Uudet chat-palvelut helpottavat yhteydenottoa
Hyvinvointialue on avannut vaihteen, kuntoutuksen ja sosiaalihuollon chat-kanavat, jotka palvelevat koko alueen asukkaita.

Kuluvan kevään aikana hyvinvointialueen digitaaliset palvelut laajenevat asteittain. Kaikille yhteinen digitaalinen asiointikanava, Kansalaisen terveyspalvelu on otettu käyttöön asteittain ja nyt vaihteen, kuntoutuksen ja sosiaalihuollon chat-kanavat palvelevat koko alueen väestöä.
Chat-keskustelun voi avata verkkosivujen oikeasta alareunasta, klikkaamalla ”Aloita chat” –painiketta. Keskustelun voi aloittaa ilman vahvaa tunnistautumista. Uudet chatit palvelevat arkipäivisin.
– Chat on uusi tapa asioida helposti ja vaivattomasti ammattilaisen kanssa. Chatit eivät korvaa nykyisiä yhteydenottokanavia, vaan tarjoavat erilaisen tavan olla yhteydessä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisiin. Monet kokevat chatin puhelua luontevammaksi kanavavaksi asioida, hankekoordinaattori ja sairaanhoitaja Mari Montin kertoo.
Chat-palveluissatyöskentelevät hyvinvointialueen omat ammattilaiset, joilla on pitkä kokemus alansa asiakas- tai potilastyöstä.
Ammattilaisemme auttavat matalalla kynnyksellä
Vaihteen chat auttaa löytämään oikeat yhteystiedot palveluihimme ja tarjoaa myös yleistä ohjausta hyvinvointialueen palveluihin. Vaihteen chatista saat myös apua digitaalisten palvelujen käyttöön.
Vaihteen chatin henkilökunnalla ei ole pääsyä asiakas- ja potilastietojärjestelmään, joten he eivät käsittele hoitoosi tai ajanvarauksiisi liittyviä asioita.
Sosiaalihuollon chatissa saat yleistä ohjausta ja neuvontaa esimerkiksi toimeentuloon, arjen hallintaan ja hyvinvointiin liittyvissä asioissa sekä erilaisiin palveluihin liittyvissä kysymyksissä. Chat palvelee lapsiperheitä ja työikäisiä, heidän omaisiaan ja muita läheisiä henkilöitä, mutta chatissa ei voi asioida toisen puolesta.
Jos asiasi hoitaminen edellyttää asiakastietojesi tarkastelua, sinua pyydetään kirjautumaan vahvan tunnistautumisen kautta joko verkkopankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella.
Kuntoutuksen chatissä voit keskustella ammattilaisten kanssa kuntoutuksesta ja saat arvion kuntoutuksen tarpeestasi. Palvelussa asiointi aloitetaan esitietolomakkeen täyttämisellä ja tarvittaessa ammattilainen voi pyytää sinua tunnistautumaan.
– Voit ottaa yhteyttä chatin kautta, jos asiasi liittyy yksikössämme käynnissä olevaan kuntoutusjaksoon, tarvitset kuntoutuksen ammattilaisen neuvoja sairastumisen tai leikkauksen jälkeiseen kuntoutumiseen tai ohjausta tuki- ja liikuntaelinten vaivoihin. Voit kysyä myös apuvälineistä tai apuvälinelainaamon toiminnasta, kertoo osastonhoitaja Outi Pullola.
Kuntoutuksen chatissa voit asioida myös toisen henkilön tai alle 18-vuotiaan lapsesi puolesta, jos sinut on siihen valtuutettu.
Sairaanhoitajan chatissa tutkimusta digipalveluiden vaikuttavuudesta
Myös uusi sairaanhoitajan chat on avattu ja se korvaa aiemmin käytössä olleen hoidon tarpeen arvioinnin chatin. Sairaanhoitajan chat tulee aluksi käyttöön vain puolelle hyvinvointialueen asukkaista. Digitaalinen vastaanotto on mukana THL:n, Aalto-yliopiston ja Turun yliopiston tutkimuksessa digitaalisten palveluiden vaikuttavuudesta ja siitä, miten digitaalinen vaihtoehto vaikuttaa lähivastaanottokäyntien ja puhelinpalveluiden tarpeeseen ja käyttöön.
Kokeiluun ja tutkimukseen on valittu osallistujat satunnaisesti siten, että puolet alueen kotitalouksista kuuluu koeryhmään ja puolet verrokkiryhmään. Tutkimuksen koeryhmään kuuluvat kotitaloudet saavat kotiinsa kirjeen, jossa kerrotaan lisätietoa sairaanhoitajan chatin ja ÖVPH-sovelluksen käytöstä.
Sairaanhoitajan chat on tarkoitus avata kaikille kokeilun jälkeen alkuvuodesta 2026. Lisätietoa tutkimuksesta löydät verkkosivuiltamme.
Lue lisää tutkimushankkeesta ja sairaanhoitajan vastaanotosta verkkosivuiltamme.
Chat-palveluiden aukioloajat
- Sairaanhoitajan chat, ma–pe klo 8–14
- Sosiaalihuollon chat, ma–to klo 8–14 ja pe klo 8–13
- Kuntoutuksen chat, ma–to klo 8–11
- Vaihteen chat, ma–pe klo 9–15
Yhteyshenkilöt
Mari MontinProjektikoordinaattori, sairaanhoitaja
Puh:040 483 9979mari.montin@ovph.fiKommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Välkommen till Österbottens välfärdsområde! Vi anordnar social- och hälsovårdstjänster samt räddningsväsendets tjänster i Österbotten. I Vårt område bor cirka 176 000 invånare och vi har över 8000 anställda. Vi jobbar från människa till människa.
Tervetuloa Pohjanmaan hyvinvointialueelle! Järjestämme sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen palvelut Pohjanmaalla. Alueellamme asuu noin 176 000 asukasta ja meillä on yli 8000 työntekijää. Työskentelemme ihmiseltä ihmiselle.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Österbottens välfärdsområde inleder samarbetsförhandlingar för hela personalen15.9.2025 14:15:00 EEST | Pressmeddelande
I budgeten för år 2026 eftersträvas en besparing på 15 miljoner euro i personalkostnaderna. Samarbetsförhandlingarnas del av denna summa är 4,3 miljoner euro.
Pohjanmaan hyvinvointialue aloittaa koko henkilöstöä koskevat YT-neuvottelut15.9.2025 14:15:00 EEST | Tiedote
Vuoden 2026 talousarviossa tavoitellaan 15 miljoonan euron säästöä henkilöstökuluista. Yhteistoimintaneuvottelujen osa tästä on 4,3 miljoonaa euroa.
Stärkt tillit i fokus i den nya strategin15.9.2025 13:10:43 EEST | Pressmeddelande
Österbottens välfärdsområde vill att befolkningen i Österbotten ska vara den mest välmående och ha den bästa funktionsförmågan i Finland. Den nya strategin fortsätter på den väg som den tidigare strategin stakade ut. Under våren och sommaren har både invånare, personal, intressentgrupper och förtroendevalda deltagit i beredningen av strategin. Strategiutkastet förs nu från styrelsen till fullmäktige för godkännande.
Luottamuksen vahvistaminen uuden strategian ytimessä15.9.2025 13:10:29 EEST | Tiedote
Pohjanmaan hyvinvointialue haluaa, että Pohjanmaan väestö on tulevaisuudessa Suomen hyvinvoivinta ja toimintakykyisintä. Uusi strategia jatkaa entisen strategian viitoittamalla tiellä. Kevään ja kesän aikana strategian valmisteluun on osallistunut sekä asukkaita, henkilöstöä, sidosryhmiä että luottamushenkilöitä. Strategialuonnos etenee nyt hallitukselta valtuuston hyväksyttäväksi.
Kompletterande ansökan om partnerskapsbidrag är nu öppen10.9.2025 15:25:07 EEST | Pressmeddelande
Österbottens välfärdsområde söker nya partnerskap med föreningar och organisationer för att främja välmående och hälsa. Skicka in din ansökan om partnerskapsbidrag mellan 10.9–30.9.2025.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme