Nya chattjänster gör det lättare att ta kontakt
Välfärdsområdet har öppnat chattkanaler för växeln, rehabiliteringen och socialvården. Chattarna är öppna för hela områdets befolkning.

Välfärdsområdets digitala tjänster utökas stegvis under våren. Den digitala servicekanalen Medborgarnas hälsovårdstjänst, som är gemensam för alla, har successivt tagits i bruk och nu har även växeln, rehabiliteringen och socialvården fått chattkanaler som betjänar hela områdets befolkning.
Chatten öppnas genom att klicka på "Starta chatten" på webbplatsens högra nedre hörn. Man behöver inte identifiera sig för att starta en chattdiskussion. De nya chattarna är öppna på vardagar.
– Chattarna är ett nytt sätt att enkelt och behändigt sköta sina ärenden med en professionell. Chattarna ersätter inte de nuvarande kontaktkanalerna, utan de erbjuder ett annat sätt att ta kontakt med social- och hälsovårdspersonalen. Många tycker att det känns mer naturligt att sköta sina ärenden via en chatt istället för via telefon, säger projektkoordinator och sjukskötare Mari Montin.
I chattjänsterna arbetar välfärdsområdets egna professionella med lång erfarenhet av klient- och patientarbete inom sina respektive branscher.
Våra professionella hjälper med låg tröskel
Växelns chatt hjälper dig hitta rätt kontaktuppgifter till våra tjänster och erbjuder också allmän handledning till välfärdsområdets tjänster. Växelns chatt hjälper dig också med hur du kan använda de digitala tjänsterna.
Personalen på växelns chatt har inte tillgång till klient- och patientdatasystemet, så de kan inte sköta ärenden som gäller din vård eller dina tidsbokningar.
Socialvårdens chatt ger allmän handledning och rådgivning om till exempel utkomststöd, hur man klarar vardagen, frågor som rör välbefinnandet samt frågor som handlar om olika tjänster. Chatten betjänar barnfamiljer och personer i arbetsför ålder samt deras anhöriga och andra närstående, men det går inte att uträtta ärenden för någon annan i chatten.
Om ditt ärende kräver att den professionella måste kontrollera dina kunduppgifter, kommer hen att be dig logga in via stark autentisering – antingen med nätbankskoder eller med mobilcertifikat.
I rehabiliteringens chatt kan du diskutera rehabilitering och få en bedömning av ditt rehabiliteringsbehov. I den chatten ska du börja med att fylla i en blankett med förhandsuppgifter och vid behov ber den professionella dig att identifiera dig.
– Du kan ta kontakt via chatten om ditt ärende handlar om en rehabiliteringsperiod som redan påbörjats på någon av våra enheter, om du behöver råd av en yrkesutbildad i rehabilitering efter en sjukdom eller operation eller om du behöver råd för besvär i stöd- och rörelseorganen. Du kan också fråga om hjälpmedel eller hjälpmedelscentralens verksamhet, berättar avdelningsskötare Outi Pullola.
I rehabiliteringens chatt kan du också sköta ärenden för en annan person eller för ditt barn om hen är under 18 år, om du har fullmakt för det.
Sjukskötarens chatt del av forskning om digitala tjänsters effektfullhet
En ny sjukskötarens chatt har också öppnats och den ersätter den tidigare chatten för bedömning av vårdbehovet. Sjukskötarens chatt kommer nu i början att vara tillgänglig för endast hälften av välfärdsområdets invånare. Denna digitala mottagning är samtidigt en del av ett forskningsprojekt om digitala tjänsters effektfullhet och hur ett digitalt alternativ inverkar på behovet och användningen av fysiska besök och telefontjänster. Forskningsprojektet genomförs av Institutet för hälsa och välfärd, Aalto-universitetet och Åbo universitet.
Deltagarna till försöket och forskningen har valts ut slumpmässigt så att hälften av hushållen i Österbotten hör till försöksgruppen och andra hälften till kontrollgruppen. De hushåll som hör till försöksgruppen kommer att få hem ett brev med mer information om sjukskötarens chatt och ÖVPH-appen.
Tanken är att sjukskötarens chatt öppnas för alla välfärdsområdets invånare i början av år 2026. Mer information om forskningen finns på vår webbplats.
Läs mer om forskningsprojektet och sjukskötarens mottagning på vår webbplats.
Chattarnas öppettider
- Sjukskötarens chatt, mån.–fre. kl. 8–14
- Socialvårdens chatt mån.–tor. kl. 8–14 och fre. kl. 8–13
- Rehabiliteringens chatt, mån.–tor. kl. 8–11
- Växelns chatt, mån.–fre. kl. 9–15
Kontakter
Mari MontinProjektkoordinator, sjukskötare
Tel:040 483 9979mari.montin@ovph.fiKommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Följ Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Samarbetsförhandlingarna avslutades 3.114.11.2025 14:10:00 EET | Pressmeddelande
Personalkostnaderna skulle ursprungligen minskas med 15 miljoner euro, men summan har nu minskats till 11,8 miljoner euro. Tanken var att man genom samarbetsförhandlingarna skulle hitta en besparing på 4,3 miljoner euro, medan den återstående summan skulle hittas via det s.k. rekryteringsförfarandet.
Yhteistoimintaneuvottelut päättyivät 3.11.4.11.2025 14:10:00 EET | Tiedote
Alun perin säästötarve henkilöstökustannuksista oli 15 miljoonaa euroa. Sitä on nyt pienennetty 11,8 miljoonaan euroon. Yhteistoimintaneuvottelujen osuus säästötarpeesta oli 4,3 miljoonaa euroa. Loput säästöstä toteutetaan rekrytointimenettelyn kautta.
Ansök om organisationsbidrag3.11.2025 11:09:31 EET | Pressmeddelande
Ansökningsperioden för 2026 års verksamhetsbidrag, partnerskapsbidrag och engångsbidrag är 3.11-30.11.2025. Ansökningen görs med hjälp av en digital blankett.
Hae järjestöavustusta3.11.2025 11:08:36 EET | Tiedote
Vuoden 2026 toiminta-avustusten, kumppanuusavustusten ja kerta-avustusten hakuaika on 3.11.-30.11.2025. Hakeminen tapahtuu digitaalisella kirjallisella hakemuksella.
Chattjänster gör det lättare att uträtta ärenden21.10.2025 14:20:28 EEST | Pressmeddelande
Enkelt och snabbt. Så beskriver Österbottens välfärdsområdes kunder användningen av chattarna. Trots detta är det många som ännu inte testat att kontakta välfärdsområdet via chattarna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum