Dela dina erfarenheter av MittFPA – gå med i vår kundgemenskap och besvara enkäten
FPA har i fjol startat en kundgemenskap där medlemmarna har möjlighet att påverka utvecklingen av FPA:s tjänster genom att delta i olika enkäter och undersökningar. I en enkät till kundgemenskapen i april utreds vilka erfarenheter medlemmarna har av MittFPA och hurdana önskemål det finns för utvecklingen av FPA:s elektroniska tjänster.
Medlemmar av FPA:s kundgemenskap har möjlighet att påverka utvecklingen av FPA:s tjänster. Kundgemenskapen har redan närmare 2000 medlemmar. FPA hoppas att personer med olika livssituationer och bakgrunder blir medlemmar i gemenskapen. I nästa enkät ombes medlemmarna berätta om sina erfarenheter av FPA:s elektroniska tjänster. Förra året var antalet inloggningar i MittFPA över 43 miljoner och 83 % av alla förmånsansökningar gjordes på webben.
– En stor del av våra kunder sköter FPA-ärenden självständigt i MittFPA, men en del behöver stöd vid användning av e-tjänsten. Vi hoppas att vi med hjälp av enkäten får omfattande information om kundupplevelsen av MittFPA och mer information om situationer där kunder har behövt eller fått hjälp med att använda e-tjänsten, säger utvecklingsspecialist Annikki Korhonen som har varit med i arbetet med att utveckla MittFPA.
Kundgemenskapen är öppen för alla över 16 år som vill bli medlemmar. Gemenskapen fungerar främst i digitala miljöer. Inbjudningar till att besvara enkäter skickas per e-post, och var och en kan själv välja vilka enkäter eller andra uppgifter man vill delta i eller vilka frågor man vill ta ställning till. Deltagandet i kundgemenskapen sker anonymt: svar som ges kopplas inte till kunduppgifterna, och de påverkar heller inte kundrelationen på något sätt.
Man kan delta i FPA:s kundgemenskap på svenska, finska, eller engelska.
Enkäten om användning av e-tjänsten kan besvaras fram till 21.4
Nästan alla FPA-ärenden går att sköta i e-tjänsten MittFPA som riktar sig till privatpersoner. I MittFPA kan man bland annat ansöka om förmåner, skicka bilagor och kontrollera behandlingstiderna för ansökningar och betalningsdagarna för förmåner. Man loggar in i e-tjänsten med nätbankskoder, mobilcertifikat eller certifikatkort.
I MittFPA kan man också sköta vissa ärenden för en annan person som inte kan eller vill sköta dem själv. För att sköta en annan myndig persons ärenden behöver man Suomi.fi-fullmakten Uträtta ärenden gällande socialskyddsförmåner.
I april utreds medlemmarnas erfarenheter av MittFPA samt kartläggs önskemål och behov i fråga om utvecklingen av de elektroniska tjänsterna vid FPA. Svar önskas av de som använt MittFPA, de som sköter en annan persons ärenden och kunder som behöver hjälp med att använda e-tjänster.
Resultaten av enkäten används för att förbättra kundupplevelsen och utveckla de elektroniska tjänsterna. Enkäten kan besvaras i FPA:s kundgemenskap fram till 21.4.2025.
Läs mer
Sköt dina ärenden i MittFPA
Gå med i kundgemenskapen
Information om kundgemenskapen
Kontakter
Annikki KorhonenutvecklingsspecialistFPA
enheten för utveckling av serviceverksamheten
FPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–16. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.
Tel:020 634 7745viestinta@kela.fiAndra språk
Följ Kela/FPA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA
Bättre datarörlighet gynnar FPA:s kunder – ny arbetsgrupp ska främja informationsutbyte för att förebygga felaktiga utbetalningar och bidragsfusk19.6.2025 10:52:56 EEST | Pressmeddelande
Det är viktigt med förebyggande insatser för att minska felaktiga betalningar och bidragsfusk för att undvika att kunderna råkar ut för återkrav.
Tiedon liikkuvuus on Kelan asiakkaiden etu – työryhmä edistämään tiedonvaihtoa etuuksien virheellisten maksujen ja väärinkäytösten ehkäisemiseksi19.6.2025 10:52:56 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Virheellisten maksujen ja etuuksien väärinkäytön vähentäminen ennakoivasti on tärkeää, koska takaisinperintä on asiakkaan kannalta ikävää.
Utlåtande av FPA: det nya allmänna stödet gör arbetslöshetsförmånerna begripligare19.6.2025 10:03:56 EEST | Pressmeddelande
FPA understöder den reform av den social tryggheten som regeringen föreslår. I den första fasen av reformen slås arbetsmarknadsstödet och grunddagpenningen samman till ett allmänt stöd för arbetslösa. FPA betonar att lagberedningen för det allmänna stödets nästa fas bör fortsätta ännu under denna valperiod.
Kelan lausunto: uusi yleistuki selkeyttää työttömyystukia19.6.2025 10:03:56 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Kela kannattaa hallituksen esitystä yleistuesta, jonka mukaan työmarkkinatuki ja peruspäiväraha on tarkoitus yhdistää yhdeksi työttömän yleistueksi. Kela korostaa, että yleistuen seuraavan vaiheen lainvalmistelua tulisi jatkaa vielä tällä vaalikaudella.
Ny möjlighet för personer som fyllt 65 år – samma pris för allmänläkarbesök inom den privata och den offentliga hälso- och sjukvården från september19.6.2025 09:06:12 EEST | Pressmeddelande
Från och med 1.9.2025 kan personer som har fyllt 65 år besöka en allmänläkarmottagning inom den privata hälso- och sjukvården till ett pris som motsvarar den klientavgift som tas ut inom den offentliga primärvården. En förutsättning är att läkaren har gått med i det så kallade valfrihetsförsöket. Försöket omfattar över en femtedel av Finlands befolkning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum