Kreate Group Oyj

Kreatelle Mähkönsillan urakka – uusi betoninen palkkisilta palauttaa kaivatun liikenneyhteyden Lieksanjoen yli

Jaa

Kreate Oy on allekirjoittanut 5,4 miljoonan euron sopimuksen Lieksan kaupungin kanssa Lieksanjoen ylittävän sillan uusimisesta. Uuden Mähkönsillan rakentamisen lisäksi Kreate purkaa nykyisen sillan sekä saneeraa katurakenteet ja hulevesiviemäröinnin. Arkkitehdin osallistuminen sillan suunnitteluun takaa sen, että marraskuussa 2026 liikenteelle avataan näyttävä silta.  

Vanha teräsbetoninen kaarisilta ylittää Lieksajoen Lieksassa.
Kreate uusii Lieksanjoen ylittävän sillan Lieksan keskustassa. Nykyisen teräsbetonisen kaarisillan tilalle rakennetaan jännitetty betoninen jatkuva palkkisilta. Uusi Mähkönsilta otetaan käyttöön viimeistään marraskuun 2026 lopussa ja samalla palautuu kaivattu liikenneyhteys Lieksanjoen yli. Urakan tilaajana on Lieksan kaupunki ja sen arvo on noin 5,4 miljoonaa euroa. Lieksan kaupunki / Sini Hollström

Vaativiin infrakohteisiin erikoistunut Kreate toimii pääurakoitsijana urakassa, joka sisältää nykyisen Kaarisiltana tunnetun sillan purkamisen, työsillan rakentamisen ja purkamisen sekä uuden Mähkönsillan rakentamisen Lieksan keskustassa. Kolmesta tarjouksen jättäneestä toimijasta Kreate täytti tilaajana toimivan Lieksan kaupungin korkeat vaatimukset kokonaisurakan toteuttamisesta.

– Vuonna 1930 käyttöön otettu kaarisilta on ollut huonon kuntonsa takia käyttökiellossa ajoneuvoliikenteeltä jo yli 10 vuoden ajan ja ollut ainoastaan kävelijöiden ja pyöräilijöiden käytössä.  Aloitamme työt viikolla 18 työsillan rakentamisella. Kun uusi silta vuoden 2026 lopussa valmistuu, palautuu kaivattu liikenneyhteys Lieksanjoen yli, summaa rakennuspäällikkö Ari Välimaa Kreatelta.

Lieksanjoen nykyisin ylittävä silta on teräsbetoninen kaarisilta, joka puretaan syyskuun loppuun 2025 mennessä. Uusi Mähkönsilta on jännitetty betoninen jatkuva palkkisilta, jonka pituus on 114 metriä. Hyötyleveys on 11,3 metriä, josta kevyen liikenteen osuus on 3,5 metriä, joten uusi silta on lähes 6,5 metriä edeltäjäänsä leveämpi. Sillan suunnittelussa on käytetty arkkitehtiä, mikä takaa tyylikkään kokonaisuuden verrattuna perusväylän kohteisiin.

– Siltaan tulee puulla verhoillut teräskaiteet sekä näyttävä kauko-ohjattava ledivalaistus, mutta sitä ennen betonoimme uuden sillan tuet ensi talvena ja kannen kesällä 2026, Välimaa kertoo. 

Liikenne ohjataan rakennustöiden ajaksi kiertotielle kantatien 73 kautta.

Vedenkorkeuden vaihtelut ja virtaamaolosuhteet lisäävät haastavuutta

Kaksiaukkoinen vanha silta on perustettu puupaalujen varaan, kun taas uudessa sillassa aukkoja on kolme ja paalutuksessa käytetään teräspaaluja. Lieksanjoen vedenkorkeuden vaihtelut ja virtaamaolosuhteet lisäävät rakentamisen vaativuutta.

– Paalutamme uuden sillan maatuet penkereeltä ja välituet työsillalta. Koska anturat tulevat olemaan veden alla, työskentelemme myös vedenalaisissa kasuuneissa. Tulva-aikana joessa voi virrata jopa seitsemänkertainen määrä vettä, ja myös normaaliolosuhteissa rannan olosuhteet voivat poiketa merkittävästikin rakentamisen aikana. Kiinnitämmekin kohteen suunnitteluun ja töiden turvalliseen etenemiseen erityistä huomiota, Välimaa sanoo.

Varsinaisten siltatöiden lisäksi Kreate toteuttaa Lieksan keskustassa sijaitsevalla urakka-alueella katurakenteiden ja hulevesiverkoston saneerauksen noin 350 metrin matkalla sekä asfaltointi-, valaistus- ja vihertyöt.

Urakan tilaajana on Lieksan kaupunki ja sen arvo on noin 5,4 miljoonaa euroa, joka kirjataan Kreaten toisen vuosineljänneksen tilauskantaan. Uusi Mähkönsilta otetaan käyttöön viimeistään marraskuun 2026 lopussa ja kokonaisuudessaan urakka valmistuu vuoden 2026 loppuun mennessä. 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Vanha teräsbetoninen kaarisilta ylittää Lieksajoen Lieksassa.
Kreate uusii Lieksanjoen ylittävän sillan Lieksan keskustassa. Nykyisen teräsbetonisen kaarisillan tilalle rakennetaan jännitetty betoninen jatkuva palkkisilta. Uusi Mähkönsilta otetaan käyttöön viimeistään marraskuun 2026 lopussa ja samalla palautuu kaivattu liikenneyhteys Lieksanjoen yli. Urakan tilaajana on Lieksan kaupunki ja sen arvo on noin 5,4 miljoonaa euroa.
Lieksan kaupunki / Sini Hollström
Lataa

Linkit

Kreate Group on Suomen johtavia infrarakentajia. Yhtiö tarjoaa ratkaisuja siltoihin, teihin ja ratoihin, ympäristö- ja pohjarakentamiseen, kiertotalouteen sekä geoteknisiin tarpeisiin. Vaativien kohteiden erikoisosaaja panostaa kokonaisvaltaiseen laatuun ja kustannustehokkuuteen. Kreate laajensi vuonna 2022 toimintaansa Ruotsiin. Konsernin liikevaihto vuonna 2024 oli yli 275 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää yli 500 henkilöä. Kreate Group on listattu Nasdaq Helsinkiin.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kreate Group Oyj

Kreate uusii Polsun sillan Säkylässä – tilauskantaan 5,3 miljoonaa euroa12.6.2025 08:30:00 EEST | Tiedote

Puupaalujen päälle rakennettu Polsun silta Säkylässä on päässyt huonoon kuntoon ja osassa paaluja on todettu lahovaurioita. Siksi muun muassa raskaan kaluston liikkumista sillalla on rajoitettu. Nyt Kreate on allekirjoittanut sopimuksen uuden sillan rakentamisesta ja vanhan purkamisesta Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kanssa. Noin 5,3 miljoonan urakkahinta kirjataan Kreaten toisen vuosineljänneksen tilauskantaan.

Koskelan varikon purkutöissä kiertotalous keskiössä: materiaaleille uusi elämä6.6.2025 08:51:49 EEST | Tiedote

Miltä näyttää purkutyömaa, jossa vanhaa ei heitetä hukkaan, vaan lähes kaikki purettu materiaali käytetään uudelleen – jopa tiiliä putsataan käsin ja käytetään uudelleen. Helsingissä Koskelan varikon työmaalla vanhan varikkorakennuksen purkutyöt eivät ole vain vaihe isossa hankkeessa, vaan esimerkki siitä, miten vastuullisuus ja tehokkuus voivat kulkea käsi kädessä. Tällä hankkeella tekemistä ohjaa kunnianhimoiset ympäristötavoitteet, tarkka aikataulutus ja kekseliäs purkumateriaalin uudelleenkäyttö.

Kirjalansalmen vinoköysisillan köydet asennettu – uljas siluetti piirtyy horisonttiin27.5.2025 08:40:00 EEST | Tiedote

Paraisilla sijaitsevan Kirjalansalmen uuden vinoköysisillan rakentamisessa on saavutettu merkittävä virstanpylväs: sillan näyttävät ja rakenteellisesti keskeiset vinoköydet on saatu asennettua onnistuneesti paikoilleen. Sillan 76 vinoköyden asennus kesti kaikkineen 10 viikkoa. Osana haastavaa asennusta sillan liikkeitä mitattiin herkeämättä. Vastaavia vinoköysisiltoja ei ole Suomessa rakennettu lähes 30 vuoteen.

Kreate mukaan Vantaan ratikan vaunuvarikon ratainfran toteuttamiseen5.5.2025 13:30:20 EEST | Tiedote

Kreaten, GRK:n ja suunnittelijaosapuolten ryhmittymä on solminut Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenteen kanssa sopimuksen Vantaan ratikkaan kuuluvan Vaaralan varikon ratainfran suunnittelusta ja toteuttamisesta. Allianssimallinen sopimus jakautuu toukokuussa 2025 alkavaan kehitysvaiheeseen sekä tilaajan erillispäätöksellä käynnistettävään toteutusvaiheeseen. Hankkeen alustava tavoitekustannus on noin 18 miljoonaa euroa, joka jakautuu osapuolten kesken.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye