Helsingin Messukeskus muuntui makujen aarreaitaksi – Ruokamessut kävijöiden suosiossa
Helsingin Messukeskuksessa tutustuttiin tänä viikonloppuna uusiin makuihin ja tuttuihin suosikkeihin sekä riemuittiin ruoasta ja juomasta yhdessä muiden kanssa. Ruokamessuilla ja samaan aikaan järjestetyillä Lapsimessuilla ja Lemmikkimessuilla vieraili viikonlopun aikana yli 62 000 kävijää.

Ruokamessujen ohjelmassa oli muun muassa ruokatrendejä ja -ilmiöitä käsitteleviä puheenvuoroja. Keskustelua käytiin myös ruoka-aiheisista somehiteistä, kun ravintola Backaksen yrittäjä ja kokki Lauri Kaivoluoto valmisti somesta tutun hittireseptinsä mukaisen herkkusienislaiderin ja pohti samalla sometrendien syntymistä.
"Suoraan sanottuna somehitit syntyvät usein vahingossa. Toki tärkeää on esimerkiksi ajankohtaisuus ja sesongin huomioiminen: esimerkiksi nyt katseet ovat joillakin jo vapussa ja vaikkapa erilaisissa munkkiresepteissä. Kevään juhlareseptien lisäksi tällä hetkellä suosittua somesisältöä on kiinnostavalla tavalla tuunatut cocktailit”, pohtii Kaivoluoto.
Espoon Kahvipaahtimon kahvien äärelle löysi tiensä koko joukko aivan uusia kuluttajia. Osastolla maistatettiin muun muassa passionhedelmän kanssa co-fermentoitua Juicy Passionfruit -kahvia ja iloittiin messujen suosiosta.
"Väkeä on ollut niin paljon, että lauantaina jouduimme hakemaan kesken päivän kahvitäydennystä. Olemme esitelleet kuluttajille kahveja tavallisesta poikkeavalla makumaailmalla. Halusimme Ruokamessuilla näyttää kuluttajille, mitä kahvi parhaimmillaan voi olla, ja tämä tavoite on toteutunut hienosti", iloitsee Espoon Kahvipaahtimon yrittäjä Andre Sild.
Spice Up! toi messukävijöille valmiiksi mietityn tuotepaketin, jossa oli mukana kaikki ainekset ateriaa varten. Spice Up! -tuotteet herättivät kiinnostusta jo Ruokamessujen uudessa Kaupan Aamussa avajaisaamuna.
”Kutsuimme asiakkaita mukaan Kaupan Aamuun, ja osastollamme vierailikin useita meille tärkeitä kontakteja. Viikonloppuna olemme maistattaneet messukävijöille tuotteitamme ja myyneet valmiiksi ateriakokonaisuudeksi suunniteltua tuotekassia”, sanoo Spice Up! -tuotemerkin avainasiakas- ja markkinointipäällikkö Sonja Blåberg Finefoodsilta.
Ruokamessut järjestetään jälleen Helsingin Messukeskuksessa 24.4.–26.4.2026. | www.ruokamessuthelsinki.fi, @ruokamessuthelsinki
Lisätietoja:
Helsingin Messukeskus, viestinnän asiantuntija Antti Karjunen, p. 050 574 3444, antti.karjunen@messukeskus.com
Kuvia Ruokamessuilta ladattavissa täältä
Helsingin Messukeskus on Suomen suurin tapahtumajärjestäjä. Suomen Messut -konserniin kuuluvat Messukeskuksen lisäksi messujärjestäjä Expomark Oy ja av-tekniikkayritys SVV Oy. Konsernin liikevaihto vuonna 2023 oli 51,3 miljoonaa euroa ja tulo- ja työllisyysvaikutus ympäristölleen 187 miljoonaa euroa. I www.messukeskus.com I @messukeskus
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Antti Karjunenviestinnän asiantuntija
viestintä | tapahtumat
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
Helsingin Messukeskus on Suomen elämyksellisin tapahtumakortteli ja vaikuttavin kohtaamismedia. Onnistuneet kohtaamiset jättävät vahvan muistijäljen ja tuottavat kiistatonta tulosta. Suomen suurin tapahtumajärjestäjä tuottaa laadukkaita tapahtumia sekä vuokraa tilojaan ja palvelujaan erilaisten tapahtumien areenaksi. Messukeskuksen itse tuottamia tapahtumia ovat mm. Habitare, Helsingin Kirjamessut, Educa, FinnBuild, Matkamessut ja Vene Båt. Vierastapahtumina Messukeskuksen tiloissa järjestetään mm. Slush, Nordic Business Forum, Assembly, Koiramessut sekä lukuisia kansainvälisiä kongresseja ja yritystapahtumia vuosittain. Tilat käsittävät 7 hallia, 40 muuntuvaa kokoustilaa, 21 ravintolaa ja oman tapahtumahotellin. Omistajayritys Suomen Messut Oyj perustettiin vuonna 1919. | Messukeskus. The real social media. | www.messukeskus.com @messukeskus
Helsinki Expo and Convention Centre (brand name Messukeskus) hosts Finland’s most inspiring events and exciting encounters. We create successful and lasting interactions with undisputable results. As Finland’s premier experience provider, we organise high-quality events and rent out our facilities for various occasions. Events produced by Messukeskus include, among others, Habitare, the Helsinki Book Fair, Educa, Finnbuild, Matka Nordic Travel Fair, and Helsinki International Boat Show. Messukeskus also hosts guest events such as Slush, Nordic Business Forum, Assembly, International Dog Fair, as well as many international congress and business events every year. Our premises include 7 halls, 40 convertible meeting rooms, 21 restaurants, and our own hotel.The Finnish Fair Corporation was founded in 1919. | Messukeskus. The real social media | www.messukeskus.com @messukeskus
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Messukeskus
Studia rikkoi ennätyksensä – tapahtuma kasvatti kävijämääräänsä 25 %26.11.2025 18:26:05 EET | Tiedote
Messukeskuksen yläkerran hallit täyttyivät 25.-26.11. urahaaveista, tulevaisuuden pohdinnoista ja innostuneista kohtaamisista, kun Studia-messujen 150 näytteilleasettajaa esitteli koulutus- ja uravaihtoehtojaan. Suomen suurin opiskelu- ja uratapahtuma keräsi Helsingin Messukeskukseen kahden päivän aikana yhteensä 19 089 kävijää, mikä on 25 prosenttia enemmän kuin viime vuonna.
Otaniemen lukion opiskelijakunnalle Lukiolaisstipendi hyvinvoinnin edistämisestä26.11.2025 18:08:29 EET | Tiedote
Suomen Lukiolaissäätiö, Suomen Lukiolaisten Liitto ja Nyyti ry myönsivät 1 000 euron arvoisen lukiolaisstipendin tänä vuonna Otaniemen lukiolle ja sen opiskelijakunnalle. Vuonna 2025 stipendin myöntöperusteiden keskiössä oli erityistä hyvinvointi, mielenterveys ja yhteisöllisyys.
Helsingfors Mässcentrum förnyar sin Sustainable Travel Finland-märkning och fortsätter sitt arbete som en pionjär inom hållbar turism26.11.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Helsingfors Mässcentrum är en del av Visit Finlands Sustainable Travel Finland-program och bidrar till att bygga ett hållbart Finland för turism. Sustainable Travel Finland-märkningen visar på ett långsiktigt engagemang för hållbar turism. Internationella resenärer och evenemangsarrangörer gör allt mer medvetna val, och ansvar har blivit en avgörande konkurrensfaktor.
Messukeskus uusi Sustainable Travel Finland -merkkinsä ja jatkaa työtään kestävän matkailun edelläkävijäyrityksenä26.11.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Helsingin Messukeskus on Visit Finlandin Sustainable Travel Finland -yrityksenä mukana kestävän matkailun Suomen rakentamisessa. Sustainable Travel Finland -merkki kertoo pitkäjänteisestä työstä kestävän matkailun hyväksi. Kansainväliset matkailijat ja tapahtumajärjestäjät tekevät yhä tietoisempia valintoja, ja vastuullisuus on noussut ratkaisevaksi kilpailutekijäksi.
Medtronic becomes Gold Partner for Radical Health Festival Helsinki25.11.2025 15:04:09 EET | Tiedote
Medtronic has joined Radical Health Festival Helsinki 2026 as a Gold Partner, adding significant momentum to the festival’s commitment to advancing collaboration and practical innovation across European health systems.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme