Kysely: Joka neljäs suomalainen värjää hiuksiaan säännöllisesti kotona – näin vältät tyyppimokat
Sokoksen tekemän kyselytutkimuksen mukaan hiusten värjäämistä pidetään tärkeänä osana ulkonäköä. Neljäsosa suomalaisista värjääkin hiuksensa kotona säännöllisesti eli vähintään 3–5 kertaa vuodessa. Sokoksen kauneuden asiantuntija jakaa vinkit yleisimpiin kotivärjäyksen sudenkuoppiin.

Valtaosa (89 %) kyselytutkimukseen osallistuneista on useimmiten tai aina tyytyväinen itse tehdyn hiustenvärjäyksen lopputulemaan, vaikka puolella (49 %) on kokemusta myös epäonnistuneesta kotivärjäyksestä. Suhtautuminen epäonnistuneisiin kotivärjäyksiin on rento, sillä lähes puolet (46 %) antaa pieleen menneen värin haalistua luonnollisesti.
- Tähän vaikuttaa mahdollisesti se, että suomalaiset pitäytyvät pitkälti tutuissa väreissä – onhan suosituin hiusväri ruskea sen eri sävyissä. Vastaajista 44 prosenttia pitäytyy aina samassa värissä, jolloin myös värivalinnan kanssa vikaan menemisen riski on pienempi. Vastaajista 61 prosenttia ei ole kokeillut eikä aio kokeilla eksoottisia värejä, kuten pinkkiä, sinistä tai vihreää, kauneuden hankintapäällikkö Riina Sassi Sokokselta sanoo.
Vain alle viidesosa kotona hiuksia värjänneistä kertoo, että väri ei ole ollut toivotunlainen. Pieleen menemisen sijasta kotivärjäyksen suurimmaksi haasteeksi koetaan sen sijaan sen sotkevuus ja hankaluus.
Sassin mukaan onnistuneen hiustenvärjäyksen A ja O on huolellinen suunnittelu. On hyvä miettiä, minkälaisen lopputuloksen haluaa ja mikä sävy sopisi omaan ihonsävyyn. Sävyä kannattaa testata ensin pieneen osioon, ennen kun värjää koko hiukset. Värjäyksessä kannattaa edetä osissa, jotta väri levittyisi mahdollisimman tasaisesti. On myös hyvä muistaa, että värjäämätön hius vaatii erilaisen vaikutusajan kuin värjätty, joten mahdollinen juurikasvu on tarpeellista huomioida värin vaikutusajassa.
- Kotivärjäyksen sotkevuutta voi välttää suojaamalla hiuksia ympäröivä iho vaseliinilla sekä hartiat ja vaatteet pyyhkeellä. Halutessaan apuvälineeksi voi myös hankkia esimerkiksi värjäyssiveltimen ja -hupun, Sassi sanoo.
Kotivärjäyksen aiheuttamia vaurioita voi ehkäistä
Kotivärjäyksessä suomalaiset tarttuvat useimmiten kestoväriin, sillä yli puolet (52 %) valitsee kaupan hyllystä pysyvän värin. Kevytvärejä suosii noin kolmasosa vastaajista. Värin valinnassa painaa lopputuloksen laatu (29 %), haluttu sävy (25 %) ja värissä käytetyt ainesosat (21 %).
Neljäsosa kertoo kotivärin aiheuttaneen hiuksille vaurioita, esimerkiksi kuivumista ja haurastumista. Yleisin toive kotivärien suhteen onkin, että ne aiheuttaisivat vähemmän vaurioita hiuksille (41 %).
- Vaikka kotivärit ovat nykyään hellävaraisia, älä rasita hiustasi turhan tiheällä värjäysvälillä. Jos pysyt mieluiten samassa värissä, voit värjätä vain tyvikasvun, jolloin vältät myös värin kertymisen pituuksiin. Väräyskertojen välillä voit ylläpitää sävyä käyttämällä sävyttäviä ja korjaavia tehohoitoja. Ennen värjäystä ja värjäyskertojen välissä on hyvä käyttää laadukkaita, hiustesi kunnon mukaan valittuja hoitotuotteita, sillä terveessä hiuksessa värjäyksen lopputuloskin näyttää paremmalta, Sassi kertoo.
Hiusten annetaan harmaantua luonnollisesti
Ehdottomasti suurin syy kotona värjäämiselle on sen edullisuus kampaajalla käyntiin verrattuna. Lähes neljä viidesosaa (77 %) ilmoitti tämän syyksi värjätä hiuksia itse. Tämä ei suoraan tarkoita sitä, ettei kampaajien palveluita käytettäisi lainkaan. Avovastauksissa moni kertoi värjäävänsä kampaamokäyntien välillä juurikasvua itse.
- Avovastauksista nousi esille myös trendi, jossa hiusten halutaan antaa harmaantua luonnollisesti. Hiusten värjäämisestä luopuminen onkin ilmiönä kasvattanut suosiotaan viime vuosina, Sassi lisää.
*Kyselytutkimus toteutettiin S-ryhmän kannassa huhtikuussa 2025. Kyselyn kohderyhmänä olivat suomenkieliset ja täysi-ikäiset asiakasomistajatalouksien jäsenet. Vastaajien kokonaismäärä oli 1061. Heistä vajaa neljäsosa oli miehiä ja loput naisia.
Sokoksen tämän hetken top 5 myydyimmät hiusväribrändit satunnaisessa järjestyksessä:
L'Oréal Paris Magic Retouch
Four Reasons
Vivahde
L'Oréal Paris Casting Crème Gloss
Garnier Nutrisse
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Riina SassiSokoksen kauneuden hankintapäällikkö
riina.2.sassi@sok.fiSokos
Sokos on muodin ja kauneuden tavarataloketju, joka auttaa asiakasta löytämään oman tyylinsä. Sokos-ketjuun kuuluu verkkokauppa sekä 21 monipuolista tavarataloa, jotka sijaitsevat maamme suurimpien kaupunkien ydinkeskustoissa. Ensimmäinen Sokos-tavaratalo avattiin Helsingissä olympiavuonna 1952. Kotimainen asiakasomistajien omistama Sokos on osa S-ryhmää. www.sokos.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Suomalaiset innostuivat leipomaan ja sisustamaan – S-ryhmän data kertoo, miten viileästä alkukesästä on nautittu2.7.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Tänä kesänä ei ole vielä suuremmin hellepäiviä nähty, mikä on saanut suomalaiset nauttimaan kesästä tänä vuonna hieman eri tavoilla ja mauilla. S-ryhmän myyntidata kertoo suomalaisten innostuneen muun muassa leivonnasta sekä sisustamisesta. Kelien viileydestä huolimatta moni on päätynyt tekemään ostoksia pakastealtaalle.
Sokos uskoo modernin tavaratalokaupan tulevaisuuteen – panostaa verkkoon ja avaa uuden myymälän Seinäjoelle24.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Sokos-ketju avaa uuden myymälän Seinäjoen Prismakeskukseen. Sokos Seinäjoen avaaminen on luonteva osa Sokoksen monikanavaisen tavaratalokaupan mallia, jossa investoinnit kohdistuvat niin verkkokauppaan kuin kivijalkamyymälöihinkin.
ABC:n data paljastaa: Näissä paikoissa suomalaiset liikkuvat juhannusliikenteessä – löytyykö sinun mökkireittisi varrelta?17.6.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Lähestyvä juhannus tarkoittaa satojen tuhansien suomalaisten lähtemistä tien päälle kohti mökkejään ja muita juhannuksenviettopaikkoja. Liikennemyymäläketju ABC julkaisee nyt juhannuksen kunniaksi tilastojaan siitä, missä suomalaiset yleisimmin matkoillaan asioivat ja mitkä ovat juhannusliikenteen suosituimmat ABC:t. Lisäksi asiantuntija tarjoaa 5 vinkkiä sähköautolla juhannuksen viettoon lähtijöille.
Grilli ja sauna kuumiksi: S-ryhmän kysely ja myyntidata kertovat juhannuksen kaavan16.6.2025 07:35:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän toteuttama tuore asiakaskyselytutkimus sekä myyntidata valottavat, missä suomalaiset viettävät juhannuksen, mitä pöytään katetaan ja mistä perinteestä pidetään kiinni. Datan valossa ostokset noudetaan mökkimatkalla ja ruoan ohella kauppareissulla täydentyvät entistä sujuvammin myös juhannuksen juomahankinnat.
Jo joka neljäs S-Etukortin käyttäjä voi jättää lompakon kotiin ja luottaa puhelimeen10.6.2025 08:04:00 EEST | Tiedote
S-Etukortti löytyy neljältä miljoonalta suomalaiselta, joista miljoona on lisännyt sen myös puhelimeensa. Näin Bonuksen kerryttäminen onnistuu helposti myös silloin, kun fyysinen kortti ei ole mukana matkassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme