Tampereen yliopisto

Väitös: Opettajat ovat keskeisessä roolissa oppilaiden opiskeluinnon tukemisessa – myös vertaisilla ja vanhemmilla on vaikutusta

Jaa

Kasvatustieteen maisteri Pihla Rautanen tutki väitöskirjassaan alakoululaisten opiskeluunsa kokemaa sosiaalista tukea opettajalta, vertaisilta ja vanhemmilta sekä tuen yhteyksiä oppilaiden opiskeluintoon. Koulutyön kokeminen itselle tärkeäksi ja innostavaksi vahvistaa oppimista ja myönteisiä suhteita opettajiin ja vertaisiin koulussa. Sillä voi olla kauaskantoisia vaikutuksia myös myöhempään osallisuuteen yhteiskunnassa aikuisena.

Pihla Rautanen.
Kasvatustieteen maisteri Pihla Rautanen väittelee lauantaina 10. toukokuuta 2025. Liban Sheikh

KM Pihla Rautasen väitöstutkimus osoittaa, että opettajilla on merkitystä. Tutkimuksen mukaan opettajalta saatu tunnustus, kannustus, välittäminen ja rakentava palaute vahvistavat oppilaiden opiskeluintoa eli omistautumista, uppoutumista ja tarmokkuutta opiskeluun. Opettajalta saatu tuki liittyy myös oppilaiden taipumukseen auttaa toisiaan opiskelussa.

– Opettajien ja oppilaiden väliseen kohtaamiseen koulun arjessa kannattaa siis panostaa ja käyttää aikaa, jos oppilaiden opiskeluintoa halutaan vahvistaa, Rautanen tiivistää.

Toisaalta myös vanhempien osoittama arvostus lapsen koulutyötä kohtaan oli tutkimuksessa yhteydessä oppilaiden opiskeluintoon ja taipumukseen jakaa vertaistukea opiskeluun liittyen.

– Opettajat eivät ole yksin vastuussa oppilaiden opiskeluinnon tukemisesta, vaan myös kodin asenteilla on merkitystä, Rautanen pohtii.

Rautanen analysoi tilastollisin menetelmin rakenneyhtälömallinnuksella kyselyaineistoa, jossa oppilaita ja heidän opettajiaan seurattiin 4. luokalta 6. luokalle asti vuosina 2017–2019. Tutkimukseen osallistui 2 401 oppilasta ja 114 luokanopettajaa.

– Pitkittäinen aineisto mahdollisti sosiaalisen tuen ja opiskeluinnon välisten yhteyksien ja muutosten tarkastelun ajan kuluessa. Lisäksi oppilailta ja heidän opettajiltaan samaan aikaan kerätyt aineistot voitiin yhdistää ja tutkia, miten opettajan kokemukset liittyvät oppilaiden kokemuksiin, Rautanen kuvaa.

Innokas oppilas koki saavansa enemmän tukea vertaisilta ja opettajalta

Väitöstutkimuksen mukaan erityisesti koulutyöhön liittyvän avun antaminen ja saaminen vertaisten kesken edellyttivät, että oppilas kokee koulutyön riittävän merkitykselliseksi ja sujuvaksi.

Rautanen kertoo, että toisaalta tutkimuksessa innostus vahvisti myös opettajalta koettua kannustusta, välittämistä ja rakentavaa palautetta. Opiskeluinnon ja opettajan tuen välinen yhteys on siis vastavuoroinen. Innostunut oppilas kokee enemmän tukea opettajalta, mikä vahvistaa hänen innostustaan entisestään. Tämä on aikaisempaan tutkimukseen nähden uusi havainto.

– Oikea-aikaisen ja osuvan tuen tarjoaminen oppilaille, joilla on vaikeuksia tunnistaa koulutyön merkitystä, on siis samanaikaisesti erityisen tärkeä ja vaikea tehtävä opettajalle, Rautanen pohtii.

Hyvinvoiva opettaja tuki parhaiten

Tutkimus osoitti myös, että opettajien työhyvinvoinnilla on merkitystä. Tutkimuksessa opettajan korkea työstressi näytti ennustavan sitä, että opettajalta koettu tuki laskee seuraavien kolmen vuoden aikana. Toisaalta opettajan kokema tunnustus ja tuki kollegoilta vahvistivat oppilaiden kokemaa tukea opettajalta.

Tutkimustulos korostaa opettajien työhyvinvoinnin ja toimivan työyhteisön merkitystä paitsi opettajille, myös heidän oppilaidensa hyvinvoinnille ja oppimiselle.

– Työolosuhteet, jotka eivät altista kohtuuttomalle työhön liittyvälle stressille, mahdollistavat opettajien riittävän tuen oppilaille, Rautanen sanoo.

Hänen mukaansa on keskeistä, että kouluarjessa ilmenevät vaikeat tilanteet kohdataan yhdessä yhteisönä, joka tukee jäseniään.

– Aika ja tilaisuudet opettajien välisen ammatillisen tuen jakamiselle koulun arjessa mahdollistavat yhteistyön, joka vahvistaa oppilaiden kokemaa tukea opettajalta, Rautanen pohtii.

Väitöstilaisuus lauantaina 10. toukokuuta

KM Pihla Rautasen kasvatustieteen alaan kuuluva väitöskirja The relational social support system and study engagement in primary schools tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnassa 10.5.2025 keskustakampuksella kello 12.00 Päätalon salissa D11. Vastaväittäjänä toimii professori Jennifer Symonds (University College London, UK). Kustoksena toimii tutkimusjohtaja, dosentti Tiina Soini Tampereen yliopiston kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnasta.



Lisätietoja:

Pihla Rautanen
pihla.rautanen@tuni.fi

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Pihla Rautanen.
Kasvatustieteen maisteri Pihla Rautanen väittelee lauantaina 10. toukokuuta 2025.
Liban Sheikh
Lataa

Linkit

Tampereen yliopisto

Tampereen yliopisto kytkee yhteen tekniikan, terveyden ja yhteiskunnan tutkimuksen ja koulutuksen. Teemme kumppaniemme kanssa yhteistyötä, joka perustuu vahvuusalueillemme sekä uudenlaisille tieteenalojen yhdistelmille ja niiden soveltamisosaamiselle. Luomme ratkaisuja ilmastonmuutokseen, luontoympäristön turvaamiseen sekä yhteiskuntien hyvinvoinnin ja kestävyyden rakentamiseen. Yliopistossa on 22 000 opiskelijaa ja henkilöstöä yli 4 000. Rakennamme yhdessä kestävää maailmaa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Tampereen yliopisto

Tampereen yliopistossa etsitään ratkaisuja tasapainoisempaan asiantuntijatyöhön20.5.2025 10:56:37 EEST | Tiedote

Digitaalinen murros luo sekä uusia haasteita että merkittäviä mahdollisuuksia asiantuntijatyölle. Digitalisaatio ja tekoäly voidaan nähdä keinoina parantaa työelämän laatua ja tehostaa työn tekemisen tapoja. Hallitsemattomasti toteutettuna murros voi kuitenkin luoda paineistettua muutostarvetta, aiheuttaa stressiä ja vähentää työn mielekkyyttä. Tämä vaikuttaa lopulta negatiivisesti asiantuntijoiden luovuuteen ja hyvinvointiin. Tampereen yliopiston johtamisen ja talouden tiedekunnan tutkimushankkeessa pyritään vahvistamaan tuottavuuden, luovuuden ja hyvinvoinnin tasapainoa tietointensiivisessä asiantuntijatyössä.

Väitös: Jätevesiseurantaa voidaan käyttää influenssa A- ja RS-virusepidemioiden seuraamiseen20.5.2025 08:45:00 EEST | Tiedote

Influenssa A- ja RS-virus aiheuttavat Suomessa vuosittaisia epidemioita ja merkittävän taakan yhteiskunnalle. Filosofian maisteri Annika Länsivaara osoitti väitöstutkimuksessaan, että jätevesiseurantaa voidaan hyödyntää influenssa A- ja RS-virusten aiheuttamien epidemioiden seuraamiseen Suomessa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on aloittanut influenssa A- ja RS-virusten jätevesiseurannan.

13,6 miljoonan euron rahoitus Lynchin oireyhtymän syöpien varhaiseen havaitsemiseen15.5.2025 13:10:00 EEST | Tiedote

Lynchin oireyhtymän aiheuttamien syöpien varhaiseen havaitsemiseen tähtäävä PREDI-LYNCH-hanke on saanut huomattavan Horisontti Eurooppa -rahoituksen. Hankkeessa kehitetään edullinen ja potilasystävällinen seulontamenetelmä. Monikansallisen hankkeen Suomen osuutta johtaa Tampereen yliopiston tenure track -professori ja Tampereen yliopistollisen sairaalan ylilääkäri Toni Seppälä.

Väitös: Suomalaisnuorten yleistynyt ahdistuneisuus on yhteydessä elämäntapoihin ja opiskeluvaikeuksiin15.5.2025 09:30:45 EEST | Tiedote

Psykologian maisteri ja valtiotieteiden maisteri Kati Kajastus tutki väitöskirjassaan suomalaisnuorten yleistynyttä ahdistuneisuutta, joka ilmenee kohtuuttomana murehtimisena ja kehollisina oireina. Tutkimuksen tulosten mukaan nuoren yleistynyttä ahdistuneisuutta voidaan mitata luotettavasti lyhyellä kyselyllä. Yleistynyt ahdistuneisuus on yhteydessä nuorten opiskeluvaikeuksiin sekä elämäntapoihin, kuten liialliseen internetin käyttöön.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye