Oma Häme

Oma Häme hakee sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmän toimittajalta vahingonkorvausta sopimusrikkomuksesta

Jaa

Kanne koskee Mediconsultin Saga-järjestelmän toimitusongelmia ja viivästyksiä.

Kuvassa on muutama paperiarkki sinistä taustaa vasten ja Oma Häme -logo.

Kanta-Hämeen hyvinvointialue on jättänyt haastehakemuksen Kanta-Hämeen käräjäoikeuteen asiakastietojärjestelmän hankintaan liittyvien vakavien toimitusongelmien vuoksi. Haastehakemuksella hyvinvointialue vaatii sopimussakkoa ja vahingonkorvausta tietojärjestelmän toimittaneelta Mediconsult Oy:ltä. 

Hyvinvointialue kilpailutti vuonna 2023 sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmän hankinnan, jonka tarkoituksena oli yhtenäistää kunnissa aiemmin käytössä olleet asiakastietojärjestelmät yhdellä ja yhtenäisellä järjestelmällä sekä parantaa palveluiden sujuvuutta.

Tarjouskilpailussa etsittiin valmista asiakastietojärjestelmää, joka täyttää lakisääteiset ja viranomaisten asettamat kansalliset vaatimukset. Tarjouskilpailun voitti Mediconsult Oy, joka ilmoitti tarjouksessaan Saga-asiakastietojärjestelmän täyttävän tarjouspyynnössä esitetyt vaatimukset. Osapuolet allekirjoittivat järjestelmän toimittamista koskevan hankintasopimuksen.

Oma Hämeen testauksissa ja käyttöönoton valmistelussa Mediconsult Oy:n asiakastietojärjestelmä osoittautui kuitenkin merkittävästi keskeneräiseksi ja puutteelliseksi. Saga-asiakastietojärjestelmä sisälsi vakavia virheitä ja puutteita, jotka estivät sen käyttöönoton tarjouspyynnön ja hankintasopimuksen edellyttämällä tavalla. Ongelmat olivat laajoja ja vakavia ja koskivat muun muassa tietoturvaa, asiakastietojen hallintaa sekä lakisääteisten raportointivelvoitteiden toteutumista.

Hankintasopimus purettiin joulukuussa

Aluehallitus päätti hankintasopimuksen purkamisesta joulukuussa 2024. Aluehallitus katsoi, että Mediconsult Oy oli olennaisesti laiminlyönyt täyttää sopimusvelvoitteensa. Lisäksi toimitus oli viivästynyt merkittävästi yhdessä sovitusta aikataulusta. Järjestelmää ei voitu ottaa käyttöön sen virheiden ja puutteiden vuoksi, ja sopimuksen jatkamiseen olisi liittynyt merkittäviä toiminnallisia ja taloudellisia riskejä.

– Hankintasopimuksessa sovittiin valmiin asiakastietojärjestelmän toimittamisesta, mutta ajan kuluessa siitä oli tullut sopimusehtojen vastaisesti epävarma tuotekehitysprojekti. Tämä ei lainkaan vastannut tarjouskilpailun ehtoja ja hankintasopimuksen sisältöä. Tietojärjestelmä paljastui valitettavasti pahasti keskeneräiseksi ja puutteelliseksi. Lisäksi se viivästyi merkittävästi yhdessä sovitusta aikataulusta, eikä järjestelmän suunniteltuun käyttöönottoon ollut mitään mahdollisuuksia. sanoo konserni- ja tukipalveluiden toimialajohtaja Jussi Savola.

– Kyse oli myös asiakas- ja potilasturvallisuudesta. Kun neuvottelut eivät tuottaneet tulosta, meille ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin purkaa sopimus ja käynnistää oikeusprosessi vahinkojen korvaamiseksi, jatkaa Savola.

Hyvinvointialue vaatii Mediconsult Oy:ltä sopimusehtojen mukaista sopimussakkoa ja vahingonkorvausta jo syntyneistä ylimääräisistä kustannuksista. Kustannuksia on aiheutunut muun muassa projektiin käytetyistä resursseista sekä uuden hankintaprosessin läpiviennistä. Osapuolet eivät ole päässeet neuvotteluissa sovintoon, joten Oma Häme päätti nostaa kanteen Mediconsult Oy:tä vastaan. 

Oma Häme on käynnistänyt uuden hankinnan, jotta hyvinvointialueen sosiaalipalvelut saavat yhden yhtenäisen, turvallisen ja toimivan asiakastietojärjestelmän.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Oma Häme

Oma Häme ei järjestä tänä vuonna rokotuksia ilman ajanvarausta – varaa siis rokotusaikasi etukäteen15.10.2025 13:30:41 EEST | Tiedote

Tänä vuonna influenssa- ja koronarokotteita ei jaeta ilman ajanvarausta, joten varaathan aikasi etukäteen. Kätevimmin varaat ajan digitaalisesti joko Oma Häme -sovelluksella tai kirjautumalla asiointipalveluun verkkosivuillamme. Ajan varaaminen onnistuu halutessasi myös puhelimitse. Aikoja on hyvin tarjolla ja rokotteita annetaan vielä joulukuussa. Lisätietoja rokotusajan varaamisesta ja digitaalisen ajanvarauksen ohjevideon löydät osoitteesta omahame.fi/rokotuspalvelut.

Liikkumisen tuen palvelujen soveltamisohje ja kuljetuspalvelun käyttäjän ohje uudistuvat10.10.2025 10:49:56 EEST | Uutinen

Sosiaalihuoltolain ja vammaispalvelulain mukaisten liikkumisen tuen palveluiden soveltamisohjetta on päivitetty uuden vammaispalvelulain myötä. Aluehallitus hyväksyi uuden ohjeen kokouksessaan 6. lokakuuta. Ohje astuu voimaan 15.10.2025. Voit tutustua ohjeeseen täällä. Soveltamisohje määrittää liikkumisen tuen palvelujen myöntämistä, toteuttamista ja käyttämistä koskevat käytännöt Kanta-Hämeen hyvinvointialueella. Soveltamisohjeilla varmistetaan asiakkaiden yhdenvertainen kohtelu ja tuetaan palveluihin liittyvää päätöksentekoa. Samanaikaisesti soveltamisohjeen päivityksen kanssa päivittyy Oma Hämeen kuljetuspalvelun käyttäjän ohje, johon voit tutustua täällä. Ikäihmisten palveluiden asiakkaat Sosiaalihuoltolain mukaiset liikkumisen tuen palvelut on suunnattu erityisesti mahdollistamaan ikääntyneiden henkilöiden itsenäinen suoriutuminen ja kotona asuminen silloin, kun he eivät kykene käyttämään julkista liikennettä sairauden, vamman tai muun vastaavan syyn perusteella. Sosiaalihuoltolai

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye