Identifieringen i myndigheternas elektroniska ärendehanteringstjänster ändras – Aktivering av Suomi.fi-meddelanden föreslås för cirka 2,8 miljoner användare i samband med identifieringen
Från och med den 12 maj 2025 kommer cirka 2,8 miljoner personer att få ett förslag om att ta i bruk Suomi.fi-meddelanden när de identifierar sig i den offentliga förvaltningens elektroniska e-tjänster. Målet med ändringen som utförs nu är att uppmuntra människor att i första hand ta emot myndighetspost elektroniskt.

”Att ta i bruk Suomi.fi-meddelanden sparar tid för både allmänheten och myndigheterna då Suomi.fi-meddelanden går snabbt och säkert till rätt mottagare. Samtidigt minskar det kostnaderna och miljökonsekvenserna i anslutning till hanteringen av papperspost. Målet är att allt fler medborgare smidigt och säkert övergår till digital myndighetskommunikation", berättar projektchef Annette Hotari vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Hur ändrar förslaget om ibruktagande identifikationen?
I ändringen som sker den 12 maj 2025 tas Suomi.fi-meddelanden inte automatiskt i bruk för någon, utan användaren kan själv besluta om ibruktagandet.
-
Förslaget om aktiveringen visas för myndiga som ännu inte använder Suomi.fi-meddelanden.
-
Förslaget till ibruktagande av Suomi.fi-meddelanden visas alltid då personen gör en stark autentisering i den offentliga förvaltningens e-tjänst med Suomi.fi-identifikation.
-
För ibruktagandet krävs att e-postadressen meddelas och bekräftas inom en timme. Användaren får en notifikation per e-post när hen har fått ny post till Suomi.fi-meddelanden.
-
Om användaren vill kan hen hoppa över ibruktagandet av Suomi.fi-meddelanden och fortsätta identifiera sig på normalt sätt. Suomi.fi-meddelanden kan tas i bruk även senare.
Illustration av hur identifieringen i den offentliga förvaltningens e-tjänster förändras från och med den 12 maj 2025:

Hur kan man läsa elektroniska meddelanden?
- Myndighetsmeddelanden som kommit till Suomi.fi-meddelanden kan läsas i Suomi.fi-mobilapplikationen eller genom att logga in i Suomi.fi-webbtjänsten och gå till "Suomi.fi-webbtjänsten"
- Identifikationen sker med bankkoder, mobilcertifikat eller med elektroniskt certifikat på identitetskortet.
- En användare får alltid en notifikation till den e-postadress som hen angett i tjänsten när ett nytt meddelande kommer till Suomi.fi-meddelanden Notifikationerna om inkomna Suomi.fi-meddelanden visas även i Suomi.fi-mobilapplikationen, om applikationen har tagits i bruk.
- Användaren kan senare återgå till att ta emot papperspost genom att ändra inställningarna för Suomi.fi-meddelanden. Anvisningar finns i Suomi.fi-webbtjänsten.
Suomi.fi-meddelanden kan tas i bruk på https://www.suomi.fi/meddelanden eller genom att ladda ner Suomi.fi-mobilapplikationen.
Nyckelord
Kontakter
Annette Hotariledande sakkunnigDigi- ja väestötietovirasto / Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Tel:0295535028annette.hotari@dvv.fiMaria Juka-LahdenperäService ägare, Suomi.fi-meddelandenDigi- ja väestötietovirasto / Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Tel:0295 535 334maria-juka-lahdenpera@dvv.fiBilder


Länkar
Vad är Suomi.fi-meddelanden?
Suomi.fi-meddelanden är en informationssäker elektronisk postlåda som ersätter myndighetspost som skickas i pappersform. Åtskilliga myndigheter använder tjänsten och antalet ökar hela tiden. Du kan läsa mottagna meddelanden i Suomi.fi-mobilapplikationen eller genom att identifiera dig i Suomi.fi-webbtjänsten på adressen https://suomi.fi. På så sätt kan du läsa den inkomna posten var du än befinner dig.
Notifikationerna om nya inkomna Suomi.fi-meddelanden kommer till e-postadressen som användaren har uppgett i tjänsten. Suomi.fi-mobilapplikationens användare får också notifikationen direkt via applikationen.
Suomi.fi-meddelanden kan tas i bruk genom att ladda ner Suomi.fi-mobilapplikationen eller identifiera dig på adressen https://suomi.fi/meddelanden. Identifikationen sker med bankkoder, mobilcertifikat eller med elektroniskt certifikat på identitetskortet. Genom att ta i bruk Suomi.fi-meddelanden får man i fortsättningen också elektronisk post från flera olika myndigheter.
Mer tilläggsuppgifter om Suomi.fi-meddelanden: https://www.suomi.fi/anvisningar-och-stod/meddelanden
Vad handlar övergången till digital myndighetskommunikation om?
Finland övergår stegvis till elektronisk myndighetskommunikation. Från och med början av 2026 skickas myndighetspost i första hand digitalt till alla som uträttar ärenden elektroniskt. Myndiga personer som loggar in i myndigheternas elektroniska e-tjänster får i samband med Suomi.fi-identifikation utan separat samtycke Suomi.fi-meddelanden, om de inte redan har tjänsten i bruk.
De som inte kan använda digitala tjänster får även i fortsättningen myndighetspost på papper, om de inte själva väljer något annat. Mottagandet av elektroniska meddelanden kan också avbrytas genom att meddela detta, varvid meddelandena åter skickas som papperspost. Om den som har valt papperspost fortsätter att uträtta ärenden elektroniskt, skapas en elektronisk postlåda på nytt efter tidsfristen.
Övergången till digital kommunikation medför betydande fördelar. Det sparar tiotals miljoner euro av samhällets medel per år och underlättar medborgarnas vardag. Myndighetsposten är snabbt tillgänglig, finns på ett ställe och är alltid åtkomlig.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).
Andra språk
- ENG: Identification in authorities’ e-services to change – Around 2.8 million people will be prompted to activate Suomi.fi Messages once they have identified themselves
- FIN: Tunnistautuminen viranomaisten sähköisiin asiointipalveluihin muuttuu – Noin 2,8 miljoonalle ihmiselle ehdotetaan Suomi.fi-viestien käyttöönottoa tunnistautumisen yhteydessä
Följ Digi- ja väestötietovirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto
The Tax Administration and the Digital and Population Data Services Agency are developing digital services for deceased persons’ estates: Easier services for estates starting 202722.8.2025 08:10:00 EEST | Press release
The Tax Administration and the Digital and Population Data Services Agency are working together to develop digital services that will make handling things easier for deceased persons’ estates. The Digital and Population Data Services Agency will create a shareholder register for deceased persons’ estates, and the Tax Administration will implement MyTax e-services for estates.
Skatteförvaltningen och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata utvecklar e-tjänster för dödsbon: Det blir lättare att sköta dödsboärenden från och med år 202722.8.2025 08:08:00 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och Skatteförvaltningen samarbetar med att utveckla sådana e-tjänster som gör det lättare att sköta dödsboärenden. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata förverkligar ett delägarregister för dödsbon och Skatteförvaltningen förverkligar e-tjänster för dödsbon i MinSkatt.
Verohallinto ja Digi- ja väestötietovirasto kehittävät digitaalisia palveluita kuolinpesille: Kuolinpesien asiointi helpottuu vuodesta 2027 alkaen22.8.2025 08:08:00 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto ja Verohallinto kehittävät yhteistyössä digitaalisia palveluita helpottamaan kuolinpesien asiointia. Digi- ja väestötietovirasto tuottaa kuolinpesän osakasrekisterin ja Verohallinto toteuttaa OmaVeroon sähköisen asioinnin kuolinpesille.
Samarbetsförhandlingarna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har avslutats12.6.2025 15:13:43 EEST | Pressmeddelande
Samarbetsförhandlingarna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har avslutats i samförstånd mellan arbetstagarorganisationerna och arbetsgivaren. Förhandlingarna gällde konsekvenser för personalen i och med ändringen av nätverket av service- och verksamhetsställen. Tjänsteställena för ämbetsverkets nuvarande personal finns i fortsättningen på 12 orter. Ändringen medför inget behov av nedskärningar i personalen.
Digi- ja väestötietoviraston yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet12.6.2025 15:13:43 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirastossa käydyt yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet työntekijäjärjestöjen ja työnantajan yhteisymmärryksessä. Neuvottelut koskivat palvelu- ja toimipaikkaverkoston muutoksen henkilöstövaikutuksia. Viraston nykyisen henkilöstön virkapaikat sijoittuvat jatkossa 12 paikkakunnalle. Muutokseen ei liity henkilöstön vähentämistarvetta.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum