Oma Häme hakee sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmän toimittajalta vahingonkorvausta sopimusrikkomuksesta
Kanne koskee Mediconsultin Saga-järjestelmän toimitusongelmia ja viivästyksiä.

Kanta-Hämeen hyvinvointialue on jättänyt haastehakemuksen Kanta-Hämeen käräjäoikeuteen asiakastietojärjestelmän hankintaan liittyvien vakavien toimitusongelmien vuoksi. Haastehakemuksella hyvinvointialue vaatii sopimussakkoa ja vahingonkorvausta tietojärjestelmän toimittaneelta Mediconsult Oy:ltä.
Hyvinvointialue kilpailutti vuonna 2023 sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmän hankinnan, jonka tarkoituksena oli yhtenäistää kunnissa aiemmin käytössä olleet asiakastietojärjestelmät yhdellä ja yhtenäisellä järjestelmällä sekä parantaa palveluiden sujuvuutta.
Tarjouskilpailussa etsittiin valmista asiakastietojärjestelmää, joka täyttää lakisääteiset ja viranomaisten asettamat kansalliset vaatimukset. Tarjouskilpailun voitti Mediconsult Oy, joka ilmoitti tarjouksessaan Saga-asiakastietojärjestelmän täyttävän tarjouspyynnössä esitetyt vaatimukset. Osapuolet allekirjoittivat järjestelmän toimittamista koskevan hankintasopimuksen.
Oma Hämeen testauksissa ja käyttöönoton valmistelussa Mediconsult Oy:n asiakastietojärjestelmä osoittautui kuitenkin merkittävästi keskeneräiseksi ja puutteelliseksi. Saga-asiakastietojärjestelmä sisälsi vakavia virheitä ja puutteita, jotka estivät sen käyttöönoton tarjouspyynnön ja hankintasopimuksen edellyttämällä tavalla. Ongelmat olivat laajoja ja vakavia ja koskivat muun muassa tietoturvaa, asiakastietojen hallintaa sekä lakisääteisten raportointivelvoitteiden toteutumista.
Hankintasopimus purettiin joulukuussa
Aluehallitus päätti hankintasopimuksen purkamisesta joulukuussa 2024. Aluehallitus katsoi, että Mediconsult Oy oli olennaisesti laiminlyönyt täyttää sopimusvelvoitteensa. Lisäksi toimitus oli viivästynyt merkittävästi yhdessä sovitusta aikataulusta. Järjestelmää ei voitu ottaa käyttöön sen virheiden ja puutteiden vuoksi, ja sopimuksen jatkamiseen olisi liittynyt merkittäviä toiminnallisia ja taloudellisia riskejä.
– Hankintasopimuksessa sovittiin valmiin asiakastietojärjestelmän toimittamisesta, mutta ajan kuluessa siitä oli tullut sopimusehtojen vastaisesti epävarma tuotekehitysprojekti. Tämä ei lainkaan vastannut tarjouskilpailun ehtoja ja hankintasopimuksen sisältöä. Tietojärjestelmä paljastui valitettavasti pahasti keskeneräiseksi ja puutteelliseksi. Lisäksi se viivästyi merkittävästi yhdessä sovitusta aikataulusta, eikä järjestelmän suunniteltuun käyttöönottoon ollut mitään mahdollisuuksia. sanoo konserni- ja tukipalveluiden toimialajohtaja Jussi Savola.
– Kyse oli myös asiakas- ja potilasturvallisuudesta. Kun neuvottelut eivät tuottaneet tulosta, meille ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin purkaa sopimus ja käynnistää oikeusprosessi vahinkojen korvaamiseksi, jatkaa Savola.
Hyvinvointialue vaatii Mediconsult Oy:ltä sopimusehtojen mukaista sopimussakkoa ja vahingonkorvausta jo syntyneistä ylimääräisistä kustannuksista. Kustannuksia on aiheutunut muun muassa projektiin käytetyistä resursseista sekä uuden hankintaprosessin läpiviennistä. Osapuolet eivät ole päässeet neuvotteluissa sovintoon, joten Oma Häme päätti nostaa kanteen Mediconsult Oy:tä vastaan.
Oma Häme on käynnistänyt uuden hankinnan, jotta hyvinvointialueen sosiaalipalvelut saavat yhden yhtenäisen, turvallisen ja toimivan asiakastietojärjestelmän.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jussi Savolakonserni- ja tukipalveluiden toimialajohtaja
Puh:040 330 5512jussi.savola@omahame.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Oma Häme
Toimintaympäristön muutokset haastavat Kanta-Hämeessä – Oma Häme rakentaa strategiaa, joka vastaa ajan tarpeisiin2.7.2025 11:39:01 EEST | Tiedote
Väestön ikääntyminen, mielenterveysongelmat ja elintapasairaudet lisäävät painetta palvelujärjestelmälle – samalla teknologia ja yhteistyö tarjoavat uudenlaisia mahdollisuuksia.
Ypäjäläinen Urho Puukka on jo kokenut etähoidon asiakas: “Tuntuu kuin joku tulisi kotiin vieraaksi kuvapuhelimen kautta”1.7.2025 12:22:42 EEST | Artikkeli
85-vuotias Urho Puukka saa sekä lähi- että etäkotihoitoa hyvinvointialueelta. Urho kokee päivittäisten puheluiden tuovan turvallisuutta ja etäkotihoidon helpottavan tarvittaessa nopeastikin hoitoon pääsemistä. Kanta-Hämeen hyvinvointialueella kotihoito toteutetaan uusille asiakkaille ensisijaisesti etähoitona, ja kokemukset ovat olleet lupaavia.
Tekoäly valjastetaan tunnistamaan nuorten mielenterveyshaasteet ja tuen tarve27.6.2025 09:47:27 EEST | Tiedote
Oma Häme sai Sitralta rahoitusta MieliReitti-hankkeelle.
Tilastointivirhe vaikuttaa hyvinvointialueiden rahoitukseen – Kanta-Hämeen rahoitus laskemassa 2,8 miljoonaa euroa vuonna 202626.6.2025 14:43:59 EEST | Uutinen
Virheellinen tietosiirto Tilastokeskukselle heijastuu hyvinvointialueiden valtionrahoituksen ennusteisiin – vaikutukset toteutuvat täysimääräisinä vuodesta 2027 alkaen.
Kirjo-hanke selkeyttää ja parantaa neurokirjon lasten ja nuorten palveluita – ammattilaisia kaivataan vielä mukaan26.6.2025 10:31:01 EEST | Tiedote
Valtakunnallisessa hankkeessa haetaan ratkaisuja siihen, miten neuropsykiatrisesti oireilevat lapset ja nuoret saisivat mahdollisimman hyvin oikea-aikaista hoitoa ja tukea. Oireilevien lasten määrä on kasvanut merkittävästi viime vuosina, eikä Kela pysty yksin vastaamaan kaikkeen palvelutarpeeseen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme