Kela/FPA

Kerro kokemuksistasi OmaKelasta – liity asiakasyhteisöön ja vastaa kyselyyn

Jaa

Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi)

Kelassa on viime vuonna avattu asiakasyhteisö, jonka jäsenenä pääsee vaikuttamaan Kelan palvelujen kehittämiseen erilaisten kyselyjen ja tutkimusten kautta. Huhtikuussa asiakasyhteisön kyselyssä selvitetään, millaisia kokemuksia jäsenillä on OmaKelasta sekä toiveita sähköisen asioinnin kehittämisestä.

Kelan asiakasyhteisön jäsenet voivat vaikuttaa Kelan palvelujen kehittämiseen. Tähän mennessä yhteisöön on liittynyt jo lähes 2 000 jäsentä. Kela toivoo yhteisöön eri elämäntilanteissa olevia ja eri taustoista tulevia jäseniä. Seuraavassa kyselyssä kutsutaan jäsenet mukaan kertomaan kokemuksiaan Kelan sähköisestä asioinnista. OmaKelassa asioitiin vuonna 2024 yli 43 miljoonaa kertaa, ja 83 % hakemuksista tehtiin verkossa.

– Suuri osa asiakkaistamme hoitaa Kela-asiat itsenäisesti OmaKelassa, mutta osa tarvitsee tukea sähköisessä asioinnissa. Toivomme kyselyn avulla saavamme laajasti tietoa asiakaskokemuksesta OmaKelassa sekä lisätietoa tilanteista, joissa on tarvittu tai annettu apua sähköisessä asioinnissa, kertoo kehittämisen asiantuntija Annikki Korhonen, joka on ollut mukana OmaKelan kehittämistyössä.

Asiakasyhteisö on avoin kaikille jäseniksi haluaville, 16 vuotta täyttäneille henkilöille. Yhteisö toimii pääasiassa digitaalisissa ympäristöissä. Kutsut kyselyihin tulevat sähköpostiin, ja jokainen voi itse valita, mihin kyselyihin tai muihin tehtäviin osallistuu ja mistä aiheista haluaa jakaa näkemyksiään. Yhteisön toimintaan osallistutaan anonyymisti: annettuja vastauksia ei yhdistetä asiakastietoihin, eivätkä ne vaikuta Kela-asiakkuuteen millään tavalla.

Kelan asiakasyhteisö toimii suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Kyselyyn sähköisestä Kela-asioinnista voi vastata 21.4. asti

Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa henkilöasiakkaiden sähköisessä asiointipalvelussa OmaKelassa. OmaKelassa voi muun muassa hakea tukia ja lähettää liitteitä sekä tarkistaa hakemuksen käsittelyajan ja tuen maksupäivän verkossa. Palveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.

OmaKelassa voi hoitaa myös joitakin asioita toisen puolesta, jos hän ei voi tai halua hoitaa niitä itse. Toisen täysi-ikäisen puolesta asiointiin tarvitaan Suomi.fi-valtuus, jonka nimi on Sosiaaliturvan etuusasioiden hoitaminen.

Huhtikuussa asiakasyhteisössä selvitetään jäsenten kokemuksia OmaKelasta sekä kartoitetaan toiveita ja tarpeita sähköisen asioinnin kehittämiseen Kelassa. Vastauksia toivotaan OmaKelaa käyttäneiltä, toisen puolesta asioivilta sekä asiakkailta, jotka tarvitsevat apua sähköisten asiointipalveluiden käytössä.

Kyselyn tuloksia hyödynnetään asiakaskokemuksen parantamisessa ja ne auttavat sähköisen asioinnin kehittämisessä. Kyselyyn voi vastata 21.4.2025 asti Kelan asiakasyhteisössä.

Lue lisää

Asioi OmaKelassa
Liity asiakasyhteisöön
Tutustu asiakasyhteisöön

Yhteyshenkilöt

Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.

Puh:020 634 7745viestinta@kela.fi

Kansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA

FPA fortsätter temporärt att tolka inspelningar – besvärsnämndens avgörande ändrar inte nuvarande förfarande1.10.2025 11:12:54 EEST | Pressmeddelande

Besvärsnämnden för social trygghet träffade ett avgörande om att tolkning av videoinspelningar inte ingår i den tolktjänst som FPA ordnar. FPA ordnar dock tills vidare tolkning av inspelningar såsom till exempel filmer och podcaster om kunden behöver tolkning på grund av sin funktionsnedsättning. Tolkningen baserar sig på temporära anvisningar från december 2024. FPA väntar ännu på andra avgöranden och kan ändra sina anvisningar utifrån dem.

Kela jatkaa tallenteiden tulkkausta väliaikaisesti – muutoksenhakulautakunnan ratkaisu ei muuta nykykäytäntöä1.10.2025 11:12:54 EEST | Tiedote

Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunta ratkaisi, että videotallenteiden tulkkaus ei kuulu Kelan tulkkauspalveluun. Kela järjestää kuitenkin toistaiseksi tallenteiden tulkkausta esimerkiksi elokuviin tai podcasteihin, jos asiakas tarvitsee sitä vammansa takia. Tulkkaus perustuu joulukuussa 2024 annettuun väliaikaiseen ohjeistukseen. Kela odottaa edelleen muita ratkaisuja, ja voi niiden perusteella muuttaa ohjeitaan.

Från 1.10 ska arbetsgivare ansöka om FPA-förmåner i inkomstregistret eller i Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare1.10.2025 08:00:00 EEST | Pressmeddelande

Tidigare har FPA-förmåner som riktar sig till arbetsgivare kunnat sökas också i tjänsten Ilmoitin.fi. Användningen av eSARA-filer som skickas via Ilmoitin.fi har upphört, och i fortsättningen kan sjukdagpenningar, familjeförmåner och rehabiliteringspenning sökas i inkomstregistret eller i Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye