Keski-Suomen hyvinvointialue

Keski-Suomen hyvinvointialueen asiakastyytyväisyys lähes erinomaisella tasolla

Jaa

Keski-Suomen hyvinvointialueen asiakastyytyväisyyttä mittaava suositteluindeksi oli tasolla 68 eli lähes erinomainen 1.1.-31.3.2025 välisenä aikana. 91 % vastanneista asiakkaista koki asioinnin helpoksi hyvinvointialueen palveluissa.

Hyvinvointialueen saama asiakaspalautteiden määrä vuoden 2025 ensimmäisen vuosineljänneksen aikana oli yli kaksinkertainen koko vuoden 2024 palautemäärään verrattuna. Palautteiden suurta määrää (16 744 kappaletta) siivitti uusi, koko hyvinvointialueen kattava asiakaspalautejärjestelmä. Eniten palautetta kertyi terveydenhuollon palveluista, mutta myös aikuisten sosiaalipalveluiden, ikääntyneiden ja vammaisten sekä lasten, nuorten ja perheiden palveluiden palautemäärät ovat tasaisesti kasvaneet alkuvuoden aikana. 

Asiakastyytyväisyyttä mittaava NPS (Net Promoter Score) eli suositteluindeksi oli koko hyvinvointialueella 68, eli lähes erinomainen (NPS yli 70 on erinomainen). 91 % vastanneista asiakkaista koki asioinnin helpoksi hyvinvointialueen palveluissa. Palveluissa asioineet asiakkaat kokivat saaneensa turvallista ja oikea-aikaista palvelua ja hoitoa. Vastaajista 91 prosenttia koki saavansa apua silloin, kun sitä tarvitsi. 93 prosenttia koki olonsa turvalliseksi hoidon tai palvelun aikana ja 91 prosenttia koki, että saatu hoito tai palvelu oli heille hyödyllistä. 

-Olemme erittäin iloisia tuloksista. Suositteluindeksi oli lähes erinomaisella tasolla koko hyvinvointialueella. Suun terveydenhuollossa, terveysasemilla, kuntoutuksessa, Sairaala Novan osastoilla sekä operatiivisella ja konservatiivisella palvelualueella suositteluindeksi oli yli 50, eli hyvällä tasolla. Kiitokset kuuluvat koko henkilöstöllemme, kertoo asiakaspalauteprojektissa työskentelevä Mari Rantamäki Keski-Suomen hyvinvointialueelta.

Vaikka saatu palaute on pääosin myönteistä, asiakkaiden antamat kehittämisehdotukset ovat merkittäviä toiminnan kehittämisessä ja ne huomioidaan ja toteutetaan mahdollisuuksien mukaan. Saatu asiakaspalaute johdetaan palveluiden ja toiminnan kehittämiseen.

-Alkuvuoden palautteiden pohjalta palveluissamme on tehty useita konkreettisia kehittämistoimia. Esimerkkeinä näistä ovat tehdyt muutokset hyvinvointialueen verkkosivujen sisältöihin, Sairaala Novan opasteisiin ja avosairaanhoidon puhelinpalvelun takaisinsoittopalveluun, kertoo asiakaspalauteprojektissa työskentelevä Miina-Maria Kivelä Keski-Suomen hyvinvointialueelta.

Asiakaspalautetta kerätään verkkosivujen kautta, tekstiviesteillä, ammattilaisten mobiililaitteella, QR-koodilla ja paperilomakkeilla. 

Tekstiviestikysely terveydenhuollon palveluissa asioineille

Palveluissa asioineille asiakkaille lähtee satunnaisotannalla tekstiviesti, joka sisältää linkin palautekyselyyn. Tekstiviestin lähettäjänä on HYVAKS. Linkin avaaminen on turvallista ja palautekyselyyn vastaaminen asiakkaalle maksutonta. Sosiaalihuollon asiakkailta sekä lapsilta ja nuorilta palautetta kerätään osana palvelutapahtumia ammattilaisten toimesta. Tulevaisuudessa tavoitteena on saada aikuisten sosiaalipalveluihin tekstiviestikyselyt asiakastietojärjestelmän uudistuessa.

- Palautteet antavat meille arvokasta tietoa toimintamme kehittämiseen. Haluamme lämpimästi kiittää jokaista tähän mennessä palautetta antanutta asiakasta, asukasta ja läheistä, jatkaa Rantamäki.

Lue lisää

Blogikirjoitus 15.4.2025, Mari Rantamäki ja Miina-Mari Kivelä,  Asiakaspalautteet osaksi tiedolla johtamista

Yhteyshenkilöt

Keski-Suomen hyvinvointialue vastaa noin 273 000 keskisuomalaisen sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen palveluista.  
  
Keskeinen tehtävämme on keskisuomalaisten hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yhteistyössä kuntien, järjestöjen, yritysten ja muiden toimijoiden kanssa. Tavoitteenamme on se, että keskisuomaisten kokemus hyvinvoinnista, terveydestä ja turvallisuudesta on maan kärkeä. Haluamme olla ihmislähtöisin hyvinvointialue ja tukea keskisuomalaisten hyvää arkea. 

Hyvinvointialue on Keski-Suomen suurin työnantaja, jonka palveluksessa työskentelee noin 12 500 ammattilaista. Tarjoamme mahdollisuuksia ammatilliseen kehittymiseen ja monipuolisiin urapolkuihin.  

Palveluiden tiedot, toimipisteet ja yhteystiedot löytyvät Keski-Suomen hyvinvointialueen verkkosivuilta osoitteesta www.hyvaks.fi

Viestintäpalveluiden yhteissähköposti: viestinta(at)hyvaks.fi.

Facebook: @hyvaks, X: @hyvaks, Instagram: @hyvaks, LinkedIn: Keski-Suomen hyvinvointialue,YouTube: Keski-Suomen hyvinvointialue

#hyvaks #hyväarkikaikille

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Keski-Suomen hyvinvointialue

Korjaustiedote: Keski-Suomen hyvinvointialue aikoo tehdä lisäsopeuttamistoimenpiteitä loppuvuodeksi vakavan taloustilanteen vuoksi22.5.2025 14:06:05 EEST | Tiedote

Korjaus: Lähetysvaiheessa tiedotteeseen tullut väärä ingressi. Asiaa käsittelee aluehallitus, ei aluevaltuusto. Pahoittelemme virhettä. Keski-Suomen hyvinvointialueen on tarkoitus aloittaa yhteistoimintaneuvottelut ja sopeuttaa palveluja. Syynä on talouden alijäämä ja tarve tämän vuoden kustannusten kasvun hidastamiselle. Aluehallitukselle esitetään uusia keinoja talouden sopeuttamiseksi. Toimilla arvioidaan saatavan 7,6 miljoonan euron lisäsäästöt tälle vuodelle.

Aluehallitusten puheenjohtajat: Hyvinvointialueiden tulevaisuus rakennetaan luottamukselle21.5.2025 14:20:40 EEST | Tiedote

Hyvinvointialueiden ensimmäiset vuodet ovat olleet monella tapaa poikkeuksellisia. Historiallisen rakenteellisen muutoksen ohella olemme kohdanneet nopeasti muuttuvan toimintaympäristön, kiihtyvän kustannuskehityksen, kasvavan palvelutarpeen, henkilöstöpulan sekä asukkaiden kasvavat odotukset. Vaikka olemme vasta alkutaipaleella, on selvää, että alueuudistus on tullut jäädäkseen. Samalla hyvinvointialueiden pitkäjänteinen kehittäminen vaatii realistisia ja kestäviä edellytyksiä sekä puoluerajat ylittävää yhteistä näkemystä sosiaali-, terveys- ja pelastuspalvelujen tulevaisuudesta. Ensimmäisten vuosien taloudellinen paine on ollut kova. Hyvinvointialueiden alijäämien kattamisvelvoite nykymuodossaan ei vastaa alueiden käynnistyksessä ilmenneisiin haasteisiin eikä huomioi toimintaympäristön nopeita muutoksia. Kaikilla alueilla olemme käynnistäneet rakenteellisia uudistuksia ja kustannusvaikuttavuuden parannuksia, mutta vaikutukset realisoituvat viiveellä. Siksi alijäämien kattamisvelvoitt

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye