Kelan selkosivujen kävijäkyselyn tulokset: Selkeydestä kiitosta, kuvitusta kaivataan lisää
Kelan selkokielisten verkkosivujen kävijäkyselyyn vastasi 84 henkilöä, joista suurin osa piti sivuston kieltä ja ulkoasua selkeinä. Parannusehdotuksissa korostui toive kuvituksen lisäämisestä.
Kelan selkokielisillä verkkosivuilla toteutettiin 12.–28.2.2025 kävijäkysely, johon vastasi 84 henkilöä. Vastaajista noin 49 % oli Kelan asiakkaita, noin 34 % yhteistyökumppaneita ja noin 17 muita henkilöitä. Valtaosan äidinkieli oli suomi (88 %), mutta mukana oli myös ruotsin- ja muunkielisiä vastaajia. Kysely toteutettiin selkosuomeksi ja selkoruotsiksi.
Vastaajien ikäjakauma oli monipuolinen, ja suurin ikäryhmä oli 45–59-vuotiaat (noin 45 %). Lähes puolet vastaajista (noin 43 %) oli sivustolla ensimmäistä kertaa. Yhteensä noin 31 % kertoi käyvänsä sivustolla viikoittain tai kuukausittain ja noin 23 % tätä harvemmin.
Sivuston kieli ja ulkoasu saavat kiitosta
Sivustolla käytetty kieli sai hyvät arviot: noin 84 % vastaajista oli täysin tai melko samaa mieltä siitä, että sivuston kieli on helppoa ymmärtää. Ulkoasua piti selkeänä 81 % vastaajista.
Vastaajista noin 82 % oli täysin tai melko samaa mieltä siitä, että sivustolla olevaan tietoon voi luottaa. Lisäksi noin 72 % vastaajista piti sisällön määrää sopivana.
Sivuston yleisarvosana oli keskiarvoltaan 7,1 ja mediaaniltaan 8. Asiakkaat antoivat huonompia arvosanoja (keskiarvo 6,4) kuin muut vastaajat (keskiarvo 7,9). Tämä näkyi myös muiden kysymysten vastauksissa. Suurin ero asiakkaiden ja muiden vastauksissa oli kysymyksissä, jotka koskivat tiedon luotettavuutta ja sisällön määrää.
Parannusehdotuksista apua sivuston kehittämiseen
Tulokset vahvistavat käsitystä siitä, miten sivustoa kannattaa kehittää. Kyselyssä pyydettiin parannusehdotuksia avoimella kysymyksellä. Vastaajat toivoivat muun muassa enemmän havainnollistavaa kuvitusta, konkreettisia esimerkkejä ja selkeämpää fonttia. Yksittäiset vastaajat pitivät etusivun kuvia liian monimutkaisina ja kieltä liian vaikeana. Osa toivoi yksityiskohtaisempaa tietoa, mutta toiset taas pitivät jo nykyistä tekstin määrää liian suurena. Lisäksi jotkut kokivat selkosivut vaikeasti löydettäviksi. Suurin osa ei esittänyt parannusehdotuksia.
Kiitämme kaikkia kyselyyn vastanneita. Tuloksia hyödynnetään sivuston kehittämisessä.
Yhteyshenkilöt
Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiTilaa Kelan uutiskirjeitä
Tilaa Kelan uutiskirjeitä ja saat ajankohtaiset uutiset Kelan tukiin ja palveluihin tulevista muutoksista sekä koulutuksista ja tapahtumista. Tilaa uutiskirjeitä!
Kansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Snabbare telefontjänst hos FPA när kunder identifierar sig på förhand28.10.2025 09:03:05 EET | Pressmeddelande
Kunder kan identifiera sig på förhand för FPA:s telefontjänst via MittFPA. Identifieringen påskyndar betjäningen och gör det tryggt att sköta ärenden. I MittFPA kan man också lämna en begäran om att bli uppringd på svenska, finska eller engelska.
Etukäteen tunnistautuminen nopeuttaa asiointia Kelan puhelinpalvelussa28.10.2025 09:03:05 EET | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). Kelan puhelinpalveluun voi tunnistautua etukäteen OmaKelan kautta. Tunnistautuminen nopeuttaa ja turvaa asiointia. OmaKelassa voi jättää myös soittopyynnön suomen-, ruotsin- tai englanninkieliseen puhelinpalveluun.
Confirm your identity before you call for faster customer service on the phone28.10.2025 09:03:05 EET | Press release
You can confirm your identity in advance in the OmaKela e-service before you call our customer service. Confirming your identity in advance ensures faster and more secure service. You can also submit a call request for customer service by phone in Finnish, Swedish or English in OmaKela.
FPA börjar ersätta kostnader för företagshälsovård genast efter att arbetsavtal ingåtts28.10.2025 08:59:26 EET | Pressmeddelande
Från början av 2026 kommer FPA att ersätta kostnader för företagshälsovård redan från den tidpunkt då arbetsavtalet ingås. Ändringen är till nytta för arbetsgivare särskilt i situationer där en hälsoundersökning görs innan arbetstagaren börjar arbeta.
Kela alkaa korvata työterveyshuollon kustannuksia heti työsopimuksen solmimisen jälkeen28.10.2025 08:59:26 EET | Tiedote
Kela alkaa vuoden 2026 alussa korvata työterveyshuollon kustannuksia jo työsopimuksen solmimishetkestä alkaen. Muutoksesta on hyötyä työnantajille erityisesti niissä tilanteissa, joissa työntekijälle tehdään terveystarkastus ennen työn aloittamista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme