Oma Häme

Oma Hämeen uusi Terveys-chat kokoaa asiantuntijat yhteen

Jaa

Kantahämäläiset saavat toukokuussa käyttöönsä entistä sujuvamman ja selkeämmän reitin terveyspalveluihin, kun Oma Hämeen useita chat-palveluita yhdistetään Terveys-chatiksi 2.5. alkaen. Uusi palvelu kokoaa sairaanhoitajan, fysioterapian, mielenterveys- ja päihdepalveluiden sekä suun terveydenhuollon chatit yhden digitaalisen oven taakse.

– Muutoksen myötä chat-palveluissa asioiminen selkeytyy, ja potilaamme ohjautuvat sopivalle ammattilaiselle aiempaa tehokkaammin, kertoo Digitaalisen sote-keskuksen apulaisylilääkäri Tomi Roine.

Kantahämäläiset voivat olla yhteydessä Terveys-chattiin kaikissa terveyteen liittyvissä asioissa. Jos asiakkaalla on kuitenkin nimetty omalääkäri tai omahoitaja, asiakkaan tulee olla yhteydessä suoraan oman terveysasemansa tiimiin. Näin varmistetaan hoidon sujuvuus ja jatkuvuus. 

Oirekysely varmistaa sopivan ammattilaisen nopeasti

Terveys-chat alkaa joko oirekyselyn täyttämisellä tai valitsemalla ajanvaraukseen liittyvät asiat.

Jos asiakas täyttää oirekyselyn, hänet ohjataan suoraan sopivan terveydenhuollon ammattilaisen luo. Kyselyllä varmistetaan, että apua saa juuri oikealta taholta – tehokkaasti ja ilman turhaa odottelua.

Jos asia koskee ajanvarausta, asiakas voi valita ajanvaraukseen liittyvät asiat suoraan aloitusvalikosta.

Palvelu on avoinna maanantaista perjantaihin klo 8–20 ja sen ammattilaiset ovat tavoitettavissa seuraavasti:
•    Sairaanhoitaja ja lääkäri: ma–pe klo 8–20
•    Mielenterveys- ja päihdepalvelut: ma–pe klo 13–15
•    Fysioterapia: ma–pe klo 8–15
•    Suun terveydenhuolto: ma–pe klo 8–14

Jos asiakas asioi ammattilaisen paikallaoloajan ulkopuolella, kiireellinen asia ohjautuu sairaanhoitajalle. Kiireettömissä asioissa asiakas voi tallentaa täyttämänsä oirekyselyn ja palata chattiin, kun asiaa hoitava ammattilainen on paikalla. 

Kun Terveys-chat on kiinni, asiakas voi kuitenkin täyttää oirekyselyn. Kysely ohjaa ottamaan yhteyttä päivystykseen tai hätänumeroon, jos se toteaa asian olevan kiireellinen. Muussa tapauksessa esitietolomake nopeuttaa asioinnin aloittamista, kun asiakas palaa chattiin sen aukioloaikana. 

Terveys-chatissa voi asioida myös toisen henkilön, esimerkiksi lapsen, puolesta, kun valtuutus on tehty Suomi.fi-verkkopalvelussa.

Lue lisää toisen puolesta asioinnista

Asiointimäärät jatkuvassa kasvussa – suosio kertoo tarpeesta

Chat-palvelun käyttö on yli kaksinkertaistunut viimeisen vuoden aikana, ja kasvu jatkuu yhä. Tämä kertoo, että digitaalinen terveydenhuollon asiointikanava vastaa asiakkaiden odotuksiin tai tarpeisiin.

– Chatissa hoidamme tällä hetkellä erityisen paljon esimerkiksi siitepölyallergiasta kärsiviä, Roine kertoo ajankohtaisista tarpeista.

Chatin ruuhka-ajat osuvat usein varhaisiin aamuihin, joten asiakkaita kannustetaan ottamaan yhteyttä mahdollisuuksien mukaan myöhemmin päivällä. Kokeneet ammattilaiset hoitavat asiakkaan asian sujuvasti ja tehokkaasti chatin aikana. Fyysistä vastaanottokäyntiä ei monissa tapauksissa tarvita. 

Terveys-chat on osa laajempaa digipalveluiden kokonaisuutta

Terveys-chat ja muut Oma Hämeen chatit, eli neuvola-chat, aikuissosiaalityön chat ja info-chat, ovat osa Oma Hämeen digipalvelukokonaisuutta. Digipalveluiden tarkoituksena ei ole korvata perinteisiä palveluita, vaan toimia rinnakkaisena ja helppona väylänä laadukkaiden palveluiden piiriin.

Kanta-Hämeen hyvinvointialueen digipalvelut ovat kätevimmin käytettävissä Oma Häme -sovelluksella tai kirjautumalla asiointipalveluun Oma Hämeen verkkosivustolla osoitteessa omahame.fi. Chatin voi aloittaa myös jokaiselta sivulta Oma Hämeen verkkosivustolla. 

Lue lisää Oma Hämeen digipalveluista
Lue lisää Oma Häme -sovelluksesta

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Oma Häme

Aluevaltuusto kokoontui toiseksi viimeiseen kokoukseensa ja kyselytunnille29.4.2025 17:45:27 EEST | Uutinen

Kanta-Hämeen aluevaltuusto oli tiistaina 29. huhtikuuta koolla Hämeenlinnassa toiseksi viimeistä kertaa. Huhtikuun aluevaaleissa valitut valtuutetut aloittavat työnsä kesäkuun alussa ja istuva valtuusto on koolla vielä toukokuun lopussa. Ahveniston luentosalissa pidetyn kokouksen asialista oli lyhyt. Aluevaltuusto hyväksyi Oma Hämeen tukipalvelut Oy:lle myönnettävän takauksen. 300 000 euron takaus mahdollistaa yhtiölle tarvittavien koneiden, laitteiden ja kuljetuskaluston hankinnan joko omaksi tai leasingrahoituksella. Yhtiö on 100-prosenttisesti Oma Hämeen omistuksessa ja se tuottaa hyvinvointialueelle ateria-, puhtaus-, laitoshuolto- ja kiinteistönhoitopalveluja. Aluevaltuusto merkitsi kokouksessaan tiedoksi Ahveniston sairaalahankkeen 2024 vuosiraportin. Hankkeen edistymisestä raportoidaan säännöllisesti aluehallitukselle ja aluevaltuustolle. Raportissa on käsitelty hankkeen tilannetta muun muassa suunnittelun, rakentamisen, aikataulujen ja kustannusten näkökulmasta. Lisäksi alueval

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye