DNA Oyj

DNA Oyj:n tammi–maaliskuun 2025 liiketoimintakatsaus: Liikevaihto ja kannattavuus kehittyivät suotuisasti

Jaa

DNA:n liiketoimintavuosi 2025 on alkanut myönteisesti. Tammi–maaliskuussa niin liikevaihto, palveluliikevaihto kuin käyttökatekin kasvoivat, kuten myös matkaviestinverkon sekä kiinteän laajakaistan liittymämäärätkin.

DNA:n liiketoimintavuosi 2025 on alkanut myönteisesti.
DNA:n liiketoimintavuosi 2025 on alkanut myönteisesti. DNA

Yhteenveto DNA:n keskeisistä tunnusluvuista tammi–maaliskuussa 2025

Suluissa olevat luvut viittaavat vastaavaan ajanjaksoon vuotta aiemmin, ellei toisin mainita. Luvut ovat tilintarkastamattomia.

  • Liikevaihto kasvoi 3 % ja oli 275 miljoonaa euroa (266).
    • Palveluliikevaihto kasvoi 4 % ja oli 218 miljoonaa euroa (208).
  • Käyttökate kasvoi 9 % ja oli 114 miljoonaa euroa (104).
  • Liittymäkohtainen keskimääräinen liikevaihto (ARPU):
    • Matkaviestinnän ARPU kasvoi 3 % ja oli 19,6 euroa (19,0).
    • Kiinteän laajakaistan (vähittäismyynti) ARPU kasvoi 3 % ja oli 17,1 euroa (16,6).
    • TV-liittymien (vähittäismyynti) ARPU kasvoi 8 % ja oli 10,8 euroa (10,0).
  • Liittymämäärä:
    • Matkaviestinverkon liittymämäärä kasvoi ja oli 2 792 000 (2 762 000).
    • Kiinteiden laajakaistaliittymien (vähittäismyynti) määrä kasvoi ja oli 695 000 (680 000).
    • TV-liittymien (vähittäismyynti) määrä laski ja oli 179 000 (211 000).

Toimitusjohtajan katsaus 

Kuluva vuosi on alkanut DNA:lla vahvasti. DNA:n liikevaihto kasvoi 3 % ja oli 275 miljoonaa euroa (266), palveluliikevaihto kasvoi 4 % ja oli 218 miljoonaa euroa (208) ja käyttökate kasvoi 9 % ja oli 114 miljoonaa euroa (104). Matkaviestinverkon liittymämäärä kasvoi ja oli 2 792 000 (2 762 000) liittymäkohtaisen liikevaihdon kasvaessa 19,6 euroon (19,0). Kiinteiden laajakaistaliittymien määrä kasvoi ja oli 695 000 (680 000) liittymäkohtaisen liikevaihdon kasvaessa 17,1 euroon (16,6). TV-liittymien määrä laski odotetusti, ja laskua kiihdyttivät myös muutokset raportointitavassa.

DNA:n 5G-väestöpeitto on ollut jo viime vuoden lopulta asti liki 100 % suomalaisten vakituisista osoitteista, ja verkon parannuksia on tehty myös kuluvana vuonna. DNA:n vanha 3G-verkko suljettiin jo viime vuonna, ja alkuvuoden aikana 3G:stä vapautuneet taajuudet otettiin uudempien verkkotekniikoiden käyttöön myös Pohjois- ja Itä-Suomessa käyttämämme Suomen Yhteisverkon alueella. DNA:n omassa verkossa sama toimenpide tehtiin jo viime vuonna.

Kerroimme helmikuussa, että DNA torjui yhteensä 35 miljoonaa huijauspuhelua ja -tekstiviestiä vuosina 2021–2024. Torjuntatyö on jatkunut myös alkuvuonna, sillä huijaukset ovat nopeimmin kasvava tietoturvauhka tavalliselle kansalaiselle. DNA vastasi asiakkaidensa kasvavaan suojautumistarpeeseen täydentämällä alkuvuodesta DNA Digiturva -palvelua huijausturvalla, joka auttaa tunnistamaan epäluotettavat verkkokaupat, estää haitalliset sivustot ja tunnistaa tekstiviestihuijauksia. Kerroimme lisäksi maaliskuussa DNA Digiturvan täydentyvän nettipetosvakuutuksella.

DNA kertoi helmikuussa tehneensä Google Cloudin kanssa kattavan sopimuksen, joka vauhdittaa pilvisiirtymäämme. Samalla ohjelmistokehitys tehostuu, kun tekoälyominaisuuksia voidaan hyödyntää paremmin DNA:n sovelluksissa. DNA:lla on miljoonia asiakkaita ja käsittelemämme datamassa on valtava. Siksi tekoälypalvelujen pyörittäminen ilman, että data-alusta on pilvessä, on käytännössä mahdotonta. Kriittistä dataa DNA ylläpitää jatkossakin omissa palvelinkeskuksissaan hyödyntäen Google Distributed Cloud -palvelua. Muut sovellukset ja data säilytetään Googlen datakeskuksessa Haminassa.

DNA aloitti sähkönhankinnan tammikuussa 2025 Pohjois-Pohjanmaalla Iissä sijaitsevasta Exilion Tuulen vasta valmistuneesta tuulivoimapuistosta. Kaikki DNA:n suoraan ostama sähkö on uusiutuvaa, ja tuoreen 10 vuoden sopimuksen myötä yli 80 prosenttia siitä tulee Iistä. Sopimuksen avulla DNA olikin mahdollistamassa tuulivoimapuiston rakentamisen, mikä on hieno panostus vihreän, suomalaisen energian puolesta.

Uskomme DNA:lla, että inhimillisyys ja ihmiskeskeisyys työelämässä johtaa sitoutumiseen, huippusuorituksiin ja luovuuteen. Koska suhde tulevaan työntekijään alkaa jo työnhaun yhteydessä, päätimme jälleen rekrytoida kaikki vuoden 2025 noin sadasta kesätyöntekijästämme pyytämättä heiltä perinteistä CV:tä tai hakemuskirjettä. Yksinkertaistamalla hakutapaa halusimme vähentää kesätyönhakijoiden jo valmiiksi suurta työnhakutaakkaa. Samalla pyrimme parantamaan hakijakokemusta ja tasavertaistamaan työnhakua. Kesätyöhakemuksia saimme taas ennätysmäärän – lämmin kiitos hakijoille kiinnostuksesta.

Hyvin alkaneesta vuodesta huolimatta maailmanpoliittiset käänteet ja epävarma tilanne markkinoilla piti meidät varpaillaan ja muistutti alinomaa varautumisen ja jatkuvuussuunnittelun tärkeydestä. Kärjistyneen turvallisuuspoliittisen tilanteen myötä olemme kehittäneet jo valmiiksi vahvaa varautumistamme poikkeuksellisiin tilanteisiin. DNA:lla on lukuisia toisistaan riippumattomia meri- ja maayhteyksiä Suomesta ulkomaille, joten tiedonsiirto voidaan aina reitittää vikasietoisesti. Omien kaapeliensa lisäksi DNA omistaa myös reittien varrella olevat laitetilat ja vuokraa yhteyksiä muiltakin toimijoilta.

Mainittakoon vielä, että DNA:n tiedonantovelvollisuus päättyi maaliskuun lopussa, kun liikkeelle laskemamme ja Nasdaq Helsingin pörssissä listattu julkinen joukkovelkakirjalainamme erääntyi. DNA jatkaa kuitenkin ajankohtaisten tapahtumien ja keskeisten tulos- ja vastuullisuustietojen tiedottamista lehdistötiedotteilla tavalliseen tapaan. Lisäksi DNA:n kaikki viralliset luvut raportoidaan osana Oslon pörssissä listatun emoyhtiömme Telenor ASA:n pörssiraportointia.

Jussi Tolvanen
toimitusjohtaja

Kuluttaja- ja yritysliiketoimintojen katsaus

Kuluttajaliiketoiminnassa DNA on jo vuosien ajan kasvattanut markkinaosuuttaan niin matkaviestinverkon liittymissä kuin kiinteän laajakaistan liittymissä. Yhtiö onkin liittymämäärältään toisella sijalla Suomen matkaviestinverkon liittymien markkinassa ja ensimmäisellä sijalla kiinteässä laajakaistassa. Menestys nojaa erinomaiseen asiakaskokemukseen.

Vuoden 2025 ensimmäisen kvartaalin aikana kerroimme DNA:n kattavan tietoturvapalvelun, DNA Digiturvan, täydentyvän huhtikuussa Nettipetosvakuutuksella. Vakuutuksen kautta asiakas saa neuvontaa ja juridista apua tilanteessa, jossa hän epäilee joutuneensa nettipetoksen tai -häirinnän uhriksi. DNA Digiturva -palvelun hankkineet yksityisasiakkaat kuuluvat automaattisesti vakuutusturvan piiriin ilman lisämaksua.

Myös Mobiilivarmenteen suosio on jatkunut vahvana ja käyttäjämäärä ollut kasvussa.

Toimme myös markkinoille modeemien koivuviilukuoret, jotka on valmistettu suomalaisesta koivusta. Kuoret toimivat keskustelunavauksena parempaan laitesijoitteluun. Kun modeemi on sijoitettu kodissa keskeiselle paikalle, toimii netti paremmin.

Yritysliiketoiminnassa vuoden ensimmäinen neljännes oli vahva, mikä näkyi myös erinomaisena asiakastyytyväisyytenä. Yritysliiketoiminta on vastannut yritysten tiedontarpeeseen epävakaassa maailmantilanteessa jakamalla aktiivisesti asiantuntemustaan tietoturvasta ja tekoälystä oppaina sekä erilaisissa tilaisuuksissa. Niissä on huomioitu loppukäyttäjien, verkkojen, infrastruktuurin ja pilviratkaisujen näkökulma tietoturvassa sekä tekoälyn tuomat mahdollisuudet. DNA hyödyntää tekoälyä jo laajasti omassa toiminnassaan, asiakaspalvelussaan ja asiantuntijapalveluissaan sekä tarjoaa näitä ratkaisuja asiakkailleen palvelujen parantamiseksi.

Yritysasiakkaat ovat myös päässeet tutustumaan alkuvuonna avattuun DNA Experience Loungeen. Kyseessä on innovatiivinen ja immersiivinen tila, jossa voi tutustua tulevaisuuden teknologian mahdollisuuksiin ja uhkiin sekä DNA:n tarjoamiin tuotteisiin ja palveluihin interaktiivisessa ympäristössä. Tilassa voidaan esitellä muun muassa asiakaspalvelun tekoälyratkaisuja aitojen käyttötapausten muodossa, koulutuksellisella lähestymistavalla toteutettuja tietoturvaratkaisuja ja pian myös 5.5G-verkkoteknologian kyvykkyyksiä.

Keskeiset tunnusluvut

Miljoonaa euroa

1–3/2025

1–3/2024

Muutos, %

1–12/2024

 Matkaviestinpalvelut, liikevaihto

167

159

5

650

 Tukku- ja muu matkaviestinliikevaihto

10

10

3

37

 Laitteet, liikevaihto

43

44

-1

194

 Matkaviestinliiketoiminta, liikevaihto yhteensä

220

212

4

881

 

Kiinteä liiketoiminta, liikevaihto yhteensä

55

54

2

218

 Palveluliikevaihto

218

208

4

848

 Liikevaihto yhteensä

275

266

3

1 100

 Käyttökate ennen muita tuottoja ja kuluja

114

104

9

417

 Käyttökate

114

104

9

413

 Poistot

-66

-63

5

-256

 Liikevoitto

48

41

16

157

 

 Investoinnit

20

42

-53

172

 Operatiiviset investoinnit (1)

17

28

-39

133

Matkaviestinpalvelut: 

Matkaviestinverkon (3) liittymämäärät (1 000 liittymää)

2 792

2 762

1

2 803

ARPU (2) – matkaviestinliittymät, euroa

19,6

19,0

3

19,4

Kiinteät yhteydet:

Liittymämäärät, vähittäismyynti (1 000 liittymää)

- Kiinteä laajakaista

695

680

2

697

- TV (4)

179

211

-15

211

ARPU (2) – kiinteä laajakaista, euroa

17,1

16,6

3

16,5

ARPU (2) – TV, euroa

10,8

10,0

8

11,3

  1. Investoinnit ilman toimilupamaksuja ja IFRS16-investointeja
  2. ARPU = Liittymien kk-laskutus ja liikennelaskutus + yhdysliikenne / keskimääräinen liittymämäärä.
  3. Postpaid-, prepaid-, Luuri- ja liikkuvan laajakaistan liittymät.
  4. TV = kaapelimaksu-TV ja DNA TV. Liittymien määrä on laskenut Q1/2025 erityisesti raportointitavassa tehdyn muutoksen vuoksi.

Lisätietoja:

Jussi Tolvanen, toimitusjohtaja, DNA Oyj, puh. 044 044 1000, jussi.tolvanen@dna.fi

Timo Kipinoinen, talous- ja rahoitusjohtaja, DNA Oyj, puh. 044 044 8131, timo.kipinoinen@dna.fi

DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

Kuvat

DNA:n liiketoimintavuosi 2025 on alkanut myönteisesti.
DNA:n liiketoimintavuosi 2025 on alkanut myönteisesti.
DNA
Lataa
DNA:n toimitusjohtaja Jussi Tolvanen.
DNA:n toimitusjohtaja Jussi Tolvanen.
DNA
Lataa
DNA:n talous- ja rahoitusjohtaja Timo Kipinoinen.
DNA:n talous- ja rahoitusjohtaja Timo Kipinoinen.
DNA
Lataa

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,7 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työnantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2024 liikevaihtomme oli 1 100 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Facebookissa @DNA.fi, Instagramissa ja Threadsissa @dna_fi sekä LinkedInissä @DNA-Oyj.

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj

Koululaistutkimus: vanhempien huoli pienten lasten älypuhelimista heräsi – ruutuaikaa rajoitetaan nyt kiihtyvällä tahdilla7.8.2025 09:00:00 EEST | Tiedote

Suurin osa vanhemmista rajoittaa 5–12-vuotiaiden lastensa ​puhelimella viettämää aikaa tavalla tai toisella, selviää DNA:n teettämästä Koululaistutkimuksesta. Siitä huolimatta reilu kolmannes 5–12-vuotiaista viettää puhelimillaan 2–4 tuntia päivässä. Perheissä, joissa lapselle on päätetty hankkia puhelin yhteydenpitoa varten, on entistä useammin päädytty kellopuhelimeen. Kellopuhelimella on helppo rajoittaa lapsen älylaitteilla viettämää aikaa, mutta myös lykätä lapsen oman älylaitteen hankintaa.

School Survey: parents concerned about young children’s smartphone use – screen time is now being restricted at an accelerating rate7.8.2025 09:00:00 EEST | Press release

According to a School Survey commissioned by DNA, most parents limit the amount of time that children aged 5–12 can spend on their phones in one way or another. However, in spite of this, just over a third of 5–12-year-olds spend 2–4 hours a day on their phones. More and more families who want their children to have a phone for contact purposes have decided to get a smartwatch meant for kids. A smartwatch is an easy way to both limit the amount of time a child spends on smart devices and to postpone the purchase of their first smartphone.

DNA:lta jopa 120 miljoonan euron valokuituinvestointi – kaikkien asiakastaloyhtiöiden liittymät uudistetaan vuoteen 2028 mennessä18.7.2025 08:32:00 EEST | Tiedote

DNA toteuttaa laajan kuituinvestoinnin, jossa yhtiö tuo valokuidun kaikkiin nykyisiin asiakastaloyhtiöihin vuoteen 2028 mennessä. Päätös on merkittävä investointi suomalaisen tietoliikenneinfrastruktuurin kehittämiseen. DNA arvioi investointitason yltävän kolmen vuoden aikana jopa yli 120 miljoonaan euroon. Päätös heijastaa DNA:n pitkäjänteistä ja johdonmukaista investointilinjaa kuituverkkoihin.

DNA unveils ambitious 120-million-euro investment in fiber – comprehensive upgrades for all customer housing associations by 202818.7.2025 08:32:00 EEST | Press release

DNA is launching a comprehensive fiber investment plan that will bring fiber optics to all existing customer housing companies by 2028. This decision represents a significant investment in the development of Finnish telecommunications infrastructure. DNA estimates that the investment level exceeds EUR 120 million over the next three years. This decision reflects DNA's long-term and consistent investment strategy in fiber networks.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye