintojen maksaminen uudistuu Telialla – yli puolet laitemyynnistä tapahtuu rahoituksella30.10.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Telia tuo kuluttaja-asiakkailleen muiden perinteisten maksutapojen rinnalle uusina vaihtoehtoina joustavat Klarnan maksutavat ja MobilePayn nopean maksamisen.
Kysely: Kyberyökkäykset huolettavat edelleen yrittäjiä – yhä useammassa yrityksessä ollaan huolissaan kybervakoilusta29.10.2025 12:10:00 EET | Tiedote
Yli puolet yrittäjistä on huolissaan kyberhyökkäyksistä, käy ilmi Telian kyselystä. Erityisesti kybervakoiluun liittyvät huolet ovat nousseet voimakkaasti yrittäjien keskuudessa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme