Beläggningsarbetet i Nyland samt Egentliga Tavastland och Päijänne-Tavastland inleds i april
Beläggningsarbetet i Nyland samt Egentliga Tavastland och Päijänne-Tavastland inleds i april och de första avtalen har redan ingåtts. Preliminärt inleds arbetet den 22 april, då GRK Suomi Oy inleder sitt arbete om väderförhållandena tillåter det.

I år överskrider beläggningsprogrammet 550 kilometer körbana, och programmet fokuserar mer än vanligt på annat än det livliga vägnätet. Gång- och cykelvägarnas andel av programmet är cirka 30 kilometer. Tilläggsfinansiering som beviljats av regeringen, cirka 31 miljoner euro, nästan fördubblar den tillgängliga finansieringen för reparationer av beläggningar och vägmarkeringar. Dessutom har riksdagen beviljat riktade disponibla medel till flera objekt i området, sammanlagt cirka 6 miljoner euro.
"Utan tilläggsfinansiering skulle vi endast kunna reparera de nödvändiga objekten på de livligaste vägarna, och på andra vägar skulle man få nöja sig med lappningar. Med hjälp av tilläggsfinansieringen kan vi dock inte stoppa ökningen av antalet beläggningar som är i dåligt skick", konstaterar Tuomas Vasama, chef för NTM-centralens underhållsenhet.
Trafikolägenheter av beläggningsarbeten förväntas mest på vägar med två körfält, där trafiken utanför byggplatsen endast använder en fil och i en riktning åt gången. Nattarbete och andra arbetstidsbegränsningar finns i åtgärdsurvalet främst på livliga vägar.
"Vi strävar efter att minska trafikstörningar orsakade av beläggningsarbeten genom effektiv planering, trafikstyrning och vid behov arbetstidsbegränsningar. Olägenheter kan dock inte helt undvikas och till exempel förflyttningen av arbetsmaskiner kan orsaka längre fördröjningar", berättar Vasama.
Väganvändarna ska följa hastighetsbegränsningarna och fästa uppmärksamhet vid trafikstyrningen som finns i närheten av beläggningsarbetsplatserna. Säkerheten på arbetsplatsen garanteras genom planering i flera faser, där riskerna identifieras och hanteras. Genom riksomfattande anvisningar och enhetlig verksamhet strävar man efter att arrangemangen på arbetsplatsen ska vara bekanta och trygga för väganvändarna.
Konkurrensutsättningen av beläggningsarbetena är på slutrakan och objekten för det livliga nätet samt gång- och cykellederna konkurrensutsätts ännu i början av sommaren i södra Finland. Vägarbetsplatsernas läge och eventuella trafikarrangemang kan kontrolleras på kartan Finlands Trafikleder, där man också hittar tidtabellerna allteftersom planeringen framskrider.
”I år används inga mer speciella lösningar, såsom lignin, men branschens gemensamma utvecklingsarbete pågår för att bygga upp en räknare för koldioxidavtrycket. Mer information samlas in om de arbeten som inleds och målet är att beräkningen ska bli ett allmänt krav och en allmän faktor även i konkurrensutsättningen", säger Vasama.
Exempel på årets objekt som är utanför huvudvägnätet:
Lv 3173 Lahdenpohja (Hollola), längd cirka 19 km
Lv 162 Pukkila – Myrskylä, längd cirka 15 km
Lv 13609 Loppi – Pilpala, längd cirka 15 km
Lv 115 Sjundeå, längd cirka 9 km
Nyckelord
Kontakter
NTM-centralen, Tuomas Vasama, chef för underhållsenheten, tfn 0295 021 361
NTM-centralen, Niklas Nevalainen, projektchef för underhåll, tfn 0295 021 234
e-post: fornamn.efternamn(at)ely-keskus.fi
Akut respons om vägnätets skick: Vägtrafikantlinjen tfn 0200 2100
NTM-centralens kundtjänst för trafik tfn 0295 020 600, liikenteen.asiakaspalvelu(at)ely-keskus.fi
Bilder


Länkar
Om
NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.

Andra språk
Följ Uudenmaan ELY-keskus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Uudenmaan ELY-keskus
Grundrenoveringen av viadukterna i Tammisto i Vanda påverkar trafiken på Ring III från och med maj 202530.4.2025 15:03:00 EEST | Pressmeddelande
Grundrenoveringen av viadukterna i Tammisto inleds 5.5.2025 och orsakar ändringar i trafikarrangemangen på Ring III (rv 50) vid Tammisto. Reparationsarbetet slutförs i sin helhet före utgången av september 2025.
Vantaalla Tammiston risteyssiltojen peruskorjaus vaikuttaa liikenteeseen Kehä III:lla toukokuusta 2025 alkaen30.4.2025 15:03:00 EEST | Tiedote
Tammiston risteyssiltojen peruskorjaus käynnistyy 5.5.2025 ja aiheuttaa muutoksia liikennejärjestelyihin Kehä III:lla (vt 50) Tammiston kohdalla. Korjaustyöt valmistuvat kokonaisuudessaan syyskuun 2025 loppuun mennessä.
Grundlig renovering av Jokivarsi bro i Vanda påverkar trafiken på Brännbergavägen (152)29.4.2025 13:11:00 EEST | Pressmeddelande
Renoveringen av Jokivarsi bro som inleds i Vanda i maj medför ändringar i trafikarrangemangen på Brännbergavägen (152) vid Jokivarsi. Broreparationerna slutförs i sin helhet före utgången av september.
Vantaalla Jokivarren sillan peruskorjaus vaikuttaa Kulomäentien (152) liikenteeseen29.4.2025 13:11:00 EEST | Tiedote
Vantaalla toukokuussa käynnistyvä Jokivarren sillan peruskorjaus aiheuttaa muutoksia liikennejärjestelyihin Kulomäentiellä (152) Jokivarren kohdalla. Sillan korjaustyöt valmistuvat kokonaisuudessaan syyskuun loppuun mennessä.
Lontilan silta i Tavastehus förnyas, trafiken dirigeras till en omväg tisdagen den 6 maj kl. 17.0029.4.2025 12:40:00 EEST | Pressmeddelande
Lontilantie (väg 13693) i Tavastehus stängs för trafik medan bron Lontilan silta förnyas. Under arbetet dirigeras trafiken till en omväg.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum