DNA Oyj:n tammi–maaliskuun 2025 liiketoimintakatsaus: Liikevaihto ja kannattavuus kehittyivät suotuisasti
DNA:n liiketoimintavuosi 2025 on alkanut myönteisesti. Tammi–maaliskuussa niin liikevaihto, palveluliikevaihto kuin käyttökatekin kasvoivat, kuten myös matkaviestinverkon sekä kiinteän laajakaistan liittymämäärätkin.

Yhteenveto DNA:n keskeisistä tunnusluvuista tammi–maaliskuussa 2025
Suluissa olevat luvut viittaavat vastaavaan ajanjaksoon vuotta aiemmin, ellei toisin mainita. Luvut ovat tilintarkastamattomia.
- Liikevaihto kasvoi 3 % ja oli 275 miljoonaa euroa (266).
- Palveluliikevaihto kasvoi 4 % ja oli 218 miljoonaa euroa (208).
- Käyttökate kasvoi 9 % ja oli 114 miljoonaa euroa (104).
- Liittymäkohtainen keskimääräinen liikevaihto (ARPU):
- Matkaviestinnän ARPU kasvoi 3 % ja oli 19,6 euroa (19,0).
- Kiinteän laajakaistan (vähittäismyynti) ARPU kasvoi 3 % ja oli 17,1 euroa (16,6).
- TV-liittymien (vähittäismyynti) ARPU kasvoi 8 % ja oli 10,8 euroa (10,0).
- Liittymämäärä:
- Matkaviestinverkon liittymämäärä kasvoi ja oli 2 792 000 (2 762 000).
- Kiinteiden laajakaistaliittymien (vähittäismyynti) määrä kasvoi ja oli 695 000 (680 000).
- TV-liittymien (vähittäismyynti) määrä laski ja oli 179 000 (211 000).
Toimitusjohtajan katsaus
Kuluva vuosi on alkanut DNA:lla vahvasti. DNA:n liikevaihto kasvoi 3 % ja oli 275 miljoonaa euroa (266), palveluliikevaihto kasvoi 4 % ja oli 218 miljoonaa euroa (208) ja käyttökate kasvoi 9 % ja oli 114 miljoonaa euroa (104). Matkaviestinverkon liittymämäärä kasvoi ja oli 2 792 000 (2 762 000) liittymäkohtaisen liikevaihdon kasvaessa 19,6 euroon (19,0). Kiinteiden laajakaistaliittymien määrä kasvoi ja oli 695 000 (680 000) liittymäkohtaisen liikevaihdon kasvaessa 17,1 euroon (16,6). TV-liittymien määrä laski odotetusti, ja laskua kiihdyttivät myös muutokset raportointitavassa.
DNA:n 5G-väestöpeitto on ollut jo viime vuoden lopulta asti liki 100 % suomalaisten vakituisista osoitteista, ja verkon parannuksia on tehty myös kuluvana vuonna. DNA:n vanha 3G-verkko suljettiin jo viime vuonna, ja alkuvuoden aikana 3G:stä vapautuneet taajuudet otettiin uudempien verkkotekniikoiden käyttöön myös Pohjois- ja Itä-Suomessa käyttämämme Suomen Yhteisverkon alueella. DNA:n omassa verkossa sama toimenpide tehtiin jo viime vuonna.
Kerroimme helmikuussa, että DNA torjui yhteensä 35 miljoonaa huijauspuhelua ja -tekstiviestiä vuosina 2021–2024. Torjuntatyö on jatkunut myös alkuvuonna, sillä huijaukset ovat nopeimmin kasvava tietoturvauhka tavalliselle kansalaiselle. DNA vastasi asiakkaidensa kasvavaan suojautumistarpeeseen täydentämällä alkuvuodesta DNA Digiturva -palvelua huijausturvalla, joka auttaa tunnistamaan epäluotettavat verkkokaupat, estää haitalliset sivustot ja tunnistaa tekstiviestihuijauksia. Kerroimme lisäksi maaliskuussa DNA Digiturvan täydentyvän nettipetosvakuutuksella.
DNA kertoi helmikuussa tehneensä Google Cloudin kanssa kattavan sopimuksen, joka vauhdittaa pilvisiirtymäämme. Samalla ohjelmistokehitys tehostuu, kun tekoälyominaisuuksia voidaan hyödyntää paremmin DNA:n sovelluksissa. DNA:lla on miljoonia asiakkaita ja käsittelemämme datamassa on valtava. Siksi tekoälypalvelujen pyörittäminen ilman, että data-alusta on pilvessä, on käytännössä mahdotonta. Kriittistä dataa DNA ylläpitää jatkossakin omissa palvelinkeskuksissaan hyödyntäen Google Distributed Cloud -palvelua. Muut sovellukset ja data säilytetään Googlen datakeskuksessa Haminassa.
DNA aloitti sähkönhankinnan tammikuussa 2025 Pohjois-Pohjanmaalla Iissä sijaitsevasta Exilion Tuulen vasta valmistuneesta tuulivoimapuistosta. Kaikki DNA:n suoraan ostama sähkö on uusiutuvaa, ja tuoreen 10 vuoden sopimuksen myötä yli 80 prosenttia siitä tulee Iistä. Sopimuksen avulla DNA olikin mahdollistamassa tuulivoimapuiston rakentamisen, mikä on hieno panostus vihreän, suomalaisen energian puolesta.
Uskomme DNA:lla, että inhimillisyys ja ihmiskeskeisyys työelämässä johtaa sitoutumiseen, huippusuorituksiin ja luovuuteen. Koska suhde tulevaan työntekijään alkaa jo työnhaun yhteydessä, päätimme jälleen rekrytoida kaikki vuoden 2025 noin sadasta kesätyöntekijästämme pyytämättä heiltä perinteistä CV:tä tai hakemuskirjettä. Yksinkertaistamalla hakutapaa halusimme vähentää kesätyönhakijoiden jo valmiiksi suurta työnhakutaakkaa. Samalla pyrimme parantamaan hakijakokemusta ja tasavertaistamaan työnhakua. Kesätyöhakemuksia saimme taas ennätysmäärän – lämmin kiitos hakijoille kiinnostuksesta.
Hyvin alkaneesta vuodesta huolimatta maailmanpoliittiset käänteet ja epävarma tilanne markkinoilla piti meidät varpaillaan ja muistutti alinomaa varautumisen ja jatkuvuussuunnittelun tärkeydestä. Kärjistyneen turvallisuuspoliittisen tilanteen myötä olemme kehittäneet jo valmiiksi vahvaa varautumistamme poikkeuksellisiin tilanteisiin. DNA:lla on lukuisia toisistaan riippumattomia meri- ja maayhteyksiä Suomesta ulkomaille, joten tiedonsiirto voidaan aina reitittää vikasietoisesti. Omien kaapeliensa lisäksi DNA omistaa myös reittien varrella olevat laitetilat ja vuokraa yhteyksiä muiltakin toimijoilta.
Mainittakoon vielä, että DNA:n tiedonantovelvollisuus päättyi maaliskuun lopussa, kun liikkeelle laskemamme ja Nasdaq Helsingin pörssissä listattu julkinen joukkovelkakirjalainamme erääntyi. DNA jatkaa kuitenkin ajankohtaisten tapahtumien ja keskeisten tulos- ja vastuullisuustietojen tiedottamista lehdistötiedotteilla tavalliseen tapaan. Lisäksi DNA:n kaikki viralliset luvut raportoidaan osana Oslon pörssissä listatun emoyhtiömme Telenor ASA:n pörssiraportointia.
Jussi Tolvanen
toimitusjohtaja
Kuluttaja- ja yritysliiketoimintojen katsaus
Kuluttajaliiketoiminnassa DNA on jo vuosien ajan kasvattanut markkinaosuuttaan niin matkaviestinverkon liittymissä kuin kiinteän laajakaistan liittymissä. Yhtiö onkin liittymämäärältään toisella sijalla Suomen matkaviestinverkon liittymien markkinassa ja ensimmäisellä sijalla kiinteässä laajakaistassa. Menestys nojaa erinomaiseen asiakaskokemukseen.
Vuoden 2025 ensimmäisen kvartaalin aikana kerroimme DNA:n kattavan tietoturvapalvelun, DNA Digiturvan, täydentyvän huhtikuussa Nettipetosvakuutuksella. Vakuutuksen kautta asiakas saa neuvontaa ja juridista apua tilanteessa, jossa hän epäilee joutuneensa nettipetoksen tai -häirinnän uhriksi. DNA Digiturva -palvelun hankkineet yksityisasiakkaat kuuluvat automaattisesti vakuutusturvan piiriin ilman lisämaksua.
Myös Mobiilivarmenteen suosio on jatkunut vahvana ja käyttäjämäärä ollut kasvussa.
Toimme myös markkinoille modeemien koivuviilukuoret, jotka on valmistettu suomalaisesta koivusta. Kuoret toimivat keskustelunavauksena parempaan laitesijoitteluun. Kun modeemi on sijoitettu kodissa keskeiselle paikalle, toimii netti paremmin.
Yritysliiketoiminnassa vuoden ensimmäinen neljännes oli vahva, mikä näkyi myös erinomaisena asiakastyytyväisyytenä. Yritysliiketoiminta on vastannut yritysten tiedontarpeeseen epävakaassa maailmantilanteessa jakamalla aktiivisesti asiantuntemustaan tietoturvasta ja tekoälystä oppaina sekä erilaisissa tilaisuuksissa. Niissä on huomioitu loppukäyttäjien, verkkojen, infrastruktuurin ja pilviratkaisujen näkökulma tietoturvassa sekä tekoälyn tuomat mahdollisuudet. DNA hyödyntää tekoälyä jo laajasti omassa toiminnassaan, asiakaspalvelussaan ja asiantuntijapalveluissaan sekä tarjoaa näitä ratkaisuja asiakkailleen palvelujen parantamiseksi.
Yritysasiakkaat ovat myös päässeet tutustumaan alkuvuonna avattuun DNA Experience Loungeen. Kyseessä on innovatiivinen ja immersiivinen tila, jossa voi tutustua tulevaisuuden teknologian mahdollisuuksiin ja uhkiin sekä DNA:n tarjoamiin tuotteisiin ja palveluihin interaktiivisessa ympäristössä. Tilassa voidaan esitellä muun muassa asiakaspalvelun tekoälyratkaisuja aitojen käyttötapausten muodossa, koulutuksellisella lähestymistavalla toteutettuja tietoturvaratkaisuja ja pian myös 5.5G-verkkoteknologian kyvykkyyksiä.
Keskeiset tunnusluvut
Miljoonaa euroa |
1–3/2025 |
1–3/2024 |
Muutos, % |
1–12/2024 |
Matkaviestinpalvelut, liikevaihto |
167 |
159 |
5 |
650 |
Tukku- ja muu matkaviestinliikevaihto |
10 |
10 |
3 |
37 |
Laitteet, liikevaihto |
43 |
44 |
-1 |
194 |
Matkaviestinliiketoiminta, liikevaihto yhteensä |
220 |
212 |
4 |
881 |
|
||||
Kiinteä liiketoiminta, liikevaihto yhteensä |
55 |
54 |
2 |
218 |
Palveluliikevaihto |
218 |
208 |
4 |
848 |
Liikevaihto yhteensä |
275 |
266 |
3 |
1 100 |
Käyttökate ennen muita tuottoja ja kuluja |
114 |
104 |
9 |
417 |
Käyttökate |
114 |
104 |
9 |
413 |
Poistot |
-66 |
-63 |
5 |
-256 |
Liikevoitto |
48 |
41 |
16 |
157 |
|
||||
Investoinnit |
20 |
42 |
-53 |
172 |
Operatiiviset investoinnit (1) |
17 |
28 |
-39 |
133 |
Matkaviestinpalvelut: |
||||
Matkaviestinverkon (3) liittymämäärät (1 000 liittymää) |
2 792 |
2 762 |
1 |
2 803 |
ARPU (2) – matkaviestinliittymät, euroa |
19,6 |
19,0 |
3 |
19,4 |
Kiinteät yhteydet: |
||||
Liittymämäärät, vähittäismyynti (1 000 liittymää) |
||||
- Kiinteä laajakaista |
695 |
680 |
2 |
697 |
- TV (4) |
179 |
211 |
-15 |
211 |
ARPU (2) – kiinteä laajakaista, euroa |
17,1 |
16,6 |
3 |
16,5 |
ARPU (2) – TV, euroa |
10,8 |
10,0 |
8 |
11,3 |
- Investoinnit ilman toimilupamaksuja ja IFRS16-investointeja
- ARPU = Liittymien kk-laskutus ja liikennelaskutus + yhdysliikenne / keskimääräinen liittymämäärä.
- Postpaid-, prepaid-, Luuri- ja liikkuvan laajakaistan liittymät.
- TV = kaapelimaksu-TV ja DNA TV. Liittymien määrä on laskenut Q1/2025 erityisesti raportointitavassa tehdyn muutoksen vuoksi.
Lisätietoja:
Jussi Tolvanen, toimitusjohtaja, DNA Oyj, puh. 044 044 1000, jussi.tolvanen@dna.fi
Timo Kipinoinen, talous- ja rahoitusjohtaja, DNA Oyj, puh. 044 044 8131, timo.kipinoinen@dna.fi
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Kuvat
DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,7 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työnantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2024 liikevaihtomme oli 1 100 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Facebookissa @DNA.fi, Instagramissa ja Threadsissa @dna_fi sekä LinkedInissä @DNA-Oyj.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
Toimi näin, jos epäilet tietojesi vuotaneen käyttämäsi palvelun tietomurrossa – lähes jokaisen palvelun kohdalla riskejä18.6.2025 08:25:00 EEST | Tiedote
Nykyään voi olla vaikea itse vaikuttaa tietomurron uhriksi joutumiseen, sillä tietoja on niin monessa paikassa. DNA:n kuluttajaliiketoiminnan lisäarvopalveluista vastaava Heidi Havastila kertoo mitä asioita kannattaa tehdä, jos epäilee omien tietojensa vuotaneen palvelun tietomurron yhteydessä, miten voi yrittää tunnistaa epäluotettavat palvelut jo ennen tietojen luovuttamista, ja mitä kaikkea rikolliset varastetuilla tiedoilla pystyvät tekemään.
Here's what to do if you suspect your data has been leaked in a data breach – almost every service is at risk18.6.2025 08:25:00 EEST | Press release
These days, it can be difficult to protect yourself against becoming the victim of a data breach, as your data is held in so many places. Heidi Havastila, Head of Value Added Services at DNA Consumer Business, explains what to do if you suspect your personal data has been leaked in a security breach, how to try to identify untrustworthy services before you hand over your data, and what criminals can do with stolen data.
DNA tuo myyntiin reaaliaikaisen tekoälypohjaisen keskustelubotin17.6.2025 08:45:00 EEST | Tiedote
DNA tuo markkinoille uuden asiakaspalveluratkaisun, joka pystyy käymään reaaliaikaisesti keskusteluja asiakkaiden kanssa ajasta, paikasta ja käytetystä kielestä riippumatta. Ratkaisu hyödyntää Genesys Cloud -asiakaspalveluratkaisua ja Microsoft OpenAI -teknologioita. DNA:n yritysasiakkaat voivat hyödyntää tätä sujuvaa ja reaaliaikaista teknologiaa asiakaspalvelussaan.
DNA launches real-time AI-voicebot17.6.2025 08:45:00 EEST | Press release
DNA is introducing a new customer service solution that can engage in real-time conversations with customers, regardless of time, location, or language used. The solution leverages the Genesys Cloud customer service platform and Microsoft OpenAI technologies. DNA business customers can utilize this seamless and real-time technology in their customer service operations.
Asiantuntija listaa 7 vähemmän tunnettua kyberansaa – ”Moni osaa jo varoa huijausviestejä, mutta…”12.6.2025 08:55:00 EEST | Tiedote
Kyberrikolliset kehittävät jatkuvasti uusia, ovelampia tapoja huijata. Moni kansalainen on jo vuosien mittaan oppinut tunnistamaan helpostikin erilaiset huijausviestit ja -puhelut sekä esimerkiksi välttelemään julkisia WiFi-verkkoja. Samaan aikaan ympärillämme on entistä enemmän erikoisempia, mutta kasvavassa käytössä olevia kyberansoja, jotka on hyvä oppia välttämään. DNA:n asiantuntija kertoo vastaan tulleista tapauksista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme