Ändringarna av detaljplanerna för Brunnsgatan och Esplanaderna inleds
Helsingfors stad har påbörjat ändringarna av detaljplanerna för Brunnsgatan och Esplanaderna. Målet är att Brunnsgatan ska omvandlas till en gata för kollektivtrafik utanför järnvägsstationen. På Esplanaderna tryggar man områdets kulturhistoriska värde. Trafikmässigt bevaras två körfält på Esplanaderna per riktning.

I december 2024 godkände Helsingfors stadsstyrelse en trafiksystemplan för stadskärnan. På basis av den börjar Helsingfors stad uppdatera detaljplanerna för Brunnsgatan och Esplanaderna. Man strävar efter ett hållbart transportsystem, som möjliggör goda förhållanden för gång, vistelse och trivsel i stadskärnan.
Planändringar för Brunnsgatan och Esplanaderna
Planområdet för Brunnsgatan omfattar gatuområdet, skvären söder om järnvägsstationen och södra delen av Järnvägstorget. En viktig förändring är att Brunnsgatan omvandlas till en gata för kollektivtrafik.
Detaljerna i gatu- och parkområdena, såsom träd, planteringar, bänkar och ytmaterial fastställs i det utkast till gatu- och parkplan som färdigställs i höst. Planeringen styrs av en miljöplan för Brunnsgatan som godkändes i stadsmiljönämnden i oktober 2024.
Vid järnvägsstationen pågår dessutom en ändring av detaljplanen för Elielplatsen och Stationsplatsen, vars planutkast behandlas i stadsmiljönämnden i maj 2025.
Detaljplanen för Esplanaderna från 1836 uppdateras och samtidigt garanteras karaktären på en kulturhistoriskt betydelsefull parkgata. Trafikområdena och parkerna förblir i huvudsak oförändrade. Den nya planen fastställer skyddsbehoven för byggnader, gatuutrymmen och parkelement samt beaktar värdefulla trärader.
Området framför järnvägsstationen reserveras för fotgängare
Brunnsgatan är nu ett av Finlands livligaste fotgängarområden med cirka 200 000 fotgängare om dagen. Enligt stadsborna är området dock det otrivsammaste stället i centrum att röra sig på. Ändringen av Brunnsgatan till en gata för kollektivtrafik gör det möjligt att placera grönska, bänkar och terrasser i området.
Området utanför järnvägsstation ska användas helt och hålletav fotgängare när parkeringsplatserna försvinner och cykelvägarna förflyttas till andra sidan Brunnsgatan. Byten från ett transportmedel till ett annat snabbas upp och man kan röra sig smidigare i området.
Brunnsgatan är kärnan av Helsingfors kollektivtrafik. Största delen av stadsborna anländer till centrum med metro, tåg, buss eller spårvagn. Antalet människor som anländer till järnvägsstationen ökar ännu mer när de nya snabbspårsförbindelserna trafikerar.
Brunnsgatans trafik kör för närvarande förbi centrum
För närvarande kör cirka 14 000 bilar per dygn på Brunnsgatan. Största delen av trafiken är genomfartstrafik från Västerleden via Brunnsgatan till Sörnäs strandväg, eller tvärtom. Utgångspunkten för detaljplanläggningen och gatuplanläggningen är att Brunnsgatans livliga gångområde i framtiden inte ska användas för genomfart av biltrafiken.
Enligt planerna kommer man fortfarande kunna köra med bil till bägge sidorna om järnvägsstationen samt till parkeringshallen på Centralgatan. Räddningsfordonen kan även i fortsättningen röra sig på Brunnsgatan.
Ändringen av Brunnsgatan till en kollektivtrafikgata möjliggör även omorganiseringen av bussrutter. Bussarna kunde styras i båda riktningarna längs Vilhelmsgatan, vilket skulle minska hinderverkningarna och förbättra trivseln i området. Samtidigt skulle trafiken på Brunnsgatan utanför Ateneum och Kajsaniemigatan minska och övergången till dem skulle bli smidigare.
De första byggnadsarbetena inleds 2028
Stadens mål är att de första byggarbetena på Brunnsgatan inleds 2028, då vattenisoleringen i metrostationen och Stationstunneln restaureras. När den första fasen är klar övergår gatuarbetena till Esplanaderna. När vattenledningar och gatan renoveras på Esplanaderna är det möjligt att köra bil via Brunnsgatan – en fil i båda riktningarna är i användning. Enligt den nuvarande bedömningen blir hela Brunnsgatan färdig i mitten av 2030-talet.
Planerna presenteras på invånarmöte den 7 maj
Man kan framföra sin åsikt om utgångspunkterna för planläggningen av Brunnsgatan och Esplanaderna samt om miljöplanen för Brunnsgatan på adressen kerrokantasi.hel.fi/kaivokatu_esplanadi fram till den 20 maj.
Planeringsläget presenteras vid ett invånarmöte på Stadshusets Evenemangstorg den 7 maj kl. 16–18. Evenemanget kan även ses som direktsändning eller inspelning via Helsingforskanalen på www.helsinkikanava.fi/sv/.
Nyckelord
Kontakter
Brunnsgatan:
Suvi Huttunen
ledande arkitekt
detaljplanläggning
suvi.huttunen@hel.fi
tfn 09 310 37335
Esplanaderna:
Iines Karkulahti
ledande arkitekt
detaljplanläggning
iines.karkulahti@hel.fi
tfn 09 310 56018
Trafikplanering:
Taneli Nissinen
ledande trafikingenjör
trafik- och gatuplanering
taneli.nissinen@hel.fi
tfn 09 310 76765
Bilder



Länkar
Andra språk
Följ Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Kulosaaren ja Herttoniemen välinen pätkä Itäbaanaa valmistui etuajassa18.6.2025 10:35:09 EEST | Tiedote
Kilometrin verran uutta kaupungin laadukkainta baanaa on nyt valmiina Tupasaarentien ja Hiihtäjäntien välillä. Urakka valmistui kuukauden etuajassa.
Kaupunkiympäristölautakunnan päätöstiedote 17.6.202517.6.2025 18:59:43 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunkiympäristölautakunta kokoontui tiistaina 17.6.2025 kautensa ensimmäiseen kokoukseen. Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen.
Esplanadilta joudutaan poistamaan vaarallinen puu16.6.2025 11:29:48 EEST | Tiedote
Puu on kaatumisvaarassa huonon kuntonsa vuoksi. Puu poistetaan juhannusviikon aikana.
Föregångare inom byggande – Blåbärslandet får Finlands första service- och lagerbyggnad tillverkad av återvunnet material13.6.2025 14:48:56 EEST | Pressmeddelande
I Blåbärslandet i Helsingfors färdigställs i slutet av juni en byggnad som till största delen är tillverkad av återanvända byggnadsdelar. Det är fråga om Helsingfors stads pilotprojekt vars lärdomar kommer att utnyttjas även i andra byggprojekt i framtiden.
Rakentamisen edelläkävijä – Suomen ensimmäinen uudelleenkäytetyistä materiaaleista rakennettu huolto- ja varastorakennus valmistuu Mustikkamaalle13.6.2025 14:48:56 EEST | Tiedote
Helsingin Mustikkamaalle valmistuu kesäkuun lopussa rakennus, joka on suurimmaksi osaksi valmistettu uudelleenkäytetyistä rakennusosista. Kyseessä on Helsingin kaupungin pilottiprojekti, jonka oppeja hyödynnetään tulevaisuudessa myös muissa rakennushankkeissa.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum