FHRA

Huikea sähköautokonversio Suomen ensi-illassa ACS25:ssä - "Viimeisen päälle kunnossa on tuotu Mesla paikalle"

Jaa

Kun nelivetoisen Teslan voimalinja integroidaan 70-luvun V8-Mersuun, siitä syntyy kotimainen harrasteauto Mesla. Turkulainen Jarmo Pesonen on saanut kahden vuoden mittaisen sähköautokonversio-projektinsa valmiiksi, ja lopputulos esitellään Original American Car Show'n uudessa Electrified Experience X Kokkolan Autohuolto -näyttelyosiossa pääsiäisenä Helsingin Messukeskuksessa.

Harmaa, muokattu ja kiiltävä auto näytteillä autonäyttelyssä.
Mesla löytyy hallista yksi (1) Electrified Experience X Kokkolan Autohuolto -näyttelyosiosta.

Jarmo Pesonen on tuotekehitysinsinööri ja ajoneuvoharrastuksen myötä hänestä on tullut sähköautokonversiomies. 

“Viimeisen päälle kunnossa on tuotu Mesla paikalle.” 

Sähköautokonversio on vaatinut mittavat pelti- ja korityöt, jotta kaikki Teslan jousituksen, ohjauksen ja voimansiirron komponentit on saatu Mersuun istumaan.  

“Tässä osui kaikki kannakkeet Teslan runkopalkkien linjaan. Se meni tosi kivasti”, Jarmo luonnehtii. 

“Autoa on levennetty kymmenisen senttiä kylkilinja katkaisemalla ja lisäpokkauksia tekemällä.” 

Mesla on tehty fiilistely- ja kiihdyttelyautoksi. Jarmo aloitti projektin vuonna 2022 ja siinä on vaadittu sekä pitkäjänteisyyttä että kekseliäisyyttä, kuten vaikkapa Renault Twingosta sovitettu rättikatto. 

“Mersun omasta kattoluukusta puuttui lähes kaikki osat, ja setti olisi ollut törkyhintainen,” hän naurahtaa. 

“Katselin, että se Rellun rättikatto voisi olla hyvä, ja hain yhden tuosta läheltä kymmenellä eurolla. Se istuu tähän oikein hyvin, muutoksia tietysti sai tehdä.” 

Auton sisusta on kokenut paljon muutoksia. Omien mieltymysten mukaiset muutokset ovat hyvin tyypillisistä ajoneuvorakentelijoille. 

“Sisustassa on Mersun omat penkit uudelleenverhoiltuna. Taakse laitoin kahden-istuttavan penkin, jotta lapset pääsee mukavasti kyytiin. Kojelaudassa on kaksi 14-tuumaista näyttöä, joiden ohjelmoinnissa kaveri jeesasi. Näytöistä toinen toimii mittaristona ja toisesta pystyy hallitsemaan kaikkia toimintoja.” 

Jarmo on itse suunnitellut ja lisännyt Meslaan muun muassa ajoneuvonhallintayksikön, jonka kautta ohjataan moottoreita ja pystytään valitsemaan vetosuhteita keskitetysti.  

Hänen ensimmäisestä sähköautokonversiosta löytyy akkukapasiteettia viisikymmentä kilowattituntia.  

“Valmiit akkumoduulit on Bemarin hybridistä. Akut on sijoitettu auton takaosaan pinottuna ja pakattuna teräskoteloon”, hän kertoo. 

“Pikalatausta tähän en halunnut, koska akkupaketti ja kaikki systeemit on itseni tekemiä. Autoon on integroitu kolmivaiheinen AC/DC -laturi, joka hoitaa latauksen akulle.” 

Meslan suunnittelutyöhön ja rakentamiseen on mennyt paljon aikaa. 

“Iso työmäärä on ollut itselläni siinä, että kun kaikki laitteet on kasauspöydällä toiminut itsenäisesti, niin ne on pitänyt saada kommunikoimaan keskenään valmiissa autossa.” 

“Kokonaisuudessaan auton rakentamiseen on mennyt aikaa varmaan yhden omakotitalon rakentamisen verran”, Jarmo päättää. 

***

Original American Car Show on pääsiäisen ykköstapahtuma pääkaupunkiseudulla ja se järjestetään jo 46. kertaa. ACS25 on koko perheen ikärajaton juhla, joka on avoinna Helsingin Messukeskuksessa pääsiäisviikonloppuna 18.-20.4. päivittäin klo 10-18. 

Täysin uusi Electrified Experience X Kokkolan Autohuolto -näyttelyosio esittelee rakennettuja ja erikoisia sähköajoneuvoja.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Seuraa Jarmoa ja projektia
IG: pesosenjarmo 
Tiktok: pesosenjarmo

Kuvat

Harmaa, muokattu ja kiiltävä auto näytteillä autonäyttelyssä.
Mesla löytyy hallista yksi (1) Electrified Experience X Kokkolan Autohuolto -näyttelyosiosta.
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

FHRA on koko olemassaolonsa ajan ajanut harrasteajoneuvojen asiaa, jonka lisäksi se on suomalaisen kiihdytysurheilun pioneeri. Mutkattomuus ja viihtyvyys tuottavat isompia kokemuksia. FHRA:n suurin vuosittainen tapahtuma on Original American Car Show, joka on järjestetty Helsingissä vuodesta 1980 lähtien. ACS-näyttelyn lisäksi FHRA järjestää mm. Kiihdytysajon SM-sarjan osakilpailut, lailliset katukiihdytyspäivät lentokenttäradoilla ja cruising-kulttuuriin liittyviä tapahtumia. FHRA on vaikuttamassa myös harrasteajoneuvojen rakentelusäännöksiin ja teknisiin määräyksiin, sekä yhdistys on Liikenne- ja viestintäviraston (Traficom) valtuuttama museoajoneuvotarkastaja. Finnish Hot Rod Association FHRA Ry perustettiin vuonna 1972. | fhra.fi | americancarshow.fi | kiihdytysurheilu.fi |

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta FHRA

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye