Ulkomaisten matkailijoiden rahankäyttö kasvoi talvella 1,2 miljardiin euroon
Suomessa vieraili talven huippukuukausina joulukuusta helmikuuhun yhteensä 1,24 miljoonaa ulkomaista matkailijaa 88 maasta. Rahaa ulkomaiset vieraat jättivät Suomeen 1,23 miljardia euroa eli 15 prosenttia edellistalvea enemmän.

Ulkomaiset matkailijat tekivät yhteensä 1,24 miljoonaa matkaa Suomeen talven huippukuukausina (joulu-helmikuu). Matkojen määrä kasvoi seitsemän prosenttia edelliseen talvikauteen verrattuna. Ulkomaisten matkailijoiden rahankäyttö kasvoi tätäkin nopeammin edellistalveen verrattuna.
– Matkaa kohden käytetty euromäärä kasvoi merkittävästi. Ulkomaiset matkailijat ostivat suomalaisilta yrityksiltä palveluita ja hyödykkeitä yhteensä 1,23 miljardilla eurolla eli keskimäärin 410 miljoonalla eurolla kuukaudessa. Kulutus kasvoi edellistalveen 15 prosentilla, Visit Finlandin asiantuntija Katarina Wakonen kertoo.
Ulkomaisten matkailijoiden rahankäyttö Suomessa muodostuu majoituksesta, ravintoloista ja kahviloista, polttoaineesta, liikkumisesta, kulttuurista, urheilusta ja virkistyksestä sekä ostoksista ja muista menoista. Rahankäyttöön ei sisälly meno- ja paluumatkan lento- ja laivalippuihin käytettyä rahaa.
Omatoimimatkailun suosio kasvaa
Kansainvälinen trendi on jo pidempään suosinut omatoimimatkailun kasvua. Tämä näkyy myös Suomessa. Vapaa-ajan matkailijat tekivät Suomeen selvästi edellistalvea vähemmän valmismatkoja. Hieman harvempi kuin joka neljäs (24 %) matkailija tuli Suomeen tänä talvena valmismatkalle, kun vielä edellistalvena valmismatkalaisia oli lähes kolmannes (30 %).
Tyypillisesti talven matkat varataan hyvissä ajoin. Varauskäyttäytymisessä on kuitenkin myös nähtävissä muutosta. Vapaalla olleet matkailijat tekivät ensimmäisen Suomen matkaansa liittyvän varauksen tänä talvena 4,1 kuukautta ennakkoon, kun vielä edellistalvena matkavaraukset haluttiin varmistaa 4,6 kuukautta ennakkoon.
– Ulkomaiset vapaa-ajan matkailijat ovat olivat tutkimuksen mukaan lomaansa aiempaa tyytyväisempiä. Aiempaa useampi matkailija kertoi tulevansa Suomeen todennäköisesti uudelleen lomamatkalle, joko kesällä tai talvella, Wakonen jatkaa.
Tiedot käyvät ilmi Visit Finlandin yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tuottamasta Matkailijamittari-tilastosta.
Taustatietoa tutkimuksesta
- Matkailijamittari on Visit Finlandin tuottama kuukausitilasto. Tiedonkeruu alkoi maaliskuussa 2023.
- Tutkimuksen kohdejoukon muodostavat ulkomailla asuvat matkailijat, jotka matkustivat Suomeen. Kohdejoukkoon eivät sisälly niin sanotut transit- eli vaihtomatkustajat.
- Tilastokeskus vastaa tutkimuksen otannan suunnittelusta ja tutkimusaineiston tuottamisesta.
- Tutkimusyritykset Visitory Oy ja Norstat Oy vastaavat satamissa ja lentokentillä tehtävästä tiedonkeruusta.
- Joulukuun 2024 - helmikuun 2025 aineisto muodostuu 2 391 kohdejoukkoon kuuluvan henkilön haastattelusta
- Matkamäärän virhemarginaali 2024 on noin 2 prosenttia suuntaansa.
Tutkimuksen tulokset julkaistaan tietokantatauluina Visit Finlandin - Tilastopalvelu Rudolfissa sekä avoimena datana Matkailu ja turismi - Kategoriat avoindata.fi
- Lue lisää Matkailijamittarista Visit Finlandin sivuilta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Katarina WakonenHead of Business Intelligence, Visit FinlandBusiness Finland / Visit Finland
Puh:+358 40 072 3088katarina.wakonen@businessfinland.fiHeli HemgårdCommunications ManagerBusiness Finland / Visit Finland, Invest in Finland, Work in Finland
Puh:+358 40 901 5219heli.hemgard@businessfinland.fiLinkit
Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Visit Finland on osa Business Finlandia www.visitfinland.fi / www.visitfinland.com
Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita, edistää matkailua ja investointeja sekä osaajien houkuttelua Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa 37 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Business Finland
Tutkimus: Suomi voi nousta ruokamatkailumaaksi arktisten makujen avulla10.11.2025 08:05:00 EET | Tiedote
Visit Finland on teettänyt ensimmäistä kertaa kansainvälisen tutkimuksen siitä, miten Suomi nähdään ruokamatkailumaana. Ruoka kuuluu globaalisti matkailijoiden viiden kiinnostavimman teeman joukkoon, mutta Suomea ei vielä kovin usein yhdistetä tähän teemaan. Suomalaiseen ruokaan liitetään kuitenkin uteliaisuutta, ja siinä nähdään potentiaalia erityisesti puhtaiden arktisten makujen kautta.
Business Finland on keskeinen toimija suomalaisen datakeskusekosysteemin syntymisessä4.11.2025 17:03:44 EET | Tiedote
Business Finlandilla on tärkeä rooli edistää datakeskusinvestointeja ja siihen liittyvää innovaatio- ja liiketoimintaekosysteemiä. Datakeskuksiin liittyy huomattavia innovaatio- ja kasvumahdollisuuksia.
Kansainvälisten osaajien rekrytointi polarisoitunut27.10.2025 08:05:00 EET | Tiedote
Business Finlandin tuore tutkimus osoittaa, että kansainvälisiä osaajia palkkaavat teknologiateollisuuden yritykset kasvavat muita nopeammin. Hyödyt kuitenkin kasautuvat yhä harvemmille yrityksille, sillä rekrytointi on polarisoitunut: osa yrityksistä lisää kansainvälisten osaajien palkkaamista, kun taas monessa rekrytointi on vähentynyt ja suomen kielen asema pääasiallisena työkielenä on vahvistunut.
Mediakutsu: Talent Boost Summit 2025 - Kansainväliset osaajat Suomen kasvun avaimena24.10.2025 10:23:11 EEST | Kutsu
Miten Suomi pärjää globaalissa osaajakilpailussa? Miten yritykset, kaupungit ja valtiolliset toimivat kehittävät osaajien veto- ja pitovoimaisuuttaan yhdessä – ja mitä voimme oppia kansainvälisistä esimerkeistä?
Finnish Healthcare Companies Deliver Stability Amid U.S. Uncertainty13.10.2025 07:58:00 EEST | Press release
The United States remains the largest and most attractive export market for Finland´s health technology sector, says Tarja Enala from Business Finland. Although US policy is currently in a state of flux, Finnish companies continue to strengthen their presence there. Cooperation with major players such as the Mayo Clinic — ranked as the best hospital in the world—demonstrates the confidence and long-term commitment of Finnish firms to the U.S. market.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme