Palta: Tappiollisten maakuntalentojen tukeminen ei ole järkevää liikennepolitiikkaa
Suomen tie- ja raideinfran korjausvelka jatkaa kasvuaa ja rapistuvan liikenneinfran kunto aiheuttaa haasteita elinkeinoelämälle ja suurelle osalle kansalaisia. Samaan aikaan korviaan myöten velkaantunut valtio käyttää vuosittain kymmeniä miljoonia euroja tappiollisten maakuntalentojen tukemiseen. Kehysriihessä hallituksen tulee linjata, että Suomen sisäistä lentoliikennettä kehitetään jatkossa markkinaehtoisesti toimivaksi, jossa keskeisessä roolissa tulee olla tehokkaat ja sujuvat matka- ja kuljetusketjut, painottaa Palvelualojen työantajat Palta.
Tammikuussa 2025 valtaosaa Suomen lentokentistä operoiva Finavia julkaisi trendiraportin, jonka johtopäätös oli, että kestävä lentoliikenne edellyttää markkinaehtoisia ratkaisuja, jotta Suomen alueellista ja kansainvälistä saavutettavuutta voidaan ylläpitää ja kehittää. Raportisssa esitettiin yhtenä toimenpiteenä, että lentoliikenne tulee palauttaa Suomessa markkinaehtoiseksi ja että Finavian lentoasemaverkosto optimoidaan aitoa kysyntää vastaavaksi.
Petteri Orpon hallitus päätti vuoden 2023 budjettiriihessä, että valtio jatkaa Helsingin ja viiden maakuntakentän välistä lentoliikennettä valtion ostoliikenteenä. Valtio on tukenut koronapandemiasta lähtien reittilentoja Kemi-Tornion, Kokkola-Pietarsaaren, Kajaanin, Jyväskylän ja Joensuun lentoasemille. Näille kentille suuntautuvaa liikennettä valtio ostaa ajalle 29.4.2024-28.3.2026 kilpailutuksen voittaneelta Finnairilta noin 36 miljoonalla eurolla.
- Samaan aikaan tappiollisten lentoasemien ylläpito maksaa Finavialle vuosittain yhteensä noin 20 miljoonaan euroa, mikä summa on pois markkinaehtoisesti toimivien lentoasemien ylläpidosta ja kehittämistä. Pelkästään kahden vuoden aikana valtion varoja käytetään yhteensä 76 miljoonaa euroa tappiollisten ja käyttöasteiltaan matalien maakuntalentojen ylläpitoon, toteaa Paltan liikenne- ja logistiikkajohtaja Petri Laitinen.
Maan hallitukselta tarvitaan liikennettä koskevia päätöksiä kehysriihessä
Kun maan hallitus kokoontuu ensi viikolla kehysriiheen, siltä tarvitaan myös liikennettä koskevia päätöksiä. Nykyisessä tilanteessa, jossa Suomen liikenneinfran ylläpitoon ja kehittämiseen on vaikea löytää riittävää rahoitusta, on Laitisen mukaan perusteltua pohtia analyyttisesti valtion liikenteeseen kohdistettavien varojen käyttökohteita siten, että Suomen alueellista ja kansainvälistä saavutettavuutta voidaan järjestelmätasolla turvata ja kehittää.
Elinkeinoelämän laaja näkemys liikenneinfran rahoituksen osalta on, että perusväylänpidon rahoitukseen tarvitaan lisää 400–500 miljoonaa euroa yhteensä vuosille 2026 ja 2027, jotta teiden ja ratojen kuntoa ja liikennöitävyyttä voidaan ylläpitää, eikä korjausvelka pääse kasvamaan rajusti.
Kotimaan lentoliikenteen osalta hallitus joutuu ottamaan kantaa, jatkaako valtio Helsingin ja tappiollisten maakuntalentokenttien välistä lentoliikennettä valtion ostoliikenteenä 28.3.2026 jälkeen minne asti ja minkä laajuisena.
- Mikäli ostoliikennettä päätetään jatkaa edelleen, tulisi valtion osallistua ei markkinaehtoisten lentoreittien osalta myös kyseisten lentoasemien rahoituksen tukemiseen ja tappioiden kattamiseen, jotta hallitus ei päätöksellään heikennä markkinaehtoisesti toimivien lentokenttien kehittämistarpeita, Laitinen painottaa.
Lentoliikenteen, kuin myös meri- ja tieliikenteen osalta Suomen hallituksen tulee Laitisen mukaan valmistella menettelyt liikenteen päästökauppatulojen kohdentamiseksi ilmastokustannusten alentamiseen, kilpailukyvyn parantamiseen ja vihreän siirtymän edistämiseen.
- Esimerkiksi lentoliikenteen osalta EU:n ilmastotoimet aiheuttavat yrityksille ja kuluttajille vuodesta 2026 lukien jo noin 100 miljoonan euron lisäkustannukset, mikä on iso haaste Suomen lentoliikenteen kilpailukyvylle globaalissa kilpailussa, korostaa Laitinen.
Suomen liikennejärjestelmän ylläpito, kehittäminen sekä puhdas siirtymä edellyttää valtiolta tulevina vuosina merkittävästi lisärahoitusta liikennejärjestelmämme toimivuuden ylläpitämiseksi. Huhtikuun 2025 kehysriihessä hallituksen tulee linjata, että Suomen sisäistä lentoliikennettä tullaan jatkossa kehittämään markkinaehtoisesti toimivaksi.
- Tällöin keskeiseen rooliin nousevat tehokkaat ja sujuvat matka- ja kuljetusketjut, joilla edistetään toimivaa ja kestävää liikennejärjestelmää, mikä takaa Suomen kansainvälisen ja alueellisen saavutettavuuden, Laitinen muistuttaa.
Yhteyshenkilöt
Petri LaitinenLiikenne- ja logistiikkajohtaja
Puh:040 588 1071petri.laitinen@palta.fiPalta on uuden työn, digimurroksen ja tulevaisuuden työmarkkinoiden suunnannäyttäjä. Yhä nopeammin muuttuvassa maailmassa yhdistämme faktat, työmarkkinaosaamisen sekä vaikuttamisen taidot palvelutalouden ja Suomen parhaaksi. Palta on EK:n toiseksi suurin jäsenliitto ja edustamme yli 2 600 palvelualoilla toimivaa jäsentämme.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Palvelualojen työnantajat Palta ry
Puutteet osaamisessa jarruttavat palvelualojen yritysten kasvua17.6.2025 09:30:00 EEST | Tiedote
Palvelualojen henkilöstömäärän kasvu on taittunut. Palvelualojen työantajat Paltan, Kaupan liiton ja Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRan yhteisen Palvelualojen osaajabarometrin mukaan rekrytointivaikeudet ovat hetkeksi hellittäneet, mutta pienenevät työikäisten ikäluokat luovat haastetta myös palvelualoilla. Yleisin haaste rekrytoinnissa on osaamisen vastaamattomuus yrityksen tarpeisiin.
Lentäjien työriidassa vihdoin sopu: Palta ja SLL hyväksyivät neuvottelutuloksen10.6.2025 15:32:34 EEST | Tiedote
Palvelualojen työnantajat Paltan ja Suomen Liikennelentäjäliitto SLL:n hallinnot ovat hyväksyneet sunnuntaina osapuolten neuvotteleman neuvottelutuloksen Finnairin liikennelentäjien työehdoiksi.
IAU hylkäsi lentoliikenteen palveluiden sovintoehdotuksen ja tavoittelee edelleen ylimitoitettuja palkankorotuksia28.5.2025 09:12:20 EEST | Tiedote
Palvelualojen työnantajat Palta ja Ilmailualan Unioni IAU antoivat tänään vastauksensa sovittelijan 27.5. tekemään sovintoehdotukseen lentoliikenteen palveluja koskevassa työriidassa. Palta olisi ollut valmis hyväksymään sovintoehdotuksen, mutta IAU ilmoitti hylkäävänsä ehdotuksen.
Palta: IAU:n tavoite lentoliikenteen palvelujen palkankorotuksille vastoin aiemmin sovittua26.5.2025 15:15:16 EEST | Tiedote
Palvelualojen työnantajat Paltan ja Ilmailualan Unioni IAU:n välisen lentoliikenteen palveluja koskevan työriidan sovittelu on ollut käynnissä maaliskuusta lähtien. Toistaiseksi riidassa on annettu yksi sovintoehdotus, jonka IAU hylkäsi 30.4.
Palta ihmettelee SLL:n toimintaa ja ratkaisukyvyttömyyttä lentäjien neuvotteluissa6.5.2025 21:19:02 EEST | Tiedote
Palvelualojen työnantajat Palta antoi tiistaina 5.5. uuden kokonaisesityksen ratkaisuehdotukseksi lentäjien pitkittyneeseen työriitaan. Suomen Liikennelentäjäliitto SLL tiedotti verkkosivuillaan myöhään tiistai-iltana 6.5., ettei liitto hyväksy työnantajapuolen esitystä. Osapuolten oli määrä jatkaa neuvotteluja tänään klo 21, mutta tieto SLL:n päätöksestä hylätä työnantajapuolen esitys ilmoitettiin SLL:n verkkosivuilla ennen sovittua tapaamisaikaa. Lisäksi SLL perui illan neuvottelut.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme