Varuboden-Osla arbetar Med hjärtat på rätt ställe
Handelslaget Varuboden-Osla har i början av året börjat sin resa mot ännu bättre kundservice. Inom handelslaget pågår ett program som fokuserar på kundbetjäning och som heter Med hjärtat på rätt ställe. Som en del av programmet har alla medarbetare avlagt ett hjärtlöfte. Genom löftet förbinder sig hela personalen till att jobba tillsammans för varandra och skapa en trygg miljö där alla blir genuint bemötta och känner sig respekterade och värdefulla.

Kunden har alltid stått i centrum i Varuboden-Osla, men ofta närmar man sig kundrelationen via en ständigt förmånlig varukorg och olika förmåner för ägarkunder.
– Kundservice har alltid varit viktigt för oss, och vi har till exempel noggranna processer för hur vi följer upp kundrespons, berättar verkställande direktör Mathias Kivikoski. Under de senaste åren har vi arbetat med en långsiktig strategi för handelslaget, och dessa diskussioner har visat att vi har potential att leda själva kundmötet på ett mer sammanhållet och strategiskt sätt.
Det blev startskottet för en förändringsresa som började med en granskning av kundresorna inom de olika branscherna och de olika mötespunkterna i dem.
50 miljoner kundmöten
– Det har varit en intressant och ögonöppnande process, berättar Mathias Kivikoski. Redan från början funderade vi på hur många möten som sker på våra enheter under ett år. Det är en stor mängd när man beaktar att kunden under ett butiksbesök träffar på flera medarbetare. Dessutom kommer kunden inte alltid ensam till butiken, utan till exempel med en familj, vilket ökar antalet möten ytterligare. I slutändan kom vi fram till en häpnadsväckande siffra: 50 miljoner möten per år.
Förändringsresan har skett stegvis. I början av året deltog alla chefer i en utbildning med temat kundservice. Efter det har kundresorna och kundmötena gåtts igenom på alla enheter med alla medarbetare.
– På varje enhet har medarbetarna diskuterat vilka saker som redan fungerar bra och var det finns utrymme för förbättringar, säger Mathias Kivikoski. Alla enheter har satt upp egna mål och de följs upp på ett systematiskt sätt.
Interna möten är också viktiga
Redan från början av processen konstaterades att grunden för bra kundservice läggs i ett bra teamarbete.
– På Varuboden-Osla har vi cirka 1 000 medarbetare och vi räknar med att det sker minst en miljon interna möten varje år. Det är också en otrolig siffra, och om vi lyckas i största delen av våra interna möten avspeglas det direkt på kundmötena och kundservicen.
Personalen har uppmuntrats att engagera sig med så kallade hjärtkort som kan ges till kollegor. Det finns olika typer av kort: till exempel ett Tack-kort för att visa sin uppskattning, ett Glädje-kort för en glad person och ett Fixare-kort för någon som löst en kundtjänstsituation på ett bra sätt.
– Det roligaste har varit Hejhopp-kortet, som kom till efter en idétävling för personalen. Tanken är att påminna alla om att alltid hälsa på kunderna. Det låter självklart, men ibland glöms det bort när det är bråttom. Små gester har stor betydelse.
Möten med hjärtat på rätt ställe
Nästa steg i Med hjärtat på rätt ställe-resan är att involvera kunderna.
– Hittills har Med hjärtat på rätt ställe varit vårt interna program, men nu är det dags att berätta om det också för våra kunder, säger Mathias Kivikoski.
Med hjärtat på rätt ställe kommer att synas i Varuboden-Oslas enheter på affischer och digitala skärmar, på personalens t-tröjor och framför allt i personalens agerande. Nu är det dags att testa hur de övningar vi gjort under början av året syns i vardagen, och Mathias Kivikoski vill gärna få hjälp av kunderna.
– Vi tar gärna emot respons från våra kunder kring hur vi lyckas i vår kundservice. Respons kan ges via alla bekanta responskanaler, till exempel i S-mobil. I framtiden planerar vi också att införa hjärtkort som kunderna kan dela med sig av. Vi välkomnar alla våra kunder att följa med oss på vår resa Med hjärtat på rätt ställe.
Kontakter
Mathias Kivikoskiverkställande direktörVaruboden-Osla
Tel:010 765 9301mathias.kivikoski@sok.fiHandelslaget Varuboden-Osla
Varuboden-Osla är ett tvåspråkigt handelslag som ägs av sina 70 000 ägarkunder och har verksamhet längs den nyländska kusten och på Åland. Vi betjänar våra kunder på mer än 60 verksamhetsställen inom dagligvaru- och specialvaruhandeln, trafikbutiks- och bränslehandeln och restaurangbranschen. Vi är en del av S-gruppen.
Andra språk
Följ Osuuskauppa Varuboden-Osla Handelslag
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Osuuskauppa Varuboden-Osla Handelslag
Handelslaget Varuboden-Osla rekryterar ytterligare en sommarjobbare2.5.2025 07:45:00 EEST | Pressmeddelande
Nu finns det en ledig plats för en över 20-åring som ännu inte har erfarenhet från arbetslivet.
Osuuskauppa Varuboden-Osla palkkaa vielä yhden kesätyöntekijän2.5.2025 07:45:00 EEST | Tiedote
Osuuskaupassa on nyt paikka auki 20 vuotta täyttäneelle, jolla ei ole vielä kokemusta työelämästä.
Första Stjärnkockskursen i Mariehamn den 10 maj!29.4.2025 09:19:40 EEST | Pressmeddelande
UngMartha ordnar en avgiftsfri matlagningskurs för barn i åldern 8–12 år i Mariehamn den 10 maj.
Restaurangmat med hemleverans från Varuboden-Oslas restauranger – först ut är Amarillo i Borgå23.4.2025 07:00:00 EEST | Pressmeddelande
Hemleverans är bekant för dem som handlar i matbutiken på nätet, men nu expanderas hemleveransen även till Varuboden-Oslas restauranger. Först ut är Amarillo Borgå. Fler restauranger läggs till under sommaren.
Ravintolaruoat kotiinkuljetuksella Varuboden-Oslan ravintoloista – ensimmäisenä Porvoon Amarillo23.4.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Ruoan verkkokaupasta tuttu kotiinkuljetus laajenee Varuboden-Oslan ravintoloihin. Ensimmäisenä on vuorossa Amarillo Porvoo. Muihin ravintoloihin kotiinkuljetus saapuu kesällä.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum