Varuboden-Oslassa on Sydän kohdallaan
Osuuskauppa Varuboden-Osla on tämän vuoden alussa aloittanut matkan kohti entistä parempaa asiakaspalvelua. Osuuskaupassa on käynnissä asiakaspalveluun keskittyvä ohjelma, Sydän kohdallaan, ja osana sitä kaikki osuuskaupan työntekijät ovat antaneet sydänlupauksen. Lupauksella sitoudutaan työskentelemään yhdessä toistensa hyväksi ja luomaan turvallinen ympäristö, jossa jokainen tulee aidosti kohdatuksi ja tuntee itsensä arvostetuksi ja merkitykselliseksi.

Asiakas on aina ollut keskiössä Varuboden-Oslassa, mutta usein asiakkuutta lähestytään jatkuvasti edullisen ostoskorin tai asiakasomistajan etujen kautta.
– Asiakaspalvelu on aina ollut meille tärkeää, ja meillä on esimerkiksi tarkat prosessit sille, miten seuraamme asiakaspalautteita, toimitusjohtaja Mathias Kivikoski kertoo. Olemme parin viime vuoden aikana työstäneet osuuskaupan pitkän aikavälin strategiaa, ja näissä keskusteluissa nousi esiin, että meillä on potentiaalia johtaa itse asiakaskohtaamista entistä johdonmukaisemmin ja strategisemmin.
Tästä käynnistyi muutosmatka, jossa on aluksi käyty läpi kaikkien eri toimialojen asiakaspolut ja kohtaamiset niillä.
50 miljoonaa asiakaskohtaamista
– Prosessi on ollut kiinnostava ja silmiä avaava, Mathias Kivikoski kuvailee. Heti alussa pohdimme, kuinka monta kohtaamista toimipaikoissamme tapahtuu vuoden aikana. Se on iso määrä, kun huomioidaan, että yhden kauppareissun aikana asiakas kohtaa useita henkilökunnan edustajia. Lisäksi asiakas ei aina tule yksin kauppaan, vaan esimerkiksi perheen kanssa, jolloin kohtaamismäärä kasvaa entisestään. Päädyimme lopulta huimaan lukuun: 50 miljoonaa kohtaamista vuodessa.
Muutosmatka on edennyt vaiheittain. Alkuvuodesta kaikki esihenkilöt osallistuivat aiheeseen liittyvään koulutukseen. Tämän jälkeen asiakaspolkuja ja kohtaamisia on käyty läpi kaikissa yksiköissä kaikkien työntekijöiden kanssa.
– Jokaisessa yksikössä on keskusteltu siitä, mitkä asiat toimivat jo nyt hyvin, ja missä on parannettavaa, Mathias Kivikoski kertoo. Kaikki yksiköt ovat asettaneet omat tavoitteensa, ja niiden toteutumista seurataan systemaattisesti.
Myös sisäiset kohtaamiset tärkeitä
Heti prosessin alkuvaiheessa tunnistettiin, että hyvä asiakaspalvelu lähtee hyvästä tiimityöstä.
– Meillä on Varuboden-Oslassa noin 1 000 työntekijää, ja laskimme, että sisäisiä kohtaamisia tapahtuu vuosittain ainakin miljoona. Sekin on huikea luku, ja jos onnistumme suurimmassa osassa niistä, se heijastuu suoraan asiakaskohtaamisiin ja asiakaspalveluun.
Henkilökuntaa on kannustettu mukaan niin sanotuilla sydänkorteilla, joita voi antaa kollegoille. Kortteja on erilaisia: esimerkiksi Kiitos-kortti kiitoksen osoittamiseen, Ilo-kortti hyvän mielen tuojalle ja Ratkaisija-kortti työntekijälle, joka on ratkaissut asiakaspalvelutilanteen hyvin.
– Eniten hilpeyttä on herättänyt Moikkaloikka-kortti, joka nousi henkilökunnan ideakilpailusta. Ideana on muistuttaa, että jokainen tervehtii asiakkaita aina. Se kuulostaa itsestäänselvyydeltä, mutta kiireessä se voi joskus unohtua. Pienillä eleillä on suuri vaikutus.
Kohtaamisia, joissa on Sydän kohdallaan
Seuraava askel Sydän kohdallaan -matkalla on asiakkaiden mukaan ottaminen.
– Tähän asti Sydän kohdallaan on ollut sisäinen ohjelmamme, mutta nyt on aika kertoa siitä myös asiakkaille, Mathias Kivikoski kertoo.
Sydän kohdallaan tulee näkymään toimipaikoissa julisteissa ja infonäytöillä, henkilökunnan t-paidoissa ja ennen kaikkea henkilökunnan toiminnassa. Nyt on aika testata, miten alkuvuoden harjoitukset näkyvät arjessa, ja Mathias Kivikoski toivoo tähän asiakkaiden apua.
– Toivomme asiakkailta palautetta siitä, miten onnistumme asiakaspalvelussamme. Palautetta voi antaa tuttuja palautekanavia pitkin, esimerkiksi S-mobiilissa. Tulevaisuudessa tarkoituksena on tuoda myös sydänkortit asiakkaiden jaettaviksi. Toivotamme kaikki asiakkaat tervetulleiksi mukaan Sydän kohdallaan -matkalle.
Yhteyshenkilöt
Mathias KivikoskitoimitusjohtajaVaruboden-Osla
Puh:010 765 9301mathias.kivikoski@sok.fiOsuuskauppa Varuboden-Osla
Varuboden-Osla on 70 000 asiakasomistajan omistama kaksikielinen osuuskauppa, joka toimii Uudenmaan rannikolla ja Ahvenanmaalla. Palvelemme asiakkaitamme yli 60 toimipaikassa päivittäis- ja erikoistavarakaupan, liikennemyymälä- ja polttonestekaupan sekä ravitsemiskaupan alalla. Olemme osa S-ryhmää.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Osuuskauppa Varuboden-Osla Handelslag
Renoveringen av Prisma Kyrkslätt framskrider enligt tidtabell23.6.2025 10:04:26 EEST | Pressmeddelande
Den första delen av tillbyggnaden tas i bruk i september.
Kirkkonummen Prisman uudistustyöt etenevät aikataulussa23.6.2025 10:04:26 EEST | Tiedote
Ensimmäinen laajennusosa otetaan käyttöön syyskuussa.
Sale Kantvik förnyas9.6.2025 14:56:16 EEST | Pressmeddelande
I juni inleds en renovering av Sale Kantvik i Kyrkslätt. Under hösten kommer butiken att genomgå en större renovering och butiksmiljön förnyas så att det motsvarar det senaste Sale-konceptet. Inomhus görs också andra förändringar; till exempel kommer flaskreturen att flyttas in i butiken, vilket gör det möjligt att utvidga kassaområdet. I samband med renoveringen får butiken också en bakeoff-punkt.
Sale Kantvik uudistuu9.6.2025 14:56:16 EEST | Tiedote
Sale Kantvikissa Kirkkonummella alkaa uudistustyöt kesäkuussa. Syksyn aikana myymälään tehdään laaja uudistus, jossa myymälän ulkonäkö muutetaan vastaamaan uusinta Sale-konseptia. Sisätiloissa tehdään myös muita muutoksia, esimerkiksi pullonpalautus siirretään myymälään sisälle, mikä mahdollistaa kassa-alueen laajentamisen. Uudistuksen myötä myymälään tulee myös paistopiste.
Fajitas och nachos gör comeback på Amarillo i Borgå4.6.2025 07:30:00 EEST | Pressmeddelande
Goda nyheter för alla vänner av mexikansk mat: restaurangkedjan Amarillo, stället dit man går för avslappnad atmosfär och god mexikanskinspirerad mat, har förnyats. Så fort man sätter sig på det förnyade Amarillo möts man av en skål med krispiga nachos och fräsch salsa, och på menyn finns en till gammal kundfavorit, fajitas. Den förnyade menyn har anlänt till Amarillo i Borgå i dag.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme