Uudet chat-palvelut helpottavat yhteydenottoa
Hyvinvointialue on avannut vaihteen, kuntoutuksen ja sosiaalihuollon chat-kanavat, jotka palvelevat koko alueen asukkaita.

Kuluvan kevään aikana hyvinvointialueen digitaaliset palvelut laajenevat asteittain. Kaikille yhteinen digitaalinen asiointikanava, Kansalaisen terveyspalvelu on otettu käyttöön asteittain ja nyt vaihteen, kuntoutuksen ja sosiaalihuollon chat-kanavat palvelevat koko alueen väestöä.
Chat-keskustelun voi avata verkkosivujen oikeasta alareunasta, klikkaamalla ”Aloita chat” –painiketta. Keskustelun voi aloittaa ilman vahvaa tunnistautumista. Uudet chatit palvelevat arkipäivisin.
– Chat on uusi tapa asioida helposti ja vaivattomasti ammattilaisen kanssa. Chatit eivät korvaa nykyisiä yhteydenottokanavia, vaan tarjoavat erilaisen tavan olla yhteydessä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisiin. Monet kokevat chatin puhelua luontevammaksi kanavavaksi asioida, hankekoordinaattori ja sairaanhoitaja Mari Montin kertoo.
Chat-palveluissatyöskentelevät hyvinvointialueen omat ammattilaiset, joilla on pitkä kokemus alansa asiakas- tai potilastyöstä.
Ammattilaisemme auttavat matalalla kynnyksellä
Vaihteen chat auttaa löytämään oikeat yhteystiedot palveluihimme ja tarjoaa myös yleistä ohjausta hyvinvointialueen palveluihin. Vaihteen chatista saat myös apua digitaalisten palvelujen käyttöön.
Vaihteen chatin henkilökunnalla ei ole pääsyä asiakas- ja potilastietojärjestelmään, joten he eivät käsittele hoitoosi tai ajanvarauksiisi liittyviä asioita.
Sosiaalihuollon chatissa saat yleistä ohjausta ja neuvontaa esimerkiksi toimeentuloon, arjen hallintaan ja hyvinvointiin liittyvissä asioissa sekä erilaisiin palveluihin liittyvissä kysymyksissä. Chat palvelee lapsiperheitä ja työikäisiä, heidän omaisiaan ja muita läheisiä henkilöitä, mutta chatissa ei voi asioida toisen puolesta.
Jos asiasi hoitaminen edellyttää asiakastietojesi tarkastelua, sinua pyydetään kirjautumaan vahvan tunnistautumisen kautta joko verkkopankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella.
Kuntoutuksen chatissä voit keskustella ammattilaisten kanssa kuntoutuksesta ja saat arvion kuntoutuksen tarpeestasi. Palvelussa asiointi aloitetaan esitietolomakkeen täyttämisellä ja tarvittaessa ammattilainen voi pyytää sinua tunnistautumaan.
– Voit ottaa yhteyttä chatin kautta, jos asiasi liittyy yksikössämme käynnissä olevaan kuntoutusjaksoon, tarvitset kuntoutuksen ammattilaisen neuvoja sairastumisen tai leikkauksen jälkeiseen kuntoutumiseen tai ohjausta tuki- ja liikuntaelinten vaivoihin. Voit kysyä myös apuvälineistä tai apuvälinelainaamon toiminnasta, kertoo osastonhoitaja Outi Pullola.
Kuntoutuksen chatissa voit asioida myös toisen henkilön tai alle 18-vuotiaan lapsesi puolesta, jos sinut on siihen valtuutettu.
Sairaanhoitajan chatissa tutkimusta digipalveluiden vaikuttavuudesta
Myös uusi sairaanhoitajan chat on avattu ja se korvaa aiemmin käytössä olleen hoidon tarpeen arvioinnin chatin. Sairaanhoitajan chat tulee aluksi käyttöön vain puolelle hyvinvointialueen asukkaista. Digitaalinen vastaanotto on mukana THL:n, Aalto-yliopiston ja Turun yliopiston tutkimuksessa digitaalisten palveluiden vaikuttavuudesta ja siitä, miten digitaalinen vaihtoehto vaikuttaa lähivastaanottokäyntien ja puhelinpalveluiden tarpeeseen ja käyttöön.
Kokeiluun ja tutkimukseen on valittu osallistujat satunnaisesti siten, että puolet alueen kotitalouksista kuuluu koeryhmään ja puolet verrokkiryhmään. Tutkimuksen koeryhmään kuuluvat kotitaloudet saavat kotiinsa kirjeen, jossa kerrotaan lisätietoa sairaanhoitajan chatin ja ÖVPH-sovelluksen käytöstä.
Sairaanhoitajan chat on tarkoitus avata kaikille kokeilun jälkeen alkuvuodesta 2026. Lisätietoa tutkimuksesta löydät verkkosivuiltamme.
Lue lisää tutkimushankkeesta ja sairaanhoitajan vastaanotosta verkkosivuiltamme.
Chat-palveluiden aukioloajat
- Sairaanhoitajan chat, ma–pe klo 8–14
- Sosiaalihuollon chat, ma–to klo 8–14 ja pe klo 8–13
- Kuntoutuksen chat, ma–to klo 8–11
- Vaihteen chat, ma–pe klo 9–15
Yhteyshenkilöt
Mari MontinProjektikoordinaattori, sairaanhoitaja
Puh:040 483 9979mari.montin@ovph.fiKommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Välkommen till Österbottens välfärdsområde! Vi anordnar social- och hälsovårdstjänster samt räddningsväsendets tjänster i Österbotten. I Vårt område bor cirka 176 000 invånare och vi har över 8000 anställda. Vi jobbar från människa till människa.
Tervetuloa Pohjanmaan hyvinvointialueelle! Järjestämme sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen palvelut Pohjanmaalla. Alueellamme asuu noin 176 000 asukasta ja meillä on yli 8000 työntekijää. Työskentelemme ihmiseltä ihmiselle.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Chattjänster gör det lättare att uträtta ärenden21.10.2025 14:20:28 EEST | Pressmeddelande
Enkelt och snabbt. Så beskriver Österbottens välfärdsområdes kunder användningen av chattarna. Trots detta är det många som ännu inte testat att kontakta välfärdsområdet via chattarna.
Chat-palvelut sujuvoittavat asiointia21.10.2025 14:19:55 EEST | Tiedote
Helppoa ja nopeaa. Näin Pohjanmaan hyvinvointialueen asiakkaat kuvailevat chattien käyttöä. Silti moni ei vielä ole kokeillut yhteydenottoa chatin kautta.
I Österbottens välfärdsområde har mängden respons ökat och kundnöjdheten blivit bättre16.10.2025 09:00:00 EEST | Pressmeddelande
Mängden respons som inkommer till Österbottens välfärdsområde ökade rejält i september 2025, samtidigt som den inkomna responsen var allt positivare. Mellan den 1 januari 2025 och den 30 juni 2025 fick välfärdsområdet ta emot sammanlagt 5 028 responser, och NPS-indexet var 63, medan välfärdsområdet enbart i september fick ta emot 2 126 responser, och NPS-indexet hade stigit till ett storartat 73.
Palautteen määrä ja asiakastyytyväisyys kasvussa Pohjanmaan hyvinvointialueella16.10.2025 08:59:00 EEST | Tiedote
Pohjanmaan hyvinvointialueen palautteiden määrä on kasvanut syyskuussa 2025 reilusti, ja saatu palaute on entistäkin positiivisempaa. Kun ajalla 1.1.-30.6.2025 palautteita tuli yhteensä 5028 ja NPS oli 63, niin pelkästään syyskuussa palautteita tuli 2126 ja NPS oli huikeat 73.
Österbottens välfärdsområde söker nya lokaler för tjänster i Vasa15.10.2025 14:47:23 EEST | Pressmeddelande
Hyresavtalen mellan välfärdsområdet och kommunerna löper ut vid årsskiftet. Nya lokaler söks för flera tjänster. Välfärdsområdet utreder möjligheten att köpa en del av fastigheterna så att verksamheten ska kunna fortsätta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme