Kerro kokemuksistasi OmaKelasta – liity asiakasyhteisöön ja vastaa kyselyyn
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi).
Kelassa on viime vuonna avattu asiakasyhteisö, jonka jäsenenä pääsee vaikuttamaan Kelan palvelujen kehittämiseen erilaisten kyselyjen ja tutkimusten kautta. Huhtikuussa asiakasyhteisön kyselyssä selvitetään, millaisia kokemuksia jäsenillä on OmaKelasta sekä toiveita sähköisen asioinnin kehittämisestä.
Kelan asiakasyhteisön jäsenet voivat vaikuttaa Kelan palvelujen kehittämiseen. Tähän mennessä yhteisöön on liittynyt jo lähes 2 000 jäsentä. Kela toivoo yhteisöön eri elämäntilanteissa olevia ja eri taustoista tulevia jäseniä. Seuraavassa kyselyssä kutsutaan jäsenet mukaan kertomaan kokemuksiaan Kelan sähköisestä asioinnista. OmaKelassa asioitiin vuonna 2024 yli 43 miljoonaa kertaa, ja 83 % hakemuksista tehtiin verkossa.
– Suuri osa asiakkaistamme hoitaa Kela-asiat itsenäisesti OmaKelassa, mutta osa tarvitsee tukea sähköisessä asioinnissa. Toivomme kyselyn avulla saavamme laajasti tietoa asiakaskokemuksesta OmaKelassa sekä lisätietoa tilanteista, joissa on tarvittu tai annettu apua sähköisessä asioinnissa, kertoo kehittämisen asiantuntija Annikki Korhonen, joka on ollut mukana OmaKelan kehittämistyössä.
Asiakasyhteisö on avoin kaikille jäseniksi haluaville, 16 vuotta täyttäneille henkilöille. Yhteisö toimii pääasiassa digitaalisissa ympäristöissä. Kutsut kyselyihin tulevat sähköpostiin, ja jokainen voi itse valita, mihin kyselyihin tai muihin tehtäviin osallistuu ja mistä aiheista haluaa jakaa näkemyksiään. Yhteisön toimintaan osallistutaan anonyymisti: annettuja vastauksia ei yhdistetä asiakastietoihin, eivätkä ne vaikuta Kela-asiakkuuteen millään tavalla.
Kelan asiakasyhteisö toimii suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
Kyselyyn sähköisestä Kela-asioinnista voi vastata 21.4. asti
Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa henkilöasiakkaiden sähköisessä asiointipalvelussa OmaKelassa. OmaKelassa voi muun muassa hakea tukia ja lähettää liitteitä sekä tarkistaa hakemuksen käsittelyajan ja tuen maksupäivän verkossa. Palveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.
OmaKelassa voi hoitaa myös joitakin asioita toisen puolesta, jos hän ei voi tai halua hoitaa niitä itse. Toisen täysi-ikäisen puolesta asiointiin tarvitaan Suomi.fi-valtuus, jonka nimi on Sosiaaliturvan etuusasioiden hoitaminen.
Huhtikuussa asiakasyhteisössä selvitetään jäsenten kokemuksia OmaKelasta sekä kartoitetaan toiveita ja tarpeita sähköisen asioinnin kehittämiseen Kelassa. Vastauksia toivotaan OmaKelaa käyttäneiltä, toisen puolesta asioivilta sekä asiakkailta, jotka tarvitsevat apua sähköisten asiointipalveluiden käytössä.
Kyselyn tuloksia hyödynnetään asiakaskokemuksen parantamisessa ja ne auttavat sähköisen asioinnin kehittämisessä. Kyselyyn voi vastata 21.4.2025 asti Kelan asiakasyhteisössä.
Lue lisää
Asioi OmaKelassa
Liity asiakasyhteisöön
Tutustu asiakasyhteisöön
Yhteyshenkilöt
Annikki Korhonenkehittämisen asiantuntijaKela
palvelutoiminnan kehittämisyksikkö
Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Bättre datarörlighet gynnar FPA:s kunder – ny arbetsgrupp ska främja informationsutbyte för att förebygga felaktiga utbetalningar och bidragsfusk19.6.2025 10:52:56 EEST | Pressmeddelande
Det är viktigt med förebyggande insatser för att minska felaktiga betalningar och bidragsfusk för att undvika att kunderna råkar ut för återkrav.
Tiedon liikkuvuus on Kelan asiakkaiden etu – työryhmä edistämään tiedonvaihtoa etuuksien virheellisten maksujen ja väärinkäytösten ehkäisemiseksi19.6.2025 10:52:56 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Virheellisten maksujen ja etuuksien väärinkäytön vähentäminen ennakoivasti on tärkeää, koska takaisinperintä on asiakkaan kannalta ikävää.
Utlåtande av FPA: det nya allmänna stödet gör arbetslöshetsförmånerna begripligare19.6.2025 10:03:56 EEST | Pressmeddelande
FPA understöder den reform av den social tryggheten som regeringen föreslår. I den första fasen av reformen slås arbetsmarknadsstödet och grunddagpenningen samman till ett allmänt stöd för arbetslösa. FPA betonar att lagberedningen för det allmänna stödets nästa fas bör fortsätta ännu under denna valperiod.
Kelan lausunto: uusi yleistuki selkeyttää työttömyystukia19.6.2025 10:03:56 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Kela kannattaa hallituksen esitystä yleistuesta, jonka mukaan työmarkkinatuki ja peruspäiväraha on tarkoitus yhdistää yhdeksi työttömän yleistueksi. Kela korostaa, että yleistuen seuraavan vaiheen lainvalmistelua tulisi jatkaa vielä tällä vaalikaudella.
Ny möjlighet för personer som fyllt 65 år – samma pris för allmänläkarbesök inom den privata och den offentliga hälso- och sjukvården från september19.6.2025 09:06:12 EEST | Pressmeddelande
Från och med 1.9.2025 kan personer som har fyllt 65 år besöka en allmänläkarmottagning inom den privata hälso- och sjukvården till ett pris som motsvarar den klientavgift som tas ut inom den offentliga primärvården. En förutsättning är att läkaren har gått med i det så kallade valfrihetsförsöket. Försöket omfattar över en femtedel av Finlands befolkning.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme