Sadoittain elämyksellisiä ajoneuvoja Messukeskuksessa pääsiäisenä
Original American Car Show järjestetään 46. kertaa. ACS25 on ikärajaton juhla, joka on avoinna Helsingin Messukeskuksessa pääsiäisviikonloppuna 18.-20.4. päivittäin klo 10-18. Tapahtuman eri näyttelyosioista löytyy elämyksellisiä ajoneuvoja koko perheelle pääsiäisviikonlopuksi.

American Car Show, Classic Car Show, Custom Truck Show, Drift World, Electrified Experience, MC Heaven, Mopo Tuning, Motorsport, Tuning Car Show ja Car Audio World ovat osa ACS25-tapahtumaa. Näyttelyosioissa on esillä noin 700 erilaista ajoneuvoa. Tapahtumakokonaisuus on edellisvuoteen verrattuna laajentunut, sillä myös halli kaksi (2) on otettu näyttelykäyttöön.
Poimintoja ACS25-näyttelyosioista
Mesla
Kun nelivetoisen Teslan voimalinja integroidaan 70-luvun V8-Mersuun, siitä syntyy kotimainen harrasteauto Mesla. Turkulainen Jarmo Pesonen on saanut kahden vuoden mittaisen sähköautokonversio-projektinsa valmiiksi, ja lopputulos esitellään uudessa Electrified Experience X Kokkolan Autohuolto -näyttelyosiossa.
Sisu GTP 4x4
Custom Truck Show -näyttelyosiosta löytyvä Sisu GTP 4x4 on panssaroitu, nelivetoinen miehistönkuljetusajoneuvo, joka on tarkoitettu sotilaskäyttöön. Sisu on toimittanut kymmeniä GTP 4x4 ajoneuvoja Suomen ja Ruotsin Puolustusvoimille viimeisen viiden vuoden aikana. Alkuvuosi 2025 on tuotettu pelkästään sotilaskalustoa, kun taas Polar-toimitukset käynnistyvät vielä ennen kesää.
Lowriders
American Car Show -päänäyttelyssä on oma alue Lowrider-autoille, joiden jousitusta on muutettu hydraulijärjestelmällä tai ilmajousituksella, jonka avulla autot pystyvät muuttamaan maavaraansa radikaalisti. Näyttelyalueella on esillä esimerkiksi ensimmäinen, ja ainoa, kokonaan Suomessa rakennettu Lowrider, joka on esitelty amerikkalaisessa Lowrider Magazinessa.
Moottoripyöräilyä
MC Heaven ja Mopo Tuning -näyttelyosiossa on jälleen iso määrä elämyksellisiä moottoripyöriä, mopoja ja kaikenlaisia erikoisia kulkuneuvoja.
Klassikoita
Classic Car Show -näyttelyosiosta löytyy muun muassa Cadillac Ambulance, joita on valmistettu vuonna 1963 ainoastaan 10 kpl. Amerikkalaisten klassikoiden lisäksi näyttelyosiosta löytyy tyylikäs kattaus muita klassikkoajoneuvoja, kuten vaikkapa täysin entisöity Mercedes-Benz 170S vuodelta 1951, Saab Sonett 3 vuodelta 1973 ja VW Suomi Samba vuosimallia 1963.
Tuningia ja Autohifiä
Vuoden 2025 iso uudistus tapahtumassa on Tuning Car Show’n siirtyminen juurilleen halleihin yksi (1) ja kolme (3). Toinen merkittävä uudistus on autohifille pyhitetty oma halli kaksi (2), jossa autoäänentoisto ja siihen liittyvät visuaaliset elementit pääsevät entistä paremmin oikeuksiinsa.
Driftingiä ja motorsporttia
Drift World -näyttelyosiosta löytyy voimallinen määrä kotimaista drifting kalustoa, sekä luonnollisesti kovimpia kotimaisia kuskeja. Motorsport-näyttelyosiosta löytyy paljon erilaista nähtävää, kuten vaikkapa Le Mans 66’ voittaja-auton jalanjäljissä kulkeva Ford Shelby GT40 mkII 50th Anniversary –juhlamalli, jota valmistettu 20 kpl. Lisäksi moottoriurheilulle osoitetusta näyttelyosiosta löytyy muun muassa kotimaisen Finger Motorsin, noin 1500 hevosvoimainen, Lamborghini Huracan Performante TT -protomalli, sekä Team Herlevin uusi rakennettu Scania 110 Super PekkaKaania.
Nuoret Rakentajat
Nuori Rakentaja -näyttelyosioon osallistuu kymmenittäin ajoneuvoja sekä Bikes että Cars –kategorioissa. Rakentajien parhaimmisto palkitaan rakentelustipendein näyttelyn palkintojenjakotilaisuudessa sunnuntaina.
Suomi Drag Racing 50v
Juhlavuosi tulee tyylikkäästi näyttelyssä esille, sillä eri vuosikymmeniin jaettu 50v-strippi kulkee hallin kuusi (6) läpi, ja päättyy FHRA:n osastolle. Stripillä on merkittäviä suomalaisen drag racingin historiaan kuuluvia, sekä kaksi- että nelipyöräisiä, kilpureita. Niitä löytyy aina Keimolan ensimmäiseen kisaan osallistuneesta autosta vuonna 2024 EM-kultaa huuhtoneeseen Pro Modified -kiihdytysautoon saakka.
Taiteellisen luovuuden alue
Hot Rod Art –osastolta (halli 6), löytyy auton maalausprojekti, jonka suunnittelussa ja työskentelyssä on mukana huippuammattilainen Pierre Tardif (Quebec, CAN). Osastolta löytyy myös 9-luokkalainen lahjakas piirtäjä, Luukas Laihonen, jonka intohimona on piirtää autoja, niin vanhoja kuin uudempiakin malleja. Luukas piti viime syyskuussa näyttelyn omassa kotikunnassaan Maskussa. Näyttelyn nimi oli 2shiny ja esillä oli kymmeniä hänen piirtämiään autoja.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätiedot:
Anssi Pinola, toimitusjohtaja, FHRA Marketing, 040 041 4098, anssi.pinola@fhra.fi
Jukka Salminen, luova tuottaja, ACS25, 040 641 8029, jukka.salminen@fhra.fi
Kuvat




Linkit
Tietoja julkaisijasta
FHRA on koko olemassaolonsa ajan ajanut harrasteajoneuvojen asiaa, jonka lisäksi se on suomalaisen kiihdytysurheilun pioneeri. Mutkattomuus ja viihtyvyys tuottavat isompia kokemuksia. FHRA:n suurin vuosittainen tapahtuma on Original American Car Show, joka on järjestetty Helsingissä vuodesta 1980 lähtien. ACS-näyttelyn lisäksi FHRA järjestää mm. Kiihdytysajon SM-sarjan osakilpailut, lailliset katukiihdytyspäivät lentokenttäradoilla ja cruising-kulttuuriin liittyviä tapahtumia. FHRA on vaikuttamassa myös harrasteajoneuvojen rakentelusäännöksiin ja teknisiin määräyksiin, sekä yhdistys on Liikenne- ja viestintäviraston (Traficom) valtuuttama museoajoneuvotarkastaja. Finnish Hot Rod Association FHRA Ry perustettiin vuonna 1972. | fhra.fi | americancarshow.fi | kiihdytysurheilu.fi |
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta FHRA
Tarvikemotti Summer Nationals & Vintage Drags jatkaa kiihdytysajokautta Kalajoella 2.-3.8.23.7.2025 07:22:00 EEST | Tiedote
Kiihdytysajon SM-sarjan kolmas osakilpailu ajetaan elokuun alussa Kalajoella. Osakilpailuun on ilmoittautunut noin 100 kilpailijaa.
Toimitusjohtaja Anssi Pinolan surunvalittelut kiihdytysajoissa tapahtuneen onnettomuuden johdosta3.7.2025 13:47:24 EEST | Tiedote
Viime sunnuntaina koko Drag Racing -yhteisö pysähtyi. Kohtasimme pahimman mahdollisen tilanteen, kun kilpakumppanimme ja ystävämme menehtyi onnettomuuden seurauksena Kauhavan kilpailussa. Vaikka me kaikki moottoriurheilun harrastajat tiedostammekin riskien olemassaolon, on kuolemaan johtava onnettomuus tuntunut kovin kaukaiselta lajissamme. Mielikuva on tietenkin väärä. Kun nopeudet ja voimat ovat niin suuret kuin ne kiihdytysurheilussa ovat, voi tapahtua mitä tahansa. Tutkintaryhmät työskentelevät parhaillaan tiiviisti jotta onnettomuuteen johtaneet syyt tulevat huolellisesti selvitetyiksi. Kun työ on aikanaan saatu päätökseen, julkaisemme tulokset ja lajin kattojärjestönä reagoimme niihin asioiden vaatimalla tavalla jotta vastaavanlaiset tilanteet voitaisi välttää jatkossa. Vaikka tutkinta onkin vielä kesken, voidaan sen tähänastisista tuloksista päätellä ettei mitään sellaista syytä ole noussut esille joka aiheuttaisi seuraavien kiihdytysajon SM-osakilpailujen perumisen. FHRA ja tut
Onnettomuus Kiihdytysajon SM-sarjan osakilpailussa - "Ensimmäinen kuolemantapaus lajin 50-vuotisessa historiassa Suomessa"30.6.2025 13:04:22 EEST | Tiedote
Kauhavan LSK Business Parkissa 29.6. olleissa kiihdytysajoissa tapahtui onnettomuus, jossa menehtyi kokenut miespuolinen moottoripyöräkilpailija.
Onnettomuus FHRA:n kiihdytysajoissa Kauhavalla29.6.2025 17:08:50 EEST | Tiedote
Kauhavan LSK Business Parkissa 29.6. olleissa kiihdytysajoissa tapahtui onnettomuus, jossa menehtyi yksi kilpailija.
Kiia Huutoniemen, 19, elämä muuttui Miss Americana -voiton jälkeen - "Jännitys kuuluu asiaan"24.6.2025 07:42:00 EEST | Tiedote
Kiihdytysajossa nopeampi, tai tarkkuusajossa tarkempi, vie voiton. Tämä yllätti Kiia Huutoniemen, 19, historian ensimmäisen Miss Americana -voittajan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme