Väitös: Opettajat ovat keskeisessä roolissa oppilaiden opiskeluinnon tukemisessa – myös vertaisilla ja vanhemmilla on vaikutusta
Kasvatustieteen maisteri Pihla Rautanen tutki väitöskirjassaan alakoululaisten opiskeluunsa kokemaa sosiaalista tukea opettajalta, vertaisilta ja vanhemmilta sekä tuen yhteyksiä oppilaiden opiskeluintoon. Koulutyön kokeminen itselle tärkeäksi ja innostavaksi vahvistaa oppimista ja myönteisiä suhteita opettajiin ja vertaisiin koulussa. Sillä voi olla kauaskantoisia vaikutuksia myös myöhempään osallisuuteen yhteiskunnassa aikuisena.

KM Pihla Rautasen väitöstutkimus osoittaa, että opettajilla on merkitystä. Tutkimuksen mukaan opettajalta saatu tunnustus, kannustus, välittäminen ja rakentava palaute vahvistavat oppilaiden opiskeluintoa eli omistautumista, uppoutumista ja tarmokkuutta opiskeluun. Opettajalta saatu tuki liittyy myös oppilaiden taipumukseen auttaa toisiaan opiskelussa.
– Opettajien ja oppilaiden väliseen kohtaamiseen koulun arjessa kannattaa siis panostaa ja käyttää aikaa, jos oppilaiden opiskeluintoa halutaan vahvistaa, Rautanen tiivistää.
Toisaalta myös vanhempien osoittama arvostus lapsen koulutyötä kohtaan oli tutkimuksessa yhteydessä oppilaiden opiskeluintoon ja taipumukseen jakaa vertaistukea opiskeluun liittyen.
– Opettajat eivät ole yksin vastuussa oppilaiden opiskeluinnon tukemisesta, vaan myös kodin asenteilla on merkitystä, Rautanen pohtii.
Rautanen analysoi tilastollisin menetelmin rakenneyhtälömallinnuksella kyselyaineistoa, jossa oppilaita ja heidän opettajiaan seurattiin 4. luokalta 6. luokalle asti vuosina 2017–2019. Tutkimukseen osallistui 2 401 oppilasta ja 114 luokanopettajaa.
– Pitkittäinen aineisto mahdollisti sosiaalisen tuen ja opiskeluinnon välisten yhteyksien ja muutosten tarkastelun ajan kuluessa. Lisäksi oppilailta ja heidän opettajiltaan samaan aikaan kerätyt aineistot voitiin yhdistää ja tutkia, miten opettajan kokemukset liittyvät oppilaiden kokemuksiin, Rautanen kuvaa.
Innokas oppilas koki saavansa enemmän tukea vertaisilta ja opettajalta
Väitöstutkimuksen mukaan erityisesti koulutyöhön liittyvän avun antaminen ja saaminen vertaisten kesken edellyttivät, että oppilas kokee koulutyön riittävän merkitykselliseksi ja sujuvaksi.
Rautanen kertoo, että toisaalta tutkimuksessa innostus vahvisti myös opettajalta koettua kannustusta, välittämistä ja rakentavaa palautetta. Opiskeluinnon ja opettajan tuen välinen yhteys on siis vastavuoroinen. Innostunut oppilas kokee enemmän tukea opettajalta, mikä vahvistaa hänen innostustaan entisestään. Tämä on aikaisempaan tutkimukseen nähden uusi havainto.
– Oikea-aikaisen ja osuvan tuen tarjoaminen oppilaille, joilla on vaikeuksia tunnistaa koulutyön merkitystä, on siis samanaikaisesti erityisen tärkeä ja vaikea tehtävä opettajalle, Rautanen pohtii.
Hyvinvoiva opettaja tuki parhaiten
Tutkimus osoitti myös, että opettajien työhyvinvoinnilla on merkitystä. Tutkimuksessa opettajan korkea työstressi näytti ennustavan sitä, että opettajalta koettu tuki laskee seuraavien kolmen vuoden aikana. Toisaalta opettajan kokema tunnustus ja tuki kollegoilta vahvistivat oppilaiden kokemaa tukea opettajalta.
Tutkimustulos korostaa opettajien työhyvinvoinnin ja toimivan työyhteisön merkitystä paitsi opettajille, myös heidän oppilaidensa hyvinvoinnille ja oppimiselle.
– Työolosuhteet, jotka eivät altista kohtuuttomalle työhön liittyvälle stressille, mahdollistavat opettajien riittävän tuen oppilaille, Rautanen sanoo.
Hänen mukaansa on keskeistä, että kouluarjessa ilmenevät vaikeat tilanteet kohdataan yhdessä yhteisönä, joka tukee jäseniään.
– Aika ja tilaisuudet opettajien välisen ammatillisen tuen jakamiselle koulun arjessa mahdollistavat yhteistyön, joka vahvistaa oppilaiden kokemaa tukea opettajalta, Rautanen pohtii.
Väitöstilaisuus lauantaina 10. toukokuuta
KM Pihla Rautasen kasvatustieteen alaan kuuluva väitöskirja The relational social support system and study engagement in primary schools tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnassa 10.5.2025 keskustakampuksella kello 12.00 Päätalon salissa D11. Vastaväittäjänä toimii professori Jennifer Symonds (University College London, UK). Kustoksena toimii tutkimusjohtaja, dosentti Tiina Soini Tampereen yliopiston kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnasta.
Lisätietoja:
Pihla Rautanen
pihla.rautanen@tuni.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mediapalveluarkisin 10-15
Puh:+358294520800viestinta.tau@tuni.fiKuvat

Linkit
Tampereen yliopisto
Tampereen yliopisto kytkee yhteen tekniikan, terveyden ja yhteiskunnan tutkimuksen ja koulutuksen. Teemme kumppaniemme kanssa yhteistyötä, joka perustuu vahvuusalueillemme sekä uudenlaisille tieteenalojen yhdistelmille ja niiden soveltamisosaamiselle. Luomme ratkaisuja ilmastonmuutokseen, luontoympäristön turvaamiseen sekä yhteiskuntien hyvinvoinnin ja kestävyyden rakentamiseen. Yliopistossa on 22 000 opiskelijaa ja henkilöstöä yli 4 000. Rakennamme yhdessä kestävää maailmaa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Tampereen yliopisto
Väitös: Eurooppalaiset opiskelijaradiot jakavat vahvan identiteetin4.12.2025 07:59:40 EET | Tiedote
Vaikka opiskelijaradio on ilmiönä yli satavuotias, on tätä ruohonjuuritason median muotoa tutkittu varsin niukasti, etenkin Pohjois-Amerikan ulkopuolella. Väitöstutkimuksessaan eurooppalaisen opiskelijaradion organisaatiokulttuuria tutkinut Ari Hautaniemi selvitti ensimmäistä kertaa, minkälaiset arvot ohjaavat niiden toimintaa.
Väitös: Puolueilla on eri tavoitteita kaupunkien kehittämisessä3.12.2025 13:43:20 EET | Tiedote
Kaupunkisuunnittelu on polttava kysymys monissa kaupungeissa. Yhteiskuntatieteiden maisteri Mikko Vesterisen mukaan kaupunkirakenteen kasvu, ympäristönsuojelu ja kaupunkitilan muutos ovat keskeisiä puolueita jakavia kysymyksiä.
Väitös: Ekososiaalinen kasvatus voi parantaa ihmisen ja muiden lajien välistä vuorovaikutusta3.12.2025 08:45:00 EET | Tiedote
FM Sami Keto selvitti väitöstutkimuksessaan, miten kasvatus voi huomioida ihmisen monilajisen elinpiirin ja siihen liittyvät eettisesti merkitykselliset erot. Kedon tutkimus tarkentaa ekososiaalisen kasvatuksen teoreettisia ja käsitteellisiä perusteita. Niitä ei aiemmin ole jäsennetty yhtenäiseksi kokonaisuudeksi.
Väitös: Hävittäjälentäjien lentokyky heikkenee pitkäkestoisesti hapenpuutteesta aiheutuneen hätätilanteen jälkeen3.12.2025 08:20:00 EET | Tiedote
Lentäminen korkealla ilmakehässä altistaa elimistön hapenpuutteelle, mikäli lentokoneen paineistukseen tai happilaitteistoon tulee ongelma. Väitöstutkimuksessaan lääketieteen lisensiaatti Nikke Varis tutki hävittäjälentäjien lentokykyä simulaattorissa toteutetun hypoksia-altistuksen jälkeen.
Väitös: Perheen sisäisiä henkirikoksia voidaan ennaltaehkäistä2.12.2025 12:45:48 EET | Tiedote
TtM Marianne Ellilän väitöstutkimus osoittaa, että suomalaisiin perheen sisäisiin henkirikoksiin liittyy taustatekijöitä ja niitä voidaan ennaltaehkäistä. Ellilä kuvasi kolmen eri aineiston kautta tutkimuksessaan perheen sisäisten henkirikosten taustatekijöitä ja ennaltaehkäisyä. Äitiys- ja lastenneuvoloiden terveydenhoitajien näkemykset, henkirikosten uhrien läheisten kokemukset ja tekijöiden mielentilatutkimukset antoivat arvokasta tietoa aiheesta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme