DNA Oyj

Aiempaa harvemmalla pienellä lapsella on ikioma puhelin

Jaa

Aiempaa harvemmalla 5–7-vuotiaalla lapsella on oma puhelin henkilökohtaisessa käytössään. Pienimpien lasten keskuudessa varsinkin oman älypuhelimen omistaminen on vähentynyt, selviää DNA:n vuosittain teettämästä Koululaistutkimuksesta.

Aiempaa harvemmalla pienellä lapsella on ikioma puhelin
Aiempaa harvemmalla pienellä lapsella on ikioma puhelin

Tuoreen Koululaistutkimuksen mukaan 5–6-vuotiaista noin neljäsosalla ja 7-vuotiaista 58 prosentilla on oma puhelin, mikä tarkoittaa kymmenien prosenttiyksikköjen laskua viime vuoteen verrattuna. Tutkimuksen kysymys lapsen henkilökohtaisessa käytössä olevasta puhelimesta kattaa kaikki vaihtoehdot: älypuhelimen, peruspuhelimen ja kellopuhelimen.

”Aiempina vuosina lähes kaikilla 7-vuotiailla on ollut jonkinlainen oma puhelin, oli kyse sitten äly-, perus- tai kellopuhelimesta. Lasten puhelimen käytöstä haasteineen on viime vuosina keskustelu paljon, ja vanhemmat ovat kiinnittäneet entistä enemmän huomiota varsinkin älypuhelinten haittavaikutuksiin. Aiheesta käyty julkinen keskustelu on todennäköisesti osaltaan vaikuttanut siihen, että vanhemmat näyttävät lykänneen varsinkin lapsen oman älypuhelimen hankintaa. Asenteet ovat tässä asiassa muuttuneet nopeasti”, DNA:n brändin kehitysjohtaja Jussi Mälkiä sanoo.

Älypuhelinten osuus puhelimen omaavien 5–7-vuotiaiden lasten keskuudessa on laskenut maltillisen tasaisesti vuodesta 2021 lähtien, mutta tässäkin suurin muutos on tapahtunut viimeisen vuoden aikana. Pienimpien lasten kohdalla trendi älypuhelimen omistamisessa on laskeva. Kaikista lapsista, joilla on jonkinlainen puhelin, on nimenomaan älypuhelimen omistaminen laskenut selvästi sekä 5–6-vuotiaiden että 7-vuotiaiden ikäryhmissä.

Tämän vuoden tutkimukseen osallistui viime vuotta enemmän 5–6-vuotiaiden lasten vanhempia. Vaikka ikäryhmäkohtaiset vastaajamäärät ovat suhteellisen pieniä, on 7 vuotta täyttäneiden lasten puhelimen omistamisessa tapahtunut tilastollisesti merkittävä muutos edellisvuoteen verrattuna.

”Koululaistutkimus osoittaa, että pienimpien lasten oman puhelimen omistamisessa näyttää olevan laskeva trendi. Emme DNA:lla suosittele älylaitteen itsenäistä käyttöä pienimmille koululaisille emmekä sitä nuoremmille lapsille. On tärkeä muistaa, että aikuisen läsnäolo on aina ikärajoja keskeisempää, sillä myös ne lapset, joilla ei ole omaa älylaitetta, altistuvat monenlaisille sisällöille kavereidensa älylaitteiden kautta. Jos kaverilla on jo älypuhelin, pääsevät siihen usein tutustumaan myös ne lapset, joilla omaa älylaitetta ei vielä ole”, Mälkiä sanoo.

Tänä vuonna Koululaistutkimuksessa 5–12-vuotiaiden vanhemmilta kysyttiin ensimmäistä kertaa, kuinka pitkään lapsi käytti puhelinta valvotusti ennen laitteen itsenäiseen käyttöön siirtymistä. Puhelimen käyttöä yhdessä vanhemman kanssa harjoitteli alle puoli vuotta neljäsosa, ja 16 prosenttia käytti puhelinta valvotusti 6–12 kuukautta ennen itsenäiseen käyttöön siirtymistä. Neljäsosa aloitti itsenäisen käytön heti.

“On ilahduttavaa, että noin 30 prosenttia 5–7-vuotiaista lapsista käyttää edelleen puhelinta valvotusti tai yhdessä vanhemman kanssa. Haluamme kannustaa kaikkia vanhempia tällaiseen toimintatapaan”, Mälkiä summaa.

Kellopuhelimet yleistyvät ensipuhelimina

Koulun aloitus on selkeä vedenjakaja puhelimen hankinnassa, sillä edelleen suurin osa lapsista saa ensimmäisen puhelimensa 7-vuotiaana.

 ”Koulun alkaessa lapsen elinpiiri laajenee ja omatoimisuus lisääntyy.  Puhelin hankintaankin vanhempien mukaan varsinkin lapsen ja vanhemman väliseen yhteydenpitoon sekä turvallisuuden vuoksi”, Mälkiä kertoo.

Vaikka älypuhelimet ovat olleet suosituimpia ensipuhelimia 5–12-vuotiaiden lasten vanhempien mukaan, on kellopuhelinten suosio nimenomaan ensimmäisenä henkilökohtaisessa käytössä olevana puhelimena kasvussa. 16 prosenttia 5–12-vuotiaiden lasten vanhemmista, joiden käytössä on puhelin, ilmoitti hankkineensa kellopuhelimen lapselleen ensipuhelimeksi, mikä on seitsemän prosenttiyksikköä enemmän kuin vuosi sitten. Kellopuhelimista onkin jo tullut selvästi peruspuhelimia suositumpia ensipuhelimina.

Koululaistutkimuksen mukaan yleisimmät syyt kellopuhelimen hankintaan ovat puhelimen liikakäytön ja lapselle epäsopivan sisällön estäminen. Kellopuhelimella lapsi ei pääse internetiin ja voi olla yhteydessä vain ennalta määriteltyjen yhteyshenkilöiden kanssa.

DNA:n yhdessä Nepa Insightin kanssa tekemä Koululaistutkimus selvittää kouluikäisten lasten ja nuorten puhelimen käyttöön ja hankintaan liittyviä tekijöitä. Tutkimus on toteutettu vuodesta 2011 lähtien. Online-paneelissa Koululaistutkimukseen vastasi noin tuhat 5–16-vuotiaan lapsen vanhempaa 22.1.–11.2.2025. Tutkimuksen virhemarginaali on +/-3,2 prosenttiyksikköä, kun tuloksia tarkastellaan koko vastaajajoukon osalta. Tutkimukseen voi tutustua täällä.

Lisätietoja medialle:

 Jussi Mälkiä, brändin kehitysjohtaja, DNA, puh. 050 352 5328, jussi.malkia@dna.fi
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

Kuvat

Jussi Mälkiä, brändin kehitysjohtaja, DNA
Jussi Mälkiä, brändin kehitysjohtaja, DNA
Lataa

Linkit

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,7 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työnantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2024 liikevaihtomme oli 1 100 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Facebookissa @DNA.fi, Instagramissa ja Threadsissa @dna_fi sekä LinkedInissä @DNA-Oyj.

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj

DNA:n uusi tekoälybotti parantaa yritysten asiakaskokemusta1.9.2025 09:30:00 EEST | Tiedote

DNA Business Apuri on tekoälypohjainen työkalu, jolla yritykset voivat parantaa asiakaspalvelunsa tavoitettavuutta ja asiakaskokemustaan. DNA Business Apuri on luotettava ja tietoturvallinen tekoälybotti, joka on suunniteltu erityisesti Suomen markkinoille. Se auttaa varsinkin pieniä ja keskisuuria yrityksiä nostamaan asiakaskokemuksensa uudelle tasolle muun muassa automatisoimalla työläitä katalogihakuja, vastaamalla monimutkaisiin kyselyihin ja tarjoamalla palvelua myös niinä aikoihin, kun perinteinen asiakaspalvelu ei ole avoinna. Palvelu tulee DNA:n yritysasiakkaiden saataville 1.9.2025 lähtien.

DNA's new AI bot enhances customer experience for businesses1.9.2025 09:30:00 EEST | Press release

The DNA Business Apuri is an AI-based tool that allows companies to improve their customer service accessibility and overall customer experience. Designed specifically for the Finnish market, the DNA Business Apuri is a reliable and secure AI bot that helps especially small and medium-sized enterprises elevate their customer experience by automating tedious catalog searches, responding to complex inquiries, and providing service even when traditional customer support is closed. The service will be available to DNA's corporate customers starting September 1, 2025.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye