Digi- ja väestötietovirasto

Tunnistautuminen viranomaisten sähköisiin asiointipalveluihin muuttuu – Noin 2,8 miljoonalle ihmiselle ehdotetaan Suomi.fi-viestien käyttöönottoa tunnistautumisen yhteydessä

Jaa

12.5.2025 alkaen noin 2,8 miljoonaa henkilöä saa ehdotuksen ottaa käyttöön Suomi.fi-viestit, kun he tunnistautuvat julkisen hallinnon sähköisiin asiointipalveluihin. Nyt tehtävän muutoksen tavoitteena on kannustaa ihmisiä siirtymään vastaanottamaan viranomaisposti ensisijaisesti sähköisesti.

Kuvassa kännykkä, jonka ruudulla näkyy Suomi.fi-viestien käyttöönottoehdotus.
Käyttöönottoehdotus näytetään täysi-ikäiselle henkilölle, jolla ei vielä ole Suomi.fi-viestit käytössä. Ehdotus Suomi.fi-viestien käyttöönotosta näkyy aina, kun henkilö tunnistautuu vahvasti julkisen hallinnon asiointipalveluun Suomi.fi-tunnistuksella. Digi- ja väestötietovirasto

”Suomi.fi-viestien käyttöönotto säästää aikaa sekä kansalaisilta että viranomaisilta, kun viestit kulkevat nopeasti ja varmasti oikealle vastaanottajalle. Samalla se vähentää paperipostin käsittelyyn liittyviä kustannuksia ja ympäristövaikutuksia. Tavoitteena on, että yhä useampi kansalainen siirtyy digitaalisen viranomaisviestinnän pariin sujuvasti ja turvallisesti”, kertoo hankepäällikkö Annette Hotari Digi- ja väestötietovirastosta.

Miten käyttöönottoehdotus muuttaa tunnistautumista?

12.5.2025 tehtävässä muutoksessa Suomi.fi-viestit ei tule kenellekään automaattisesti käyttöön, vaan käyttäjä voi itse päättää niiden käyttöönotosta. 

  • Käyttöönottoehdotus näytetään täysi-ikäiselle henkilölle, jolla ei vielä ole Suomi.fi-viestit käytössä.
  • Ehdotus Suomi.fi-viestien käyttöönotosta näkyy aina, kun henkilö tunnistautuu vahvasti julkisen hallinnon asiointipalveluun Suomi.fi-tunnistuksella.
  • Käyttöönotto vaatii sähköpostiosoitteen ilmoittamisen ja vahvistamisen tunnin sisällä. Käyttäjä saa sähköpostiinsa ilmoituksen, kun hänelle on saapunut uutta postia Suomi.fi-viesteihin.
  • Suomi.fi-viestien käyttöönoton voi halutessaan ohittaa ja jatkaa tunnistautumista normaalisti. Suomi.fi-viestit voi ottaa käyttöön myös myöhemmin.

Havainnekuva, miten tunnistautuminen julkisen hallinnon asiointipalveluihin muuttuu 12.5.2025 alkaen:

Havainnekuva%2C%20miten%20tunnistautuminen%20julkisen%20hallinnon%20asiointipalveluihin%20muuttuu%2012.5.2025%20alkaen.
Tunnistautumisen yhteydessä sinulta kysytään, haluatko ottaa Suomi.fi-viestit käyttöön. Digi- ja väestötietovirasto

Miten sähköiset viestit voi lukea?

  • Suomi.fi-viesteihin saapuneet viranomaisviestit voi lukea Suomi.fi-mobiilisovelluksessa tai kirjautumalla Suomi.fi-verkkopalveluun ja siirtymällä siellä kohtaan "Viestit".
  • Tunnistautuminen tapahtuu pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai henkilökortin sähköisellä varmenteella.
  • Käyttäjä saa palveluun antamaansa sähköpostiosoitteeseen ilmoituksen aina, kun Suomi.fi-viesteihin saapuu uusi viesti. Ilmoitukset saapuneista viesteistä saa myös Suomi.fi-mobiilisovelluksessa, jos sovellus on otettu käyttöön.
  • Käyttäjä voi myöhemmin siirtyä takaisin paperipostin vastaanottajaksi muuttamalla Suomi.fi-viestien asetuksia. Ohjeet  löytyvät Suomi.fi-verkkopalvelusta.

Suomi.fi-viestit voi ottaa käyttöönsä osoitteessa https://suomi.fi/viestit tai lataamalla käyttöönsä Suomi.fi-mobiilisovelluksen.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Kuvassa kännykkä, jonka ruudulla näkyy Suomi.fi-viestien käyttöönottoehdotus.
Käyttöönottoehdotus näytetään täysi-ikäiselle henkilölle, jolla ei vielä ole Suomi.fi-viestit käytössä. Ehdotus Suomi.fi-viestien käyttöönotosta näkyy aina, kun henkilö tunnistautuu vahvasti julkisen hallinnon asiointipalveluun Suomi.fi-tunnistuksella.
Digi- ja väestötietovirasto
Lataa
Havainnekuva, miten tunnistautuminen julkisen hallinnon asiointipalveluihin muuttuu 12.5.2025 alkaen.
Tunnistautumisen yhteydessä sinulta kysytään, haluatko ottaa Suomi.fi-viestit käyttöön.
Digi- ja väestötietovirasto
Lataa

Linkit

Mikä on Suomi.fi-viestit?

Suomi.fi-viestit on tietoturvallinen sähköinen postilaatikko, joka korvaa paperipostitse saapuvan viranomaispostin. Palvelua käyttää useat viranomaiset ja määrä kasvaa jatkuvasti. Saapuneet viestit voi lukea Suomi.fi-mobiilisovelluksella tai tunnistautumalla Suomi.fi-verkkopalveluun osoitteessa https://suomi.fi. Näin saapunut posti on luettavissa kaikkialla, missä kuljetkin.

Ilmoitukset uusista saapuneista viesteistä tulevat sähköpostiosoitteeseen, jonka käyttäjä on ilmoittanut palveluun. Suomi.fi-mobiilisovelluksen käyttäjät saavat ilmoituksen myös suoraan sovelluksen kautta.

Suomi.fi-viestit saa käyttöön lataamalla Suomi.fi-mobiilisovelluksen tai tunnistautumalla osoitteessa https://suomi.fi/viestit. Tunnistautuminen tapahtuu pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai henkilökortin sähköisellä varmenteella. Ottamalla Suomi.fi-viestit käyttöön saa jatkossa myös useiden eri viranomaisten lähettämän postin sähköisenä.

Lisätietoja Suomi.fi-viesteistä: https://www.suomi.fi/ohjeet-ja-tuki/viestit

Mistä siirtymisessä digitaaliseen viranomaisviestintään on kyse?

Suomi siirtyy vaiheittain kohti sähköistä viranomaisviestintää. Vuoden 2026 alusta alkaen viranomaisposti toimitetaan ensisijaisesti digitaalisesti kaikille, jotka asioivat sähköisesti. Viranomaisten sähköisiin asiointipalveluihin kirjautuvat täysi-ikäiset henkilöt saavat Suomi.fi-tunnistuksen yhteydessä ilman erillistä suostumusta käyttöön Suomi.fi-viestit, ellei henkilöllä ole jo palvelu entuudestaan käytössä.

Ne, jotka eivät voi käyttää digipalveluita, saavat jatkossakin viranomaispostin paperilla, elleivät itse valitse toisin. Sähköisten viestien vastaanottamisen voi myös keskeyttää ilmoittamalla asiasta, jolloin viestit lähetetään jälleen paperipostina. Jos henkilö, joka on valinnut paperipostin, jatkaa sähköistä asiointia, hänelle luodaan määräajan jälkeen uudelleen sähköinen postilaatikko.

Siirtyminen digitaaliseen viestintään tuo merkittäviä hyötyjä. Se säästää yhteiskunnan varoja kymmeniä miljoonia euroja vuodessa ja helpottaa kansalaisten arkea. Viranomaispostit ovat nopeasti saatavilla, löytyvät yhdestä paikasta ja ovat aina käytettävissä.

Lue lisää: https://dvv.fi/digi-ensin-hanke

Digi- ja väestötietovirasto

Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.

Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.

https://dvv.fi

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto

Samarbetsförhandlingarna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har avslutats12.6.2025 15:13:43 EEST | Pressmeddelande

Samarbetsförhandlingarna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har avslutats i samförstånd mellan arbetstagarorganisationerna och arbetsgivaren. Förhandlingarna gällde konsekvenser för personalen i och med ändringen av nätverket av service- och verksamhetsställen. Tjänsteställena för ämbetsverkets nuvarande personal finns i fortsättningen på 12 orter. Ändringen medför inget behov av nedskärningar i personalen.

Cooperation procedure at the Digital and Population Data Services Agency completed12.6.2025 15:13:43 EEST | Press release

Cooperation procedures at the Digital and Population Data Services Agency have ended with an agreement between the employee organisations and the employer. The procedures concerned the personnel impact of the changes in the network of offices and service locations. The post locations of the Agency’s current personnel will be in 12 municipalities. The changes do not involve a need to reduce the number of personnel.

HelsingforsMissionens och Helsingfors stads digitala stöd i hemmet belönades med utmärkelsen Digitukiteko 2025 – digitala färdigheter och delaktighet för seniorer genom samarbete22.5.2025 15:05:00 EEST | Pressmeddelande

Det digitala stöd som HelsingforsMissionen och Helsingfors stad ordnar har vunnit utmärkelsen Digitukiteko 2025. Det avgiftsfria digitala stödet erbjuder i synnerhet seniorer som riskerar att marginaliseras en möjlighet att stärka sina digitala färdigheter i sitt eget hem. Verksamheten har lyckats kombinera samarbetet mellan den offentliga och den tredje sektorn på ett sätt som kan skalas upp till andra delar av Finland.

HelsinkiMission ja Helsingin kaupungin kotiin tuotava digituki palkittiin Digitukiteko-tunnustuksella 2025 – yhteistyöllä digitaitoja ja osallisuutta senioreille22.5.2025 15:05:00 EEST | Tiedote

HelsinkiMission ja Helsingin kaupungin järjestämä kotiin tuotava digituki on voittanut vuoden 2025 Digitukiteko-tunnustuksen. Maksuton digituki tarjoaa erityisesti syrjäytymisvaarassa oleville senioreille mahdollisuuden vahvistaa digitaitojaan omassa kodissaan. Toiminta on onnistunut yhdistämään kolmannen ja julkisen sektorin yhteistyön tavalla, joka on skaalattavissa myös muualle Suomeen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye