VR ja HSL selvittävät keinoja HSL-lähijunien turvallisuuden parantamiseksi
VR ja HSL ryhtyvät valmistelemaan lähijunaliikenteen palvelumallin mahdollista uudistamista. Tavoitteena on kehittää matkustuskokemusta etenkin turvallisuuden näkökulmasta. Alustavana suunnitelmana on lisätä turvallisuushenkilöstön näkyvyyttä junissa.

Turvallisuus ja turvallisuudentunne ovat matkustajajunaliikenteen lähtökohtia, ja myös matkustajat arvostavat turvallisuuden korkealle. HSL-alueella turvallisuuteen liittyvät häiriöt ovat harvinaisia, mutta niiden määrä on ollut kasvussa. Satunnaisillakin tapauksilla on merkitystä asiakastyytyväisyyteen ja halukkuuteen matkustaa lähijunalla. HSL:n ja VR:n yhteinen tavoite on kehittää matkustuskokemusta etenkin turvallisuutta parantamalla. Tämän takia HSL ja VR ovat keskustelleet HSL-alueen lähijunaliikenteen palvelumallin päivittämisestä.
Keskustelujen tuloksena VR ja HSL ovat yhdessä laatineet alustavan suunnitelman mallista, joka painottaisi matkustajaturvallisuutta aiempaa enemmän. Suunnitellun uudistuksen tavoitteena on, että matkustajat kohtaisivat HSL-liikenteen junissa nykyistä useammin turvallisuushenkilökuntaa, kuten järjestyksenvalvojia. Suunniteltu malli myös yhtenäistäisi juna- ja metroliikenteen palvelua.
Suunnitellun uudistuksen myötä turvallisuushenkilökunta olisi aiempaa vahvemmin läsnä lähijunissa ja alueilla, joilta saadaan palautetta häiriöistä. Tavoitteena on myös saada häiriötilanteissa järjestyksenvalvonta paikalle aiempaa nopeammin. Lisäksi turvapalvelujen työntekijöiden koulutusta uudistettaisiin entistä asiakaslähtöisemmäksi.
Palvelumalliuudistuksessa tarkasteltaisiin turvapalveluiden ja lähiliikennekonduktöörien henkilöstömääriä ja sitä, miten henkilöstöä kohdistetaan. Suunniteltu palvelumalli voisi siten aiheuttaa muutoksia lähiliikennekonduktöörityön määrään. Toteutuessaan malli otettaisiin käyttöön pitkän siirtymäajan jälkeen aikaisintaan kesällä 2026.
HSL:n hallitus päätti 8.4., että palvelumallin uudistuksen valmistelu aloitetaan yhteistyössä VR:n kanssa mahdollisimman pian. Suunnitellun palvelumalliuudistuksen myötä VR käynnistää lähijunaliikenteessä työskentelevien konduktöörien työtä koskevat muutosneuvottelut. Neuvottelut määrittävät, millaiseksi palvelumalli lopulta muotoutuu ja mitkä olisivat mahdollisen muutoksen henkilöstövaikutukset.
Taustaksi:
- VR voitti keväällä 2020 HSL:n lähijunaliikenteen kilpailutuksen. Sopimus on kestoltaan 10 vuotta ja päättyy vuonna 2031.
- VR operoi lähijunaliikennettä ja vastaa kaluston kunnossapidosta.
- Lähijunakaluston omistaa erillinen kalustoyhtiö, joka luovuttaa kaluston operaattorin käyttöön. HSL vastaa liikenteen reiteistä ja aikatauluista sekä turvapalveluista ja niiden kohdentamisesta.
- HSL tilaa lähijunakonduktöörityötä VR:ltä.
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja medialle:
VR: Anu Punola, lähiliikennejohtaja
viestinta@vr.fi, puh. 029 434 7123
HSL: Johanna Wallin, Liikenne-tulosalueen johtaja
johanna.wallin@hsl.fi, puh. 050 337 5685
Me VR:llä vauhditamme tulevaisuuden vastuullista liikennettä. Olemme Suomen valtion omistama matkustuksen, logistiikan ja kunnossapidon palveluyritys, joka kasvattaa hiilineutraalin raide- ja kaupunkiliikenteen suosiota. Huolehdimme arjen sujuvista matkoista Suomessa ja Ruotsissa sekä toimimme teollisuuden tukijalkana kotimaan logistiikassa. Vuonna 2024 kyydissämme tehtiin 15,3 miljoonaa kaukoliikenteen matkaa Suomessa ja kuljetimme rautateitse 23,2 miljoonaa tonnia tavaraa. Liikevaihtomme oli 1 294,7 miljoonaa euroa ja työllistimme yli 8 400 rautaista ammattilaista. Lisätietoja: https://www.vrgroup.fi/
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta VR-Yhtymä Oyj
VR myynyt kolme asemakiinteistöään – tilaa uusille palveluille ja kehitykselle26.6.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
VR on myynyt asemakiinteistöt Parkanossa, Kotkassa ja Jokelassa osana strategiaansa, jonka tavoitteena on keskittyä entistä vahvemmin ydinliiketoimintaan. Asemakiinteistöistä luopuminen on osa VR:n valmistautumista raideliikenteen kilpailun lisääntymiseen. Tilat tarjoavat kunnille ja muille toimijoille uusia mahdollisuuksia kehittää asemanseudun palveluita ja vetovoimaa.
Jonna Juslin on nimitetty VR:n yhteiskuntasuhteista, viestinnästä ja vastuullisuudesta vastaavaksi johtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi25.6.2025 15:42:55 EEST | Tiedote
Jonna Juslin (OTM, varatuomari) on toiminut VR:n yhteiskuntasuhteista ja vastuullisuudesta vastaavana johtajana ja marraskuusta 2024 alkaen väliaikaisesti myös viestintäjohtajana. Nyt Jonna Juslinin viestintäjohtajan tehtävä on vakinaistettu ja hänet on nimitetty yhteiskuntasuhteista, viestinnästä ja vastuullisuudesta vastaavaksi johtajaksi sekä johtoryhmän jäseneksi 1.7.2025 alkaen.
Pohjolan Liikenne palaa pohjoiseen ja ostaa oululaisen Oubusin18.6.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
Pohjolan Liikenne ja Oulussa toimiva Oubus ovat sopineet yrityskaupasta. Kaupassa Oubusin toiminta siirtyy kokonaisuudessaan Pohjolan Liikenteelle sisältäen henkilöstön, kaluston ja liikennöintisopimukset. Kauppa tuo Pohjolan Liikenteen takaisin juurilleen Pohjois-Suomeen.
Kesän lomamatkustus käynnistyy juhannuksena – junissa on vielä hyvin tilaa17.6.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Juhannuksen menoliikenne on vilkkaimmillaan junissa torstaina. VR odottaa koko kesälle kasvavia matkustajamääriä. Etenkin kesän yöjunien suosio on kasvussa.
Pendolino Plus -junaliikenne Helsingistä Turkuun käynnistyy marraskuussa – liput ovat myynnissä nyt12.6.2025 09:56:36 EEST | Tiedote
Pendolino Plus -juna aloittaa liikennöinnin Helsingistä Turkuun marraskuussa. Liput ovat nyt saatavilla VR Matkalla -sovelluksessa tai osoitteessa www.vr.fi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme