Jyväskylän yliopisto

Tutkimustieto ei puolla perusopetuksen kansallisia kokeita

Jaa

Perusopetuksen kansallisia kokeita ei ole koskaan käytetty Suomessa. Kansallisilla kokeilla tarkoitetaan koko ikäluokalle toteutettavia pakollisia kokeita tavallisimmin matematiikassa ja kielissä. Kokeiden käyttöönottoa on viime aikoina pohdittu vastauksena koululaisten oppimistulosten heikentymiseen ja arvioinnin yhdenvertaisuuden ongelmiin. Tuore tutkimus kuitenkin osoittaa, ettei valtakunnallisten kokeiden käyttöönottoa voida suositella.

Tutkijoiden mukaan kansallisten kokeiden käyttöönotto peruskoulussa ei ole toimiva vastaus oppimistulosten heikentymisen ja arvioinnin yhdenvertaisuuden ongelmiin.
Tutkijoiden mukaan kansallisten kokeiden käyttöönotto peruskoulussa ei ole toimiva vastaus oppimistulosten heikentymisen ja arvioinnin yhdenvertaisuuden ongelmiin. Kuvituskuva / Mostphotos

Juuri julkaistussa tutkimuskatsauksessa emeritaprofessori Päivi Atjonen Itä-Suomen yliopistosta ja tutkijatohtori Laura Ketonen Jyväskylän yliopistosta esittävät yhteenvedon, millaista kansallisia kokeita tukevaa tai horjuttavaa tutkimusnäyttöä on olemassa. Kokeita järjestetään valtaosassa maailman maita, joten aiheesta on julkaistu paljon tutkimusta. Atjonen ja Ketonen analysoivat yhteensä 159 kansainvälistä kansallisia kokeita koskevaa tutkimusartikkelia.

– Ennakko-oletuksemme oli, että löytäisimme sekä kokeita puoltavaa että horjuttavaa näyttöä, mutta tulokset yllättivät meidätkin. Vain muutamassa artikkelissa kokeilla esitettiin olevan hyviä puolia, ja loput keskittyivät niiden lukuisiin ongelmallisiin seurauksiin, kertoo Ketonen.

Kokeiden oppimistuloksia parantavasta vaikutuksesta ei löytynyt vakuuttavaa näyttöä. Sen sijaan kokeet kavensivat ja pinnallistivat opetusmenetelmiä ja opetuksen sisältöjä. Syynä oli oppilaiden preppaaminen ennakoitujen koekysymysten suuntaan, jolloin muut tavoitteet ja oppiaineet saivat niukemmin huomiota.

Kokeet eivät myöskään kohdelleet sosioekonomiselta tai etniseltä taustaltaan erilaisia oppilaita yhdenvertaisesti. Kokeilla oli negatiivisia vaikutuksia sekä oppilaiden että opettajien toimijuuteen ja hyvinvointiin.

Tutkijat muistuttavatkin, ettei pelkkä mittaaminen eli oppilaiden istuttaminen massakokeissa paranna sellaisenaan kenenkään oppimistuloksia.

– Julkisessa keskustelussa toistellaan, että kokeista saadaan tietoa oppimisen tasosta. Tutkimuksista kuitenkin ilmeni, että tiedon tosiasiallinen hyödyntäminen voi jäädä heikoksi. Opettajatkaan eivät tarkalleen tiedä, mitä tehdä kokeiden pistemäärillä ja keskiarvoilla, saati että oppilaat ja huoltajat viisastuisivat niistä, Atjonen kuvailee.

Suomalaisessa perusopetuksessa arviointi on ollut jo pitkään kriteeriperustaista. Opetushallitus on täsmentänyt muutama vuosi sitten sekä kuudennen että yhdeksännen luokan arviointikriteereitä. Hyvin koulutetuilla opettajilla on niiden avulla edellytykset tukea ja arvioida oppilaiden oppimista pätevästi.

Tutkijat toivovat, että Suomessa uskalletaan luottaa omaan linjaan ja vältetään niin toistamasta muiden maiden virheitä.

– Nykyisissä arviointikriteereissä ja -ohjeistuksissa on kehitettävää, mutta en pidä lainkaan mahdottomana, että jossain vaiheessa muut maat haluavat ottaa arvioinnin mallia Suomesta, lisää Ketonen.

Päivi Atjonen ja Laura Ketonen tekivät temaattisen analyysin 159 kansainvälisestä vertaisarvioidusta tutkimusartikkelista. Artikkelit oli julkaistu vuosina 2010–2024 yhteensä yli 20 eri maasta.

Artikkelin tiedot

Ketonen, L., & Atjonen, P. (2025). Mitä empiiristen tutkimusten perusteella tiedetään kansallisista kokeista?. Kasvatus, 56(2), 238–248. https://doi.org/10.33348/kvt.157366 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Emeritaprofessori Päivi Atjonen, Itä-Suomen yliopisto, paivi.atjonen@uef.fi 
Tutkijatohtori Laura Ketonen, Jyväskylän yliopisto, laura.k.ketonen@jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Kiertotalous varmistaa kriittisten metallien saatavuuden – Tutkijoiden video kertoo, kuinka jätteestä syntyy seuraavan sukupolven materiaaleja26.11.2025 07:05:00 EET | Tiedote

Kiertotalous tarjoaa ratkaisuja kriittisten metallien saatavuuden turvaamiseen. Uudella videolla Jyväskylän ja Turun yliopiston asiantuntijat kertovat, miten teollisuuden jäte- ja sivuvirroista voidaan kierrättää arvokkaita metalleja hyödyntämällä innovatiivista 3D-filtteriteknologiaa sekä yhdisteitä, joita käytetään talteenotossa ja uusien materiaalien valmistuksessa.

Väitös: Yhteisöohjautuvuus mahdollistaa tiimin joustavan toiminnan yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi (Keronen)26.11.2025 07:05:00 EET | Tiedote

Yhteisöohjautuvuudella voidaan tukea työntekijöiden motivaatiota ja hyvinvointia sekä organisaation tavoitteita kestävällä tavalla. Tämä edellyttää yksilöiden aloitteellisuutta ja aktiivisuutta sekä yhteisöllisiä työn tekemisen tapoja. Jyväskylän yliopistossa tarkastettavassa väitöskirjassa avataan, miten yhteisöohjautuvuus rakentuu työntekijöiden välillä ja miten yhteisöohjautuvuutta tuetaan työssä tapahtuvissa oppimistilanteissa lähijohtamisen keinoin.

Kirjoitan, koska haluan! -kirjoituskilpailun voittajat on julkaistu25.11.2025 18:00:00 EET | Tiedote

Kirjoitan, koska haluan! -kirjoituskilpailu on päättynyt, ja voittajat on julkistettu Jyväskylän kirjamessuilla. Määräaikaan mennessä saimme aivan loistavia nuorten kirjoituksia sekä 13–16-vuotiaiden että 17–20-vuotiaiden sarjaan. Tavoitteena oli saada mielenkiintoisia kirjoitelmia teemalla “tarinoita nuorilta nuorille” ja siinä onnistuimme kirjoituskilpailun myötä mainiosti. VoiceBooks -kustantamo on tehnyt voittajateoksista äänikirjat ja ne ovat kuunneltavissa LoadMyBook-äänikirjasovelluksen kautta Jyväskylän yliopiston hallinnoimassa Peda.net-ympäristössä.

Väitös: Digitaalisten palveluiden kehittäminen jatkuvana prosessina auttaa parantamaan asiakaskokemusta ja kilpailukykyä25.11.2025 15:30:00 EET | Tiedote

KTM Jenny Elo tutki väitöskirjassaan digitaalisten palveluiden kehittämistä jatkuvana prosessina. Tutkimus auttaa laajentamaan näkökulmaa sisäisten prosessien tehostamisesta kohti ulospäin suuntautuvaa, asiakas- ja arvolähtöistä digipalvelujen uudistamista. Lisäksi se tarjoaa keinoja tarkastella, tukeeko nykyinen organisoituminen jatkuvaa kehittämistä sekä keinoja tunnistaa jännitteitä, jotka vaikuttavat jatkuvuudessa onnistumiseen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye