Keski-Suomen hyvinvointialueen asiakastyytyväisyys lähes erinomaisella tasolla
Keski-Suomen hyvinvointialueen asiakastyytyväisyyttä mittaava suositteluindeksi oli tasolla 68 eli lähes erinomainen 1.1.-31.3.2025 välisenä aikana. 91 % vastanneista asiakkaista koki asioinnin helpoksi hyvinvointialueen palveluissa.
Hyvinvointialueen saama asiakaspalautteiden määrä vuoden 2025 ensimmäisen vuosineljänneksen aikana oli yli kaksinkertainen koko vuoden 2024 palautemäärään verrattuna. Palautteiden suurta määrää (16 744 kappaletta) siivitti uusi, koko hyvinvointialueen kattava asiakaspalautejärjestelmä. Eniten palautetta kertyi terveydenhuollon palveluista, mutta myös aikuisten sosiaalipalveluiden, ikääntyneiden ja vammaisten sekä lasten, nuorten ja perheiden palveluiden palautemäärät ovat tasaisesti kasvaneet alkuvuoden aikana.
Asiakastyytyväisyyttä mittaava NPS (Net Promoter Score) eli suositteluindeksi oli koko hyvinvointialueella 68, eli lähes erinomainen (NPS yli 70 on erinomainen). 91 % vastanneista asiakkaista koki asioinnin helpoksi hyvinvointialueen palveluissa. Palveluissa asioineet asiakkaat kokivat saaneensa turvallista ja oikea-aikaista palvelua ja hoitoa. Vastaajista 91 prosenttia koki saavansa apua silloin, kun sitä tarvitsi. 93 prosenttia koki olonsa turvalliseksi hoidon tai palvelun aikana ja 91 prosenttia koki, että saatu hoito tai palvelu oli heille hyödyllistä.
-Olemme erittäin iloisia tuloksista. Suositteluindeksi oli lähes erinomaisella tasolla koko hyvinvointialueella. Suun terveydenhuollossa, terveysasemilla, kuntoutuksessa, Sairaala Novan osastoilla sekä operatiivisella ja konservatiivisella palvelualueella suositteluindeksi oli yli 50, eli hyvällä tasolla. Kiitokset kuuluvat koko henkilöstöllemme, kertoo asiakaspalauteprojektissa työskentelevä Mari Rantamäki Keski-Suomen hyvinvointialueelta.
Vaikka saatu palaute on pääosin myönteistä, asiakkaiden antamat kehittämisehdotukset ovat merkittäviä toiminnan kehittämisessä ja ne huomioidaan ja toteutetaan mahdollisuuksien mukaan. Saatu asiakaspalaute johdetaan palveluiden ja toiminnan kehittämiseen.
-Alkuvuoden palautteiden pohjalta palveluissamme on tehty useita konkreettisia kehittämistoimia. Esimerkkeinä näistä ovat tehdyt muutokset hyvinvointialueen verkkosivujen sisältöihin, Sairaala Novan opasteisiin ja avosairaanhoidon puhelinpalvelun takaisinsoittopalveluun, kertoo asiakaspalauteprojektissa työskentelevä Miina-Maria Kivelä Keski-Suomen hyvinvointialueelta.
Asiakaspalautetta kerätään verkkosivujen kautta, tekstiviesteillä, ammattilaisten mobiililaitteella, QR-koodilla ja paperilomakkeilla.
Tekstiviestikysely terveydenhuollon palveluissa asioineille
Palveluissa asioineille asiakkaille lähtee satunnaisotannalla tekstiviesti, joka sisältää linkin palautekyselyyn. Tekstiviestin lähettäjänä on HYVAKS. Linkin avaaminen on turvallista ja palautekyselyyn vastaaminen asiakkaalle maksutonta. Sosiaalihuollon asiakkailta sekä lapsilta ja nuorilta palautetta kerätään osana palvelutapahtumia ammattilaisten toimesta. Tulevaisuudessa tavoitteena on saada aikuisten sosiaalipalveluihin tekstiviestikyselyt asiakastietojärjestelmän uudistuessa.
- Palautteet antavat meille arvokasta tietoa toimintamme kehittämiseen. Haluamme lämpimästi kiittää jokaista tähän mennessä palautetta antanutta asiakasta, asukasta ja läheistä, jatkaa Rantamäki.
Lue lisää
Yhteyshenkilöt
Mari RantamäkiAsiantuntija, tietojohtaminen, asiakaskokemus ja -palaute, Keski-Suomen hyvinvointialue
Puh:050 311 8609mari.e.rantamaki@hyvaks.fiMiina-Maria KiveläProjektityöntekijä, tietojohtaminen, asiakaskokemus ja -palaute, Keski-Suomen hyvinvointialue
Puh:050 454 7873miina-maria.kivela@hyvaks.fiJaana PeltokoskiPalvelupäällikkö, tietojohtaminen, asiakaskokemus ja -palaute, Keski-Suomen hyvinvointialue
Puh:0400 289 107jaana.peltokoski@hyvaks.fiSanna-Riikka KoponenViestintäpäällikköViestintäpalvelut
Keski-Suomen hyvinvointialue
Keski-Suomen hyvinvointialue vastaa noin 273 000 keskisuomalaisen sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen palveluista.
Keskeinen tehtävämme on keskisuomalaisten hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yhteistyössä kuntien, järjestöjen, yritysten ja muiden toimijoiden kanssa. Tavoitteenamme on se, että keskisuomaisten kokemus hyvinvoinnista, terveydestä ja turvallisuudesta on maan kärkeä. Haluamme olla ihmislähtöisin hyvinvointialue ja tukea keskisuomalaisten hyvää arkea.
Hyvinvointialue on Keski-Suomen suurin työnantaja, jonka palveluksessa työskentelee noin 12 500 ammattilaista. Tarjoamme mahdollisuuksia ammatilliseen kehittymiseen ja monipuolisiin urapolkuihin.
Palveluiden tiedot, toimipisteet ja yhteystiedot löytyvät Keski-Suomen hyvinvointialueen verkkosivuilta osoitteesta www.hyvaks.fi.
Viestintäpalveluiden yhteissähköposti: viestinta(at)hyvaks.fi.
Facebook: @hyvaks, X: @hyvaks, Instagram: @hyvaks, LinkedIn: Keski-Suomen hyvinvointialue,YouTube: Keski-Suomen hyvinvointialue
#hyvaks #hyväarkikaikille
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keski-Suomen hyvinvointialue
Selvitys silmätautien ja tekonivelkirurgian yhteistyöaluetasoisesta työnjaosta edennyt6.11.2025 15:35:02 EET | Tiedote
Itä-Suomen yhteistyöalueella (YTA-alue) on käynnissä selvitys erikoissairaanhoidon työnjaosta. Selvityksen yhteydessä toteutetaan erillisselvitykset koskien silmätautien ja tekonivelkirurgian järjestämistä ja uusia yhteisiä tuotantomalleja. Selvityksen aloittamisesta on päättänyt YTA-alueen johtoryhmä 31.10.2024.
Joukkorokotuspäivät 65 vuotta täyttäneille ja voimakkaasti immuunipuutteisille sekä raskaana oleville ja alle 7-vuotiaille lapsille lauantaina 8.11.6.11.2025 10:13:34 EET | Tiedote
Lauantaina 8.11. Keski-Suomen hyvinvointialueen joukkorokotuspäivissä influenssarokotteen saavat kaikki 65 vuotta täyttäneet sekä 18 vuotta täyttäneet voimakkaasti immuunipuutteiset, joille tarjotaan myös koronarokoteen tehosteannos. Palokan neuvolassa rokotetaan lauantaina raskaana olevia ja alle 7-vuotiaita.
Sairaala Novassa keisarileikkauksia vähemmän kuin muualla Suomessa5.11.2025 09:20:20 EET | Tiedote
Sairaala Novan naistentautien, synnytysten ja lastenyksikkö on koonnut vuoden 2024 synnytysten tilastot. Tilastot paljastavat, että Sairaala Novan keisarileikkausprosentti oli 15,6, kun koko maan keskiarvo oli 20,3 prosenttia. Luku on hyvin linjassa WHO:n ja eurooppalaisten suositusten kanssa, joiden mukaan keisarileikkauksia tulisi olla noin 15 prosenttia kaikista synnytyksistä. Suomen matalin ennakkoon suunniteltujen keisarinleikkausten määrä alueella heijastaa Keski-Suomen hyvinvointialueen neuvoloiden ja äitiyspoliklinikan laadukasta toimintaa muun muassa synnytyspelon hoidossa.
Keski-Suomen pelastuslaitos onnettomuustiedote5.11.2025 06:10:25 EET | Tiedote
Keski-Suomen pelastuslaitos Tiedote 5.11.2024 Rakennuspalo Keskisuuri, Hirvaskangas Kuivausrumpu ja pyykinpesukone paloivat tuntemattomasta syystä ABC Hirvaskankaan tiloissa. Palo oli pysynyt kuivaushuoneessa eikä levinnyt muualle kiinteistöön. Savu oli levinnyt laajalle alalle kiinteistöön. Pelastuslaitos on saanut alkupalon sammutettua ja kohteessa on jälkivahingontorjuntatoimet käynnissä. Kiinteistössä oli tapahtumahetkellä 6 henkilöä paikalla Lisätietoja: Antaa ABC:n Yksikönpäällikkö Olli Kinnunen puh. 010 767 5831
Jani Ylälehdosta aluehallituksen puheenjohtaja4.11.2025 21:45:28 EET | Tiedote
Aluevaltuusto valitsi tänään kokouksessaan 4.11. Jani Ylälehdon Keski-Suomen hyvinvointialueen aluehallituksen puheenjohtajaksi. Samalla aluevaltuusto myönsi eron Maria Kaisa Aulalle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme