Mopoilun lieveilmiöt huolestuttavat Kaakkois-Suomessa
Kaakkois-Suomen ELY-keskus tekee liikenneturvallisuustyötä Kymenlaaksossa ja Etelä-Karjalassa yhdessä alueen kuntien kanssa. Yhteistyössä nousee toistuvana teemana esiin nuorten mopoilun turvallisuus ja erilaiset mopoilun ilmiöt. Valitettavasti myös negatiivisia ilmiöitä esiintyy, kuten piittaamatonta ja häiritsevää ajamista, keulimista ja muuta temppuilua liikenteessä, tarpeettoman kovaa melua sekä liikenneonnettomuuksia.

Mopojen ilmestyminen liikenteeseen on varma kevään merkki ja heti ajokauden alusta on tärkeää, että nuoret ja heidän huoltajansa käyvät läpi järkevän ja turvallisen mopoilun pelisäännöt. Myös muiden tienkäyttäjien tulee totutella talvikauden jälkeen huomioimaan pienikokoiset ja tätä kautta vaikeammin havaittavat mopot liikennetilanteissa.
Mopo on monille nuorille tärkeä ja tarpeellinen kulkutapa, esimerkiksi kouluun ja harrastuksiin. Mopo on tyypillisesti nuoren ensimmäinen moottoriajoneuvo. Toiminta mopoillessa rakentaa pohjaa tulevaisuuden liikennekäyttäytymiselle autolla ja muilla raskaammilla ajoneuvoilla. Mopoiluun liittyy myös tärkeää yhdessäoloa ja yhdessä tekemistä. Asiallisesti toimittaessa mopoilu on oiva kulkumuoto ja harrastus. Valitettavan usein kuitenkin näemme liikenteessä mopoilijoiden asiatonta käytöstä.
Mopoilijan tulee tuntea liikennesäännöt ja turvallinen, ennakoiva ajotapa liikenteessä
Koulutus mopokortin saamiseksi on nykyisin valitettavan suppea eikä se sisällä esimerkiksi ajokoetta liikenteessä, jolla voitaisiin varmistaa uuden kuljettajan osaaminen aidoissa liikennetilanteissa. Huoltajien onkin tärkeä ymmärtää, että pelkkä mopokortin saaminen ei tarkoita, että nuori kykenisi ajamaan turvallisesti liikenteessä. Kodeissa tulee jatkaa nuoren tukemista ja opastamista turvallisen liikkumisen saloihin kortin saannin jälkeenkin.
Liian moni mopo on viritetty kulkemaan sallittua enimmäisnopeutta 45 km/h kovempaa. Mopolla myös tyypillisesti ajetaan niin kovaa kuin se kulkee, tien nopeusrajoituksesta välittämättä. Ylinopeudella ajaminen kasvattaa onnettomuusriskiä merkittävästi: havaintojen teko vaikeutuu, reaktioaika pitenee, jarrutusmatka pitenee ja kolarin sattuessa törmäysvoimat ovat tuhoisampia. Huoltajien tulee olla kiinnostuneita nuoren moposta. Viritettyä mopoa ei tule ostaa eikä virittämistä sallia.
Liikenteessä näkee mopoja, joiden kunnossapitoa on laiminlyöty
Tärkeimmät tarkastuskohteet ovat valot, renkaat ja jarrut, joiden tulee olla hyväkuntoisia ja toimivia. Huoltajien tulee säännöllisesti yhdessä nuoren kanssa tarkastaa mopon kunto. Erityisen vaarallisia ovat valottomat mopot, joita on muiden tienkäyttäjien vaikea havaita, myös päivänvalossa. Tämä voi olla mopoilijalle kohtalokasta, jos autoilija ei havaitse mopoa ja ajaa risteystilanteessa yllättäen mopoilijan eteen.
Kesäaikaan asutulla alueella suurimmaksi häiriötekijäksi koetaan kovaääniset mopot. Mopon pakoputkistoa ei ole sallittua muuttaa siten, että mopon äänitaso kasvaa vakiosta. Tämä on huoltajien helppo tarkastaa kuunnellessaan nuoren lähtöä kotipihalta. Kovaäänisten mopojen melu kantautuu pahimmillaan kilometrien päähän ja häiritsee asukkaiden lepoa ja unta.
Keuliminen ja muu temppuilu ei kuulu mopoiluun
Vuosien saatossa erilainen temppuilu mopolla, kuten keuliminen ja kuminpoltto liikenteessä ovat yleistyneet. Taustalla voi olla monia syitä, yksi niistä sosiaalinen media ja sen kautta leviävä tieto erilaisista tempuista. Keuliminen voi olla mopoilijalle kohtalokasta. Toisen tienkäyttäjän on lähes mahdotonta havaita keula pystyssä suurella nopeudella lähestyvää mopoa, kun ajovalokin osoittaa taivaalle. Kun mopoa ei näy, autoilija saattaa ajaa eteen.
Mopoilijoiden ajovarusteissa näkee usein puutteita. Päällä kannattaa oman turvallisuuden vuoksi olla suojaavat ja koko vartalon peittävät vaatteet. Tieliikennekäyttöön hyväksytty kypärä on lakisääteinen. Ei riitä, että kypärä on päässä vaan sen tulee olla kiinnitetty ja hihnan kireällä, ettei kypärä pääse onnettomuustilanteissa irtoamaan päästä. Silloin se ei voi suojata nuoren päätä kovilta iskuilta.
Mopo on moottorikäyttöinen ajoneuvo ja sitä koskee rattijuopumuslainsäädäntö. Päihtyneenä ajaminen on kiellettyä ja rangaistavaa – ja vaarallista kaikille. Kovalla nopeudella vaikkapa jalankulkijan päälle ajaessa saa mopolla suurta tuhoa aikaan.
Kaakkois-Suomessa on tapahtunut lähivuosina valitettavasti myös kuolemaan johtaneita mopo-onnettomuuksia, joissa taustalla on ollut edellä esiteltyjä syitä. Pidetään me aikuiset yhdessä nuorten kanssa huolta, ettei saada enää yhtään turhaa uhria.
Kaakkois-Suomen ELY-keskus toivottaa turvallista ja lämmintä kesää mopoilijoille!
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Liikenneturvallisuusvastaava Janne Saarikoski, p. 0295 029 000 (vaihde)
Tietoja julkaisijasta
Kaakkois-Suomen ELY-keskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä Kymenlaaksossa ja Etelä-Karjalassa. ELY-keskus hoitaa elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen, liikenteeseen ja infrastruktuuriin sekä ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä.
Kaakkois-Suomen ELY-keskus kehittää ja tukee taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia. ELY-keskus toimii tiiviissä yhteistyöverkostossa alueen, kansalaisten, yritysten, yhteisöjen ja muiden toimijoiden hyväksi tavoitteenaan elinvoimainen, kestävä ja saavutettava Kaakkois-Suomi.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kaakkois-Suomen ELY-keskus
Sinileväseuranta käynnistynyt Kaakkois-Suomessa9.6.2025 13:29:22 EEST | Tiedote
Valtakunnallinen sinileväseuranta on käynnistynyt kesäkuun alussa. Kaakkois-Suomen rannikolla tai ulompana avomerialueella ei sinilevää ole kesäkuun alussa havaittu. Sisävesillä pintavesien lämpötila vastaa ajankohdan tavanomaisia arvoja eikä sinilevän määrissä ole havaittu edellisvuoden tapaista runsastumista. Männyn siitepölyä voi veden pinnalla olla paikoitellen runsaasti.
Liikenne Husulan tunnelissa Haminassa ohjataan kiertotielle huoltotöiden vuoksi 2.6.2025 klo 9.00–5.6. 2025 klo 18.00 väliseksi ajaksi27.5.2025 08:46:40 EEST | Tiedote
Valtatiellä 7/E18 Haminan ohikulkutiellä sijaitseva Husulan tunneli suljetaan 2.6.2025 kello 9.00 – 5.6.2025 kello 18.00 väliseksi ajaksi. Vaikutus on molempiin suuntiin.
Kaakkois-Suomessa käynnistynyt mittava turvetuotantoalueiden ennallistamiseen ja vesistökunnostuksiin keskittyvä hanke26.5.2025 09:17:32 EEST | Tiedote
Kaakkois-Suomen ELY-keskus on saanut myönteisen rahoituspäätöksen EU:n Oikeudenmukaisen siirtymän rahastolta (Just Transition Fund, JTF). Noin 920 000 euron suuruisen rahoituksen turvin käynnistettiin toukokuussa Kaakkois-Suomen vesienhoito- ja ennallistamishanke, KAVE. Hanke kestää 30.9.2027 saakka.
Mitä onnettomuustilastot kertovat 15–17-vuotiaiden nuorten liikenneturvallisuustilanteesta Kaakkois-Suomessa?26.5.2025 08:14:53 EEST | Tiedote
Nuorten ikäryhmä (15–24-vuotiaat) muodostaa kaikkinensa peräti 30 prosenttia Kaakkois-Suomen alueella tilastoiduista tieliikenneonnettomuuksista (Tilastokeskus). Ikäryhmä edustaa kuitenkin vain 10 prosenttia alueen väestöstä. Toisin sanoen nuoret ovat selvästi yliedustettuina onnettomuustilastoissa.
Tukialansalmen silta Savitaipaleella on suljettuna liikenteeltä 29.5. – 18.7.2025 välisenä aikana23.5.2025 14:00:51 EEST | Tiedote
Kaakkois-Suomen ELY-keskus uusii sillan kannen, ja ajoneuvoliikenne katkeaa sillan kohdalla seitsemäksi viikoksi. Ajoneuvoliikenteelle on kiertotie Korholantien (Mt 14775) ja Kurhilantien (Mt 14776) kautta. Kevyelle liikenteelle (jalankulku ja polkupyörät) on järjestetty väliaikainen reitti työmaan ohi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme