Päijät-Hämeen hyvinvointialue valitsi DNA:n tietoliikennepalvelujensa toimittajaksi
DNA toimittaa Päijät-Hämeen hyvinvointialueelle suljetun tietoliikenneverkon, internetyhteydet sekä lähiverkon palvelut. DNA voitti palvelukokonaisuuden kilpailutuksen kattavalla palvelunhallinnallaan ja laadukkaalla ja laajamittaisella verkollaan.

Päijät-Hämeen hyvinvointialue ja DNA ovat tehneet yhteistyötä jo pitkään. Tällä hetkellä DNA tuottaa Päijät-Hämeen hyvinvointialueen toimipisteiden väliset yhteydet ja puhepalvelut. Alkuvuonna 2025 DNA voitti Päijät-Hämeen hyvinvointialueen viimeisimmän tietoliikennepalvelujen kilpailutuksen ja toimittaa hyvinvointialueelle laajan palvelukokonaisuuden aiempien palvelujen lisäksi.
Toimitettava kokonaisuus pitää sisällään muun muassa suljetun tietoliikenneverkon ja lähiverkkolaitteiden operoinnin. Suljettu tietoliikenneverkko on eristetty julkisista verkoista, mikä tekee siitä turvallisen ja luotettavan. Lisäksi verkko mahdollistaa nopean ja häiriöttömän tiedonsiirron hyvinvointialueen eri toimijoiden välillä. Palveluiden toimitukset alkavat vielä ennen kesää, ja niiden käyttöönotto tapahtuu vuoden 2025 aikana.
"DNA:n tarjous vastasi parhaiten tarpeitamme ja odotuksiamme. Tämä hankinta on merkittävä askel kohti entistä tehokkaampaa ja turvallisempaa tietoliikenneympäristöä hyvinvointialueellamme, ja sen avulla tuotamme parempia palveluita asiakkaillemme”, sanoo Päijät-Hämeen hyvinvointialueen tietohallintojohtaja Teemu Mäkelä.
Hyvinvointialueiden tehtävänä on järjestää sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palvelut alueensa väestölle. Näiden palvelujen tuottaminen edellyttää erittäin luotettavia ja turvallisia tietoliikennepalveluja, sillä digitaalinen tiedonsiirto on keskeinen osa potilas- ja asiakastyötä, johtamista ja palvelujen jatkuvuutta.
"On hienoa päästä toteuttamaan tämä tietoliikennepalvelujen kokonaisuus Päijät-Hämeen hyvinvointialueelle. Hyvinvointialueet edustavat vaativia toimintaympäristöjä, joissa palvelujen on taattava toiminnalle jatkuvuutta ja oltava kaikissa tilanteissa korkealaatuisia sekä luotettavia. Tarjoamme hyvinvointialueelle kattavan ja laajan palvelunhallinnan ja raportoinnin. Investoimme lisäksi entisestään valokuituverkon laajentamiseen ennestään vahvalla maantieteellisellä alueella”, sanoo DNA:n yritysliiketoiminnan johtaja Anna-Mari Ylihurula.
Lisätietoja medialle:
Anna-Mari Ylihurula, yritysliiketoiminnan johtaja, DNA Oyj, puh. 044 044 7755, anna-mari.ylihurula@dna.fi
Teemu Mäkelä, tietohallintojohtaja, Päijät-Hämeen hyvinvointialue, puh. 040 5522988, teemu.makela@paijatha.fi
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,7 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työnantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2024 liikevaihtomme oli 1 100 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Facebookissa @DNA.fi, Instagramissa ja Threadsissa @dna_fi sekä LinkedInissä @DNA-Oyj.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
DNA:n uusi tekoälybotti parantaa yritysten asiakaskokemusta1.9.2025 09:30:00 EEST | Tiedote
DNA Business Apuri on tekoälypohjainen työkalu, jolla yritykset voivat parantaa asiakaspalvelunsa tavoitettavuutta ja asiakaskokemustaan. DNA Business Apuri on luotettava ja tietoturvallinen tekoälybotti, joka on suunniteltu erityisesti Suomen markkinoille. Se auttaa varsinkin pieniä ja keskisuuria yrityksiä nostamaan asiakaskokemuksensa uudelle tasolle muun muassa automatisoimalla työläitä katalogihakuja, vastaamalla monimutkaisiin kyselyihin ja tarjoamalla palvelua myös niinä aikoihin, kun perinteinen asiakaspalvelu ei ole avoinna. Palvelu tulee DNA:n yritysasiakkaiden saataville 1.9.2025 lähtien.
DNA's new AI bot enhances customer experience for businesses1.9.2025 09:30:00 EEST | Press release
The DNA Business Apuri is an AI-based tool that allows companies to improve their customer service accessibility and overall customer experience. Designed specifically for the Finnish market, the DNA Business Apuri is a reliable and secure AI bot that helps especially small and medium-sized enterprises elevate their customer experience by automating tedious catalog searches, responding to complex inquiries, and providing service even when traditional customer support is closed. The service will be available to DNA's corporate customers starting September 1, 2025.
DNA:n elokuun 2025 myydyimmät puhelimet ja älykellot1.9.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Apple vei kärkipaikan sekä DNA:n kuluttaja- että yritysasiakkaiden myydyimpien puhelinten listalla iPhone 16 Pro 5G -mallillaan myös elokuussa. Applen pienikokoinen iPhone 13 mini nappasi puolestaan ensimmäisen sijan käytettyjen puhelinten listalla. Xploran lasten kellopuhelimet ottivat kärkisijat elokuun myydyimpien älykellojen listalla.
Koululaistutkimus: vanhempien huoli pienten lasten älypuhelimista heräsi – ruutuaikaa rajoitetaan nyt kiihtyvällä tahdilla7.8.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Suurin osa vanhemmista rajoittaa 5–12-vuotiaiden lastensa puhelimella viettämää aikaa tavalla tai toisella, selviää DNA:n teettämästä Koululaistutkimuksesta. Siitä huolimatta reilu kolmannes 5–12-vuotiaista viettää puhelimillaan 2–4 tuntia päivässä. Perheissä, joissa lapselle on päätetty hankkia puhelin yhteydenpitoa varten, on entistä useammin päädytty kellopuhelimeen. Kellopuhelimella on helppo rajoittaa lapsen älylaitteilla viettämää aikaa, mutta myös lykätä lapsen oman älylaitteen hankintaa.
School Survey: parents concerned about young children’s smartphone use – screen time is now being restricted at an accelerating rate7.8.2025 09:00:00 EEST | Press release
According to a School Survey commissioned by DNA, most parents limit the amount of time that children aged 5–12 can spend on their phones in one way or another. However, in spite of this, just over a third of 5–12-year-olds spend 2–4 hours a day on their phones. More and more families who want their children to have a phone for contact purposes have decided to get a smartwatch meant for kids. A smartwatch is an easy way to both limit the amount of time a child spends on smart devices and to postpone the purchase of their first smartphone.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme