Business Finland

Näistä Euroopan maista Suomeen tullaan harvimmin yöpymään

Jaa

Saksa, Iso-Britannia, Ruotsi ja Ranska ovat tuttuja näkyjä Suomen matkailutilastoissa, sillä näistä maista tulee vuosittain satoja tuhansia yöpymisiä. Mutta entä Euroopan maat, joista Suomeen matkustetaan kaikkein harvimmin? Tilastojen häntäpäästä löytyvät Liechtenstein, Albania ja Valko-Venäjä.

Visit Finlandin tilastojen mukaan Euroopassa on useita maita, joista Suomeen tehdään vain hyvin vähän rekisteröityjä yöpymisiä.
Visit Finlandin tilastojen mukaan Euroopassa on useita maita, joista Suomeen tehdään vain hyvin vähän rekisteröityjä yöpymisiä. Lauri Rotko / Helsinki Partners

Visit Finlandin tilastojen mukaan Euroopassa on useita maita, joista Suomeen tehdään vain hyvin vähän rekisteröityjä yöpymisiä. Vuonna 2024 Liechtensteinista rekisteröitiin ainoastaan 1 072 yöpymistä, Albaniasta 1 732 ja Valko-Venäjältä 1 942.

Liechtenstein on yksi Euroopan pienimmistä maista, eikä sillä ole edes omaa lentokenttää. Suhteessa Liechtensteinin noin 40 000 henkilön asukaslukuun yöpymismäärä Suomessa on itse asiassa yllättävän korkea. Esimerkiksi Albaniassa on yli 2,8 miljoonaa ja Valko-Venäjällä noin 10 miljoonasta asukasta. Suhteellisesti mitattuna Liechtenstein on siis näitä maita reippaasti aktiivisempi lähtömaa.

– Tämä voi selittyä Liechtensteinin korkealla tulotasolla sekä esimerkiksi pienellä mutta aktiivisella joukolla, jolla on erityinen kiinnostus Suomea kohtaan. Pienessä maassa jo muutama innostunut matkanjärjestäjä, Suomi-fani tai säännöllisesti matkustava perheyhteisö voi näkyä tilastoissa yllättävän selvästi, sanoo Visit Finlandin asiantuntija Katarina Wakonen.

Matkailutilastoista nousee esiin myös yllätyksiä. Suhteellisesti merkittävimpiä kasvulukuja nähtiin Kyprokselta ja Kreikasta. Molemmista maista Suomeen suuntautuneet yöpymiset kasvoivat yli 45 prosenttia edellisvuodesta.

– On hyvä huomata, että vaikka kasvu Kyprokselta ja Kreikasta on prosentuaalisesti merkittävää, puhutaan silti erittäin pienistä kokonaismääristä. Yöpymiset jäävät tuhansiin, eivätkä vielä vaikuta kokonaiskuvaan merkittävästi. Kyproksen lukuja voi selittää myös venäläistaustaisten matkailu.

Kansainvälistä matkailua edistävä Visit Finland ei tee aktiivista matkailumarkkinointia kaikilla Euroopan markkinoilla. Tällä hetkellä Suomea markkinoidaan erityisesti Saksassa, Isossa-Britanniassa, Ranskassa ja Espanjassa eli maissa, joissa nähdään selkeä kiinnostus Suomen tarjoamia elämyksiä kohtaan. Markkinat valitaan strategisesti perustuen matkailijapotentiaaliin, saavutettavuuteen ja markkinatiedon analyysiin.

– Saksasta rekisteröitiin viime vuonna yli 700 000 yöpymistä, Isosta-Britanniasta yli 600 000 ja Ranskasta lähes 400 000. Näissä luvuissa puhutaan jo aivan eri mittaluokan vaikutuksista matkailuelinkeinoon, mikä selittää myös sen, miksi juuri näihin markkinoihin panostetaan aktiivisesti.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Viisi maata, joista vähiten yöpymisiä Suomessa 2024.
Viisi maata, joista vähiten yöpymisiä Suomessa 2024.
Visit Finland
Lataa
Viisi maata, joista eniten yöpymisiä Suomessa 2024.
Viisi maata, joista eniten yöpymisiä Suomessa 2024.
Visit Finland
Lataa
Vähiten yöpymisiä Suomeen 2024.
Vähiten yöpymisiä Suomeen 2024.
Visit Finland
Lataa

Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Visit Finland on osa Business Finlandia www.visitfinland.fi www.visitfinland.com

Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita, edistää matkailua ja investointeja sekä osaajien houkuttelua Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa 37 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Business Finland

Business Finland startade en kampanj om hållbar gruvdrift och kritiska mineraler28.4.2025 08:03:00 EEST | Pressmeddelande

Kritiska mineraler och strategiska råvaror har nu en stor marknadsdriven efterfrågan när olika länder investerar i att säkra leveranskedjan för mineraler och i miljömål. Business Finland startade en årslång kampanj för att stödja hållbar förnyelse av den finska gruv- och mineralsektorn med tio miljoner euro. ”Gruvornas negativa miljöpåverkan måste minskas och försörjningsberedskapen i Finland garanteras”, säger Satu Penttinen från Business Finland, som har utsetts att leda kampanjen.

Business Finland aloitti kestävän kaivosteollisuuden ja kriittisten mineraalien kampanjan28.4.2025 08:03:00 EEST | Tiedote

Kriittisille mineraaleille ja strategisille raaka-aineille on nyt suurta markkinalähtöistä kysyntää, kun eri maat investoivat mineraalien toimitusketjujen turvaamiseen ja ympäristötavoitteisiin. Business Finland aloitti vuoden mittaisen kampanjan, joka tukee suomalaisen kaivos- ja mineraalisektorin kestävää uudistumista 10 miljoonalla eurolla. “Kaivosten haitallisia ympäristövaikutuksia tulee pienentää ja Suomelle taattava huoltovarmuus”, sanoo kampanjan vetäjäksi nimetty Satu Penttinen Business Finlandista.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye