HSL:n selvitys: Jopa joka toinen voisi tehdä enemmän lähitöitä, jos työmatkaa tuettaisiin – etenkin nuorille hybridityö tärkeää
Monella työpaikalla keskustellaan nyt työnteon paikoista ja hybridityön sujuvoittamisesta. HSL:n tuoreen kyselytutkimuksen mukaan työmatkaetu voisi ratkaista yhden hybridityön kipukohdista. Kyselyn mukaan jopa yli puolet työntekijöistä voisi olla valmis tulemaan useammin toimistolle, jos työmatkakuluja tuettaisiin. Nuorista lähes 90 prosenttia arvostaa työmatkan tukemista.

Valtaosa (76 %) HSL:n kyselytutkimukseen vastanneista toivoisi työnantajaltaan työmatkaetua. Käytännössä se tarkoittaa luontoisetua, jolla työnantaja kustantaisi kodin ja työpaikan välisiä matkoja joko kokonaan tai osittain, esimerkiksi julkisen liikenteen kausilipun avulla.
Yli puolet vastaajista sanoo, että tuki työmatkalle innostaisi heitä työskentelemään lähitöissä. Noin kaksi kolmasosaa vastanneista katsoo, että työnantajan tulisi tukea työmatkaliikkumista taloudellisesti, jos lähityöpäiville on määritelty vähimmäismäärä.
HSL:n kyselytutkimukseen vastanneista kolme neljäsosaa tekee lähityötä viikoittain, mutta vain puolet päivittäin. Koronapandemian myötä yleistynyt etätyö on mullistanut liikkumista kaupungeissa, kun moni matkustaja jää kotiin tai liikkuu ruuhkahuippujen ulkopuolella. Vastanneista 63 prosenttia käyttää joukkoliikennettä päästäkseen töihin.
“Tutkimme HSL:ssä paljon liikkumista. Nyt tarkastelimme liikkumista työn tekemisen ja työmatkaetujen näkökulmasta. Selvitys osoitti, että työmatkan tukeminen voi olla ratkaiseva kannustin, jos organisaatioissa haetaan keinoja lisätä toimistopäiviä”, kertoo HSL:n Markkinat-tulosalueen johtaja Mari Flink.
Etenkin nuoret ovat kiinnostuneita hybridityöstä ja työmatkaedusta
HSL:n kyselytutkimuksen mukaan hybridityötä suosivat erityisesti alle 30-vuotiaat nuoret työntekijät. Heistä 73 prosenttia haluaa tehdä ylipäätään hybridityötä. Ikäluokasta 43 prosenttia haluaisi painottaa hybridityössä lähityötä ja loput vajaa kolmannes etätyötä. Nuorista lähes 90 prosenttia sanoo arvostavansa sitä, että työnantaja tarjoaa työmatkaedun.
Mitä nuorempi työntekijä, sitä enemmän hän toivoo hybridimahdollisuutta töihin. Kyselytutkimuksen tulokset kuitenkin myös kertovat, että työmatkojen kustannuksilla on väliä, samoin työnantajan vastuullisuudella.
“Työmatkaetu voi olla rekrytointivaltti nuorten työntekijöiden houkuttelussa. Työtyytyväisyys alkaa jo työmatkalta”, Flink sanoo.
Yhteensä 1 120 HSL-alueella asuvaa työssäkäyvää henkilöä sanoi sanansa lähi-, etä- ja hybridityöstä sekä työmatkaliikkumisesta HSL:n kyselytutkimuksessa. Selvitys tehtiin 7.–12.2.2025, ja sen toteutuksesta vastasi nSight. Selvityksen virhemarginaali on korkeintaan 3 prosenttiyksikköä. Yhteensä HSL:n alueella käy työssä noin 750 000 henkilöä (Tilastokeskus, 2023).
Lisätietoja kyselytutkimuksen tuloksista: hsl.fi/tyomatkatutkimus
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
HSL Viestintä
Puh:040 163 2818viestinta@hsl.fiMari FlinkMarkkinat-tulosalueen johtaja
Puh:040 715 0440mari.flink@hsl.fiTapio SalomaaYksikön päällikkö, yritykset
Puh:040 531 3788tapio.salomaa@hsl.fiKuvat

Linkit
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 380 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta - http://www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Kehärata täyttää tänään kymmenen vuotta – I- ja P-junat ovat löytäneet paikkansa HSL:n liikenteessä1.7.2025 10:59:20 EEST | Tiedote
I- ja P-junat viettävät merkkipäiväänsä tänään. Muun muassa Helsingin keskustan, lentoaseman sekä Itä- ja Länsi-Vantaan yhdistävä Kehärata valmistui tasan kymmenen vuotta sitten, 1.7.2015.
Matkustajilta kiitettävä yleisarvosana joukkoliikenteelle24.6.2025 12:42:35 EEST | Tiedote
Kevään 2025 HSL:n joukkoliikenteen asiakastyytyväisyystutkimuksessa 82 prosenttia matkustajista oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä joukkoliikenteeseen antaen sille yleisarvosanaksi 4 tai 5 asteikolla 1–5. Syksyllä 2024 tyytyväisten matkustajien osuus oli 83 prosenttia.
HSL uudistaa raitiovaunujen väritystä Helsingissä24.6.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Raitiovaunujen väritys uudistuu Helsingissä maltillisesti, kun raitioverkko laajenee uusille alueille. Turkoosi pikaratikan väritys on tulevaisuudessakin käytössä erillisillä radoilla kulkevilla linjoilla, kuten linjalla 15 ja tulevalla Vantaan ratikalla. Kaikilla muilla raitiolinjoilla liikennöidään perinteisellä keltavihreällä värityksellä, joka samassa yhteydessä uudistuu hieman.
Rantaradan junaliikenteessä viiden viikon katko juhannuksen jälkeen18.6.2025 11:30:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen viideksi viikoksi juhannuksen jälkeen 23.6.–27.7. Lisäksi HSL-junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja viikonloppuisin syksyllä. Myös toukokuussa rantaradan junaliikenteessä oli vuorokauden mittaisia katkoja. Katkot vaikuttavat lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla. Rantaradan työt liittyvät Espoon kaupunkirata -hankkeeseen, joka jatkuu vuoteen 2029 asti.
HSL:n hallituksen päätöksiä 17.6.202517.6.2025 16:26:03 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 17. kesäkuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme