Ulkomaisten matkailijoiden rahankäyttö kasvoi talvella 1,2 miljardiin euroon
Suomessa vieraili talven huippukuukausina joulukuusta helmikuuhun yhteensä 1,24 miljoonaa ulkomaista matkailijaa 88 maasta. Rahaa ulkomaiset vieraat jättivät Suomeen 1,23 miljardia euroa eli 15 prosenttia edellistalvea enemmän.

Ulkomaiset matkailijat tekivät yhteensä 1,24 miljoonaa matkaa Suomeen talven huippukuukausina (joulu-helmikuu). Matkojen määrä kasvoi seitsemän prosenttia edelliseen talvikauteen verrattuna. Ulkomaisten matkailijoiden rahankäyttö kasvoi tätäkin nopeammin edellistalveen verrattuna.
– Matkaa kohden käytetty euromäärä kasvoi merkittävästi. Ulkomaiset matkailijat ostivat suomalaisilta yrityksiltä palveluita ja hyödykkeitä yhteensä 1,23 miljardilla eurolla eli keskimäärin 410 miljoonalla eurolla kuukaudessa. Kulutus kasvoi edellistalveen 15 prosentilla, Visit Finlandin asiantuntija Katarina Wakonen kertoo.
Ulkomaisten matkailijoiden rahankäyttö Suomessa muodostuu majoituksesta, ravintoloista ja kahviloista, polttoaineesta, liikkumisesta, kulttuurista, urheilusta ja virkistyksestä sekä ostoksista ja muista menoista. Rahankäyttöön ei sisälly meno- ja paluumatkan lento- ja laivalippuihin käytettyä rahaa.
Omatoimimatkailun suosio kasvaa
Kansainvälinen trendi on jo pidempään suosinut omatoimimatkailun kasvua. Tämä näkyy myös Suomessa. Vapaa-ajan matkailijat tekivät Suomeen selvästi edellistalvea vähemmän valmismatkoja. Hieman harvempi kuin joka neljäs (24 %) matkailija tuli Suomeen tänä talvena valmismatkalle, kun vielä edellistalvena valmismatkalaisia oli lähes kolmannes (30 %).
Tyypillisesti talven matkat varataan hyvissä ajoin. Varauskäyttäytymisessä on kuitenkin myös nähtävissä muutosta. Vapaalla olleet matkailijat tekivät ensimmäisen Suomen matkaansa liittyvän varauksen tänä talvena 4,1 kuukautta ennakkoon, kun vielä edellistalvena matkavaraukset haluttiin varmistaa 4,6 kuukautta ennakkoon.
– Ulkomaiset vapaa-ajan matkailijat ovat olivat tutkimuksen mukaan lomaansa aiempaa tyytyväisempiä. Aiempaa useampi matkailija kertoi tulevansa Suomeen todennäköisesti uudelleen lomamatkalle, joko kesällä tai talvella, Wakonen jatkaa.
Tiedot käyvät ilmi Visit Finlandin yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tuottamasta Matkailijamittari-tilastosta.
Taustatietoa tutkimuksesta
- Matkailijamittari on Visit Finlandin tuottama kuukausitilasto. Tiedonkeruu alkoi maaliskuussa 2023.
- Tutkimuksen kohdejoukon muodostavat ulkomailla asuvat matkailijat, jotka matkustivat Suomeen. Kohdejoukkoon eivät sisälly niin sanotut transit- eli vaihtomatkustajat.
- Tilastokeskus vastaa tutkimuksen otannan suunnittelusta ja tutkimusaineiston tuottamisesta.
- Tutkimusyritykset Visitory Oy ja Norstat Oy vastaavat satamissa ja lentokentillä tehtävästä tiedonkeruusta.
- Joulukuun 2024 - helmikuun 2025 aineisto muodostuu 2 391 kohdejoukkoon kuuluvan henkilön haastattelusta
- Matkamäärän virhemarginaali 2024 on noin 2 prosenttia suuntaansa.
Tutkimuksen tulokset julkaistaan tietokantatauluina Visit Finlandin - Tilastopalvelu Rudolfissa sekä avoimena datana Matkailu ja turismi - Kategoriat avoindata.fi
- Lue lisää Matkailijamittarista Visit Finlandin sivuilta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Katarina WakonenHead of Business Intelligence, Visit FinlandBusiness Finland / Visit Finland
Puh:+358 40 072 3088katarina.wakonen@businessfinland.fiHeli HemgårdCommunications ManagerBusiness Finland / Visit Finland, Invest in Finland, Work in Finland
Puh:+358 40 901 5219heli.hemgard@businessfinland.fiLinkit
Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Visit Finland on osa Business Finlandia www.visitfinland.fi / www.visitfinland.com
Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita, edistää matkailua ja investointeja sekä osaajien houkuttelua Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa 37 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Business Finland
Kutsu medialle: Business Finland uudistuu – Harppaus kasvuun, tasoloikka kunnianhimoon18.11.2025 08:00:00 EET | Kutsu
Business Finland julkaisee uuden strategiansa 25.11.2025 klo 14-15 Team Finland -talolla. Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan päivän ohjelmaa paikan päälle tai striimin välityksellä.
Presidentti Stubb jakoi kansainvälistymispalkinnon Orionille, Sensofusionille, Sandvikille ja Suomen startup-yhteisölle14.11.2025 13:30:00 EET | Tiedote
Tasavallan presidentti on myöntänyt vuosittaisen kansainvälistymispalkinnon kolmelle yritykselle ja yhdelle yhteisölle. Vuoden 2025 kasvuyrityksenä palkittiin Orion Oyj, tulokasyrityksenä Sensofusion Oy ja pitkäaikaisena investoijana Sandvik Mining and Construction Oy. Vuoden yhteisöpalkinto annettiin Suomen startup-yhteisölle.
Teollisuuden investointituet edistävät talouden kasvua ja tukevat ilmastotavoitteiden saavuttamista14.11.2025 11:24:57 EET | Tiedote
Business Finland on myöntänyt investointiavustuksen Novanan hankkeelle maailman ensimmäisen hiilineutraalin vanadiinituotantolaitoksen rakentamiseksi Porin Tahkoluotoon. Business Finland vauhdittaa teollisuuden puhtaan siirtymän investointeja osana hallituksen elinkeinopolitiikan toimia. Investointiavustuksia on myönnetty vuoden 2025 aikana 311 miljoonaa euroa. Verohyvityshakemuksien käsittely on parhaillaan käynnissä, haetun hyvityksen yhteismäärä on hieman alle 3 miljardia euroa.
Tutkimus: Suomi voi nousta ruokamatkailumaaksi arktisten makujen avulla10.11.2025 08:05:00 EET | Tiedote
Visit Finland on teettänyt ensimmäistä kertaa kansainvälisen tutkimuksen siitä, miten Suomi nähdään ruokamatkailumaana. Ruoka kuuluu globaalisti matkailijoiden viiden kiinnostavimman teeman joukkoon, mutta Suomea ei vielä kovin usein yhdistetä tähän teemaan. Suomalaiseen ruokaan liitetään kuitenkin uteliaisuutta, ja siinä nähdään potentiaalia erityisesti puhtaiden arktisten makujen kautta.
Business Finland on keskeinen toimija suomalaisen datakeskusekosysteemin syntymisessä4.11.2025 17:03:44 EET | Tiedote
Business Finlandilla on tärkeä rooli edistää datakeskusinvestointeja ja siihen liittyvää innovaatio- ja liiketoimintaekosysteemiä. Datakeskuksiin liittyy huomattavia innovaatio- ja kasvumahdollisuuksia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme