Dela dina erfarenheter av MittFPA – gå med i vår kundgemenskap och besvara enkäten
FPA har i fjol startat en kundgemenskap där medlemmarna har möjlighet att påverka utvecklingen av FPA:s tjänster genom att delta i olika enkäter och undersökningar. I en enkät till kundgemenskapen i april utreds vilka erfarenheter medlemmarna har av MittFPA och hurdana önskemål det finns för utvecklingen av FPA:s elektroniska tjänster.
Medlemmar av FPA:s kundgemenskap har möjlighet att påverka utvecklingen av FPA:s tjänster. Kundgemenskapen har redan närmare 2000 medlemmar. FPA hoppas att personer med olika livssituationer och bakgrunder blir medlemmar i gemenskapen. I nästa enkät ombes medlemmarna berätta om sina erfarenheter av FPA:s elektroniska tjänster. Förra året var antalet inloggningar i MittFPA över 43 miljoner och 83 % av alla förmånsansökningar gjordes på webben.
– En stor del av våra kunder sköter FPA-ärenden självständigt i MittFPA, men en del behöver stöd vid användning av e-tjänsten. Vi hoppas att vi med hjälp av enkäten får omfattande information om kundupplevelsen av MittFPA och mer information om situationer där kunder har behövt eller fått hjälp med att använda e-tjänsten, säger utvecklingsspecialist Annikki Korhonen som har varit med i arbetet med att utveckla MittFPA.
Kundgemenskapen är öppen för alla över 16 år som vill bli medlemmar. Gemenskapen fungerar främst i digitala miljöer. Inbjudningar till att besvara enkäter skickas per e-post, och var och en kan själv välja vilka enkäter eller andra uppgifter man vill delta i eller vilka frågor man vill ta ställning till. Deltagandet i kundgemenskapen sker anonymt: svar som ges kopplas inte till kunduppgifterna, och de påverkar heller inte kundrelationen på något sätt.
Man kan delta i FPA:s kundgemenskap på svenska, finska, eller engelska.
Enkäten om användning av e-tjänsten kan besvaras fram till 21.4
Nästan alla FPA-ärenden går att sköta i e-tjänsten MittFPA som riktar sig till privatpersoner. I MittFPA kan man bland annat ansöka om förmåner, skicka bilagor och kontrollera behandlingstiderna för ansökningar och betalningsdagarna för förmåner. Man loggar in i e-tjänsten med nätbankskoder, mobilcertifikat eller certifikatkort.
I MittFPA kan man också sköta vissa ärenden för en annan person som inte kan eller vill sköta dem själv. För att sköta en annan myndig persons ärenden behöver man Suomi.fi-fullmakten Uträtta ärenden gällande socialskyddsförmåner.
I april utreds medlemmarnas erfarenheter av MittFPA samt kartläggs önskemål och behov i fråga om utvecklingen av de elektroniska tjänsterna vid FPA. Svar önskas av de som använt MittFPA, de som sköter en annan persons ärenden och kunder som behöver hjälp med att använda e-tjänster.
Resultaten av enkäten används för att förbättra kundupplevelsen och utveckla de elektroniska tjänsterna. Enkäten kan besvaras i FPA:s kundgemenskap fram till 21.4.2025.
Läs mer
Sköt dina ärenden i MittFPA
Gå med i kundgemenskapen
Information om kundgemenskapen
Kontakter
Annikki KorhonenutvecklingsspecialistFPA
enheten för utveckling av serviceverksamheten
FPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–16. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.
Tel:020 634 7745viestinta@kela.fiAndra språk
Följ Kela/FPA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA
Lasse Lehtonen valdes till generaldirektör för FPA29.4.2025 16:51:38 EEST | Pressmeddelande
Folkpensionsanstaltens fullmäktigeledamöter har valt diagnostikdirektör, medicine och juris doktor Lasse Lehtonen till nästa generaldirektör för FPA. Valet av Lehtonen stöddes av 7 av totalt 12 fullmäktigeledamöter.
Kelan pääjohtajaksi valittiin Lasse Lehtonen29.4.2025 16:51:38 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Kelan valtuutetut ovat valinneet diagnostiikkajohtaja, lääketieteen ja oikeustieteen tohtori Lasse Lehtosen Kelan seuraavaksi pääjohtajaksi. Lehtosen valintaa kannatti 7 kaikkiaan 12 valtuutetusta.
FPA:s service för samarbetspartners i ärenden som gäller utkomststöd förändras den 19.5.2025 – de regionala servicenumren ersätts med ett nationellt nummer29.4.2025 09:19:51 EEST | Pressmeddelande
Servicen för socialtjänsten och serviceproducenter i ärenden som gäller utkomststöd förändras. De regionala servicenumren ersätts med ett nationellt nummer från och med den 19.5.2025. Tjänsten kommer att vara öppen vardagar kl. 9–15. I brådskande utkomststödsärenden är tjänsten öppen till kl. 16.
Kelan toimeentulotuen palvelu kumppaneille muuttuu 19.5.2025 – alueelliset palvelunumerot korvataan yhdellä valtakunnallisella numerolla29.4.2025 09:19:51 EEST | Tiedote
Toimeentulotuen palvelu sosiaalitoimelle ja palveluntuottajille muuttuu. Aiemmin käytössä olleet alueelliset palvelunumerot korvataan yhdellä valtakunnallisella numerolla 19.5.2025 alkaen. Palvelua saa jatkossa arkipäivisin klo 9–15. Kiireelliseen toimeentulotukeen liittyvissä asiakastilanteissa palvelua saa klo 16 asti.
Närmare information för medierna om mötet för val av ny generaldirektör för FPA29.4.2025 08:42:13 EEST | Pressmeddelande
FPA:s fullmäktige väljer vid sitt möte i dag 29.4 en ny generaldirektör för FPA. Mötet hålls i riksdagen från kl. 16.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum