Lähipalveluiden saatavuus turvataan – Keusote kehittää palveluverkkoaan asukkaita varten
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote) valmistelee palveluverkoston uudistamista tulevina vuosina. Tärkein asia ei kuitenkaan muutu: sosiaali- ja terveyspalvelut pysyvät asukkaiden saatavilla. Kehittämistyön tavoitteena on varmistaa, että pystymme tarjoamaan lakisääteiset sosiaali- ja terveyspalvelut oikea-aikaisesti, laadukkaasti ja sujuvasti – myös tulevaisuudessa.

Palveluita uudella tavalla, tutulla sisällöllä
Osana laajempaa talouden tasapainottamista Keusote suunnittelee tilaverkoston tiivistämistä. Tämä ei tarkoita palveluiden karsimista, vaan palveluiden muotoilemista uudella, joustavammalla tavalla. Palvelut muodostuvat yhdistelmästä lähipalveluita, digipalveluita ja tarvittaessa liikkuvia palveluja, jotka tulevat sinne, missä tarve on.
Jokaisessa kunnassa on jatkossakin vähintään yksi sosiaali- ja terveyspalvelujen palvelupiste 30 minuutin lähipalveluetäisyydellä. Lisäksi asiointipaikan voi valita yli kuntarajojen. Väestön palvelutarpeen muuttuessa erityisesti ikääntyneiden palveluiden turvaaminen on keskeisiä periaatteitamme muutoksessa.
Asiakkaalle selkeyttä ja parempaa jatkuvuutta
Muutoksilla tavoitellaan selkeämpää palvelutarjontaa ja parempaa palvelun laatua. Kun palveluja keskitetään sote-keskuksiin, asiakkaat hyötyvät laajemmasta osaamisesta ja vahvemmasta moniammatillisesta tiimityöstä. Hoidon jatkuvuus paranee ja asiointi voi olla joustavampaa esimerkiksi pidempien aukioloaikojen ansiosta. Vaikka joidenkin palveluiden osalta asiointimatka voi hieman kasvaa, on tämä välttämätön osa talouden tasapainottamista.
Tämän välttämiseksi panostamme uusiin tapoihin tuoda palveluita lähemmäksi asukkaitamme muun muassa digitaalisesti. Tavoitteena on, että vuoden 2027 loppuun mennessä kolmasosa kaikista palveluista on tarjolla myös digitaalisessa muodossa. Tämän ansiosta palvelut ovat yhä useammin käytettävissä ajasta ja paikasta riippumatta kotisohvaltasi.
Asukkaat mukana muutoksessa
Keusote kuuntelee alueensa asukkaita ja ottaa heidät mukaan kehitystyöhön. Tulevassa puntaroivassa asukaspaneelissa (7.–17.5.2025) on mahdollisuus keskustella muutoksista ja tuoda esiin näkemyksiä. Tiedotusta järjestetään monikanavaisesti, ja muutoksista kerrotaan avoimesti ja ajoissa.
Tulevaisuuden palvelut rakennetaan yhdessä
Palveluverkon uudistaminen on pitkäjänteistä työtä, jonka tavoitteena on rakentaa taloudellisesti kestävä ja asukkaidemme palvelutarvetta vastaava palvelujen kokonaisuus.
Yhteistyössä asukkaiden, henkilöstön ja päättäjien kanssa Keusote rakentaa tulevaisuuden palveluverkkoa, joka palvelee meitä kaikkia – nyt ja huomenna.
Palvelujen verkoston uudistamista käsitellään kevään aikana poliittisissa toimielimissä ja aluevaltuusto päättää asiasta 22. toukokuuta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Raija KontioHyvinvointialuejohtajaKeski-Uudenmaan hyvinvointialue
Puh:040 768 2627raija.kontio@keusote.fiTietoja julkaisijasta
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue vastaa sosiaali- ja terveyspalveluista sekä pelastustoimen ja erikoissairaanhoidon järjestämisestä Hyvinkään, Järvenpään, Nurmijärven, Pornaisten, Tuusulan ja Mäntsälän alueella.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote)
Kotihoidon toiminnanohjausjärjestelmässä häiriö27.6.2025 13:31:57 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueella (Keusote) käytettävässä kotihoidon toiminnanohjausjärjestelmässä (Kotihoito Mukana) on häiriö. Keusotessa pyritään varmistamaan kotihoidon toiminta niin, että järjestelmähäiriöllä ei ole vaikutuksia asiakaskäynteihin. Häiriö voi kuitenkin hidastaa kotihoidon asiakaskäyntien suunnittelua ja toteutusta. Tilanne ei edellytä toimenpiteitä kotihoidon asiakkailta.
Keusoten työelämän laatu on pysynyt ennallaan27.6.2025 13:06:12 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueella (Keusote) on jo useamman vuoden ajan mitattu säännöllisesti henkilöstön kokemaa työelämän laatua Syke-kyselyllä. Tuoreimman, toukokuussa toteutetun kyselyn mukaan työelämän laatu on Keusotessa pysynyt samalla tasolla viime vuoteen verrattuna.
Keusote vahvistaa henkilöstön osallisuutta päätöksentekoon: henkilöstöpaneelissa työstetään uutta strategiaa ja palvelustrategiaa26.6.2025 12:24:03 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote) kutsuu henkilöstöään puntaroivaan henkilöstöpaneeliin. Syyskuussa järjestettävässä henkilöstöpaneelissa valmistellaan hyvinvointialueen uutta strategiaa ja palvelustrategiaa.
Nurmijärveläinen, vastaa asukaskyselyyn ja auta kehittämään tulevaisuuden sote-palveluita!18.6.2025 13:44:13 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote) selvittää asukaskyselyn ja -tapahtuman avulla, millainen sosiaali- ja terveyspalveluiden verkosto olisi juuri Nurmijärvelle sopiva.
Aluehallitus käynnisti uuden toimintakautensa ja teki keskeisiä nimityksiä18.6.2025 11:33:48 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) aluehallituksen uusi toimintakausi alkoi 17.6.2025. Ensimmäisessä kokouksessaan aluehallitus teki useita tärkeitä nimityksiä. Aluehallitus nimesi henkilöstö- ja konsernijaoston jäsenet ja valitsi nuorisovaltuuston edustajat lapset, nuoret ja työikäiset -lautakuntaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme