Kelan selkosivujen kävijäkyselyn tulokset: Selkeydestä kiitosta, kuvitusta kaivataan lisää
Kelan selkokielisten verkkosivujen kävijäkyselyyn vastasi 84 henkilöä, joista suurin osa piti sivuston kieltä ja ulkoasua selkeinä. Parannusehdotuksissa korostui toive kuvituksen lisäämisestä.
Kelan selkokielisillä verkkosivuilla toteutettiin 12.–28.2.2025 kävijäkysely, johon vastasi 84 henkilöä. Vastaajista noin 49 % oli Kelan asiakkaita, noin 34 % yhteistyökumppaneita ja noin 17 muita henkilöitä. Valtaosan äidinkieli oli suomi (88 %), mutta mukana oli myös ruotsin- ja muunkielisiä vastaajia. Kysely toteutettiin selkosuomeksi ja selkoruotsiksi.
Vastaajien ikäjakauma oli monipuolinen, ja suurin ikäryhmä oli 45–59-vuotiaat (noin 45 %). Lähes puolet vastaajista (noin 43 %) oli sivustolla ensimmäistä kertaa. Yhteensä noin 31 % kertoi käyvänsä sivustolla viikoittain tai kuukausittain ja noin 23 % tätä harvemmin.
Sivuston kieli ja ulkoasu saavat kiitosta
Sivustolla käytetty kieli sai hyvät arviot: noin 84 % vastaajista oli täysin tai melko samaa mieltä siitä, että sivuston kieli on helppoa ymmärtää. Ulkoasua piti selkeänä 81 % vastaajista.
Vastaajista noin 82 % oli täysin tai melko samaa mieltä siitä, että sivustolla olevaan tietoon voi luottaa. Lisäksi noin 72 % vastaajista piti sisällön määrää sopivana.
Sivuston yleisarvosana oli keskiarvoltaan 7,1 ja mediaaniltaan 8. Asiakkaat antoivat huonompia arvosanoja (keskiarvo 6,4) kuin muut vastaajat (keskiarvo 7,9). Tämä näkyi myös muiden kysymysten vastauksissa. Suurin ero asiakkaiden ja muiden vastauksissa oli kysymyksissä, jotka koskivat tiedon luotettavuutta ja sisällön määrää.
Parannusehdotuksista apua sivuston kehittämiseen
Tulokset vahvistavat käsitystä siitä, miten sivustoa kannattaa kehittää. Kyselyssä pyydettiin parannusehdotuksia avoimella kysymyksellä. Vastaajat toivoivat muun muassa enemmän havainnollistavaa kuvitusta, konkreettisia esimerkkejä ja selkeämpää fonttia. Yksittäiset vastaajat pitivät etusivun kuvia liian monimutkaisina ja kieltä liian vaikeana. Osa toivoi yksityiskohtaisempaa tietoa, mutta toiset taas pitivät jo nykyistä tekstin määrää liian suurena. Lisäksi jotkut kokivat selkosivut vaikeasti löydettäviksi. Suurin osa ei esittänyt parannusehdotuksia.
Kiitämme kaikkia kyselyyn vastanneita. Tuloksia hyödynnetään sivuston kehittämisessä.
Yhteyshenkilöt
Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiTilaa Kelan uutiskirjeitä
Tilaa Kelan uutiskirjeitä ja saat ajankohtaiset uutiset Kelan tukiin ja palveluihin tulevista muutoksista sekä koulutuksista ja tapahtumista. Tilaa uutiskirjeitä!
Kansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Aamu Kelassa 3.6.2025: Saumatonta palvelua vai siilojen suma – Tutkimus Kelan ja hyvinvointialueiden yhteistyöstä6.5.2025 08:55:26 EEST | Kutsu
Entä jos palvelut toimisivat saumttomasti yhdessä? Vaasan yliopiston ja Kelan yhteishankkeessa tarkasteltiin palvelujen käyttäjien tarpeita sekä Kelan yhteistyötä ja yhteiskehittämistä hyvinvointialueiden kanssa.
Psykiska störningar och neurologiska utvecklingsstörningar är den vanligaste orsaken till att man söker sig till FPA:s rehabilitering – medianåldern för dem som inledde rehabilitering 2024 var 33 år6.5.2025 06:00:00 EEST | Pressmeddelande
År 2024 fick över 70 procent av alla rehabiliteringsklienter rehabilitering på grund av psykiska störningar och neurologiska utvecklingsstörningar. Uppgifterna framgår av FPA:s rehabiliteringsstatistik 2024.
Mielenterveyden häiriöt ja neurokehitykselliset oireyhtymät ovat Kelan kuntoutukseen hakeutumisen yleisin syy – vuonna 2024 kuntoutuksen aloittaneiden mediaani-ikä oli 33 vuotta6.5.2025 06:00:00 EEST | Tiedote
Vuonna 2024 yli 70 prosenttia kaikista kuntoutujista sai kuntoutusta mielenterveyden häiriöiden ja neurokehityksellisten oireyhtymien perusteella. Tiedot selviävät Kelan kuntoutustilastosta 2024.
FPA beställer ett nytt förmedlingssystem av twoday oy för tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning5.5.2025 09:44:49 EEST | Pressmeddelande
FPA har valt twoday oy som leverantör av ett nytt förmedlingssystem för tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning. Det nya förmedlingssystemet tas i bruk i början av 2027. Systemet kommer att betjäna en bredare kundkrets än tidigare och ha nya praktiska funktioner.
Kela tilaa uuden välitysjärjestelmän vammaisten tulkkauspalveluun twoday oy:ltä5.5.2025 09:44:49 EEST | Tiedote
Kela on valinnut vammaisten tulkkauspalvelun uuden välitysjärjestelmän toimittajaksi twoday oy:n. Uusi välitysjärjestelmä otetaan käyttöön vuoden 2027 alussa. Se palvelee aiempaa laajempaa käyttäjäkuntaa ja siinä on uusia toiminnallisia ominaisuuksia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme