Kelan selkosivujen kävijäkyselyn tulokset: Selkeydestä kiitosta, kuvitusta kaivataan lisää
Kelan selkokielisten verkkosivujen kävijäkyselyyn vastasi 84 henkilöä, joista suurin osa piti sivuston kieltä ja ulkoasua selkeinä. Parannusehdotuksissa korostui toive kuvituksen lisäämisestä.
Kelan selkokielisillä verkkosivuilla toteutettiin 12.–28.2.2025 kävijäkysely, johon vastasi 84 henkilöä. Vastaajista noin 49 % oli Kelan asiakkaita, noin 34 % yhteistyökumppaneita ja noin 17 muita henkilöitä. Valtaosan äidinkieli oli suomi (88 %), mutta mukana oli myös ruotsin- ja muunkielisiä vastaajia. Kysely toteutettiin selkosuomeksi ja selkoruotsiksi.
Vastaajien ikäjakauma oli monipuolinen, ja suurin ikäryhmä oli 45–59-vuotiaat (noin 45 %). Lähes puolet vastaajista (noin 43 %) oli sivustolla ensimmäistä kertaa. Yhteensä noin 31 % kertoi käyvänsä sivustolla viikoittain tai kuukausittain ja noin 23 % tätä harvemmin.
Sivuston kieli ja ulkoasu saavat kiitosta
Sivustolla käytetty kieli sai hyvät arviot: noin 84 % vastaajista oli täysin tai melko samaa mieltä siitä, että sivuston kieli on helppoa ymmärtää. Ulkoasua piti selkeänä 81 % vastaajista.
Vastaajista noin 82 % oli täysin tai melko samaa mieltä siitä, että sivustolla olevaan tietoon voi luottaa. Lisäksi noin 72 % vastaajista piti sisällön määrää sopivana.
Sivuston yleisarvosana oli keskiarvoltaan 7,1 ja mediaaniltaan 8. Asiakkaat antoivat huonompia arvosanoja (keskiarvo 6,4) kuin muut vastaajat (keskiarvo 7,9). Tämä näkyi myös muiden kysymysten vastauksissa. Suurin ero asiakkaiden ja muiden vastauksissa oli kysymyksissä, jotka koskivat tiedon luotettavuutta ja sisällön määrää.
Parannusehdotuksista apua sivuston kehittämiseen
Tulokset vahvistavat käsitystä siitä, miten sivustoa kannattaa kehittää. Kyselyssä pyydettiin parannusehdotuksia avoimella kysymyksellä. Vastaajat toivoivat muun muassa enemmän havainnollistavaa kuvitusta, konkreettisia esimerkkejä ja selkeämpää fonttia. Yksittäiset vastaajat pitivät etusivun kuvia liian monimutkaisina ja kieltä liian vaikeana. Osa toivoi yksityiskohtaisempaa tietoa, mutta toiset taas pitivät jo nykyistä tekstin määrää liian suurena. Lisäksi jotkut kokivat selkosivut vaikeasti löydettäviksi. Suurin osa ei esittänyt parannusehdotuksia.
Kiitämme kaikkia kyselyyn vastanneita. Tuloksia hyödynnetään sivuston kehittämisessä.
Yhteyshenkilöt
Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiTilaa Kelan uutiskirjeitä
Tilaa Kelan uutiskirjeitä ja saat ajankohtaiset uutiset Kelan tukiin ja palveluihin tulevista muutoksista sekä koulutuksista ja tapahtumista. Tilaa uutiskirjeitä!
Kansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Geassi buktá nuppástusaid Kela bálvalanbáikkiid rabasáiggiide ja eará bálvalusaide / Keesi puáhtá nubástusâid Kela palvâlemsoojij ávusorroomaigijd já eres palvâlussáid / Ǩieʹss pohtt muttsid Kela kääzzkõspaaiʹǩi äävaiåårramaaiʹjid da jeeʹres kääzzkõõzzid22.5.2025 09:27:25 EEST | Tiedote
Geassit Kela-áššiid gánneha dikšut njuovžilit MuKelas dahje Kela telefonbálvalusas. Máŋggaid Kela bálvalanbáikkiid rabasáiggit nuppástuvvet geassái. Keessiv Kela-aašijd kannat hoittáđ älkkeht MuuKelast tâi Kela puhelinpalvâlusâst. Maaŋgâi Kela palvâlemsoojij ávusorroomääigih muttojeh keesi ááigán. Ǩeässa Kela-aaʹššid kaʹnnat håiddad vuõss-sââʹjest MuuKelast leʹbe Kela teʹlfonkääzzkõõzzâst. Määŋgain Kela kääzzkõspaaiʹǩin äävaiåårramääiʹj mottje ǩieʹzz ääiǥas.
En del av FPA:s serviceställen och tjänster har avvikande öppettider under sommaren22.5.2025 09:26:45 EEST | Pressmeddelande
Under sommaren går det smidigast att sköta sina FPA-ärenden i Mitt FPA eller per telefon. Många av FPA:s serviceställen har avvikande öppettider under sommaren.
Kesä tuo muutoksia Kelan palvelupisteiden aukioloaikoihin ja muihin palveluihin22.5.2025 09:26:45 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). Kesällä Kela-asiat kannattaa hoitaa kätevästi OmaKelassa tai Kelan puhelinpalvelussa. Useiden Kelan palvelupisteiden aukioloajat muuttuvat kesän ajaksi.
Changes in the opening hours and other services of Kela service points during the summer22.5.2025 09:26:45 EEST | Press release
We recommend using the OmaKela e-service or calling Kela’s customer service numbers if you need to contact Kela during the summer. The opening hours of many Kela service points will change for the summer.
Den sociala tryggheten förändras, utmanar och styr FPA:s verksamhet21.5.2025 06:15:00 EEST | Pressmeddelande
Av FPA:s verksamhetsberättelse och bokslut för 2024 framgår hur de förändringar i den sociala tryggheten som ingår i regeringsprogrammet och FPA:s produktivitetsprogram visar sig i verksamheten. År 2024 betalade FPA ut cirka 17,3 miljarder euro i förmåner.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme