Messukeskus

Helsingin Messukeskus muuntui makujen aarreaitaksi – Ruokamessut kävijöiden suosiossa

Jaa

Helsingin Messukeskuksessa tutustuttiin tänä viikonloppuna uusiin makuihin ja tuttuihin suosikkeihin sekä riemuittiin ruoasta ja juomasta yhdessä muiden kanssa. Ruokamessuilla ja samaan aikaan järjestetyillä Lapsimessuilla ja Lemmikkimessuilla vieraili viikonlopun aikana yli 62 000 kävijää. 

Ihmisiä messuhallissa keskustelemassa ja kävelemässä.
Tänään päättyneillä messuilla vieraili yli 62 000 kävijää. Petri Mast

Ruokamessujen ohjelmassa oli muun muassa ruokatrendejä ja -ilmiöitä käsitteleviä puheenvuoroja. Keskustelua käytiin myös ruoka-aiheisista somehiteistä, kun ravintola Backaksen yrittäjä ja kokki Lauri Kaivoluoto valmisti somesta tutun hittireseptinsä mukaisen herkkusienislaiderin ja pohti samalla sometrendien syntymistä.     

"Suoraan sanottuna somehitit syntyvät usein vahingossa. Toki tärkeää on esimerkiksi ajankohtaisuus ja sesongin huomioiminen: esimerkiksi nyt katseet ovat joillakin jo vapussa ja vaikkapa erilaisissa munkkiresepteissä. Kevään juhlareseptien lisäksi tällä hetkellä suosittua somesisältöä on kiinnostavalla tavalla tuunatut cocktailit”, pohtii Kaivoluoto. 

Espoon Kahvipaahtimon kahvien äärelle löysi tiensä koko joukko aivan uusia kuluttajia. Osastolla maistatettiin muun muassa passionhedelmän kanssa co-fermentoitua Juicy Passionfruit -kahvia ja iloittiin messujen suosiosta.

"Väkeä on ollut niin paljon, että lauantaina jouduimme hakemaan kesken päivän kahvitäydennystä. Olemme esitelleet kuluttajille kahveja tavallisesta poikkeavalla makumaailmalla. Halusimme Ruokamessuilla näyttää kuluttajille, mitä kahvi parhaimmillaan voi olla, ja tämä tavoite on toteutunut hienosti", iloitsee Espoon Kahvipaahtimon yrittäjä Andre Sild

Spice Up! toi messukävijöille valmiiksi mietityn tuotepaketin, jossa oli mukana kaikki ainekset ateriaa varten. Spice Up! -tuotteet herättivät kiinnostusta jo Ruokamessujen uudessa Kaupan Aamussa avajaisaamuna.

”Kutsuimme asiakkaita mukaan Kaupan Aamuun, ja osastollamme vierailikin useita meille tärkeitä kontakteja. Viikonloppuna olemme maistattaneet messukävijöille tuotteitamme ja myyneet valmiiksi ateriakokonaisuudeksi suunniteltua tuotekassia”, sanoo Spice Up! -tuotemerkin avainasiakas- ja markkinointipäällikkö Sonja Blåberg Finefoodsilta. 

Ruokamessut järjestetään jälleen Helsingin Messukeskuksessa 24.4.–26.4.2026. | www.ruokamessuthelsinki.fi, @ruokamessuthelsinki

Lisätietoja:

Helsingin Messukeskus, viestinnän asiantuntija Antti Karjunen, p. 050 574 3444, antti.karjunen@messukeskus.com

Kuvia Ruokamessuilta ladattavissa täältä  

Helsingin Messukeskus on Suomen suurin tapahtumajärjestäjä. Suomen Messut -konserniin kuuluvat Messukeskuksen lisäksi messujärjestäjä Expomark Oy ja av-tekniikkayritys SVV Oy. Konsernin liikevaihto vuonna 2023 oli 51,3 miljoonaa euroa ja tulo- ja työllisyysvaikutus ympäristölleen 187 miljoonaa euroa. I www.messukeskus.com I @messukeskus

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Ihmisiä messuhallissa keskustelemassa ja kävelemässä.
Tänään päättyneillä messuilla vieraili yli 62 000 kävijää.
Petri Mast
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Helsingin Messukeskus on Suomen elämyksellisin tapahtumakortteli ja vaikuttavin kohtaamismedia. Onnistuneet kohtaamiset jättävät vahvan muistijäljen ja tuottavat kiistatonta tulosta. Suomen suurin tapahtumajärjestäjä tuottaa laadukkaita tapahtumia sekä vuokraa tilojaan ja palvelujaan erilaisten tapahtumien areenaksi. Messukeskuksen itse tuottamia tapahtumia ovat mm. Habitare, Helsingin Kirjamessut, Educa, FinnBuild, Matkamessut ja Vene Båt. Vierastapahtumina Messukeskuksen tiloissa järjestetään mm. Slush, Nordic Business Forum, Assembly, Koiramessut sekä lukuisia kansainvälisiä kongresseja ja yritystapahtumia vuosittain. Tilat käsittävät 7 hallia, 40 muuntuvaa kokoustilaa, 21 ravintolaa ja oman tapahtumahotellin. Omistajayritys Suomen Messut Oyj perustettiin vuonna 1919. | Messukeskus. The real social media. | www.messukeskus.com @messukeskus

Helsinki Expo and Convention Centre (brand name Messukeskus) hosts Finland’s most inspiring events and exciting encounters. We create successful and lasting interactions with undisputable results. As Finland’s premier experience provider, we organise high-quality events and rent out our facilities for various occasions. Events produced by Messukeskus include, among others, Habitare, the Helsinki Book Fair, Educa, Finnbuild, Matka Nordic Travel Fair, and Helsinki International Boat Show. Messukeskus also hosts guest events such as Slush, Nordic Business Forum, Assembly, International Dog Fair, as well as many international congress and business events every year. Our premises include 7 halls, 40 convertible meeting rooms, 21 restaurants, and our own hotel.The Finnish Fair Corporation was founded in 1919. |  Messukeskus. The real social media | www.messukeskus.com @messukeskus 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Messukeskus

Studia rikkoi ennätyksensä – tapahtuma kasvatti kävijämääräänsä 25 %26.11.2025 18:26:05 EET | Tiedote

Messukeskuksen yläkerran hallit täyttyivät 25.-26.11. urahaaveista, tulevaisuuden pohdinnoista ja innostuneista kohtaamisista, kun Studia-messujen 150 näytteilleasettajaa esitteli koulutus- ja uravaihtoehtojaan. Suomen suurin opiskelu- ja uratapahtuma keräsi Helsingin Messukeskukseen kahden päivän aikana yhteensä 19 089 kävijää, mikä on 25 prosenttia enemmän kuin viime vuonna.

Helsingfors Mässcentrum förnyar sin Sustainable Travel Finland-märkning och fortsätter sitt arbete som en pionjär inom hållbar turism26.11.2025 09:00:00 EET | Tiedote

Helsingfors Mässcentrum är en del av Visit Finlands Sustainable Travel Finland-program och bidrar till att bygga ett hållbart Finland för turism. Sustainable Travel Finland-märkningen visar på ett långsiktigt engagemang för hållbar turism. Internationella resenärer och evenemangsarrangörer gör allt mer medvetna val, och ansvar har blivit en avgörande konkurrensfaktor.

Messukeskus uusi Sustainable Travel Finland -merkkinsä ja jatkaa työtään kestävän matkailun edelläkävijäyrityksenä26.11.2025 09:00:00 EET | Tiedote

Helsingin Messukeskus on Visit Finlandin Sustainable Travel Finland -yrityksenä mukana kestävän matkailun Suomen rakentamisessa. Sustainable Travel Finland -merkki kertoo pitkäjänteisestä työstä kestävän matkailun hyväksi. Kansainväliset matkailijat ja tapahtumajärjestäjät tekevät yhä tietoisempia valintoja, ja vastuullisuus on noussut ratkaisevaksi kilpailutekijäksi.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye