Näistä Euroopan maista Suomeen tullaan harvimmin yöpymään
Saksa, Iso-Britannia, Ruotsi ja Ranska ovat tuttuja näkyjä Suomen matkailutilastoissa, sillä näistä maista tulee vuosittain satoja tuhansia yöpymisiä. Mutta entä Euroopan maat, joista Suomeen matkustetaan kaikkein harvimmin? Tilastojen häntäpäästä löytyvät Liechtenstein, Albania ja Valko-Venäjä.

Visit Finlandin tilastojen mukaan Euroopassa on useita maita, joista Suomeen tehdään vain hyvin vähän rekisteröityjä yöpymisiä. Vuonna 2024 Liechtensteinista rekisteröitiin ainoastaan 1 072 yöpymistä, Albaniasta 1 732 ja Valko-Venäjältä 1 942.
Liechtenstein on yksi Euroopan pienimmistä maista, eikä sillä ole edes omaa lentokenttää. Suhteessa Liechtensteinin noin 40 000 henkilön asukaslukuun yöpymismäärä Suomessa on itse asiassa yllättävän korkea. Esimerkiksi Albaniassa on yli 2,8 miljoonaa ja Valko-Venäjällä noin 10 miljoonasta asukasta. Suhteellisesti mitattuna Liechtenstein on siis näitä maita reippaasti aktiivisempi lähtömaa.
– Tämä voi selittyä Liechtensteinin korkealla tulotasolla sekä esimerkiksi pienellä mutta aktiivisella joukolla, jolla on erityinen kiinnostus Suomea kohtaan. Pienessä maassa jo muutama innostunut matkanjärjestäjä, Suomi-fani tai säännöllisesti matkustava perheyhteisö voi näkyä tilastoissa yllättävän selvästi, sanoo Visit Finlandin asiantuntija Katarina Wakonen.
Matkailutilastoista nousee esiin myös yllätyksiä. Suhteellisesti merkittävimpiä kasvulukuja nähtiin Kyprokselta ja Kreikasta. Molemmista maista Suomeen suuntautuneet yöpymiset kasvoivat yli 45 prosenttia edellisvuodesta.
– On hyvä huomata, että vaikka kasvu Kyprokselta ja Kreikasta on prosentuaalisesti merkittävää, puhutaan silti erittäin pienistä kokonaismääristä. Yöpymiset jäävät tuhansiin, eivätkä vielä vaikuta kokonaiskuvaan merkittävästi. Kyproksen lukuja voi selittää myös venäläistaustaisten matkailu.
Kansainvälistä matkailua edistävä Visit Finland ei tee aktiivista matkailumarkkinointia kaikilla Euroopan markkinoilla. Tällä hetkellä Suomea markkinoidaan erityisesti Saksassa, Isossa-Britanniassa, Ranskassa ja Espanjassa eli maissa, joissa nähdään selkeä kiinnostus Suomen tarjoamia elämyksiä kohtaan. Markkinat valitaan strategisesti perustuen matkailijapotentiaaliin, saavutettavuuteen ja markkinatiedon analyysiin.
– Saksasta rekisteröitiin viime vuonna yli 700 000 yöpymistä, Isosta-Britanniasta yli 600 000 ja Ranskasta lähes 400 000. Näissä luvuissa puhutaan jo aivan eri mittaluokan vaikutuksista matkailuelinkeinoon, mikä selittää myös sen, miksi juuri näihin markkinoihin panostetaan aktiivisesti.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Katarina WakonenHead of Business Intelligence, Visit FinlandBusiness Finland / Visit Finland
Puh:+358 40 072 3088katarina.wakonen@businessfinland.fiHeli HemgårdCommunications ManagerBusiness Finland / Visit Finland, Invest in Finland, Work in Finland
Puh:+358 40 901 5219heli.hemgard@businessfinland.fiKuvat
Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Visit Finland on osa Business Finlandia www.visitfinland.fi / www.visitfinland.com
Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita, edistää matkailua ja investointeja sekä osaajien houkuttelua Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa 37 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Business Finland
NestAI kehittää Business Finlandin tuella fyysistä tekoälyä miehittämättömiin järjestelmiin4.12.2025 06:00:00 EET | Tiedote
NestAI, nopeasti kasvava eurooppalainen fyysisen tekoälyn tutkimus- ja kehityslaboratorio, rakentaa seuraavan sukupolven tekoälyratkaisuja aloille kuten logistiikka, tarkastus, valvonta, turvallisuus ja puolustus. Yrityksen ytimessä ovat sen miehittämättömien järjestelmien ja komentokeskusten (C2) avoimet, modulaariset ja yhteentoimivat alustat. Yhtiö aloitti kehitystyön alkuvuodesta 2025 Business Finlandin tuella, jonka avulla rakennettiin ensimmäiset toimivat prototyypit.
Business Finland uudistuu: Tavoitteena vahvempi rooli kasvun ja innovaatioiden vauhdittajana25.11.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Business Finland julkaisi uuden strategiansa vuosille 2026–2030. Kansainvälinen kilpailu on kiristynyt, geopoliittiset haasteet ovat kasvaneet ja teollisuuspolitiikan rooli vahvistunut. Suomi on päättänyt panostaa kestävään kasvuun lisäämällä tutkimus- ja kehitysrahoitusta yrityksille merkittävästi tulevina vuosina. Uudella strategialla Business Finland uudistuu vastaamaan muuttuneeseen toimintaympäristöön ja ottamaan keskeisen roolin kasvutoimien toimeenpanossa.
Kilpailu Pohjoismaiden talvimatkailusta kiristyy21.11.2025 07:55:00 EET | Tiedote
Suomi pitää yhä kärkipaikkaa Pohjoismaiden talvimatkailussa, mutta kilpailu kiristyy, kun myös muut maat panostavat talvisesonkiin. Suomeen matkustetaan talvella eniten Isosta-Britanniasta, Ranskasta ja Saksasta, kun taas naapurimaihin matkustetaan Yhdysvalloista ja muista Pohjoismaista.
Kutsu medialle: Business Finland uudistuu – Harppaus kasvuun, tasoloikka kunnianhimoon18.11.2025 08:00:00 EET | Kutsu
Business Finland julkaisee uuden strategiansa 25.11.2025 klo 14-15 Team Finland -talolla. Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan päivän ohjelmaa paikan päälle tai striimin välityksellä.
Suomelle miljardiluokan vientipotentiaali – Business Finlandin ryhmävientipalvelut ovat avanneet ovia suurhankkeisiin18.11.2025 07:00:00 EET | Tiedote
Business Finlandin teettämä arviointi osoittaa, että sen ryhmävientipalvelut (International Business Innovations (IBI), Export Booster ja Joint Offering) ovat toimineet katalyyttinä miljardiluokan vientimahdollisuuksiin. Palvelut ovat yhdistäneet suomalaisyrityksiä suuriin kansainvälisiin hankkeisiin, jotka olisivat yksittäisille yrityksille liian laajoja ja monimutkaisia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme


