Digi- ja väestötietovirasto

Utfärdandet av personbeteckning och hemkommun för utlänningar blev smidigare

Dela

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har gjort registreringen av utlänningar smidigare med flera åtgärder ifjol. Nu kan man få en personbeteckning i samband med ett besök på ämbetsverket på 12 orter. Dessutom styr de förnyade webbsidorna och instruktionsvideorna kunden till att uträtta ärenden på det sätt som motsvarar hens egen situation.

En man sitter på en buss och tittar på sin mobil, med hörlurar runt halsen.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har förenklat registreringen av utlänningar i befolkningsdatasystemet genom att digitalisera ansökningar och producera nytt vägledningsmaterial online. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata

Registreringen av utlänningars personuppgifter har blivit snabbare när Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har utvecklat sina verksamhetssätt och system. Numera kan man ansöka om personbeteckning och hemkommun på webben, vilket påskyndar handläggningen av ärenden och förbättrar uppgifternas riktighet. Efter att ha fyllt i webblanketten måste kunden i allmänhet ännu besöka myndigheten för att identifiera sig.

– Registreringen av uppgifter är mycket snabbare än tidigare. Om villkoren uppfylls kan vi nu ge personbeteckning och hemkommun under kundens besök, berättar ledande sakkunnig Maisa Gynther vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.

– Vi tycker det är fantastiskt att kunna underlätta våra utländska kunders vardag genom att snabbt bevilja en personbeteckning och hemkommun. Detta är resultatet av flera års utveckling, tillägger Gynther.

Kunden kan få en personbeteckning i samband med sitt besök

Utfärdandet av personbeteckning i samband med ett personligt besök testades till en början vid några av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställen, och i och med de positiva erfarenheterna etablerades verksamhetssättet. För närvarande kan den som bokat en tid och fyllt i webblanketten få en personbeteckning på 12 orter: Björneborg, Helsingfors, Joensuu, Jyväskylä, Kuopio, Lahtis, Rovaniemi, Tammerfors, Uleåborg, Vasa, Villmanstrand och Åbo.

För att kunden ska kunna få personbeteckningen redan under besöket måste hen först lämna in sina uppgifter till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata med en webblankett och boka en tid på nätet. Dessutom ska villkoren för att få en personbeteckning uppfyllas. Personbeteckningen kan dock inte alltid utfärdas i samband med besöket, om ärendet kräver tilläggsutredning.

Webblanketten för att få en personbeteckning är tillgänglig för alla utlänningar och det krävs ingen stark autentisering för att fylla i den. Med samma blankett kan man begära hemkommun om sökanden tänker stanna i Finland i över ett år. Förutsättningarna för att få personbeteckning och hemkommun undersöks separat för varje kund.

När personbeteckningen och hemkommunen fås snabbt blir utlänningens vardag smidigare

En finländsk personbeteckning möjliggör många vardagliga ärenden, såsom uträttande av ärenden hos myndigheter, öppnande av bankkonto och utbetalning av lön. Förutom hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata kan en utlänning i vissa situationer få en personbeteckning hos Skatteförvaltningen eller Migrationsverket.

Man kan också ansöka om hemkommun på webben när personen har en personbeteckning och de lagstadgade villkoren för att få hemkommun uppfylls. För att få en hemkommun är det ofta dessutom nödvändigt att personligen besöka Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Man behöver inte ansöka om hemkommun, men den behövs till exempel för att man ska kunna få ett finländskt identitetskort eller studeranderabatt i kollektivtrafiken.

På webbplatsen får kunderna anvisningar om hur de ska agera enligt sin egen situation

Flera ändringar som förbättrar användarupplevelsen har gjorts på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas webbplats dvv.fi. I och med att webbplatsen blivit tydligare är det lättare för utländska kunder att hitta anvisningar för just den egna situationen. Genom att svara på frågorna på webbplatsen är det lättare för kunden att gå vidare mot rätt sätt att uträtta ärenden. Dessutom handleder de nya instruktionsvideorna kunderna i att ansöka om personbeteckning och hemkommun.

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).

https://dvv.fi/sv

Andra språk

Följ Digi- ja väestötietovirasto

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto

The Tax Administration and the Digital and Population Data Services Agency are developing digital services for deceased persons’ estates: Easier services for estates starting 202722.8.2025 08:10:00 EEST | Press release

The Tax Administration and the Digital and Population Data Services Agency are working together to develop digital services that will make handling things easier for deceased persons’ estates. The Digital and Population Data Services Agency will create a shareholder register for deceased persons’ estates, and the Tax Administration will implement MyTax e-services for estates.

Skatteförvaltningen och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata utvecklar e-tjänster för dödsbon: Det blir lättare att sköta dödsboärenden från och med år 202722.8.2025 08:08:00 EEST | Pressmeddelande

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och Skatteförvaltningen samarbetar med att utveckla sådana e-tjänster som gör det lättare att sköta dödsboärenden. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata förverkligar ett delägarregister för dödsbon och Skatteförvaltningen förverkligar e-tjänster för dödsbon i MinSkatt.

Samarbetsförhandlingarna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har avslutats12.6.2025 15:13:43 EEST | Pressmeddelande

Samarbetsförhandlingarna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har avslutats i samförstånd mellan arbetstagarorganisationerna och arbetsgivaren. Förhandlingarna gällde konsekvenser för personalen i och med ändringen av nätverket av service- och verksamhetsställen. Tjänsteställena för ämbetsverkets nuvarande personal finns i fortsättningen på 12 orter. Ändringen medför inget behov av nedskärningar i personalen.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye