Kela/FPA

Kunderna allt nöjdare med FPA-taxi

Dela

FPA har igen kartlagt kundupplevelsen hos användare av FPA-taxi. Enligt en enkät som gjordes våren 2025 är största delen av kunderna nöjda med taxitjänsten. Jämfört med resultaten för 2023 är kunderna klart nöjdare än förut. Särskilt berömde de förarnas vänlighet och hjälpsamhet.

FPA utredde kundnöjdheten med en enkät som skickades via sms. Enkäten genomfördes vecka 14. Den skickades till cirka 40 000 kunder som hade använt FPA-taxi under tiden 24.2–16.3.2025. Av dem svarade 33,5 procent på enkäten.

I enkäten ombads kunderna bedöma taxitjänsten på skalan 0–10. Medelbetyget var 9,2. Kundernas var klart nöjdare med taxitjänsten än år 2023, då medeltalet var 8,8.

Det bästa betyget fick taxitjänsten våren 2025 i Kajanaland, där medeltalet var 9,5. Svagast blev medeltalet i Nyland, men också i Nyland var medeltalet på 8,8 klart bättre än år 2023.

I de öppna svaren gav kunderna positiv respons i synnerhet om förarnas vänlighet, om trygghetskänslan samt om att det var smidigt att resa. Den negativa responsen gällde bland annat förseningar och svårigheter att få tag på en taxi. Det visade sig att de viktigaste faktorerna som påverkade kundupplevelsen var hur bra tidtabellerna höll sträck samt kundservicens kvalitet.

– Det gläder oss att höra att kunderna är klart nöjdare än förut. Enkätresultaten ger oss värdefull information för vidare utveckling av tjänsten, säger specialplanerare Otto Talvitie vid FPA.

FPA:s mål är att säkerställa att taxitjänsten även i fortsättningen är pålitlig och svarar på kundernas behov överallt i Finland.

 

Kontakter

FPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–16. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.

Tel:020 634 7745viestinta@kela.fi

Andra språk

Följ Kela/FPA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA

Kunder som loggar in i MittFPA får förslag om att aktivera Suomi.fi-meddelanden12.5.2025 09:50:04 EEST | Pressmeddelande

Från och med 12.5.2025 får kunder som loggar in i MittFPA en uppmaning att aktivera Suomi.fi-meddelanden. Uppmaningen visas för myndiga personer som ännu inte har aktiverat Suomi.fi-meddelanden. Om en kund har avstått från papperspost från FPA, får kunden beslut och brev från FPA fortfarande i MittFPA. Suomi.fi-meddelandena är en tjänst som tillhandahålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, och det är säkert att använda tjänsten.

OmaKelaan tunnistautuvalle asiakkaalle ehdotetaan Suomi.fi-viestien käyttöönottoa12.5.2025 09:50:04 EEST | Tiedote

Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). OmaKelaan kirjautuvat asiakkaat saavat 12.5.2025 alkaen kehotuksen ottaa Suomi.fi-viestit käyttöönsä. Kehotus tulee niille täysi-ikäisille, joilla ei ole vielä Suomi.fi-viestejä käytössä. Jos asiakas on luopunut Kelan lähettämästä paperipostista, hän saa Kelan päätökset ja kirjeet edelleen OmaKelaan. Suomi.fi-viestit on Digi- ja väestötietoviraston palvelu ja turvallinen käyttää.

Customers who log in to OmaKela will be prompted to enable Suomi.fi messages12.5.2025 09:50:04 EEST | Press release

As from 12 May 2025, customers who log in to OmaKela will be prompted to enable Suomi.fi messages. The prompt is shown to persons over 18 who have not yet enabled Suomi.fi messages. Customers who have opted out of paper mail from Kela will still receive decisions and letters from Kela in OmaKela. Suomi.fi messages are a service provided by the Digital and Population Data Services Agency and the service is safe to use.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye