Kouluttautuminen kiinnostaa sekä nuoria että aikuisia – Haaga-Helia tunnetuin ammattikorkeakoulu
Taloustutkimuksen bränditutkimus selvitti korkeakoulujen kiinnostavuutta ja tunnettuutta. Tutkimus valottaa yli 5000 suomalaisen suomalaisten koulutukseen liittyviä ajatuksia.

Tämän vuoden tulokset kertovat, että Haaga-Helia on säilyttänyt vahvan brändinsä. Ammattikorkeakoululla on vahva asema etenkin pääkaupunkiseudulla, jossa Haaga-Helia on sekä tunnetuin että kiinnostavin ammattikorkeakoulu.
Tunnettuuden ja kiinnostavuuden kärjessä
Tutkimuksessa selvitettiin sekä nuorten (alle 25-vuotiaat) että aikuisten (25–64-vuotiaat) mielikuvia. Nuorten ikäryhmässä Haaga-Helia oli tunnettuuden kärjessä heti Poliisiammattikorkeakoulun jälkeen. Molempien tunnettuus lähimpään prosenttilukuun pyöristettynä on 34 %.
Aikuisilta kysyttäessä Haaga-Helia tunnetaan ammattikorkeakouluista parhaiten. Lähes puolella on jonkinlainen mielikuva Haaga-Heliasta.
Kun kysyttiin, missä ammattikorkeakoulussa olisi kiinnostunut opiskelemaan, nuoret pitivät kolmanneksi kiinnostavimpana Haaga-Heliaa (10 %). Aikuisten ikäryhmässä Haaga-Helia (16 %) oli peräti Suomen kiinnostavin.
– Olemme iloisia ja ylpeitä siitä, että Haaga-Helia koetaan niin nuorten kuin aikuistenkin keskuudessa kiinnostavaksi ja tunnetuksi korkeakouluksi. Tulokset osoittavat, että korkeakoulumme vastaa työelämän tarpeisiin ja opiskelijoiden odotuksiin, sanoo Haaga-Helian rehtori Teemu Kokko.
Ammattikorkeakoulut ja yliopistot kiinnostavat lähes yhtä paljon
Tutkimuksen mukaan opiskelu kiinnostaa sekä nuoria että aikuisia. 73 prosenttia nuorista kertoi olevansa kiinnostunut kouluttautumisesta, opiskelusta tai työhön liittyvien kurssien suorittamisesta. Nuoret pitävät ammattikorkeakouluja kiinnostavina opiskelupaikkoina siinä missä yliopistojakin. Yliopistot kiinnostavat 64 % nuorista ja ammattikorkeakoulut 53 % prosenttia.
Myös suuri osa aikuisista (59 %) on kiinnostunut kouluttautumisesta, opiskelusta tai työhön liittyvien kurssien suorittamisesta. Aikuisia kiinnostivat eniten yliopistot (53 %) avoimet yliopistot (50 %) ja ammattikorkeakoulut (42 %).
Aikuisia kiinnostavat useimmiten kuitenkin ammattitaitoa täydentävät lyhytkoulutukset (68 %) ja opiskelu työn ohessa (52 %). Tutkintoon johtavat opinnot kiinnostivat 51 prosenttia aikuisista.
ChatGPT koulutuksen tietolähteenä kasvussa
Kiinnostavaa on, että Chat GPT koulutuksen ja opiskelun tietolähteenä nuorille on aiempaa merkittävämmässä roolissa. Tekoälyn mainitsee 26 prosenttia nuorista, kun vuotta aiemmin osuus oli 15 prosenttia.
Kaverit, opettajat, Opintopolku.fi, sosiaalinen media ja opinto-ohjaajat ovat kuitenkin tärkeimmät nuorten koulutukseen ja opiskeluun liittyvät tietolähteet. Somekanavista nuoret suosivat Instagramia ja TikTokia.
Aikuiset kertoivat, että kiinnostavan oppilaitoksen www-sivut on keskeisin koulutuksen tietolähde, mutta myös työkaverit, Opintopolku.fi, opinto-oppaat ja sosiaalinen media ovat tärkeitä tietolähteitä Aikuisille tekoäly ei ole samassa roolissa, sillä alle joka kymmenes mainitsee sen tärkeäksi tietolähteeksi, kun haetaan tietoa opiskelusta ja koulutuksesta.
Mikä korkeakoulujen bränditutkimus?
Taloustutkimuksen omaa valmistutkimusta on tehty vuodesta 2002 lähtien. Tutkimus toteutetaan joka vuosi. Sähköiseen kyselyyn vastasi 2455 iältään alle 25-vuotiasta ja 3027 25–64-vuotiasta suomalaista helmikuussa 2025. Vastaajat tavoitettiin internetpaneelin ja lukioiden / ammatillisten oppilaitosten opinto-ohjaajien kautta. Yhteensä vastaajia oli 5482.
Lähteenä käytetty: Taloustutkimuksen tiedote 1.4.2025
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Teemu KokkoRehtori, toimitusjohtaja
Puh:050 555 1131teemu.kokko@haaga-helia.fiAri NevalainenViestintäpäällikkö
Puh:040 4887 008ari.nevalainen@haaga-helia.fiHaaga-Helia ammattikorkeakoulu
Koulutamme liike-elämän ja palveluelinkeinojen asiantuntijoita sekä tutkimme ja kehitämme näihin aloihin liittyvää osaamista ja toimintaa. Koulutusalamme ovat liiketalous, tietojenkäsittely, majoitus-, ravintola- ja matkailuala, journalismin koulutus, liikunta-ala sekä ammatillinen opettajankoulutus.
Meille on tärkeää, että opiskelijoillamme on heti valmistuttuaan vahvat siteet työelämään. Panostamme toiminnassamme yrittäjyyteen, yhteistyöhön, innovatiivisuuteen ja kansainvälisyyteen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Ainutlaatuinen MediaGuru-sertifikaatti vahvistaa mediasuunnittelun osaamista Suomessa10.9.2025 09:30:29 EEST | Tiedote
MediaGuru on markkinointialan ammattilaisille ja alasta kiinnostuneille suunnattu mediasuunnittelun verkkokoulutus. Se koostuu seitsemästä moduulista, ja kunkin moduulin suorittamisesta saa sertifikaatin. MediaGuru-sertifikaatit ovat toistaiseksi ainoa tapa todentaa mediasuunnittelun osaamista Suomessa.
Riittääkö pizzaperjantai? Lähes miljoonan euron tutkimushanke selvittää yhteisöllisyyden tulevaisuutta digityössä25.8.2025 13:30:10 EEST | Tiedote
Miten työyhteisöt voivat kukoistaa digiajassa – riittävätkö etäpalaverit ja Slack-kanavat, vai tarvitaanko jotain enemmän? Syyskuussa käynnistyvä Laterna-hanke syntyi tarpeesta ymmärtää paremmin, mitä yhteisöllisyys todella tarkoittaa etä- ja hybridiajan työelämässä.
Is Pizza Friday enough? New research explores how to build workplace community in the digital era25.8.2025 13:30:10 EEST | Press release
How can workplace communities thrive in the digital age? Are Slack channels and online check-ins enough – or do we need something more? The Laterna project, which will be launched in September, was born out of a need to better understand what community really means in remote and hybrid working life.
Suomalainen ruoka maailmankartalle – valtakunnallinen kilpailu alkaa tammikuussa 202621.8.2025 08:20:19 EEST | Tiedote
Visit Finland tiedotti huhtikuussa 2025, että matkailumarkkinoinnin pääpainopiste tänä vuonna on rakentaa suomalaisesta ruoasta matkailuvaltti. Haaga-Helia ammattikorkeakoulun järjestämä kilpailu on osa kampanjaa, jonka tavoitteena on viedä suomalaista ruokakulttuuria maailmankartalle.
Tekoälypomo on kohta suomalaisten arkea, mutta kuka määrittelee eettiset pelisäännöt?3.7.2025 10:55:00 EEST | Tiedote
Koneet johtajina – kuka määrää työelämässä? -paneeli SuomiAreenassa veti paikalle täyden katsomon ja toi tekoälypohjaisen johtamisen työelämän kuumaksi puheenaiheeksi Porissa 27.6.2025. Suomeen vaaditaan yhteisiä eettisiä pelisääntöjä algoritmijohtamiselle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme