Dela dina erfarenheter av MittFPA – gå med i vår kundgemenskap och besvara enkäten
FPA har i fjol startat en kundgemenskap där medlemmarna har möjlighet att påverka utvecklingen av FPA:s tjänster genom att delta i olika enkäter och undersökningar. I en enkät till kundgemenskapen i april utreds vilka erfarenheter medlemmarna har av MittFPA och hurdana önskemål det finns för utvecklingen av FPA:s elektroniska tjänster.
Medlemmar av FPA:s kundgemenskap har möjlighet att påverka utvecklingen av FPA:s tjänster. Kundgemenskapen har redan närmare 2000 medlemmar. FPA hoppas att personer med olika livssituationer och bakgrunder blir medlemmar i gemenskapen. I nästa enkät ombes medlemmarna berätta om sina erfarenheter av FPA:s elektroniska tjänster. Förra året var antalet inloggningar i MittFPA över 43 miljoner och 83 % av alla förmånsansökningar gjordes på webben.
– En stor del av våra kunder sköter FPA-ärenden självständigt i MittFPA, men en del behöver stöd vid användning av e-tjänsten. Vi hoppas att vi med hjälp av enkäten får omfattande information om kundupplevelsen av MittFPA och mer information om situationer där kunder har behövt eller fått hjälp med att använda e-tjänsten, säger utvecklingsspecialist Annikki Korhonen som har varit med i arbetet med att utveckla MittFPA.
Kundgemenskapen är öppen för alla över 16 år som vill bli medlemmar. Gemenskapen fungerar främst i digitala miljöer. Inbjudningar till att besvara enkäter skickas per e-post, och var och en kan själv välja vilka enkäter eller andra uppgifter man vill delta i eller vilka frågor man vill ta ställning till. Deltagandet i kundgemenskapen sker anonymt: svar som ges kopplas inte till kunduppgifterna, och de påverkar heller inte kundrelationen på något sätt.
Man kan delta i FPA:s kundgemenskap på svenska, finska, eller engelska.
Enkäten om användning av e-tjänsten kan besvaras fram till 21.4
Nästan alla FPA-ärenden går att sköta i e-tjänsten MittFPA som riktar sig till privatpersoner. I MittFPA kan man bland annat ansöka om förmåner, skicka bilagor och kontrollera behandlingstiderna för ansökningar och betalningsdagarna för förmåner. Man loggar in i e-tjänsten med nätbankskoder, mobilcertifikat eller certifikatkort.
I MittFPA kan man också sköta vissa ärenden för en annan person som inte kan eller vill sköta dem själv. För att sköta en annan myndig persons ärenden behöver man Suomi.fi-fullmakten Uträtta ärenden gällande socialskyddsförmåner.
I april utreds medlemmarnas erfarenheter av MittFPA samt kartläggs önskemål och behov i fråga om utvecklingen av de elektroniska tjänsterna vid FPA. Svar önskas av de som använt MittFPA, de som sköter en annan persons ärenden och kunder som behöver hjälp med att använda e-tjänster.
Resultaten av enkäten används för att förbättra kundupplevelsen och utveckla de elektroniska tjänsterna. Enkäten kan besvaras i FPA:s kundgemenskap fram till 21.4.2025.
Läs mer
Sköt dina ärenden i MittFPA
Gå med i kundgemenskapen
Information om kundgemenskapen
Kontakter
Annikki KorhonenutvecklingsspecialistFPA
enheten för utveckling av serviceverksamheten
FPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–16. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.
Tel:020 634 7745viestinta@kela.fiAndra språk
Följ Kela/FPA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA
FPA fortsätter temporärt att tolka inspelningar – besvärsnämndens avgörande ändrar inte nuvarande förfarande1.10.2025 11:12:54 EEST | Pressmeddelande
Besvärsnämnden för social trygghet träffade ett avgörande om att tolkning av videoinspelningar inte ingår i den tolktjänst som FPA ordnar. FPA ordnar dock tills vidare tolkning av inspelningar såsom till exempel filmer och podcaster om kunden behöver tolkning på grund av sin funktionsnedsättning. Tolkningen baserar sig på temporära anvisningar från december 2024. FPA väntar ännu på andra avgöranden och kan ändra sina anvisningar utifrån dem.
Kela jatkaa tallenteiden tulkkausta väliaikaisesti – muutoksenhakulautakunnan ratkaisu ei muuta nykykäytäntöä1.10.2025 11:12:54 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunta ratkaisi, että videotallenteiden tulkkaus ei kuulu Kelan tulkkauspalveluun. Kela järjestää kuitenkin toistaiseksi tallenteiden tulkkausta esimerkiksi elokuviin tai podcasteihin, jos asiakas tarvitsee sitä vammansa takia. Tulkkaus perustuu joulukuussa 2024 annettuun väliaikaiseen ohjeistukseen. Kela odottaa edelleen muita ratkaisuja, ja voi niiden perusteella muuttaa ohjeitaan.
Nu kan man ansöka om bostadsbidrag för pensionstagare för en närstående1.10.2025 09:34:53 EEST | Pressmeddelande
Det är nu möjligt att sköta en närståendes FPA-ärenden i MittFPA i större utsträckning än tidigare. I MittFPA går det också att för en annan person elektroniskt ansöka om bostadsbidrag för pensionstagare. Det gör ansökningsprocessen snabbare och ger besparingar när man sköter ärenden i MittFPA.
OmaKelassa voi nyt hakea eläkkeensaajan asumistukea läheisen puolesta1.10.2025 09:34:53 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Läheisen Kela-asioita voi hoitaa entistä laajemmin OmaKelassa. Myös eläkkeensaajan asumistuen hakeminen onnistuu sähköisesti toisen puolesta. OmaKelassa asiointi tekee hakemisesta nopeampaa ja tuo säästöjä.
Från 1.10 ska arbetsgivare ansöka om FPA-förmåner i inkomstregistret eller i Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare1.10.2025 08:00:00 EEST | Pressmeddelande
Tidigare har FPA-förmåner som riktar sig till arbetsgivare kunnat sökas också i tjänsten Ilmoitin.fi. Användningen av eSARA-filer som skickas via Ilmoitin.fi har upphört, och i fortsättningen kan sjukdagpenningar, familjeförmåner och rehabiliteringspenning sökas i inkomstregistret eller i Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum