Oma Häme hakee sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmän toimittajalta vahingonkorvausta sopimusrikkomuksesta
Kanne koskee Mediconsultin Saga-järjestelmän toimitusongelmia ja viivästyksiä.

Kanta-Hämeen hyvinvointialue on jättänyt haastehakemuksen Kanta-Hämeen käräjäoikeuteen asiakastietojärjestelmän hankintaan liittyvien vakavien toimitusongelmien vuoksi. Haastehakemuksella hyvinvointialue vaatii sopimussakkoa ja vahingonkorvausta tietojärjestelmän toimittaneelta Mediconsult Oy:ltä.
Hyvinvointialue kilpailutti vuonna 2023 sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmän hankinnan, jonka tarkoituksena oli yhtenäistää kunnissa aiemmin käytössä olleet asiakastietojärjestelmät yhdellä ja yhtenäisellä järjestelmällä sekä parantaa palveluiden sujuvuutta.
Tarjouskilpailussa etsittiin valmista asiakastietojärjestelmää, joka täyttää lakisääteiset ja viranomaisten asettamat kansalliset vaatimukset. Tarjouskilpailun voitti Mediconsult Oy, joka ilmoitti tarjouksessaan Saga-asiakastietojärjestelmän täyttävän tarjouspyynnössä esitetyt vaatimukset. Osapuolet allekirjoittivat järjestelmän toimittamista koskevan hankintasopimuksen.
Oma Hämeen testauksissa ja käyttöönoton valmistelussa Mediconsult Oy:n asiakastietojärjestelmä osoittautui kuitenkin merkittävästi keskeneräiseksi ja puutteelliseksi. Saga-asiakastietojärjestelmä sisälsi vakavia virheitä ja puutteita, jotka estivät sen käyttöönoton tarjouspyynnön ja hankintasopimuksen edellyttämällä tavalla. Ongelmat olivat laajoja ja vakavia ja koskivat muun muassa tietoturvaa, asiakastietojen hallintaa sekä lakisääteisten raportointivelvoitteiden toteutumista.
Hankintasopimus purettiin joulukuussa
Aluehallitus päätti hankintasopimuksen purkamisesta joulukuussa 2024. Aluehallitus katsoi, että Mediconsult Oy oli olennaisesti laiminlyönyt täyttää sopimusvelvoitteensa. Lisäksi toimitus oli viivästynyt merkittävästi yhdessä sovitusta aikataulusta. Järjestelmää ei voitu ottaa käyttöön sen virheiden ja puutteiden vuoksi, ja sopimuksen jatkamiseen olisi liittynyt merkittäviä toiminnallisia ja taloudellisia riskejä.
– Hankintasopimuksessa sovittiin valmiin asiakastietojärjestelmän toimittamisesta, mutta ajan kuluessa siitä oli tullut sopimusehtojen vastaisesti epävarma tuotekehitysprojekti. Tämä ei lainkaan vastannut tarjouskilpailun ehtoja ja hankintasopimuksen sisältöä. Tietojärjestelmä paljastui valitettavasti pahasti keskeneräiseksi ja puutteelliseksi. Lisäksi se viivästyi merkittävästi yhdessä sovitusta aikataulusta, eikä järjestelmän suunniteltuun käyttöönottoon ollut mitään mahdollisuuksia. sanoo konserni- ja tukipalveluiden toimialajohtaja Jussi Savola.
– Kyse oli myös asiakas- ja potilasturvallisuudesta. Kun neuvottelut eivät tuottaneet tulosta, meille ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin purkaa sopimus ja käynnistää oikeusprosessi vahinkojen korvaamiseksi, jatkaa Savola.
Hyvinvointialue vaatii Mediconsult Oy:ltä sopimusehtojen mukaista sopimussakkoa ja vahingonkorvausta jo syntyneistä ylimääräisistä kustannuksista. Kustannuksia on aiheutunut muun muassa projektiin käytetyistä resursseista sekä uuden hankintaprosessin läpiviennistä. Osapuolet eivät ole päässeet neuvotteluissa sovintoon, joten Oma Häme päätti nostaa kanteen Mediconsult Oy:tä vastaan.
Oma Häme on käynnistänyt uuden hankinnan, jotta hyvinvointialueen sosiaalipalvelut saavat yhden yhtenäisen, turvallisen ja toimivan asiakastietojärjestelmän.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jussi Savolakonserni- ja tukipalveluiden toimialajohtaja
Puh:040 330 5512jussi.savola@omahame.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Oma Häme
Aluevaltuusto pohjusti talousarviopäätöksiään seminaarissa2.12.2025 14:26:05 EET | Uutinen
Aluevaltuusto oli koolla 27. marraskuussa Hämeenlinnassa talousseminaarissa. Aluevaltuusto päättää hyvinvointialueen ensi vuoden talousarviosta 16. joulukuuta. Valtuusto sai seminaarissa ajankohtaiskatsauksen Oma Hämeen taloustilanteesta ja suunnitelluista toimenpiteistä. Lisäksi toimialajohtajat esittelivät omia talousarviosuunnitelmiaan. – Seminaarin tärkein anti on tieto talousarvion laatimisen realistisesta lähtökohdasta ja rahoituslain velvoitteesta. Tätä asiaa kyllä hämärtää ennakkotieto alijäämien kattamisajan mahdollisesta jatkamisesta, mutta lakimuutos on vasta valmistelusta, pohtii aluevaltuuston puheenjohtaja Juha Isosuo (kok.). Valtuustoseminaarin tarkoitus oli antaa valtuutetuille taustatietoa taloustilanteesta sekä mahdollisuuden pohtia yhdessä tulevia päätöksiä. Oma Hämeen ensi vuoden talousarvio on laadittu huomioiden asukkaiden kasvavat palvelutarpeet ja tiukka taloudellinen toimintaympäristö. Vuosien 2023 ja 2024 yhteenlaskettu alijäämä on noin 109 miljoonaa euroa, ja
Aluehallitus keskusteli vilkkaasti talousarviosta2.12.2025 10:25:45 EET | Uutinen
Aluevaltuusto päättää talousarviosta 16. joulukuuta.
Oma Häme aloittaa Suomi.fi -viestien käytön asiakasviestinnässään 1. joulukuuta alkaen1.12.2025 12:47:56 EET | Tiedote
Asiakkaat, jotka eivät käytä Suomi.fi -palvelua, saavat edelleen paperipostia.
Markkinaoikeus edellyttää ateria- ja laitoshuoltopalveluiden tarjousvertailun uusimista1.12.2025 09:43:47 EET | Uutinen
Päätöksellä ei ole suoraa vaikutusta asiakkaiden palveluihin.
Muutos vaatii aikaa: työvuorosuunnittelun uudistus etenee vaiheissa henkilöstöä kuunnellen28.11.2025 15:45:25 EET | Uutinen
Oma Hämeessä on käynnissä laaja työvuorosuunnittelun uudistus, jonka tavoitteena on varmistaa palvelujen laatu ja henkilöstöresurssien kestävä käyttö myös tulevaisuudessa. Väestön palvelutarpeen kasvaessa ja ammattilaisten määrän vähentyessä tarvitaan ratkaisuja, jotka tukevat sekä henkilöstöä että asiakastyötä pitkäjänteisesti. Uuden Numeron- työvuorosuunnittelujärjestelmän toimivuudesta on ollut viime päivinä paljon keskustelua julkisuudessa. Työnantajana Oma Häme haluaa muistuttaa, että suurissa muutoksissa syntyy aina haasteita. Kokemukset Numeronin käytöstä ovat olleet pääosin hyviä – keskussairaalan päivystys on yksikkö, jossa työvuorosuunnittelu on suuren henkilöstömäärän ja työn erityispiirteiden vuoksi merkittävä kokonaisuus. Numeron otettiin käyttöön Oma Hämeessä helmikuun alussa. Uudistuksella vahvistetaan henkilöstöresurssien suunnittelua ja kohdentamista niin nykyhetken kuin tulevien vuosien tarpeisiin. Tavoitteena on, että työvoimatarve ja asiakastarve saadaan aiempaa täs
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme