Asukkaat haluavat vaikuttaa Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen palveluiden kehittämiseen
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue kysyi alueen asukkaiden kokemuksia ja toiveita osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksista sekä viestinnästä. Vastauksia hyödynnetään uuden strategian valmistelussa, osallisuuden vahvistamisessa ja viestinnän kehittämisessä.

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella toteutettiin helmi–maaliskuussa 2025 asukaskysely, jolla kartoitettiin asukkaiden kokemuksia ja toiveita hyvinvointialueen osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksista sekä viestinnästä. Samalla asukkailta pyydettiin näkemyksiä seuraavan valtuustokauden strategian valmistelun tueksi.
Kyselyyn vastasi 733 henkilöä, joista noin 80 % ilmoitti kotikunnakseen Vantaan ja 20 % Keravan. Vastaajista valtaosa (90 %) kertoi käyttäneensä hyvinvointialueen palveluja.
Vaikutusmahdollisuuksista tarvitaan enemmän tietoa
Vastaajista lähes 70 % oli kiinnostuneita osallistumaan hyvinvointialueen palvelujen kehittämiseen. Mielekkäimmät osallistumisen tavat olivat asiakas- ja asukaskyselyihin vastaaminen (79 %), aluevaaleissa äänestäminen (66 %) ja palautteen antaminen (62 %).
Tietoa vaikuttamismahdollisuuksista tarvitaan kuitenkin lisää. Reilu neljännes vastaajista oli saanut riittävästi tietoa asukaskyselyihin vastaamisesta ja viidennes palautteen antamisesta. Asiakasraadit ja kehittäjäryhmät olivat tuttuja vain 5 %:lle ja hyvinvointialuealoite 7 %:lle vastaajista. Poikkeuksen teki aluevaaleissa äänestäminen, josta valtaosa (79 %) koki saaneensa riittävästi tietoa.
"Tuloksista selviää, että vaikuttamiskanavamme eivät ole niin tuttuja kuin toivoisimme. Meidän on kerrottava osallistumisen paikoista entistä aktiivisemmin’", erityisasiantuntija Hilda Hakkarainen sanoo.
Lue lisää hyvinvointialueen vaikuttamismahdollisuuksista:
Palveluja koskevia vastauksia hyödynnetään uuden strategian valmistelussa
Vastaajilta kysyttiin, mitkä asiat ovat heidän mielestään tärkeimpiä hyvinvointialueen palvelujen onnistumisen kannalta. Tärkeimmiksi asioiksi nousivat, että asiakas pääsee tarvitsemaansa palveluun nopeasti (80 %) ja että palveluihin saa yhteyden helposti ja nopeasti (75 %).
Yli puolet vastaajista nosti tärkeimpien asioiden joukkoon henkilöstön osaamisen ja ammattitaidon. Tärkeinä pidettiin myös, että asiakas kokee tulleensa autetuksi palvelutilanteessa (40 %) ja että palvelut sijaitsevat lähellä asiakkaan asuinpaikkaa (40 %).
”Tulokset ovat samansuuntaiset kuin vuonna 2022 asukkaille suunnatussa strategiakyselyssä. Vastaukset tuovat tärkeää tietoa, kun valmistelemme uutta hyvinvointialueen strategiaa aluevaltuuston päätettäväksi”, strategiapäällikkö Marianne Juosila toteaa.
Hyvinvointialueen verkkosivusto uudistuu asiakkaiden toiveiden mukaan
Viestintää koskevissa vastauksissa korostuivat verkkosivustoon liittyvät toiveet. Vastaajista 64 % kertoi saaneensa tarvitsemansa tiedon hyvinvointialueen verkkosivustolta.
Vakehyva.fi-sivustoa on parannettu aiemmin saadun palautteen perusteella. Esimerkiksi valikkorakennetta on yksinkertaistettu ja eniten käytetyt palvelut on nostettu valikkoon esille. Tekoälyä hyödynnetään hakutoiminnossa ja automaattikäännöksissä eri kielille.
"Kyselyn tulokset antavat meille arvokasta tietoa siitä, miten sivustoa tulisi edelleen kehittää. Keskitymme erityisesti tiedon löydettävyyteen ja asiakkaan ohjaamiseen oikeaan palveluun", viestintä- ja markkinointipäällikkö Krista Aksila-Hursti kertoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Hilda HakkarainenErityisasiantuntijaVantaan ja Keravan hyvinvointialue
hilda.hakkarainen@vakehyva.fiMarianne JuosilaStrategiapäällikköVantaan ja Keravan hyvinvointialue
marianne.juosila@vakehyva.fiKrista Aksila-HurstiViestintä- ja markkinointipäällikköVantaan ja Keravan hyvinvointialue
krista.aksila-hursti@vakehyva.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Elämän liekki -tunnustukset jaettiin viidelle sankarilliselle kansalaiselle18.6.2025 12:32:24 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan pelastuslaitos on myöntänyt Elämän liekki -tunnustuksen viidelle henkilölle, jotka ovat toimineet poikkeuksellisen rohkeasti ja esimerkillisesti hätätilanteissa. Tunnustus myönnetään teosta, joka on pelastanut ihmishengen tai estänyt vakavan onnettomuuden. Tunnustukset jaettiin Vantaan pelastuskeskuksella tällä viikolla.
Aluehallitus kokoontui ensimmäistä kertaa: Vaikuttamistoimielimet asetettiin17.6.2025 16:13:37 EEST | Tiedote
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen (VAKE) vasta valittu aluehallitus kokoontui ensimmäistä kertaa 17. kesäkuuta. Uuden aluehallituksen puheenjohtajana toimii Sirkka-Liisa Kähärä (sd.).
Yhteistyöllä pitkäaikaisasunnottomuutta vastaan: Vantaan ja VAKEn uusi hanke16.6.2025 14:19:30 EEST | Tiedote
Asunto kaikille -hanke on käynnistynyt. Se on Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen (VAKE) ja Vantaan kaupungin yhteistyöhanke, joka on osa valtakunnallista ohjelmaa pitkäaikaisasunnottomuuden poistamiseksi. Hankkeen tavoitteena on löytää ratkaisuja pitkäaikaisasunnottomien auttamiseksi ja asunnottomuuden ehkäisemiseksi, yhdessä olemassa olevien toimijoiden kanssa. Hanke pyrkii yhdessä kumppaneidensa kanssa edistämään erilaiset tarpeet huomioivia asumisen tukitoimia ja ratkaisuja.
VAKEn aluevaltuusto järjestäytyi ja valitsi toimielimet nelivuotiselle valtuustokaudelle10.6.2025 11:11:30 EEST | Tiedote
Uuden aluevaltuuston ensimmäisessä kokouksessa 9.6.2025 käsiteltiin muun muassa hyvinvointialueen vuoden 2024 arviointikertomus sekä hyväksyttiin tilinpäätös. Lisäksi vastattiin valtuustoaloitteeseen koskien sosiaaliohjaajien ja psykiatristen sairaanhoitajien työpanoksen turvaamista perusopetuksessa ja toisella asteella.
Kutsu medialle: VAKEn aluevaltuuston kokous ma 9.6.2025 klo 186.6.2025 11:50:37 EEST | Tiedote
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluevaltuusto kokoustaa maanantaina 9.6.2025 klo 18 Vantaan kaupungintalon valtuustosalissa Tikkurilassa (Asematie 7, Vantaa). Kyseessä on 1.6.2025 alkaneen valtuustokauden ensimmäinen kokous.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme