Kerro kokemuksistasi OmaKelasta – liity asiakasyhteisöön ja vastaa kyselyyn
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi).
Kelassa on viime vuonna avattu asiakasyhteisö, jonka jäsenenä pääsee vaikuttamaan Kelan palvelujen kehittämiseen erilaisten kyselyjen ja tutkimusten kautta. Huhtikuussa asiakasyhteisön kyselyssä selvitetään, millaisia kokemuksia jäsenillä on OmaKelasta sekä toiveita sähköisen asioinnin kehittämisestä.
Kelan asiakasyhteisön jäsenet voivat vaikuttaa Kelan palvelujen kehittämiseen. Tähän mennessä yhteisöön on liittynyt jo lähes 2 000 jäsentä. Kela toivoo yhteisöön eri elämäntilanteissa olevia ja eri taustoista tulevia jäseniä. Seuraavassa kyselyssä kutsutaan jäsenet mukaan kertomaan kokemuksiaan Kelan sähköisestä asioinnista. OmaKelassa asioitiin vuonna 2024 yli 43 miljoonaa kertaa, ja 83 % hakemuksista tehtiin verkossa.
– Suuri osa asiakkaistamme hoitaa Kela-asiat itsenäisesti OmaKelassa, mutta osa tarvitsee tukea sähköisessä asioinnissa. Toivomme kyselyn avulla saavamme laajasti tietoa asiakaskokemuksesta OmaKelassa sekä lisätietoa tilanteista, joissa on tarvittu tai annettu apua sähköisessä asioinnissa, kertoo kehittämisen asiantuntija Annikki Korhonen, joka on ollut mukana OmaKelan kehittämistyössä.
Asiakasyhteisö on avoin kaikille jäseniksi haluaville, 16 vuotta täyttäneille henkilöille. Yhteisö toimii pääasiassa digitaalisissa ympäristöissä. Kutsut kyselyihin tulevat sähköpostiin, ja jokainen voi itse valita, mihin kyselyihin tai muihin tehtäviin osallistuu ja mistä aiheista haluaa jakaa näkemyksiään. Yhteisön toimintaan osallistutaan anonyymisti: annettuja vastauksia ei yhdistetä asiakastietoihin, eivätkä ne vaikuta Kela-asiakkuuteen millään tavalla.
Kelan asiakasyhteisö toimii suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
Kyselyyn sähköisestä Kela-asioinnista voi vastata 21.4. asti
Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa henkilöasiakkaiden sähköisessä asiointipalvelussa OmaKelassa. OmaKelassa voi muun muassa hakea tukia ja lähettää liitteitä sekä tarkistaa hakemuksen käsittelyajan ja tuen maksupäivän verkossa. Palveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.
OmaKelassa voi hoitaa myös joitakin asioita toisen puolesta, jos hän ei voi tai halua hoitaa niitä itse. Toisen täysi-ikäisen puolesta asiointiin tarvitaan Suomi.fi-valtuus, jonka nimi on Sosiaaliturvan etuusasioiden hoitaminen.
Huhtikuussa asiakasyhteisössä selvitetään jäsenten kokemuksia OmaKelasta sekä kartoitetaan toiveita ja tarpeita sähköisen asioinnin kehittämiseen Kelassa. Vastauksia toivotaan OmaKelaa käyttäneiltä, toisen puolesta asioivilta sekä asiakkailta, jotka tarvitsevat apua sähköisten asiointipalveluiden käytössä.
Kyselyn tuloksia hyödynnetään asiakaskokemuksen parantamisessa ja ne auttavat sähköisen asioinnin kehittämisessä. Kyselyyn voi vastata 21.4.2025 asti Kelan asiakasyhteisössä.
Lue lisää
Asioi OmaKelassa
Liity asiakasyhteisöön
Tutustu asiakasyhteisöön
Yhteyshenkilöt
Annikki Korhonenkehittämisen asiantuntijaKela
palvelutoiminnan kehittämisyksikkö
Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Långa köer i FPA:s handläggning av ansökningar om studiestöd8.8.2025 10:18:40 EEST | Pressmeddelande
På grund av förändringen i stödet för boende för studerande har FPA fått in ett stort antal ansökningar om bostadstillägg. Handläggningstiderna för ansökningar om studiestöd och bostadstillägg har blivit längre och besluten kan dröja längre än vanligt.
Kela purkaa opintotukihakemusten ruuhkaa8.8.2025 10:18:40 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Opiskelijoiden asumisen tuen muutoksen takia Kelaan on saapunut paljon asumislisähakemuksia. Opintotuen ja asumislisän hakemusten käsittelyajat ovat pidentyneet, ja päätöstä voi joutua odottamaan normaalia pidempään.
Valfrihetsförsökets maximiavgifter och ersättningstaxor har publicerats – kom med som serviceproducent7.8.2025 09:52:39 EEST | Pressmeddelande
Maximiavgifterna och ersättningstaxorna som gäller inom försöket med valfrihet har fastställts och publicerats på fpa.fi. Serviceproducenter kan nu anmäla sig och erbjuda allmänläkartjänster för personer som fyllt 65 år från och med 1.9.
Valinnanvapauskokeilun enimmäishinnat ja korvaustaksat on julkaistu – tule mukaan palveluntuottajaksi7.8.2025 09:52:39 EEST | Tiedote
Syyskuun alussa käynnistyvän valinnanvapauskokeilun enimmäishinnat ja korvaustaksat on vahvistettu ja julkaistu kela.fissä. Ilmoittaudu mukaan ja tarjoa yleislääkärin palveluja 65 vuotta täyttäneille 1.9. alkaen.
Tervetuloa webinaariin 1.10.2025: Kelan tuet ja palvelut ikääntyvien toimintakyvyn tukemisessa6.8.2025 10:13:33 EEST | Tiedote
Työskenteletkö sosiaali- ja terveysalalla ikääntyvien parissa? Tervetuloa ajankohtaiseen verkkoseminaariin Kelan tuista ja palveluista ikääntyvien toimintakyvyn tukemisessa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme