Oma Häme hakee sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmän toimittajalta vahingonkorvausta sopimusrikkomuksesta
Kanne koskee Mediconsultin Saga-järjestelmän toimitusongelmia ja viivästyksiä.

Kanta-Hämeen hyvinvointialue on jättänyt haastehakemuksen Kanta-Hämeen käräjäoikeuteen asiakastietojärjestelmän hankintaan liittyvien vakavien toimitusongelmien vuoksi. Haastehakemuksella hyvinvointialue vaatii sopimussakkoa ja vahingonkorvausta tietojärjestelmän toimittaneelta Mediconsult Oy:ltä.
Hyvinvointialue kilpailutti vuonna 2023 sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmän hankinnan, jonka tarkoituksena oli yhtenäistää kunnissa aiemmin käytössä olleet asiakastietojärjestelmät yhdellä ja yhtenäisellä järjestelmällä sekä parantaa palveluiden sujuvuutta.
Tarjouskilpailussa etsittiin valmista asiakastietojärjestelmää, joka täyttää lakisääteiset ja viranomaisten asettamat kansalliset vaatimukset. Tarjouskilpailun voitti Mediconsult Oy, joka ilmoitti tarjouksessaan Saga-asiakastietojärjestelmän täyttävän tarjouspyynnössä esitetyt vaatimukset. Osapuolet allekirjoittivat järjestelmän toimittamista koskevan hankintasopimuksen.
Oma Hämeen testauksissa ja käyttöönoton valmistelussa Mediconsult Oy:n asiakastietojärjestelmä osoittautui kuitenkin merkittävästi keskeneräiseksi ja puutteelliseksi. Saga-asiakastietojärjestelmä sisälsi vakavia virheitä ja puutteita, jotka estivät sen käyttöönoton tarjouspyynnön ja hankintasopimuksen edellyttämällä tavalla. Ongelmat olivat laajoja ja vakavia ja koskivat muun muassa tietoturvaa, asiakastietojen hallintaa sekä lakisääteisten raportointivelvoitteiden toteutumista.
Hankintasopimus purettiin joulukuussa
Aluehallitus päätti hankintasopimuksen purkamisesta joulukuussa 2024. Aluehallitus katsoi, että Mediconsult Oy oli olennaisesti laiminlyönyt täyttää sopimusvelvoitteensa. Lisäksi toimitus oli viivästynyt merkittävästi yhdessä sovitusta aikataulusta. Järjestelmää ei voitu ottaa käyttöön sen virheiden ja puutteiden vuoksi, ja sopimuksen jatkamiseen olisi liittynyt merkittäviä toiminnallisia ja taloudellisia riskejä.
– Hankintasopimuksessa sovittiin valmiin asiakastietojärjestelmän toimittamisesta, mutta ajan kuluessa siitä oli tullut sopimusehtojen vastaisesti epävarma tuotekehitysprojekti. Tämä ei lainkaan vastannut tarjouskilpailun ehtoja ja hankintasopimuksen sisältöä. Tietojärjestelmä paljastui valitettavasti pahasti keskeneräiseksi ja puutteelliseksi. Lisäksi se viivästyi merkittävästi yhdessä sovitusta aikataulusta, eikä järjestelmän suunniteltuun käyttöönottoon ollut mitään mahdollisuuksia. sanoo konserni- ja tukipalveluiden toimialajohtaja Jussi Savola.
– Kyse oli myös asiakas- ja potilasturvallisuudesta. Kun neuvottelut eivät tuottaneet tulosta, meille ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin purkaa sopimus ja käynnistää oikeusprosessi vahinkojen korvaamiseksi, jatkaa Savola.
Hyvinvointialue vaatii Mediconsult Oy:ltä sopimusehtojen mukaista sopimussakkoa ja vahingonkorvausta jo syntyneistä ylimääräisistä kustannuksista. Kustannuksia on aiheutunut muun muassa projektiin käytetyistä resursseista sekä uuden hankintaprosessin läpiviennistä. Osapuolet eivät ole päässeet neuvotteluissa sovintoon, joten Oma Häme päätti nostaa kanteen Mediconsult Oy:tä vastaan.
Oma Häme on käynnistänyt uuden hankinnan, jotta hyvinvointialueen sosiaalipalvelut saavat yhden yhtenäisen, turvallisen ja toimivan asiakastietojärjestelmän.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jussi Savolakonserni- ja tukipalveluiden toimialajohtaja
Puh:040 330 5512jussi.savola@omahame.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Oma Häme
Diabeetikko: tarkista onko sinulla viallisia FreeStyle Libre 3 Plus -sensoreita12.9.2025 12:48:28 EEST | Tiedote
Osa FreeStyle Libre 3 Plus -sensoreista saattaa antaa virheellisiä korkean glukoosin lukemia. Tämä voi aiheuttaa mahdollisen terveysriskin diabetesta sairastaville henkilöille. Ne potilaat, jotka käyttävät FreeStyle Libre 3 -sovellusta, voivat saada ilmoituksen ongelmasta myös sovelluksen kautta. Ongelma ei vaikuta FreeStyle Libre 3 -lukulaitteeseen eikä -sovellukseen tai muihin Libre-tuotteisiin (FreeStyle Libre 2, FreeStyle Libre 2 Plus ja FreeStyle Libre 3). Toimi näin: Käy tarkistamassa osoitteesta www.FreeStyleConfirm.com, kuuluuko käyttämäsi sensori viallisiin sensoreihin. Mene kohtaan ”Tarkista sensorin sarjanumero”. Viallinen sarjanumero on T60002911. Jos sarjanumero on sama, lopeta sensorin käyttö välittömästi ja hävitä kyseiset sensorit. Jos käytät parhaillaan FreeStyle Libre 3 Plus -sensoria, sarjanumero löytyy sovelluksesta tai lukulaitteesta. Sarjanumero löytyy myös sensorin asettimen ja sensoripakkauksen pohjassa olevista merkinnöistä.Kuva, jossa on ohjeet FreeStyle Libre
Syksyn 2025 korona- ja influenssarokotukset alkavat Oma Hämeessä viikolla 4312.9.2025 12:37:02 EEST | Uutinen
Kanta-Hämeen hyvinvointialueella eli Oma Hämeessä käynnistetään kausirokotukset viikolla 43. Ajanvaraus avautuu lokakuussa. Tarkka ajankohta ilmoitetaan myöhemmin.
Blogi: Muistisairauksien ennaltaehkäisy alkaa riskin tunnistamisesta – Kanta-Hämeessä pilotoidaan FINGER-toimintamallia9.9.2025 17:34:32 EEST | Tiedote
Kanta-Hämeen hyvinvointialue on aloittanut Kanta-Hämeen Muistiyhdistys Ry:n ja Hämeen ammattikorkeakoulun kanssa yhteistyön, jossa FINGER-toimintamalli tuodaan osaksi kuntien ja yhdistysten yhteistyötä.
Aluehallitus päätti kahden toimialajohtajan virkajärjestelyjen jatkamisesta9.9.2025 12:45:54 EEST | Tiedote
Satu Ala-Kokko ja Jorma Haapanen jatkavat toimialajohtajina kevääseen 2029 saakka.
Asiakaslähtöinen lähipalvelumalli laajenee Oma Hämeessä4.9.2025 10:45:00 EEST | Tiedote
Oma Häme aikoo ottaa lähipalvelumallin vaiheittain laajempaan käyttöön tämän syksyn aikana. Tavoitteena on, että vuoden 2026 alussa lähipalvelumalli on käytössä koko laajuudessaan Tammelassa, Humppilassa, Rengossa ja Ypäjällä. Lähipalvelumallia on testattu keväällä 2025 Tammelassa. Pilotissa testattiin mallia käytännössä ja kerättiin arvokasta tietoa asiakasmääristä, palvelutarpeesta sekä asiakkaiden ja työntekijöiden kokemuksista. Pilotin aikana havaittiin, että suurin osa asiakkaista jatkoi asiointia Forssan terveyskeskuksessa, mutta yksittäisille asiakkaille Tammelan lähipalvelupiste tarjosi välttämättömän vaihtoehdon. Näitä havaintoja on hyödynnetty mallin jatkokehityksessä. Asiakaslähtöisen lähipalvelumallin ohjaavia periaatteita esitellään aluehallitukselle maanantaina 8. syyskuuta. Aluehallitukselle esitetään, että se merkitsee periaatteet ja lähipalvelumallin laajentamisen tiedoksi. Aluevaltuusto päätti keväällä 2024, että Oma Häme ottaa lähipalvelumallin käyttöön osana palvelu
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme